De eerste twee weken ging het eigenlijk prima, maar toen we een 800 km van huis waren begon hij fors koelvloeistof te zuipen. Ongeveer een liter op 500 km. Maar ja wat doe je, hij reed verder nog prima, dus bijvullen maar en hopen dat hij het volhoudt. Ik was al van plan om in het najaar de koppakking te laten vervangen. Hij gebruikte voor de vakantie n.l. ook al een beetje koelvloeistof (zie dit topic)
Bij de rit naar de laatste camping toe dacht ik wel een nieuw tikje of rateltje uit de motor te horen en bij de laatste paar keer (warm) starten maakte de startmotor ook een typisch geluid: Een soort onregelmatig gehinnik. De motor trok verder zoals normaal (dus niet al te hard

Busje heeft na aankomst op de laatste camping een paar dagen stil gestaan. Toen ik hem daarna wilde starten gebeurde er niets anders dan een luide KLIK. De startmotor slaat wel aan (krijgt ook voldoende stroom), maar hij krijgt de motor niet rond. Het blok zit vast. De combinatie met het heftige koelvloeistofverbruik bracht de door de ANWB opgetrommelde AA-man voorlopig tot de diagnose waar ik zelf ook voor vreesde: Koppakking lek en koelvloeistof in één of meerdere cilinders. In elk geval zou de bus niet zelf rijdend naar huis gaan en ook niet in Engeland worden gerepareerd.
We stonden gewoon nog op de plek op de camping, dus we hebben nog een paar nachten in het busje geslapen. Daarna is hij door de Land Rover van de campingbaas weggesleept en met een oprijwagen van de AA op transport gezet. Wij zijn, zonder verdere kosten, met huurauto en vliegtuig naar huis gegaan. Ik heb mijn ANWB lidmaatschap van de afgelopen paar jaar er wel uitgehaald, verwacht ik.
De bus is inmiddels 4 weken later weer bijna thuis, afgeleverd bij een motorrevisiebedrijf; repatriëren naar huisadres doet de ANWB niet. Bij het revisiebedrijf hebben ze de verstuivers uit de kop gedraaid en in de cilinders gekeken, maar daar troffen ze geen koelvloeistof aan, ook niets anders trouwens. Het blok zit wel nog steeds muurvast. Over een mogelijke oorzaak kon of wilde de man eigenlijk niets zeggen, behalve dat voor verdere diagnose het blok uit elkaar moet. En als je zover bent kijk je dus eigenlijk direct tegen een complete revisie aan. Kost ongeveer € 2700,-. Een gereviseerd ruilblok erin zetten kan ook, dat is even duur.
Hij ging even snel aan het rekenen kwam op € 4200,-.all in.

Tja, dat gaan we dus even niet doen...
Binnenkort slepen we de bus naar huis, maar wat dan? Daar wil ik graag jullie mening over.
Ik denk zelf dat de bus eigenlijk gewoon geen nieuwe motor meer waard is. Hij is al 25 jaar oud en zeker niet perfect. Ik schat dat er, met ons gebruik, nog hooguit 75.000 km / 10 jaar in zou zitten en tegen die tijd mag je er van de milieupolitie waarschijnlijk nergens meer mee rijden.
Aan de andere kant is hij verder best oké: Zowat het hele koelsysteem is vervangen, carrosserie is twee jaar geleden gespoten, roest niet meer dan normaal, er zitten drie (bijna) nieuwe accu's in, banden zijn ook zgan., koelkast en standkachel zijn goed, interieur is schoon en zeker niet afgeragd.
De opties waar ik aan denk:
- Ander blok (gebruikt) kopen en overbouwen. Nou ben ik best handig, maar ik heb geen werkplaats en het juiste gereedschap heb ik ook niet. Daarnaast een chronisch gebrek aan tijd voor zo'n project, wat ik nooit eerder gedaan heb. Dus laten doen... Kostat? En hoe kom je aan een betrouwbaar blok? Er staan er vast zat op ebay en marktplaats, maar wat koop je dan?
- De bus verkopen zoals hij nu is en sparen voor (hopelijk) wat beters. Wat zou een T4 California uit 1992 met een kapotte motor nog opbrengen?