Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke riem voor dynamo

vragen over de T4
Plaats reactie
wiebson
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jun 2017, 22:37

Welke riem voor dynamo

Bericht door wiebson »

Hallo,

Zoals eerder al een keer gezegd is tijdens de vakantie in Frankrijk de riem gebroken die de dynamo aandrijft.

Riem is vervangen bij een garage alleen hadden zij niet helemaal de goede riem, deze past prima maar is net niet strak genoeg gespannen ofzo.

Nu ben ik gister even bij de VW dealer geweest en die leveren de originele riem ook niet meer. Het artikelnummer is volgens hun 074 903 137AN en de afmetingen zijn 12,5mm X 1120mm. Als ik vervolgens het artikelnummer intyp bij winparts ofzo krijg ik een riem van 13mm X 1125mm. Gaat deze ook passen denken jullie?

Het is voor een T4 2.4 aab uit 1993.

Groeten,

Wiebe
VW T4 California 2.4 aab uit 1993
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Welke riem voor dynamo

Bericht door thomas b »

Hallo Wiebson,

Gebruik in ieder geval een v riem van 13 mm, anders gaat de toerenteller een hogere toeren aangeven (zie topic ] https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=53862]) Ik heb op mijn caravelle 2.4 aab 1994 een riem liggen van 13 x 1175 mm. dus 5 mm langer..... Aangezien hij iets hoger ligt in de poelie wordt de diameter iets groter, dan zou deze maat kunnen kloppen voor jouw bus. je zou de lengte kunnen meten met een smalle rolmeter.....

Je moet de dynamo goed op spanning zetten (breekijzer) alvorens hem vast te zetten, de v riem gaat nog iets rekken.....

Groetjes,
Thomas b
één, twee, drie (T) vier's
wiebson
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jun 2017, 22:37

Re: Welke riem voor dynamo

Bericht door wiebson »

5 cm bedoel je denk ik...

En aan de andere kant, het toerental is alleen hoger of lager op je toerenteller en niet daadwerkelijk in je motor dus heel veel kwaad zal het ook wel niet kunnen. Ik bestel die van 13x1125 wel gewoon. Thanks!
VW T4 California 2.4 aab uit 1993
Gebruikersavatar
rradd
Berichten: 229
Lid geworden op: 12 feb 2010, 14:05

Re: Welke riem voor dynamo

Bericht door rradd »

Ik zou geen breekijzer gebruiken om spanning op je riem te krijgen. Er zit een bout met een soort tandwiel waarmee je de spanning erop krijgt.
Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994
Plaats reactie