Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 California "Beach"

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

T5 California "Beach"

Bericht door freek »

Onze T5 Mutivan - California is weer waanzinnig goed bevallen deze vakantie. Graag deel ik daarom nog wat ervaringen zodat degenen die nog twijfelen tussen een echte California of een zelf bedachte "Beach" hiermee hun voordeel kunnen doen.
Basis is een Mutivan met 7 zitplaatsen die ik in Duitsland heb gekocht; in Nederland zijn ze door de hoge wegenbelasting (250,- per maand :ie ) zeldzaam. Vervolgens is de Multivan voorzien van een electrisch origineel Californiahefdak (met afstandbediening). Zelf heb ik een keukenblokje gemaakt dat op de multivan rails (flexibel) is bevestigd, heb ik een scheidingsrelais en acculader onder de bestuurdersstoel geplaatst (naast de standaard huishoudaccu) en een Defa 230V aansluiting gemaakt in de grill. Vervolgens nog her en der usb stopcontacten ingebouwd en een heteluchtkachel (MV Airo 2Kw) met thermostaatregeling onder de wagenvloer gebouwd. Als koelkast dient een Isotherm compressorkoelbox (zeer energiezuinig en stil). Om het stroomverbruik in de gaten te houden heb ik een Victron BMV700 in de B stijl ingebouwd. Als WC dient een porta potti. Ook is een Fiamma 45s luifel gemonteerd.
Wat maakt ons nou zo enthousiast? In feite is dit de maximale flexibiliteit. We rijden er zo'n 30.000km per jaar waarvan zo'n 5000km als camper. Het blijft een Multivan en hiermee kan je gewoon een 3 zitsbank verhuizen. Maar ook even met z'n 7-en ergens heen is geen probleem. En hiernaast heb je op vakantie maximale binnenruimte. De achterbank van de Multivan is in combinatie met een Multiflexboard een zeer riant en comfortabel 2 persoonsbed over de volle breedte van de auto. Bij een California is dit een stuk minder en ik heb al diverse mensen gesproken die dit een nadeel vinden. De 2 extra zitplaatsen laten we dan natuurlijk thuis. Tegenwoordig is onze opzet als California Beach leverbaar. In Duitsland zie je ze best veel. Soms zonder hefdak en niet altijd zo'n keukenblokje wat bij ons natuurlijk verplicht is voor het 25% tarief MRB
Nu zijn wij met z'n 5-en (!) naar Italie gereden, met 5 fietsen (1 racefiets in de auto), een longboard, een electrische gitaar, skeeleruitrustingen, voor 5 personen bagage , nog een tent (niet gebruikt...) etc, etc. Je hebt dan ook een dakkoffer nodig maar door het electrische hefdak is dat geen enkel probleem (tot 50kg). Om de dakkoffer te bereiken hebben wij een superhandig teleskoopladdertje gekocht: 2m uit- en 57cm ingeschoven (zie foto).
We hebben met z'n 3-en gekampeerd. 1 in het dak en 2 op de slaapbank beneden. Alle bagage zit gewoon in tassen. Wat je niet nodig hebt (zoals regenkleding) doe je in de dakkoffer en de rest in tassen. 's avonds zet je het keukenblokje zo neer dat de wc ook kan staan en dan kan je uitstekend uit de voeten in de auto. We hebben zo 4 dagen op een camperplaats in italie gestaan. Kost niets en je bent helemaal zelfvoorzienend (geen 220 nodig gehad). We kijken nu al uit naar de volgende trip. Vermoedelijk Davos in oktober en Bormio in november. Het kacheltje zal dan wel nodig zijn ;-)
Wat zijn het toch geweldige alleskunners!
Bijlagen
20170729_071158.jpg
20170728_215224.jpg
20170728_205027.jpg
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: T5 California "Beach"

Bericht door offline »

Potverdorie man. Jij hebt wat ik wil.
Ik heb de multivan al (10jaar).
Graag wat foto's van je gemaakte keuken en koel systeem. Ik wil (nog) geen hoog dak.

offline
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T5 California "Beach"

Bericht door freek »

In april 2016 heb ik wat foto's gepost. https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... of#p378199
Er zijn wel dergelijke keukenblokjes te koop maar het was steeds net niet wat we zochten. Het moet minimale afmetingen hebben en toch functioneel. Zo heeft onze zelfbouw 2 uitklapbare tafelbladen waar je met z'n 4-en aan kan zitten. We koken om op bio ethanol met een Origo 1500 kooktoestel. Bio-ethanol kost bijna niets bij de Action en je ruikt het vrijwel niet. Alternatief zou een kooktoestel met gaspatronen zijn maar dat is minder veilig. Verder zitten er 2 tanks in van 12 liter; 1 voor schoon en 1 voor vuil water.
Wat ik nog was vergeten te vermelden: de beide voorstoelen zijn voorzien van sportscraft draaionderstellen.
Waarom wil je (nog) geen hoog dak? Dat is juist een vd voorwaarden voor campertarief.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 California "Beach"

Bericht door Multivan Generation »

@ Freek,
camper voorwaarden zijn per land verschillend.
Offline woont volgens mij niet in NL maar in NO.. :knipoog

Ik heb nog een vraagje over je kast:

Je hebt dit gemaakt:
Afbeelding

Hoe werkt dat met je tafelblad rechtopstaand te houden, en welke materialen heb je gebruikt om dit te kunnen bereiken?
Linkjes zouden prettig zijn.. :knipoog

Groetjes en alvast dank

Peter
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T5 California "Beach"

Bericht door freek »

Gebruikte materialen: het (mn op internet) zoeken naar materialen die je in je hoofd hebt kost heel veel tijd. Ook nu weer: ik heb niet van alles bonnen bewaard en het kostte me bijna een uur om het merk van de tafelblad-uitzetter weer te vinden..... Volgens mij bij de WIt gekocht maar daar zie ik hem niet meer. Het is in ieder geval een Rakego Roca. Subliem in zijn eenvoud. Het keukenblokje is geinspireerd op een flightcase. Met handvatten aan de zijkanten. De hoekprofielen komen ook van een zaak in flightcase-materialen.
@Peter: de profielen die jij gebruikt voor jouw 'next-level' camper hebben we ook overwogen. Erg mooi; je kan er van alles vrij eenvoudig mee bouwen. Maar het is een stuk duurder dan de flightcase hoekprofielen en ook veel degelijker dan wat voor mijn keukenblokje nodig is. Ze zijn ook veel massiever (vierkant) en dit gaat ten koste van de binnenruimte (en gezien de minimale afmetingen telt elke millimeter).
Ik heb voor de MV Airo heteluchtkachel gekozen omdat deze veel goedkoper is dan een Webasto; 850,- inclusief onderbouw steun speciaal voor de T5. Gekocht bij Kiravans in Engeland. Hieronder nog enkele foto's.
Bijlagen
tafelbladuitzetter
tafelbladuitzetter
druksluiting tafelblad (de Wit, Schijndel)
druksluiting tafelblad (de Wit, Schijndel)
klepscharnieren, Correct Watersport Rotterdam
klepscharnieren, Correct Watersport Rotterdam
inlaat heteluchtkachel
inlaat heteluchtkachel
uitstroom heteluchtkachel
uitstroom heteluchtkachel
bediening MV Airo kachel en Victron stroomverbruikmeter
bediening MV Airo kachel en Victron stroomverbruikmeter
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T5 California "Beach"

Bericht door freek »

hier nog wat plaatjes
Bijlagen
tafelblad (aan andere zijde identiek); deksels boven zijn uitgeklapt handige plaatsen om kookgerei op te leggen
tafelblad (aan andere zijde identiek); deksels boven zijn uitgeklapt handige plaatsen om kookgerei op te leggen
wasbakje (klein maar voldoende) en Dometic kooktoestel
wasbakje (klein maar voldoende) en Dometic kooktoestel
WP_20170827_018.jpg
alles dicht
alles dicht
hoekprofielen gelijmd en geschroefd
hoekprofielen gelijmd en geschroefd
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T5 California "Beach"

Bericht door freek »

en nog meer
Bijlagen
DEFA 230V aansluiiting in grill
DEFA 230V aansluiiting in grill
(vergendelbare) stekker voor electrisch kraantje en koelbox
(vergendelbare) stekker voor electrisch kraantje en koelbox
aansluitingen onder bijrijdersstoel (oa USB)
aansluitingen onder bijrijdersstoel (oa USB)
climatronicroosters linksachter
climatronicroosters linksachter
idem rechts metbedieningspaneel
idem rechts metbedieningspaneel
rolluikje California hefdak
rolluikje California hefdak
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: T5 California "Beach"

Bericht door Walda »

Helemaal gemist in het verleden deze topic, wat een leuke en handige ideeën, fijn dat het in de praktijk ook bevalt. Ook ik heb gekozen voor bio-ethanol, maar weet nog niet of en hoe het gaat bevallen, komt nog.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 California "Beach"

Bericht door Multivan Generation »

freek schreef: 27 aug 2017, 16:32 Gebruikte materialen: het (mn op internet) zoeken naar materialen die je in je hoofd hebt kost heel veel tijd. Ook nu weer: ik heb niet van alles bonnen bewaard en het kostte me bijna een uur om het merk van de tafelblad-uitzetter weer te vinden..... Volgens mij bij de WIt gekocht maar daar zie ik hem niet meer. Het is in ieder geval een Rakego Roca. Subliem in zijn eenvoud.


@Peter: de profielen die jij gebruikt voor jouw 'next-level' camper hebben we ook overwogen. Erg mooi; je kan er van alles vrij eenvoudig mee bouwen. Maar het is een stuk duurder dan de flightcase hoekprofielen en ook veel degelijker dan wat voor mijn keukenblokje nodig is. Ze zijn ook veel massiever (vierkant) en dit gaat ten koste van de binnenruimte (en gezien de minimale afmetingen telt elke millimeter).

Hoi Freek,
wat een subliem systeem en wat eenvoudig ook:

https://www.youtube.com/watch?v=L9SpP5_N9nQ

Daar zoek ik al een tijd naar en de oplossing van spacecamper vind ik niets met die blokkeerbare gasdruk demper.
Ook de prijs van die dingen staat me niet aan :bonk
Ik deel zoveel mogelijk hier in mijn ombouw topic zodat ik zelf dan ook een naslagwerk heb, en jullie ook :knipoog
De profielen die wij gebruikt hebben heb je ook in 20x20, maar dan verlies je per zijde inderdaad 20 mm aan binnenruimte.
De reden dat wij voor 30x30 en 60x30 gekozen hebben, is ook constructief, we liggen aan de ene zijde op 60x30(de helft daarvan),
dus de kwestie is ook gewoon heel anders. Maar dat maakt het zo leuk hier op het forum, out of the box oplossingen.. :jump

Waar heb je de zijwanden van de kast mee gemaakt? Polybond of aluminium of nog wat anders?

Even de katten op het spek binden: wat zou de Belastingdienst ervan vinden, dat je de box naar believen kunt verschuiven? Van een vaste verbinding is dan relatief gezien, natuurlijk geen sprake.. Handig is het natuurlijk zeker wel..
Bij onze andere kast destijds stelden ze zich hun vraagtekens, en heb ik ze kunnen overtuigen dat ik gereedschap nodig had om hem te kunnen verplaatsen/verwijderen, en toen werd het "gedoogd" want toen zat hij onwrikbaar vast..

Heb je nog meer vaste opbergruimte?
Tegenwoordig moet je 2 vaste afsluitbare opbergruimten hebben..
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T5 California "Beach"

Bericht door freek »

Waarom niet gepopt? De handvatten aan de zijkant zitten we gepopt. Maar als je maar aan een kant metaal hebt (het handvat) en aan de binnenzijde hout dan gaat het stuiken van de ppopnagel niet helemaal zoals zou moeten. Het lukt wel maar hij trekt helemaal in het hout. Nu het ik maar een simpel DHZ popnageltang dus misschien gaat het met professioneel spul beter.
@Peter: die uitzetter is inderdaad ook supereenvoudig. En bestaat waarschijnlijk al heel lang gezien de bril van de man op het youtube filmpje :knipoog . Dit is echt het lastigste van zelfbouw: de spullen vinden die je voor ogen hebt. Je ziet steeds hetzelfde terwijl je iets anders zoekt. Volgens mij had de Wit dit in het assortiment. Overigens vind ik het super zoals jij alles in detail beschrijft wat je doet. Ik neem hier vaak de tijd niet voor...
Omdat jij de profielen voor het bedframe gebruikt moet dit natuurlijk wel sterk zijn. En dat zijn die Bosch profielen natuurlijk bij uitstek.
Verder heb ik 10mm Hpl plaat gebruikt met een kern van populierenmultiplex. Het oppervlak is oerdegelijk.
Dan de belastingdienst. Naast de bergruimte in het keukenblokje heeft de multivan standaard 3 afsluitbare laden onder de achterbank (en onder de 2 draaifauteuils). Verder is het keukenblok met voor de multivan-rail gemaakte 'Befestigungsschrauben aus Edelstahl' bevestigd. Je hebt sleutel 13 nodig om hem te verwijderen. De belastingdienst heeft het kwarttarief toegekend obv een uitgebreide fotorapportage. Dus dat zit wel goed. Het californiahefdak is natuurlijk ook wel overtuigend. En niet zo'n minimaal dakje om aan de stahoogte te voldoen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: T5 California "Beach"

Bericht door offline »

Freek, ik woon in Zweden. Ik moet nog kijken naar camper eisen en belasting of eventueel grijs kenteken voo 5 personen. Ik had zelf gedacht om een kast op een multivan stoel te maken zodat je hem kunt verschuiven.
Het is maar net hoe je het ziet, sommige willen zo luxe mogelijk en komen vanuit een sleurhut. Wij zijn afgelopen zomer met een iglo tentje weggeweest. Mijn vrouw, ik en onze border collie. Wordt ik sochtends wakker met mijn neus in het tentdoek, mijn vrouw errug dicht tegen mij aan en de hond languit in 75% van de rest van het tentje :muur Als ik dus iets eenvoudigs fabriek ga ik er al verschrikkelijk op vooruit. En wat jij hebt past perfect voor wat ik voor ogen heb.

Marco
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T5 California "Beach"

Bericht door freek »

Ik ken het gevoel. Tot voor kort kampeerden wij ook klein. Veel in Noorwegen geweest; ook wel met rugzakken en minitentje. En dan een sneeuwbui in juni bij de Hardangervidda. Met goede spullen geen probleem en erg knus😅. Maar ja we worden wat ouder he....
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: T5 California "Beach"

Bericht door MGA1600 »

Prachtig keukenblok!

We zijn nog maar net een weekje in het bezit van een Multivan en nu nog volop in de oriëntatiefase v.w.b. optimale indeling en handigheidjes. Deze informatie helpt!

Een (waarschijnlijk stomme...) vraag: veel bussen hebben zo’n fietsendrager achterop. Staat mooi, naar het lijkt me een enorm gedoe on je fietsen zo’n eind op te moeten tillen. Zijn daar hulpjes voor?
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T5 California "Beach"

Bericht door freek »

Lijkt me niet. Wij nemen meestal racefiets en/of mountainbikes mee en die til je er zo op. Ook vervoer ik wel een eens hollandse stadsfiets en die zijn inderdaad een stuk zwaarder. Erop tillen is nog steeds wel te doen maar bedenk ook dat het openen van de klep met zware fietsen vrijwel niet te doen is.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 California "Beach"

Bericht door Multivan Generation »

Daarvoor hebben ze fietsendragers voor op de trekhaak ontworpen. Ik heb net mijn fiets er weer op gezet..
En ja tijdstip klopt :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie