Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Locatie subwoofer

vragen over de T5
Plaats reactie
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Locatie subwoofer

Bericht door _alain_ »

Ik rij nu met een T5.2 transporter van 2012 met een standaard radio (RCD310) erin, wel met extra soundpack (extra demping en 4 speakers).
Het is een enkel cabine, met 2 zit bank voor de passagiers en scheidingswand met schuifraam.
Nu heb ik een andere radio in bestelling staan (Kenwood DNX525DAB) en zou er graag een subwoofer aanhangen.
En daar wringt het schoentje, ik heb geen ervaring met subwoofers en zit een beetje in twijfel.

Zou ik een 8" sub onder de zitbank bouwen of zet ik in de laadruimte 2x10"?
De laadruimte wordt (her)ingericht en er kan rekening mee gehouden worden voor de kist.
Het maken van de sub kist is geen probleem.

Nog even de motivatie en/of verwachtingen erbij zetten.
Ik ben geen echte audiofiel die erop uit is om een supersound te creëren en enkel het beste wenst,
maar ik hou van een goede bas, zonder boombox effecten...
De belangrijkste reden is een wat vollere sound te verkrijgen met een mooie bas erin.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Locatie subwoofer

Bericht door Geert G »

1 of 2x 8 inch (20cm) is meer dan genoeg voor een enkele cabine. (zelfs nog voor een dubbele cab)
Dit bouwt een behoorlijke druk. :lach
De plaats voor sub-laag is niet zo relevant. Laag is een dragende geluidsgolf, in tegenstelling tot mid & hoog. Deze bepalen het stereo beeld. Onder de bank/stoel werkt heel mooi.

Ik heb de subs van MB-Quart.
10-12 liter gesloten kist, per speaker. Mooi strak laag.
Een grotere kist veroorzaakt akoestische kortsluiting, doordat de conus floddert en niet genoeg afgeremd wordt. :politie
Wel een aparte versterker gebruiken, met een lowcut van 800 Hz

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Re: Locatie subwoofer

Bericht door _alain_ »

Bedankt voor de reactie,
gelukkig hebben de bedoelde sub's ook goede documentatie en heb ik de benodigde volumes snel gevonden.
De 8" (Focal P21 V2, die zou onder de zetel moeten) heeft een kist van 10 tot 20ltr nodig, van "Fast and tight bass" tot "Deep and articulate bass".
de 10" (Gladen SQX10, zou eventueel achterin moeten) heeft een gesloten kist van 22ltr nodig, en eigenlijk krijgt dit meer en meer de voorkeur..
Ik ben me nog aan het inlezen voor de versterker, maar ik zou bij het merk vd sub's blijven, dus Focal of Gladen versterker.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10819
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Locatie subwoofer

Bericht door Pascal-141 »

In de deuren past standaard al 20cm ...
Misschien een composetje in de deuren , aangesloten op een goede versterker , en de deuren nog voorzien van extra anti dreunmatten . Dat zal al een aardig geluid geven , zonder plaats te verliezen van een sub kistje.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
didrickydo
Berichten: 97
Lid geworden op: 28 jan 2015, 22:02

Re: Locatie subwoofer

Bericht door didrickydo »

Hoe bevalt jou dnx ? Ik twijfel om de rns510 te verkopen en dan ook voor de dnx525 te gaan :yes
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Locatie subwoofer

Bericht door heemskerk »

didrickydo schreef: 01 aug 2017, 21:01 Hoe bevalt jou dnx ? Ik twijfel om de rns510 te verkopen en dan ook voor de dnx525 te gaan :yes
Wel een verstaft draadje... (3jr oud) :knipoog
Gebruikersavatar
didrickydo
Berichten: 97
Lid geworden op: 28 jan 2015, 22:02

Re: Locatie subwoofer

Bericht door didrickydo »

heemskerk schreef: 01 aug 2017, 21:29
didrickydo schreef: 01 aug 2017, 21:01 Hoe bevalt jou dnx ? Ik twijfel om de rns510 te verkopen en dan ook voor de dnx525 te gaan :yes
Wel een verstaft draadje... (3jr oud) :knipoog
Dan zou die juist precies moeten weten hoe die radio bevalt toch :toppie
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Re: Locatie subwoofer

Bericht door _alain_ »

Hahaha...
Eerlijk gezegd, op dit moment is de Kenwood helemaal niet goed.
Sinds een tijdje werkt de navigatie niet meer, hij kan het pad naar de imagefiles niet meer vinden.
En als je start dan na ca 1 minuut springt hij automatisch naar de SD kaart, waarna ja dan handmatig terug naar radio/cd moet wisselen.
Soms doet die dat 1x, soms 2x, maar nooit meer.

Software is up to date, navi kan ik niet updaten want in zie niet waar de toetsen staan...
Tot op heden nog geen oplossing voor gevonden.
Gebruikersavatar
didrickydo
Berichten: 97
Lid geworden op: 28 jan 2015, 22:02

Re: Locatie subwoofer

Bericht door didrickydo »

_alain_ schreef: 02 aug 2017, 19:21 Hahaha...
Eerlijk gezegd, op dit moment is de Kenwood helemaal niet goed.
Sinds een tijdje werkt de navigatie niet meer, hij kan het pad naar de imagefiles niet meer vinden.
En als je start dan na ca 1 minuut springt hij automatisch naar de SD kaart, waarna ja dan handmatig terug naar radio/cd moet wisselen.
Soms doet die dat 1x, soms 2x, maar nooit meer.

Software is up to date, navi kan ik niet updaten want in zie niet waar de toetsen staan...
Tot op heden nog geen oplossing voor gevonden.

Dat is zeer vervelend ... ik heb sinds kort de dnx516dabs er in zitten en ben tot op heden zeer tevreden.. enige irritante is dat als ik in de auto stap en niet navigeer de display tussen de tellers automatische aanheeft waar ik rijd en dus geen mfa zie.. elke keer met instappen moet ik hem hier dus handmatig via de schakelaar op zetten...
Verder zeer tevreden . Nu inderdaad ook even de speakers aanpassen en een sup plaatsen onder de stoel .
Plaats reactie