Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

kinderstoel(tje)

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
PieterT4a
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2015, 19:17

kinderstoel(tje)

Bericht door PieterT4a »

Heren en dames,

Ik heb onlangs een mooie groene t4 (40-vt-jf) op de kop kunnen tikken. Het gaat hier om een 332 versie en ik wil er graag een camper van maken. Ik heb de dubbele cabine inmiddels gedemonteerd (voor wie nog interesse heeft) en de binnenkant volledig kaal gestript. Komend weekend komt het hefdak erin en daarna ga ik hem aftimmeren.

Naast mijn vrouw en ikzelf heb ik inmiddels ook een dochter gekregen. Zij is geboren alvorens ik deze bus kocht, voor de goede orde :). Naast de twee voorstoelen (geen bankje) heeft deze bus geen andere stoelen (meer). Beide plaatsen zijn voorzien van airbags. Deze zijn niet te deactiveren (geen garage kunnen vinden die dit wil doen en ik moet mezelf sterk de vraag stellen of ik dat uberhaupt wil). Op de passagiersstoel kan ik dus geen maxicosi of kinderstoeltje plaatsen.

eigen oplossing
Ik heb zelf natuurlijk ook al even zitten denken.

MOGELIJKHEID 1. Is het een GOEDE mogelijkheid om op de kopse kant van de bank (welke geplaatst wordt in de lengterichting aan de bestuurderszijde van de bus) een gordelvoorziening te monteren (Bout in dak, Bout in vloer, bout door de bank (soort driepuntsconstructie)? Het is dan eigenlijk de bedoeling dat de maxicosi met het hoofdeind naar de bestuurdersstoel toewijst (zoals een kind altijd in een auto vervoerd moet worden) en niet dat de maxicosi in een zijwaardse stand vervoerd wordt (op deze manier kan de gordel zn werk niet goed doen).

MOGELIJKHEID 2. Wanneer ik bij de rdw keuring een stoel met gordel aanbied, wordt deze zonder pardon afgekeurd (wanneer ik dit zelf doe). Ik kan dus een stoel monteren na de rdw keuring. Dit zou bijvoorbeeld pal achter de bestuurdersstoel kunnen. de stoel zou bijvoorbeeld al voorzien kunnen zijn van een driepuntsgordel. Zo zou je deze stoel natuurlijk overal ind e auto aan de bodem vast kunnen bouten... enfin..

!! Het gaat hier niet per definitie om de bevestiging van een maxicosi, immers gebruik van de maxicosi zal ongeveer een jaar aan de orde zijn. Daarna zal een kinderstoel nodig zijn.

Nu zal ik op dit forum vermoedelijk niet de enige zijn met een zelfbouwinterieur en een of meerdere kids aan boord. Mijn vraag is concreet:
1. hoe jullie een veilige zitplaats gecreëerd hebben voor een klein kind welke de RDW zonder veel morren goedgekeurd heeft?
2. mocht deze zitplaats niet bij de keuring aangeboden zijn, hoe jullie na deze keuring een veilige zitplaats gecreëerd hebben?
3. mocht ik na de keuring een veilige zitplaats creëren naar eigen inzicht, krijg ik dan vragen in geval van een ongemak?

BVD!

mvg Pieter
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: kinderstoel(tje)

Bericht door ThomasH »

Beste Pieter,

Ik ben zeker geen expert en hoop ook dat mensen op het forum hier mij zullen aanvullen/corrigeren wanneer ik er naast zit, maar kan je het volgende melden. Misschien helpt het. Wij hebben de afgelopen 1.5-2 jaar heel serieus gekeken naar de mogelijkheid van het ombouwen van een bestelauto naar een camper. (Wij keken overigens naar een Fiat Ducato/Citroen Jumper) Ik heb echt flink en lang research gedaan. Uiteindelijk is dat afgeketst op precies dit onderwerp; het 'creëren' van extra (veilige) goedgekeurde zitplaatsen. Wij hebben 2 zoons, waarvan er nog 1 in een maxi cosi zit en die willen we natuurlijk mee nemen en op veilige wijze.

Zelf een zitplaats maken
Zelf een extra zitplaats maken die veilig is en goedgekeurd wordt door de RDW is m.i. vrijwel onmogelijk. De RDW verlangt (logisch ook) bewijs dat een zitplek/gordels veilig is. Je hebt testresultaten nodig van jouw specifieke constructie in combinatie met jouw type auto. Dat is voor een particulier niet te doen. Bovendien is het volgens mij in heel veel bestelwagens zo dat er af fabriek geen bevestigingspunten zijn voor driepuntsgordels en blijkbaar is dat ook niet in te bouwen.

Stoelen monteren na de keuring
Dit heeft een aantal nadelen (m.i. grote nadelen). Je weet nooit zeker hoe veilig het is voor je kind. Bovendien moet je ook denken aan eventuele boetes als je wordt aangehouden, maar het aller belangrijkst: mocht er onverhoopt een ongeluk gebeuren, dan zal de verzekering niet uitkeren. Nou kan je misschien nog wel wat schade incasseren aan je auto en zelf voor de kosten opdraaien, maar als er wat met je kind gebeurt...

Een dubbele cabine laten inbouwen
We zijn bij bedrijven geweest die dubbele cabines inbouwen. Die hebben wel de nodige certificaten die aantonen dat er getest is voor die specifieke cabine in combinatie met die specifieke auto. Omdat ze veel van die cabines inbouwen is het voor het nog haalbaar om testen te laten doen. Dit is prijzig en je kent het andere nadeel al, want je hebt er al een uitgesloopt; je kunt niet vanuit de cabine naar de rest van je 'camper'.

Een bank laten plaatsen waar al een goedgekeurd driepuntsgordelsysteem in ingebouwd zit.
De gordels zijn dan bevestigd aan de bank. Voor VW transporters bestaan dit soort banken. Dus dat is volgens mij de meest realistische optie. Er zijn bedrijven die dat doen. Nadeel is dat dit je volgens mij zo ongeveer 1000-1500 euro kost.

Volgens mij is je enige echte veilige optie dus om een goedgekeurde bank met ingebouwde gordels in te laten bouwen. Op Marktplaats staan ze regelmatig te koop voor 750-900 euro. Er zijn meerdere 'camperombouwbedrijven' die ze inbouwen. Vast of op rails.

Wij hebben uiteindelijk gekozen om een (oude) bestaande VW camper te kopen. Rib uit je lijf, maar we wilden de droom niet opgeven ;-)

Hoop dat je hier wat aan hebt. Veel succes en zoals gezegd, de dingen in mijn verhaal die niet helemaal kloppen, die corrigeert vast iemand.
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
PieterT4a
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2015, 19:17

Re: kinderstoel(tje)

Bericht door PieterT4a »

Dank voor jouw bericht Thomas. Hier was ik al bang voor. Man van de RDW vertelde me inderdaad al dat een bank in de rijrichting eigenlijk de enige (betaalbare) optie is.

Ik hoop dat meer mensen hun ervaring willen delen.

gr. Pieter
Dick_T5
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2017, 13:23

Re: kinderstoel(tje)

Bericht door Dick_T5 »

jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: kinderstoel(tje)

Bericht door jones »

Er zijn ook achterbanken en misschien ook wel stoelen waar de 3punts gordel in de bank zelf zit.
Ik heb een zafira achterbank achterin met een 3 puntsgordel in het midden daar had ik eerst de maxi cosi staan en nu een draaibare kinderstoel.
Ideaal en hij zit keurig netjes vast.
Backcorner
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 feb 2015, 20:24

Re: kinderstoel(tje)

Bericht door Backcorner »

Ik heb een T4 van 1990.
En heb een rock & roll bed hier onder heb ik zelf een iso-fix bok gelast mijn zoon van 4 zit in een iso-fix zitje met een 3 punt gordel mijn dochter zit net zo als in de gewone auto in een iso-fix maxi cosi.
De reden waarom dit mag is omdat mij bus van 1990 is en er dus andere regels gelden.
Dinsdag nog een apk steekproef gehad op de bus en er is niks van gezegd.

Volgens mij is er nog een optie die ik zelf nooit heb onderzocht want ik was helemaal klaar met de rdw.

De bus helemaal zelf ombouwen exporteren naar Duitsland daar tüv laten keuren daar mag zelf bouw nog wel en dan weer importeren naar nederland waar de rdw hem goed moet keuren omdat er tüv keuring opzit.
:T44EVER
Dantji
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 jun 2017, 19:12
Locatie: Rotterdam

Re: kinderstoel(tje)

Bericht door Dantji »

Backcorner schreef: 30 aug 2017, 22:32 En heb een rock & roll bed hier onder heb ik zelf een iso-fix bok gelast mijn zoon van 4 zit in een iso-fix zitje met een 3 punt gordel mijn dochter zit net zo als in de gewone auto in een iso-fix maxi cosi.
Heb jij hier misschien wat foto's van?
Geen VW meer :/
R'dam
Plaats reactie