Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Temp. te hoog/aan de kook

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
willemvanbenthem
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 okt 2016, 21:16

Temp. te hoog/aan de kook

Bericht door willemvanbenthem »

Deze vakantie kreeg ik de bus aan de kook (130'C). De fan sloeg niet aan. Dit is inmiddels verholpen (kabelbreuk).
Echter had ik op dat moment wel een snelheid van ong. 40 km/u. Voldoende rijwind zou je zeggen. Wel zat er een dikke caravan achter en moest ik volgas voor langere tijd de helling op (hij is ook getuned). Mij lijkt het dat de rijwind dan voldoende moet zijn (het was buiten een graad of 20). Echter koelt de fan ook de achterkant van de radiator.
Volgens de garage is die fan ook tijdens het rijden echt nodig en is de radiator in orde. Ik had toch het idee dat de radiator dan niet meer voldoende koelcapaciteit heeft.
Wat is jullie mening hierover? Want als ie tijdens het rijden al zo snel aan de kook gaat en de fan uitkomst moet geven; hoe gaat het dan als ik in de Sahara de bult op rij bij +40'C? Dan lijkt me die fan niet voldoende. En een auto moet toch ook in extreme omstandigheden goed functioneren.
T4; 2,5 tdi kombi 75 KW (99 KW en 310 NM tuning) ; 2002
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Temp. te hoog/aan de kook

Bericht door Herman744 »

Misschien is je radiator vervuild door o.a. vliegenresten.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Temp. te hoog/aan de kook

Bericht door koensch »

auto's worden gemaakt voor een bepaald marktgebied (en dus klimaat). Ik kan me goed voorstellen dat een zelfde type auto voor de afrikaanse markt een andere standaard uitrusting (of instellingen) heeft als eentje die wordt uitgeleverd voor de siberische markt.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
willemvanbenthem
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 okt 2016, 21:16

Re: Temp. te hoog/aan de kook

Bericht door willemvanbenthem »

Ok. En als ik bijv. in Zuid-Frankrijk ben met 40'C?
T4; 2,5 tdi kombi 75 KW (99 KW en 310 NM tuning) ; 2002
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Temp. te hoog/aan de kook

Bericht door Snautzer »

Je schrijft dat je plank gas rijd met caravan bergop. En dan ga je je zorgen maken over de koeling? Als je een machine over de grenzen van het normale heen jaagt kan je rare dingen krijgen. Ik denk dat er weinig machines zijn die het werk zo goed aankunnen als een t4. Misschien is jouw rijstijl uitzonderlijk te noemen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Temp. te hoog/aan de kook

Bericht door Multivan Generation »

willemvanbenthem schreef: 12 aug 2017, 20:25 Echter koelt de fan ook de achterkant van de radiator.
Als het goed is dan heb je in plaats van 1 ventilator er in ieder geval 2.
En de ventilatoren zuigen volgens mij de lucht door de radiateuren en blazen niet.
Dus de ventilatoren koelen de radiateur niet af,
maar dat doet de lucht die geforceerd(door de ventilatoren) door de radiateur getrokken wordt.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Temp. te hoog/aan de kook

Bericht door frank884 »

een T4 TDI heet rijden is onmogelijk of je moet wel heel gekke dingen doen?? er zitten 2 ventilatoren in die moeten idd wel werken zeker met een aanhanger eraan bergop en maar 40 km/h als je de bus "niet plankgas" maar op ongeveer 3000 rpm bergop rijdt met de caravan eraan moet die alles aan kunnen, qua koeling egaal welk weer. zakt die terug in toeren dan een versnelling terug (wel op 3000 rpm houden) als het heel erg heet is en je moet bergop en je heb koelingsproblemen (niet de TDI) dan de airco uit en de verwarming vol open en de fan aan, maar bij de TDI kan ik me dat niet voorstellen. ikheb hem in die 11 jaar nog nooit boven de 90 graden gehad.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Temp. te hoog/aan de kook

Bericht door Pascal-141 »

frank884 schreef: 15 aug 2017, 19:54 ikheb hem in die 11 jaar nog nooit boven de 90 graden gehad.
Dat komt omdat de temperatuurmeter in het dashboard gestabiliseerd is op 90° ( dat geldt niet voor de oude versies ). Zelfs al heeft hij op een bepaald moment 100°, dan zal die temp meter nog steeds netjes op 90° staan :knipoog

Maar je hebt gelijk : een TDI heeft normaalgezien geen problemen met warm lopen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Temp. te hoog/aan de kook

Bericht door Pascal-141 »

willemvanbenthem schreef: 12 aug 2017, 20:25 Deze vakantie kreeg ik de bus aan de kook (130'C). De fan sloeg niet aan. Dit is inmiddels verholpen (kabelbreuk).
Echter had ik op dat moment wel een snelheid van ong. 40 km/u. Voldoende rijwind zou je zeggen. Wel zat er een dikke caravan achter en moest ik volgas voor langere tijd de helling op (hij is ook getuned). Mij lijkt het dat de rijwind dan voldoende moet zijn (het was buiten een graad of 20). Echter koelt de fan ook de achterkant van de radiator.
Volgens de garage is die fan ook tijdens het rijden echt nodig en is de radiator in orde. Ik had toch het idee dat de radiator dan niet meer voldoende koelcapaciteit heeft.
Wat is jullie mening hierover? Want als ie tijdens het rijden al zo snel aan de kook gaat en de fan uitkomst moet geven; hoe gaat het dan als ik in de Sahara de bult op rij bij +40'C? Dan lijkt me die fan niet voldoende. En een auto moet toch ook in extreme omstandigheden goed functioneren.
Zoals Peter al zei : de ventilatoren koelen niet de achterzijde van je radiator , maar zuigen de lucht vanaf de voorzijde doorheen de radiator .
Als jij een TDI aan de kook krijgt , dan is er wat mis .

De ventilatoren slaan in principe tijdens het rijden niet aan , omdat de TDI op zich niet veel koeling nodig heeft en de radiator alleen (zonder de ventilatoren) het koelwerk alleen aan kan.
De ventilatoren zullen aanspringen op het moment dat je gaat stoppen met tijden , of zo langzaam gaat rijden dat er geen rijwind meer is .(tenzij je er airco op hebt zitten , dan draaien de ventilatoren altijd , als de airco aanstaat)

Koelproblemen worden vaak veroorzaakt door gebrekkig of achterstallig onderhoud . Een goed onderhoud betekend ook de radiator doorblazen om alle vuil (wat er invliegt tijdens het rijden, zoals zand , vliegen, enz , maar ook de alu-oxidatie ) er uit te blazen. Gebeurd dat af en toe eens niet ,dan raken de koelribben op de radiator volgeslibt en koelen deze onvoldoende.

2e vaak voorkomende oorzaak van het niet koelen : de lamellen van de ventilatoren die vast komen te zitten. (Indien je een uitvoering hebt waar lamellen op de ventilatoren zitten). De lamellen gaan dan niet meer open , of onvoldoende ver open waardoor de lucht niet doorheen de radiator kan. Als je er lamellen op hebt , haal dan het bi-metaal blokje weg,en zet de lamellen volledig open , en zet ze vast met tie-rips.

Werkt het elektrische waterpompje (nalooppompje) nog naar behoren? Is dat getest? Dat pompje werkt niet tijdens het tijden, maar is wel van hoog belang zodra je de motor uitzet na een stevig belastende rit . Op het moment dat je dan de motor uitzet , koelt deze niet meer en gaat dan net eerst nog heter worden , en op dat moment gazt het elektrische nalooppompje in werking treden , samen met de ventilatoren , om zo voor een paar minuten het blok af te koelen. Wetkt dat pompje niet meer , dan kan op zo'n moment te heet worden , en dat gaat dan vaak ten koste van een cilindetkoppakking , of zelfs scheuren van de cilinderkop.
(Afhankelijk van hoe hard de motor belast geweest was voor het uitzetten natuurlijk)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Temp. te hoog/aan de kook

Bericht door frank884 »

Pascal-141 schreef: 15 aug 2017, 21:05
frank884 schreef: 15 aug 2017, 19:54 ikheb hem in die 11 jaar nog nooit boven de 90 graden gehad.
Dat komt omdat de temperatuurmeter in het dashboard gestabiliseerd is op 90° ( dat geldt niet voor de oude versies ). Zelfs al heeft hij op een bepaald moment 100°, dan zal die temp meter nog steeds netjes op 90° staan :knipoog

Maar je hebt gelijk : een TDI heeft normaalgezien geen problemen met warm lopen.
Ik rij zelfs al jaren met geen druk op het koelsysteem (dop op het expansie vat heb ik los) omdat ik geen enkel koelingsprobleem heb. de "2"ventilatoren staan zga nooit aan, alleen met de airco erbij wel en waarom zou ik dan druk op die slangen en het systeem willen hebben.
zeker daar alles langzaam wat ouder begint te worden. (klemmen die zich wat in de slang gevreten hebben door al die jaren) zijn een potentieel risico als er druk op staat.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
willemvanbenthem
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 okt 2016, 21:16

Re: Temp. te hoog/aan de kook

Bericht door willemvanbenthem »

Bedankt voor de reacties. De 2 fans deden het inderdaad niet, zoals ik al zei. Maar als ik jullie reacties zo lees, heb je die dus amper nodig. Dan heb ik dus toch het idee dat die radiator niet helemaal goed is. Hoewel ik me wel kan voorstellen dat de motor behoorlijk warm werd door de prestatie die hij moest leveren. Die lamellen moet ik even uitzoeken. Heeft een tdi (102 pk ) van '02 die?
T4; 2,5 tdi kombi 75 KW (99 KW en 310 NM tuning) ; 2002
Plaats reactie