Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vervangen T4 en wat nu ?

vragen over de T4
Adrie
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 feb 2007, 10:17

Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Adrie »

Vanaf 2002 rijd ik al T4 (verlengd) met dubbelcabine als gezinsauto.
Is me altijd uitstekend bevallen, een ideale reisauto voor de (verre) vakantie.
Maar gezien de nieuwe politieke ontwikkelingen en extra kosten (zie ander topic) denk ik erover om deze met pijn in het hart weg te doen.
Alleen, wat dan ?
Op zicht vind ik Volkswagen een goed merk met mooie ruime auto's. Maar ik word niet goed van die negatieve verhalen over de TSI en TSFI motoren. Wat nu ?
Ik speel met de gedachte een ouder type Seat Alhambra of Volkswagen Sharan met de vorige 1.8 T motor. Alleen is bouwjaar dan 2009 of 2010, dus toch minimaal 7 of 8 jaar oud). Hoe is die motor ?

Na de afgelopen 15 jaar heb ik voor mijn (autistische) kinderen ook de komende jaren gewoon een grote ruime auto nodig, waar zij met hun lengte van 205cm achterin kunnen zitten. Er zijn echter maar weinig auto's met ruimte achterin en 3 volwaardige zitplaatsen achter. Heel vaak is de middelste plek niet te gebruiken, ook in de duurdere merken. En het budget telt natuurlijk ook mee.

Iemand de gouden tip voor me ? Kent iemand de bewuste 1.8 Turbo van Volkswagen ?
Ik hoop dat er hier genoeg kennis is van Volkswagen.
Bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Multivan Generation »

Misschien eens kijken naar een Caddy maxi?
Adrie
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 feb 2007, 10:17

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Adrie »

Dat zou een optie kunnen zijn, maar die bewuste TSI motor............
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Multivan Generation »

Niet iedere tsi is problematisch hoor. Vele smaken met verschillende vermogens.
Dus welke geven nu specifiek een probleem en dan nog welk probleem? Er zijn wat modificaties geweest namelijk voor wat betreft is turbo, kettingspanners etc.
Adrie
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 feb 2007, 10:17

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Adrie »

Maar hoe weet ik als leek nu welke ik wel kan nemen en welke niet ?
Bekijk maar eens https://www.google.nl/search?q=probleme ... N76wgf9nRI

Bedoeling is toch weer jaren (minimaal 10) er mee te rijden.
Welke variant is net zo betrouwbaar als onze good old 2.5TDI ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Multivan Generation »

De 2.0 TDI is een mooie combinatie met een caddy maxi.
Adrie
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 feb 2007, 10:17

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Adrie »

Oeps, nog niet vermeld zie ik.
Ik rijd tegenwoordig maar 14000km per jaar. Dan is diesel met de wegenbelasting, die in 2019 nog eens 15% stijgt verhoudingsgewijs te duur.
Daarom dat ik naar benzineuitvoeringen kijk.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Snautzer »

Ombouw naar cng/aardgas?
Adrie
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 feb 2007, 10:17

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Adrie »

Volgens de site https://www.groengas-centrum.nl/direct-berekenen bespaar ik slechts € 227 brandstof per jaar.
Ombouw moet ik 100% uitbesteden. Geen idee wat dat kost, maar volgens mij is dit dan financieel niet lonend gezien de geringe besparing.
Maar dank voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Snautzer »

Je vergeet de investering en afschrijving van het nieuwe dan wel 2de hands vervoer middel. Laat staan mocht je geld moeten lenen de rente.
Adrie
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 feb 2007, 10:17

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Adrie »

Niet helemaal, dan zijn er nog veel meer factoren om rekening mee te houden (en waar ik ook rekening mee houd).
Maar volgens mij blijf ik ook nog eens de maximale wegenbelasting betalen voor een bestelauto volgens https://www.belastingdienst.nl/rekenhul ... belasting/
Dus deze optie laat ik even gaan.
Marcel1971meijer
Berichten: 63
Lid geworden op: 03 sep 2017, 14:51
Locatie: Uitgeest

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Marcel1971meijer »

Misschien idee om je huidige t4 om te bouwen naar camper .
60 euro per maand belasting kun je hem gewoon blijven rijden en je hebt de ruimte voor je kinderen
Basis uitvoering ombouw kost 2495 euro gekeurd op kenteken .
This maar iets om over na te denken
Adrie
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 feb 2007, 10:17

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Adrie »

Ik heb heel veel bewondering voor de techneuten hier die dit allemaal zelf kunnen.
Wat techniek betreft, heb ik 2 linkerhanden. Mijn kwaliteiten liggen op het rekenwerk.
Dan moet ik echt alles uitbesteden.

En ik vraag me af of ik de juiste versie heb van 2002, nummer begint met WV1 in plaats van 2.
Of geeft dat geen problemen voor 6 zitplaatsen op kenteken ?
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door frank884 »

Adrie schreef: 02 okt 2017, 17:22 Vanaf 2002 rijd ik al T4 (verlengd) met dubbelcabine als gezinsauto.
Is me altijd uitstekend bevallen, een ideale reisauto voor de (verre) vakantie.
Maar gezien de nieuwe politieke ontwikkelingen en extra kosten (zie ander topic) denk ik erover om deze met pijn in het hart weg te doen.
Alleen, wat dan ?
Op zicht vind ik Volkswagen een goed merk met mooie ruime auto's. Maar ik word niet goed van die negatieve verhalen over de TSI en TSFI motoren. Wat nu ?
Ik speel met de gedachte een ouder type Seat Alhambra of Volkswagen Sharan met de vorige 1.8 T motor. Alleen is bouwjaar dan 2009 of 2010, dus toch minimaal 7 of 8 jaar oud). Hoe is die motor ?

Na de afgelopen 15 jaar heb ik voor mijn (autistische) kinderen ook de komende jaren gewoon een grote ruime auto nodig, waar zij met hun lengte van 205cm achterin kunnen zitten. Er zijn echter maar weinig auto's met ruimte achterin en 3 volwaardige zitplaatsen achter. Heel vaak is de middelste plek niet te gebruiken, ook in de duurdere merken. En het budget telt natuurlijk ook mee.

Iemand de gouden tip voor me ? Kent iemand de bewuste 1.8 Turbo van Volkswagen ?
Ik hoop dat er hier genoeg kennis is van Volkswagen.
Bedankt voor het meedenken.
Een vriend van mij heeft die motor in een passat zitten, maar die heeft erg veel dorst en een passat is lager en lichter dan een alhambra/sharan.
de TSI en FSFI motoren van VW (ik hoef ze ook niet) er zijn veel problemen mee, ik zit ook met het bovenstaande en rijdt ook v.a 2002 T4 zijn er zeer aan gehecht, en er is geen handigere wagen dan een transporter.
maar bij ons zijn ook 2 van de 4 kinderen die al eigen auto rijden en wijn ook maar 17.000 km/ jaar
en die abnormaal hoge wegenbelasting in Nederland die nog hoger wordt. v.a 2019 is dat al 950 euro per jaar meer dan de CX 5 op benzine. dus medio 2018 gaat onze T4 er helaas ook uit (is die 16 jaar om in een 16 jarige wagen nog veel geld in te steken om bijv om te bouwen naar camper zie ik niet zitten, daarna komt weer de distributie en alles wat daarbij hoort en dat is ook weer meer dan 900€) wij gaan zowieso naar een mazda CX 5 en dat voornamelijk vanwege de motoren en ook de ruimte want ik ben ook 2 meter. maar als je de seat alhambra/sharan overweegt (mpv) kijk eens naar toyota avensis verso evtl corrola verso uiterst goede motoren degelijk en zuinig. of misschien (suv) is een nissan quaqai + 2 iets voor jou, 1.6 en 2.0 beide ook met distributie ketting (probleemloze motoren) alhoewel de beenruimte achterin minder dan bij een Mazda cx 5 is (die zijn er pas v.a 2012)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Adrie
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 feb 2007, 10:17

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Adrie »

Moeilijk inderdaad.
De Nissan en Mazda heb ik al geprobeerd, zij geven te weinig ruimte achterin voor onze 205cm lange jongens.
Ook Opel Zafira, Insignia vallen af. Opel Meriva kan, als je er een 4-zitter van maakt.
Bij veel wagens is het of de beenruimte, of de hoofdruimte (of allebei). Even proefzitten met het complete gezin is beslist aan te raden.
Toyota Prius + (wagon dus) geeft wel verrassend veel ruimte achterin, de gewone Prius niet.
Ook de Mitsubishi Outlander, zeer ruim achterin, maar de middelste plek is dan voor een kleuter. Deze plek is dermate smal dat de bevestigingspunten voor de gordels in je rug priemen. Dit probleem hebben heel veel auto's (die smalle 3e plek achterin).
En ik wil beslist 3 volwassenen kwijt achterin. Dat maakt mijn zoektocht juist zo moeilijk.
Plaats reactie