Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olie verversen

vragen over de T6
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Olie verversen

Bericht door Rollin-Vilda »

Een beetje een dwaze vraag denk ik, maar ik stel ze toch maar. Aangezien het service-interval zo lang is, moet ik zelf geregeld olie bijvullen. Dat steekt nauw, dus ik wil geen fouten maken. In de handleiding staat vermeld dat ik de peilstok 'tot de aanslag' naar beneden moet duwen. Maar eigenlijk heb ik nooit begrepen wat daarmee wordt bedoeld. Als je de peilstok induwt, geeft die eerst weerstand, dan moet je doorduwen tot die er helemaal in zit. Dat scheelt een centimeter.

Is de 'aanslag' de eerste klik, of tot beneden?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olie verversen

Bericht door Multivan Generation »

beneden
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: Olie verversen

Bericht door Rollin-Vilda »

Dank!
Gebruikersavatar
Matthijs hoek
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 mar 2010, 17:47
Locatie: Utrecht

Re: Olie verversen

Bericht door Matthijs hoek »

Weet er ook iemand welk type olie erin moet 84 pk tdi ( nu 175 pk )2017.
En hoeveel precies?
Ik wil het namelijk zelf tussentijds een olie beurt doen bij 15 duizend ongeveer, en dan bij 30 bij de dealer.

Groet
VW Transporter T6 2.0 TDI 84 PK --> 175 PK. Van Hoek Schilderwerken: voor al uw Lak en Latex spuitwerk. Niks is te gek. :T6NOLESS
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: Olie verversen

Bericht door Rollin-Vilda »

Staat dat niet in je handleiding?
arnovariante
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jan 2017, 22:16

Re: Olie verversen

Bericht door arnovariante »

Ik heb toevallig afgelopen week de olie laten verversen.
Ik heb het in de handleiding ook niet gevonden.
In mijn 204 PK versie ( ik ga er maar van uit dat het blok overal hetzelfde is) moest 7,4 ltr.
Ik had zelf de olie en oliefilter gekocht en heb het bij een universele garage laten doen.
Pas over 9000 km moet hij naar de VW dealer voor incpectie, maar dan hoeven zij er iig geen peperdure olie in te gooien.

Oh ja, als je de km stand reset voor de oliewissel interval gaat hij automatisch naar een interval van 20.000 km.
Dus niet meer afhankelijk van hoe je de bus gebruikt.
Vind ik niet erg want ik wil er toch elke 20.000 verse olie in.
Caravelle Highline TDI 204 PK DSG
Gebruikersavatar
Matthijs hoek
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 mar 2010, 17:47
Locatie: Utrecht

Re: Olie verversen

Bericht door Matthijs hoek »

Ik denk wel dat de 204 pk een andere motor is, 84 102 114 150 is wel het zelfde dacht ik.
Maar goed.. niemand die het weet? Dan moeit ik zelf maar is een klein beetje moeite gfaan doen..
VW Transporter T6 2.0 TDI 84 PK --> 175 PK. Van Hoek Schilderwerken: voor al uw Lak en Latex spuitwerk. Niks is te gek. :T6NOLESS
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olie verversen

Bericht door Multivan Generation »

Staat toch gewoon in je boekje vermeldt welk type olie en aan welke specificaties die olie moet voldoen?
Of niet?

Bijvoorbeeld 5W-30 Longlife 3 VW-norm 507.000

Let op, hierboven is dus GEEN antwoord op je vraag, maar zoiets zou je dus in je boekje moeten kunnen vinden.

Succes :zwaai
Gebruikersavatar
Matthijs hoek
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 mar 2010, 17:47
Locatie: Utrecht

Re: Olie verversen

Bericht door Matthijs hoek »

Bedankt voor de geen antwoorden op mijn vraag;), ga het boekje maar is raadplegen voor de olie en anders de dealert bellen.
VW Transporter T6 2.0 TDI 84 PK --> 175 PK. Van Hoek Schilderwerken: voor al uw Lak en Latex spuitwerk. Niks is te gek. :T6NOLESS
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Olie verversen

Bericht door Pascal-141 »

Matthijs hoek schreef: 30 aug 2017, 11:53 Ik denk wel dat de 204 pk een andere motor is, 84 102 114 150 is wel het zelfde dacht ik.
Maar goed.. niemand die het weet? Dan moeit ik zelf maar is een klein beetje moeite gfaan doen..
Die blokken zijn allemaal hetzelfde (basisblok) , de aanbouwdelen zijn verschillend .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Matthijs hoek
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 mar 2010, 17:47
Locatie: Utrecht

Re: Olie verversen

Bericht door Matthijs hoek »

Oke, is het dus in theorie relatief eenvoudig om de 84 pk om te bouwen naar 204?
Plus dat je natuurlijk versnellingsbak en koppeling wat mee moet doen, en remmen waarschijnlijk.

@blackbul het ging inderdaad over de peilstok(wat waarschijnlijk ook gewoon in je boekje staat @ onderwerpbeginner) en dat was alweer klaar met antwoord: "'beneden"' (remember)? Ik maakte gewoon een klein grapje zie knipoogje. Maar als je daar niet tegen kan zou ik je adviseren om het internet snel te verlaten.. :bifun
VW Transporter T6 2.0 TDI 84 PK --> 175 PK. Van Hoek Schilderwerken: voor al uw Lak en Latex spuitwerk. Niks is te gek. :T6NOLESS
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: Olie verversen

Bericht door Rollin-Vilda »

Ik omschreef duidelijk wat er in het boekje stond, en dat dat voor mij niet duidelijk was. Ik lees wel eerst de handleiding. Maar 'tot de aanslag' (p 260) begreep ik gewoon niet, en na opzoeken op Van Dale nog steeds niet (Van dale: aan·slag (de; m; meervoud: aanslagen)
1 manier van raken van de toetsen: de aanslag van de pianiste
2 slag op een toets: 250 aanslagen per minuut
3 het plaatsen tegen de schouder: met het geweer in de aanslag
4 dat wat zich heeft afgezet: de aanslag in de ketel
5 poging tot moord of overrompeling: een aanslag plegen
6 het vaststellen van het bedrag van de belasting)

Ik heb dus wel een minimale inspanning gedaan om de begrijpen waar VW naartoe wilde

Het type olie staat duidelijk vermeld in de handleiding op pagina 259 en hangt af van brandstof, of je een roetfilter hebt en type interval (vast of variabel). Variabel is 507.00. Vast zonder roetfilter is 505.01, vast met is ook 507.00. Bespaart je een trektocht naar je handschoenenvakje. De hoeveelheid staat er niet in, het wordt wellicht niet gestimuleerd om zelf de olie te verversen, enkel bij te vullen.

Met cynische reacties heb ik overigens geen moeite, wel met verkeerde veronderstellingen.

Rollin
Gebruikersavatar
Matthijs hoek
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 mar 2010, 17:47
Locatie: Utrecht

Re: Olie verversen

Bericht door Matthijs hoek »

Oke goed bezig, zo had ik het nog niet bekeken.
Inderdaad een beetje vaag dan.
VW Transporter T6 2.0 TDI 84 PK --> 175 PK. Van Hoek Schilderwerken: voor al uw Lak en Latex spuitwerk. Niks is te gek. :T6NOLESS
Ikenmijnkois
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 mar 2016, 16:47

Re: Olie verversen

Bericht door Ikenmijnkois »

Ik ga nooit lopen kloten aan alles wat met het motorgedeelte te maken heeft.

Ik heb de olie onder tussen al laten vervangen bij 15000 km en het interieur filter en brandstofpomp dit doe ik iedere 15000 km om de motor lekker te laten draaien. Voor die paar centen. volgens het boekje had ik het pas bij 30.000 km hoeven te doen.
Ik heb dit niet bij de dealer laten uitvoeren maar wel met originele onderdelen besteld bij de staeler.

Gr. Marcel
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olie verversen

Bericht door Multivan Generation »

Ikenmijnkois schreef: 09 sep 2017, 23:35 Ik heb de olie onder tussen al laten vervangen bij 15000 km en het interieur filter en brandstofpomp dit doe ik iedere 15000 km om de motor lekker te laten draaien. Voor die paar centen.

Zo dat is een dure grap zeg, iedere 15000 km de brandstofpomp vervangen.. :zwaai :knipoog :bifun





Je zult het brandstoffilter bedoelen, denk ik. :knipoog
Plaats reactie