Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verbruik EU6 motoren

vragen over de T6
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Verbruik EU6 motoren

Bericht door mettesboy »

ah,

Ik wist niet dat je enkel volgas mocht rijden met een 204pk en minstens 10l moest verbruiken??

Het is toch niet omdat je de stevigste motor kiest, dat je dan ook ineens je als een wegpiraat moet gedragen?
Heeft toch niets te maken met de discussie over het verbruik?

Ik moet vaak op wegen rijden maar maar 70 mag,
snelweg (de gekende E313 voor de belgen)... tja daar haal je geen 120km per uur 'sochtends.... dus ja....
Ik hou me aan de verkeersregels en dan kan je perfect zuinig rijden met de 204pk, en dan ben je helemaal niet 'als captain slow' aan't rijden.
Maar wel de mogelijkheid om vlot in te voegen, snel te hernemen, zonder zorgen aanhanger erachter.... dat is voor mij belangrijker.
In Italie in de bergen liet ik zowat iedereen achter me als ik wou... en zelfs dan viel het verbruik mee (want bergaf is ie echt wel zuinig ;-) )

maar bon dat was de discussie hier niet hé.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
arnovariante
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jan 2017, 22:16

Re: Verbruik EU6 motoren

Bericht door arnovariante »

:kus
Waar in mijn verhaal beweer ik dat je alleen maar volgas mag rijden?
En minstens 10 ltr moet gebruiken.....
En dan wordt ik ook nog beschuldigt een wegpiraat te zijn?
Kom nou toch.
Je hebt het over een rit naar de Dolomieten, laatste x dat ik die richting op ging lag dat niet in België en mocht je daar harder rijden dan 70.
Ik vind dat je hele mooi verbruikscijfers haalt en het is totaal niet mijn bedoeling om je aan te vallen.
Dat jij dat eventueel wel zo ervaart zegt misschien meer over jou dan over mij.
:proost
Caravelle Highline TDI 204 PK DSG
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Verbruik EU6 motoren

Bericht door mettesboy »

haha,
ik voel me niet aangevallen hoor en jij hoeft dat ook niet te voelen ;-) :nuts 'snoeihard leek me volgas' ;-)
even dikke vrienden ;-) :zwaai

Mijn punt was gewoon dat ik absoluut niet zoals de oma moest rijden om die cijfers te halen...
Ik kan me echt niet voorstellen dat ik 10l zou verbruiken (tenzij er een caravan of volle aanhanger aanhangt misschien, of uitsluitend in de stad rij?.)
En uiteraard, een 140-150pk, tja dat had wsch ook al genoeg geweest, maar ja, als het kan dan kan het zeker? ;-) (en wou na de 180pk in de T5GP eigenlijk niet terug lager gaan, want die motor had naar m'n gevoel toch een redelijk 'loom' karakter, de 130pk voordien 'leek' veel vinniger.
Net zoals de 204pk nu echt wel dag en nacht verschil is met de 180pk.


Na het oliedebacle van de 180pk, heb ik er hier wijselijk 5 jaar garantie bijgenomen ;-)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
arnovariante
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jan 2017, 22:16

Re: Verbruik EU6 motoren

Bericht door arnovariante »

:proost
Dat gevoel had ik dus wel..., dat je als een omaatje moet rijden om die verbruikscijfers te halen.
Met 1900 kg caravan erachter kom ik op 1:8 ongeveer.
Caravelle Highline TDI 204 PK DSG
Jean du Lac
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jan 2016, 18:07

Re: Verbruik EU6 motoren

Bericht door Jean du Lac »

winmultivan schreef: 09 feb 2016, 09:49 Hoi Gerrit,
Ik heb sinds november een T6 multivan lwb 7 zittr met 150 pk met Adblue. Ik moet eerlijk zeggen dat het verbruik mij tegenvalt.... 8ltr op 100km. Rij ongeveer 850km op een tank, handgeschakelt terwijl mn t5 met 105 pk lwb 1000km makkelijk red... En heeft 450000km gedraaid en loopt nog altijd goed!!
Voor mij een tegenvaller dus
Groet Winfred
Hoi Winfred.
ik vind dit n hele nette waarde voor jouw motor. 100/8 is toch 1:12 km per liter
Jean du Lac
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jan 2016, 18:07

Re: Verbruik EU6 motoren

Bericht door Jean du Lac »

Hallo medelezers
sinds 08/01/2016 in bezit vam T 6 met de 75 KW uitvoeringverbruik met mijn rustige rijstijl.
binnenwegen en dorps/stadsverkeer 1 ltr op 13.4 km
snelwegen voornamelijk frankrijk 130 km snelheid 1 ltr op 12.7
Gr Jean du Lac
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Verbruik EU6 motoren

Bericht door mettesboy »

beste arno,

het grootste verschil is wsch dat ik er op reis 0kg heb achterhangen, enkel 4 fietsen en kledij in de laadruimte.....

Ik rijd verder thuis zo goed als altijd alleen in de auto, en heb doorgaans amper 50-100kg in laadruimte liggen.
Dus bijna appelen met peren vergelijken ;-)
Nu het verkeer weer drukker is bengel ik ook terug richting 7,5-8l ondertussen.

De tankjes waar ik uiteindelijk 7l heb verbruikt.... tja dat zijn de positieve uitschieters waarbij net de situaties op de weg, de weerssituatie etc. net ideaal zijn om weinig te verbruiken....
maar mijn punt was eigenlijk gewoon dat het uiteindelijk "mits een milde voet en ideale omgevingsfactoren" wel mogelijk is om de officiele verbruikscijfers toch enigszins te benaderen ;-)

Wat ik wel enorm merk tov vroeger is dat bv de 2.5 tdi 130pk bij bv 90 km/u een pak meer verbruikte dan de 2.0 204pk nu..... maar dat het verhaal bij bv 120/130km/u net omgekeerd is....
Ik merk echt wel dat deze motoren, relatief gezien veel meer verbruiken bij toenemende belasting dan de oudere generaties.....
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verbruik EU6 motoren

Bericht door Multivan Generation »

mettesboy schreef: 03 okt 2017, 11:27 Wat ik wel enorm merk tov vroeger is dat bv de 2.5 tdi 130pk bij bv 90 km/u een pak meer verbruikte dan de 2.0 204pk nu..... maar dat het verhaal bij bv 120/130km/u net omgekeerd is....
Ik merk echt wel dat deze motoren, relatief gezien veel meer verbruiken bij toenemende belasting dan de oudere generaties.....
Als je hetzelfde motorvermogen en hetzelfde wagengewicht zou vergelijken,
dan lijkt het mij, dat de huidige motoren minder verbruiken..
Gebruikersavatar
Matthijs hoek
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 mar 2010, 17:47
Locatie: Utrecht

Re: Verbruik EU6 motoren

Bericht door Matthijs hoek »

Ik heb nu 18000 km gereden met de t6 84> 175 maar zag laatst voor het eerst op de bc een bereik van meer dan 1000km staan, maar meestal is het bij 700km tanken. 70liter tank.
VW Transporter T6 2.0 TDI 84 PK --> 175 PK. Van Hoek Schilderwerken: voor al uw Lak en Latex spuitwerk. Niks is te gek. :T6NOLESS
Gebruikersavatar
Woodworks
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 jun 2017, 11:11
Locatie: Amsterdam

Re: Verbruik EU6 motoren

Bericht door Woodworks »

Ik heb nu 10.000 gereden met een 204pk lwb en altijd beladen. Mijn max is 650km met een tank. Zodra ik wat meer vrije tijd heb wil ik hem laten chippen er is me wel bij gezegd dat je dan ook meteen je dsg moet laten afstellen.
2013 CC 3.6 4-motion Rline
2017 Transporter 150kw DSG LWD enk.cabine multivan dash.
:T6NOLESS
Gebruikersavatar
Matthijs hoek
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 mar 2010, 17:47
Locatie: Utrecht

Re: Verbruik EU6 motoren

Bericht door Matthijs hoek »

Matthijs hoek schreef: 28 okt 2017, 11:31 Ik heb nu 18000 km gereden met de t6 84> 175 maar zag laatst voor het eerst op de bc een bereik van meer dan 1000km staan, maar meestal is het bij 700km tanken. 70liter tank.
Persoonlijk record nou 870 km op 1 tank.
VW Transporter T6 2.0 TDI 84 PK --> 175 PK. Van Hoek Schilderwerken: voor al uw Lak en Latex spuitwerk. Niks is te gek. :T6NOLESS
Ikenmijnkois
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 mar 2016, 16:47

Re: Verbruik EU6 motoren

Bericht door Ikenmijnkois »

Als Glazenwasser met een watertank inhoud 850 liter. Als die gevuld is.
Ik heb weliswaar een euro 5 motor erin 180 pk maar het is toch echt een T6.
Het verbruik is als ik er 120 á 130 mee rijd is die gewoon super duur is, dan mag ik blij zijn dat ik de 720 km mag halen met een 80 liter tank, ik ga pas tanken als de naald tegen het rood aanloopt.
Ik heb er nu ruim 26000 km mee gereden en nadat alle ellende die ik met deze bus had bv verhoogd toerental enz deze problemen zijn nu gelukkig opgelost. Rijd de bus super zuinig als ik op de snelheid oplet, ik rij tegenwoordig gewoon netjes 100 km p / uur.
Ik heb circa 250 kg gewicht continu in de bus zitten aan gewicht, heb versterkte hulpveren in de bestaande zware veren zitten die de auto aardig recht houd als die zwaar beladen is. water tanken doe ik op locatie.
Dus met een laad gewicht circa 250 kg vind ik dat ik met de T6 lekker zuinig rijd circa 1040 km en de naald zit dan tegen het rood aan, 80 liter tank. rijd hoofdzakelijk snelweg en op plaats van bestemming max 10 km en ik zit weer op de snelweg. waar ik ook rijd 50km 70 km 80 km 100 km wegen alles op cruise control scheelt enorm.
Ik heb er nu winterbanden onder zitten super stille band ben er echt blij mee kwa zuinigheid is die iets duurder
ik had hem ook in de instellingen op winterbanden gezet maar vind het een storend iets als je 100 km rijd p / uur komt er tussen de klokken een tekst te staan dat je niet harder mag met winterbanden die heb ik weer gauw uit gezet.
Deze band is wat groter dan de standaard zomerband ik moet wel rekening houden dat ik zwaar beladen kan zijn, mijn banden hebben een load index van 109 wat overeen komt met 1035 kg per as druk.
Ik ben nu dik tevreden mee. wat ik in het begin niet vermeld hebt dat mijn vorige T5 GP een korte uitvoering was en nu een lange uitvoering hebt.
Gr. Marcel
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Plaats reactie