Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

vragen over de T5
mdings
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 nov 2014, 09:46

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door mdings »

220 pk is wat er mij gezegd was. Het vermogen was voor de nokkenas vele malen beter. Bij 1500 toeren begon al de trek kracht. Bij het opnieuw losmaken van de kop.
Hebben ze 1 pomverstuiver vernieuwd was defect.
Er was inslag bij de verstuivers hier hebben ze nieuwe bussen in gezet. De cilinders zij nieuwe bussen ingekomen. Gehele motor volledig overtrokken.
Nu is het probleem starten gaat nog zo als het moet.
Maar zwarte rook uit de uitlaat. En zuiver over dit punt zou ik graag hints ☝willen.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door jos_br »

mdings schreef: 15 okt 2017, 09:11 220 pk is wat er mij gezegd was. Het vermogen was voor de nokkenas vele malen beter. Bij 1500 toeren begon al de trek kracht. Bij het opnieuw losmaken van de kop.
Hebben ze 1 pomverstuiver vernieuwd was defect.
Er was inslag bij de verstuivers hier hebben ze nieuwe bussen in gezet. De cilinders zij nieuwe bussen ingekomen. Gehele motor volledig overtrokken.
Nu is het probleem starten gaat nog zo als het moet.
Maar zwarte rook uit de uitlaat. En zuiver over dit punt zou ik graag hints ☝willen.
Rijdend uitlezen is hier het devies, lijkt op een niet goed werkende turbo. 220pk enkel met software kan wel, alleen niet voor lang..........

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
mdings
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 nov 2014, 09:46

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door mdings »

Dag Jos,
Bedankt voor je tip. Ga ik zeker voorleggen.
Klinkt aannemelijk met de testen vooraf. Uiteindelijk heeft het te maken met mengsel lucht/ brandstof.
Indien je dit kunt uitlezen hopen we het probleem te kunnen zien. Ter info: De tuning chip zit er in gesoldeerd.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door jos_br »

mdings schreef: 15 okt 2017, 14:16 Dag Jos,
Bedankt voor je tip. Ga ik zeker voorleggen.
Klinkt aannemelijk met de testen vooraf. Uiteindelijk heeft het te maken met mengsel lucht/ brandstof.
Indien je dit kunt uitlezen hopen we het probleem te kunnen zien. Ter info: De tuning chip zit er in gesoldeerd.
Gesoldeerd?? Dan is het een ABT waarschijnlijk, dan heb je al helemaal geen 220pk...... :lach

Rijdend uitlezen geeft altijd uitsluitsel over het al dan goed functioneren van de motor, het roken moet hiermee verklaard kunnen worden.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
mdings
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 nov 2014, 09:46

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door mdings »

Dat kan kloppen wat je zegt. Is door POM gebeurt.
Vraag is wat deze dan wel zou hebben. Wellicht ergens uit te lezen op de computer? Maar wel de vraag als de luchtwaarde sensor eraf is, is volgens mij de nood instelling 500? gelezen te hebben op de computer.
Als deze erop zit rookt die erger dan dat deze losgekoppeld is. Bij hogere toeren begint de rook wat kan kloppen daar de verhouding Toeren en lucht niet samen opgaan. Een turbo gaat pas in bij 2000 toeren toch? Zou dus kunnen dat het hiermee te maken heeft. Ik ben blij met je terug koppelingen. Dank hiervoor.
Hoop dat we het opgelost krijgen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door Pascal-141 »

Het is een variabele turbo , en hoirt dus veel vroeger dan bij 2000tr in te komen.

Af fabriek tuning is altijd uitgevoerd door ABT , en dat is een softe tuning, m.a.w. geen aggressieve tuning , maar eerder mild ivm houdbaarheid motor / garantie .
Ik denk dat de ABT tuning zo rond 195pk ligt.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
mdings
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 nov 2014, 09:46

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door mdings »

niet gedeeld maar wel belangrijk.
De bus is van bwj 2005 2.5 L
Blijft het gegeven dan hetzelfde?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door heemskerk »

mdings schreef: 15 okt 2017, 16:19 Dat kan kloppen wat je zegt. Is door POM gebeurt.
Vraag is wat deze dan wel zou hebben. Wellicht ergens uit te lezen op de computer? Maar wel de vraag als de luchtwaarde sensor eraf is, is volgens mij de nood instelling 500? gelezen te hebben op de computer.
Als deze erop zit rookt die erger dan dat deze losgekoppeld is. Bij hogere toeren begint de rook wat kan kloppen daar de verhouding Toeren en lucht niet samen opgaan. Een turbo gaat pas in bij 2000 toeren toch? Zou dus kunnen dat het hiermee te maken heeft. Ik ben blij met je terug koppelingen. Dank hiervoor.
Hoop dat we het opgelost krijgen.
POM=PON
Vermogen weten is testbank gebruiken.
mdings
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 nov 2014, 09:46

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door mdings »

Dag Jos,
De turbo was inderdaad het probleem van het roken. Nu doet er zich een ander probleem voor. Dit is diesel bij de olie, hoe is nog onduidelijk. Bij het olie pijlen zagen ze dat het nivou gestegen was wat uiteindelijk diesel bij de olie was.
Ze denken dat het te maken heeft met de chip tuning. Druk te hoog. Bij proef rijden heb ik niks gemerkt van het werkelijke vermogen.
Naar mijn weten kan alleen het probleem zijn dat er lekkage is in de kop of via de verstuivers die overigens geheel getest zijn bij Büchli. De druk is nu ook niet hoog. Dus snap het advies niet om de chip eruit te laten halen.
Wie heeft een richting?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door Pascal-141 »

mdings schreef: 05 dec 2017, 17:55 Dag Jos,
De turbo was inderdaad het probleem van het roken. Nu doet er zich een ander probleem voor. Dit is diesel bij de olie, hoe is nog onduidelijk. Bij het olie pijlen zagen ze dat het nivou gestegen was wat uiteindelijk diesel bij de olie was.
Ze denken dat het te maken heeft met de chip tuning. Druk te hoog. Bij proef rijden heb ik niks gemerkt van het werkelijke vermogen.
Naar mijn weten kan alleen het probleem zijn dat er lekkage is in de kop of via de verstuivers die overigens geheel getest zijn bij Büchli. De druk is nu ook niet hoog. Dus snap het advies niet om de chip eruit te laten halen.
Wie heeft een richting?
Diesel bij de olie in een T5 R5 motor ... bekend probleem ...
Gebruik de zoekfunctie in dit forum maar eens .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door jos_br »

Handig weer de tuning de schuld aan te geven......druk te hoog, welke druk??

Er zijn twee plekken die ervoor kunnen zorgen dat er brandstof in de olie komt. De ene is de tandempomp, de andere is de afdichtingen van de verstuivers.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door Multivan Generation »

Ik gok op de tandempomp
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door heemskerk »

en ik zou eens gaan kiezen voor een correcte, complete over-all diagnose door een deskundig persoon/bedrijf. Ook je eens goed inlezen en laten informeren is belangrijk om de problemen in één keer te tackelen ipv het gemodder van nu.. :toppie
mdings
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 nov 2014, 09:46

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door mdings »

De tendempomp was al vervangen. Dus weer iets wat uitgesloten kan worden.
Ze hebben ook al alles getest bij de be garage met uitlezen. Waar kan het dan nog aan liggen dat er diesel bij de olie komt?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door Pascal-141 »

mdings schreef: 06 dec 2017, 07:25 De tendempomp was al vervangen. Dus weer iets wat uitgesloten kan worden.
Ze hebben ook al alles getest bij de be garage met uitlezen. Waar kan het dan nog aan liggen dat er diesel bij de olie komt?
Dat antwoord had Jos gisteren reeds gegeven .

Vaak voorkomende oorzaak is bij de verstuivers. Probleem bij die motoren is dat de verstuivergaten "uitlopen" , waardoor lekkage optreed .
Je kan je verstuivers wel laten controleren , en die kunnen dan wel goed zijn , maar als de cilinderkop (verstuivergaten) niet goed meer zijn , dan heb je nog altijd str*** aan de knikker ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie