Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vervangen T4 en wat nu ?

vragen over de T4
Adrie
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 feb 2007, 10:17

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Adrie »

De Toyota Avensis Verso is er nog van circa 2004/2005 dacht ik. Dan ga ik maar 2 jaar jonger dan mijn bus van 2002.
Adrie
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 feb 2007, 10:17

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Adrie »

Zijn er meer mensen die niet juichen over die 1.8 Turbo benzine motor van VW ?
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door frank884 »

2,05 grote jongens gaan meestal toch niet al te veel jaren meer met pap en mam achterin mee. de oudste van 23 bij ons woont al 1 jaar samen en rijdt eigen wagen, en de 2e van 22 jaar ook. blijven nog de 2 meiden van 18 en 16 die nog meegaan (maar zoals je zegt 4 zitplaatsen gaat goed) achterin als met 2 zit dat scheelt een hoop tegen met 3 personen. de skoda superB is ook heel ruim achterin (maar dan loop je ook weer tegen die benzine motoren van vw aan) of nog even met de T4 door tot er nog maar 2 man achterin mee gaan. ik weet uit ervaring dat dit heel snel gaat :knipoog
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Adrie
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 feb 2007, 10:17

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Adrie »

Frank, ik heb in de startpost al uitgelegd dat zij juist niet zelf ooit zullen kunnen rijden.
En als ouder wil je hen toch zo lang mogelijk wat leuks bieden, maar dan moeten zij wel meekunnen in de auto
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door frank884 »

Adrie schreef: 03 okt 2017, 19:18 Frank, ik heb in de startpost al uitgelegd dat zij juist niet zelf ooit zullen kunnen rijden.
En als ouder wil je hen toch zo lang mogelijk wat leuks bieden, maar dan moeten zij wel meekunnen in de auto
sorry Adrie, ik heb wel gelezen in de startpost dat de kinderen autistisch zijn, maar er niet uit op opgemaakt dat het in dit geval betekend dat ze zelf niet ooit auto zullen gaan rijden.

een van origine 7 persoons MPV bied dan zws de meeste ruimte (als je met de middenste rij max -----> achter kunt schuiven) dit is ook handig met de schuifdeuren https://www.autotrack.nl/tweedehands/mazda/5/37123780
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 633
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Lutra »

Ik zou ook zeker een Caddy maxi MPV overwegen. Die biedt in elk geval een fatsoenlijke derde zitrij en dan nog steeds ook een royale kofferbak. Dat laatste lijkt me ook niet onbelangrijk als je T4 gewend bent. De laatste generatie Tsi motoren zou ik niet bang voor zijn. Zelf een Touran met de 1.2 105 pk gereden. Geen snelheidsmonster maar komt gewoon goed mee in het verkeer en afgeladen tijdens de vakantie moeiteloos de bergen door (4 personen, dakkoffer en 3 fietsen achterop)
Rijden nu een Passat met de 1.4 150 pk DSG. Nog fijner dan de Touran, ook zuiniger (1:16 á 17) maar de middelste zitplaats achterin is idd niet comfortabel.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Multivan Generation »

Mijn broer heeft een A4 cabrio met 1.8 TFSI met 163 pk en dat rijdt zeer prettig..

@ Lutra,
Vandaar dat ik de caddy maxi tipte.
Enig nadeel is dat ze op geel kenteken duurder zijn als een vergelijkbare touran. :muur
Adrie
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 feb 2007, 10:17

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Adrie »

De Mazda 5 ziet er goed uit, heel handig met die schuifdeuren.
Nadeel is ook hier de middelste zitting, hooguit voor een kleuter geschikt, zie https://www.anwb.nl/auto/tests/autotest ... 02-01/1736

De Caddy maxi is zeker een goed altrnatief.
Vanaf welk jaar zijn de motoren TSI en TFSI beter ?
Ik wil er zelf namelijk een 150.000 km op rijden, voordat ie weer mag vertrekken.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Pascal-141 »

Adrie schreef: 03 okt 2017, 18:49 Zijn er meer mensen die niet juichen over die 1.8 Turbo benzine motor van VW ?
Over het algemeen is de 1.8T een goede en betrouwbare motor .
Door te zoeken op internet , krijg je een vertekend beeld : op internet zie je hoofdzakelijk alleen de probleemgevallen opduiken , de mensen die er jarenlang en duizenden km's mee rijden zonder problemen zullen op internet niet te vinden zijn .
Dat is net zo op dit eigenste forum : als je het T5 forum doorspit , lijkt het alsof er geen enkele T5 met R5 TDI (2.5tdi) motor rondrijd zonder problemen ( uitgeslagen verstuivers , gescheurde uitlaatspruitstukken , kapotte turbo's , enz noem maar op) , maar in realiteit is het zo dat vele duizende T5 met diezelfde motor gewoon probleemloos vele honderdduizenden km's draaien .
Je vind dus op internet en fora hoofdzakelijk de probleemgevallen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4865
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Hanz »

Waarom niet gewoon overstappen op een T5, eventueel met benzinemotor omdat je ook de politieke ontwikkelingen (dieselbeperkingen?) als probleem noemt. Heb je in ieder geval weer dezelfde ruimte die je gewend bent en je kunt gebruik blijven maken van de kennis op dit forum.
Of heb ik dan iets gemist? Want het andere topic over de kosten dat je noemt kan ik zo gauw niet vinden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 04 okt 2017, 11:07 Waarom niet gewoon overstappen op een T5, eventueel met benzinemotor omdat je ook de politieke ontwikkelingen (dieselbeperkingen?) als probleem noemt. Heb je in ieder geval weer dezelfde ruimte die je gewend bent en je kunt gebruik blijven maken van de kennis op dit forum.
Of heb ik dan iets gemist? Want het andere topic over de kosten dat je noemt kan ik zo gauw niet vinden.
Dat zou dan een T5 met DC kunnen zijn, maar dan wel lange wielbasis anders geen beenruimte,
of een geel kenteken bus en dan betaal je je blauw.. :gekte
Middelste zitplaats is dan wel ruim genoeg :knipoog
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Hella »

Wij rijden als normale gezinsauto een Peugeot Partner Zenith met 1.6 benzinemotor.
Nieuw gekocht in 2002 en al 240.000 km probleemloos (zelfs nu nog geen druppel olieverbruik; da's andere koek dan bij VW!!).
Was indertijd en is nog steeds ideaal voor ons gezin met 3 (ook bepaald niet kleine) kinderen en een hond.
In mijn ogen een onverwoestbare niet roestende en motorisch probleemloze MPV
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Pascal-141 »

Hella schreef: 04 okt 2017, 16:10 Wij rijden als normale gezinsauto een Peugeot Partner Zenith met 1.6 benzinemotor.
Nieuw gekocht in 2002 en al 240.000 km probleemloos (zelfs nu nog geen druppel olieverbruik; da's andere koek dan bij VW!!).
Was indertijd en is nog steeds ideaal voor ons gezin met 3 (ook bepaald niet kleine) kinderen en een hond.
In mijn ogen een onverwoestbare niet roestende en motorisch probleemloze MPV
Waarom ? Ik heb een hele waslijst VW's in gebruik , en heb er nog nooit een gehad die olieverbruik had ... Er is veel gelegen aan de manier waarop er mee gereden word , en dat is bij alle merken zo . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Adrie
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 feb 2007, 10:17

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Adrie »

Dankjewel mensen voor de vele reacties.
Dat de keuze moeilijk is, begrijpen jullie nu ook wel.

Uiteraard is goed onderhoud belangrijk voor het behoud van je wagen, zoals hierboven al aangegeven.
En mensen zullen eerder problemen op internet gooien, dan goede ervaringen, daarom dat ik ook zoek naar verhalen van de wegenwacht. Ik ga er van uit dat zij een wat meer neutrale status hebben. Ook de ervaringen van dit forum kunnen mij dan helpen.

Een personenbus op benzine zou kunnen, maar een gebruik van 1 op 8/9 wordt je ook niet vrolijk van. Maar bij maar 14000km per jaar is dat wellicht te overzien. Ook de Peugeot is een mooi alternatief (maar het model is niet echt "sexy" , als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik ga hier nog eens nadenken, nogmaals dank voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 633
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Vervangen T4 en wat nu ?

Bericht door Lutra »

Adrie schreef: 04 okt 2017, 18:03 ....de Peugeot is een mooi alternatief (maar het model is niet echt "sexy" , als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik ga hier nog eens nadenken, nogmaals dank voor het meedenken.
Ook daar zijn oplossingen voor 😀
https://goo.gl/images/Wk3anP
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Plaats reactie