Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Multivan grijs kenteken? Belastingdienst!

vragen over de T5
papascal
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 nov 2010, 22:41

Multivan grijs kenteken? Belastingdienst!

Bericht door papascal »

Hallo,
Zijn er hier mensen die een multivan hebben op grijs kenteken?
En is er wel eens iemand gecontroleerd door de belastingdienst?

Ik rijd zelf sinds 2 jaar een multivan met dc grijs kenteken.
Nu ben ik vorig jaar aangehouden bij een controle van de belastingdienst, waarbij wij tot de ontdekking kwamen dat de vorige eigenaar de dc naar achteren had verplaatst.
Daarom zit ik nu met de belastingdienst in mijn nek, dat is op zich al geen pretje maar nu probeer ik de bus weer te laten voldoen aan de eisen die de belastingdienst stelt.
Alleen nu loop in tegen het volgende aan, de balk die achterin bij de klep zit is 126 ipv de gestelde 130cm.
De belastingdienst heeft dit nu opgemeten en dat zou betekenen dat ik mijn multivan niet meer op grijs kenteken zou kunnen krijgen.

Is er iemand hier die dit ook meegemaakt heeft? En is dit op te lossen?

Is snap er zelf niks meer van, hij is door het rdw gekeurd als grijs kenteken met dc dus dan zou het toch mogelijk moeten zijn?
Maar volgens de mannen van de belastingdienst ben je als eigenaar zelf verantwoordelijk voor het controleren of je auto wel voldoet aan de eisen, en is het voor de belastingdienst niet vanzelfsprekend dat als een auto door het rdw gekeurd wordt deze voldoet aan de juiste eisen.


voldoet een normale t5 wel aan de 130 cm bij de achterbalk? Of is hier een uitzondering voor gemaakt?
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: Multivan grijs kenteken? Belastingdienst!

Bericht door ozkaynar »

Als het de hoogte is moet de belastingdienst het opmeten zonder vloerbekleding. Want mijn bus is ook multivan en er rijden er meer met een dubbele cabine dus het is mogenlijk.
quercusgarden
Berichten: 216
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: Multivan grijs kenteken? Belastingdienst!

Bericht door quercusgarden »

"voldoet een normale t5 wel aan de 130 cm bij de achterbalk? Of is hier een uitzondering voor gemaakt?"

Even opgemeten en minimaal 130,3 cm
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Multivan grijs kenteken? Belastingdienst!

Bericht door heemskerk »

Leg eens uit wat je precies bedoeld met die 126cm?
Mister Green
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 jan 2017, 10:44
Locatie: Rosmalen

Re: Multivan grijs kenteken? Belastingdienst!

Bericht door Mister Green »

Neem aan dat de hoogte word bedoeld achter de bestuurdersstoel.
Omdat de multivan de bank en stoelen en eventueel tafel kan verschuiven in de rails die op de vloer liggen heb je idd een dikkere mat erin liggen.
Ik weet niet of ze wel vanaf de mat mogen meten want de vloer van de multivan zelf ligt een stuk lager.
Jacco-T6-
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2017, 11:58

Re: Multivan grijs kenteken? Belastingdienst!

Bericht door Jacco-T6- »

Zou dit veroorzaakt kunnen worden door de luxe hemel die in een Multivan zit?
Reguliere werkbussen hebben niet zo'n nette afwerking.

Groet, Jacco
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: Multivan grijs kenteken? Belastingdienst!

Bericht door chrisjemol »

ik heb een caravalle dus ook met luxe hemel en vloerbekleding en ik heb een dc erin zonder problemen
is ook 1,30m hoog

anders keuren zonder hemel erin?
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
papascal
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 nov 2010, 22:41

Re: Multivan grijs kenteken? Belastingdienst!

Bericht door papascal »

Vanaf de bovenkant van de vloer tot onderkant hemel is 126.
Dit wordt veroorzaakt door de dikke vloer met rails voor de stoelen.

Daarmee voldoet hij hij volgens de ambtenaar van de belastingdienst niet aan de eis dat er een fiscaal blok in past.

Deze auto is ook gewoon door de rdw gekeurd als dc, echter is dat voor de heren van de belastingdienst niet een reden om hem zomaar weer goed te keuren.

En keuren en daarna aanpassen is voor mij geen optie, de vorige eigenaar heeft dat ook gedaan.
Met als resultaat, dat ik een dikke naheffing heb en daarover dat bedrag nogeens als boete.
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Multivan grijs kenteken? Belastingdienst!

Bericht door Olaf »

Vloer met rails er uit slopen en niet meer terug plaatsen. Of wil je de rails af en toe gebruiken ?
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Multivan grijs kenteken? Belastingdienst!

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou een afspraak maken met de RDW en je auto daar ter keuring aanbieden. De uitslag daarvan schriftelijk doorgeven aan de Belastingdienst met het verzoek tot heroverweging en dat je hierbij een deskundig en bevoegd ambtenaar uitnodigd om de dan huidige situatie te herbeoordelen.

Zorg ook voor maatvoering tekeningen van een basis T5 want daarop moeten ze zich baseren. Kan dus imaginair zijn.

Trouwens de boete is pas voor jou vanaf datum overschrijving , dus misschien kun je daar nog iets mee?

Groeten Peter
Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 mei 2007, 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: Multivan grijs kenteken? Belastingdienst!

Bericht door ELPeter »

anders keuren zonder hemel erin?
Ik denk zelf dat hier het probleem in zit.
Heb ikzelf met een import caravelle -> bedrijfswagen.

Coulance van de keurmeester, die dat doorgeeft aan de douane.
Na een controle op de weg, zit je inderdaad met het probleem dat veel keurmeesters 'beweren dat het achteraf verandert is'.

Zit niet veel anders op dan de vloer eruit halen of bij het douane station vragen voor coulance.

:ikrij Peter
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.
nicotdi
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mar 2017, 23:31

Re: Multivan grijs kenteken? Belastingdienst!

Bericht door nicotdi »

Je zit hier vooral met het verschil tussen RDW en belastingdienst (zelfde verhaal met apk keuring en politie; wat voor de apk mag, hoeft niet beslist voor de politie legaal te zijn).
Ik heb zelf ook een T5 GP Caravelle, lange uitvoering. Nederland binnen gehaald als 9 persoons uitvoering.
Zelf een wand geplaatst en bij de RDW ter keuring en import aangeboden. De keurmeester was snel klaar; enige waar hij naar keek was of de zijruit aan de bestuurderskant niet van glas was, en of mijn wand voldoende vast zat.
De maten zijn niet gecontroleerd, waarschijnlijk omdat een bus normaal gesproken gewoon aan de eisen voldoet.
Als de RDW keurmeester niet zoveel zin heeft kom je d'r gewoon mee weg, maar dat betekent vaak nog niet dat het fiscaal ook allemaal klopt.

Ik overweeg nu om een ruit terug te plaatsen in plaats van het kunststof blindpaneel. Dan kom ik met hetzelfde probleem als jou te zitten: tref je een over-ijverige belastingambtenaar ben je gewoon 'het bokje'.
Zo ken ik ook een verhaal van iemand met een Ford F150 die als pickup geleverd was (en op kenteken stond).
Hij had over de laadruimte een hardtop met raampjes geplaatst. In een fuik gereden en gecontroleerd door de belastingdienst die er over vielen dat er ruitjes in de hardtop zaten. Persoon heeft aangeboden ter plekke de hardtop te verwijderen, maar men was onverbiddelijk. :politie

Het is dus een beetje geluk hebben. Ik zou in jouw geval inderdaad wand weer verplaatsen, even langs de RDW rijden en kijken of het fiscaal blok nu goed past, daar foto's van maken en in bezwaar gaan. In het ergste geval voor laten komen bij de rechtbank, rechters zijn mensen die ook nog wel eens naar de hele situatie willen kijken zonder enkel zwart-wit naar de regels te kijken.
Succes met alles!
kars
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 mar 2007, 22:39

Re: Multivan grijs kenteken? Belastingdienst!

Bericht door kars »

Ik heb in Ylst een dc in laten bouwen is daar ook gekeurd het betreft een import personen multivan waar van de stoelen en niet de bank gebruikt heb
ga ervan uit dat de RDW het eenmaal gezien en gekeurd heeft je geen problemen mag verwachten
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Multivan grijs kenteken? Belastingdienst!

Bericht door odorf »

kars schreef: 03 aug 2017, 13:54 ga ervan uit dat de RDW het eenmaal gezien en gekeurd heeft je geen problemen mag verwachten
En daar KAN het misgaan ... RDW en Douane/belastingdienst zijn twee heel verschillende dingen. En voldoen aan de eisen van de belastingdienst is een verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
fiddler
Berichten: 162
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: Multivan grijs kenteken? Belastingdienst!

Bericht door fiddler »

papascal schreef: 20 jul 2017, 11:18 ... Alleen nu loop in tegen het volgende aan, de balk die achterin bij de klep zit is 126 ipv de gestelde 130cm.De belastingdienst heeft dit nu opgemeten en dat zou betekenen dat ik mijn multivan niet meer op grijs kenteken zou kunnen krijgen. ... Is er iemand hier die dit ook meegemaakt heeft? En is dit op te lossen? voldoet een normale t5 wel aan de 130 cm bij de achterbalk? Of is hier een uitzondering voor gemaakt?
Heb ooit es begrepen dat de vloerplaat in een Multivan zo'n 4cm hoger is vergeleken bij een gewone bestelwagen, waarschijnlijk door de rails die ruimte nodig hebben. Aangezien je een Multivan hebt en toch moet gaan slopen, en/of BPM+BTW moet gaan betalen, is het misschien een idee er gelijk op kenteken een camper van te maken, als de de afgesloten laadbak tenminste kan missen. Heb je wel een al dan niet "duur" hefdak nodig. Zag pas bij een Chevvy Van een ongeveer 80 bij 180 cm hefdak luik achter de voorbank, kennelijk hobby werk. Bus had een keukenblokje achter de bestuurders stoel, maar heb gehoord dat een verzonken "gootsteen" bakje met afvoer in de vloer ook zou mogen. F
Plaats reactie