Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Meerdere accu's op zonnepaneel

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door fvzwieten »

Hallo,

2 jaar geleden een T5 cali gekocht. Deze heeft 2 HH accu's en 1 start accu. Op het dak zit een zonnepaneel die is aangesloten op de HH accu's....althans....dat dacht ik. Toen we ergens een paar dagen stonden viel de koelkast uit, terwijl de display aangaf 50% accu over te hebben en de laadregelaar gaf aan dat de aangesloten accu vol was. Conclusie: het zonnepaneel zit aangesloten op 1 HH accu maar niet degene waarop de koelkast zit aangesloten :muur . De HH accu's zijn dus ook niet parallel aangesloten.

Een foto van de laadregelaar vind je op https://cloud.force-of-nature.nl/s/CB8k9GgnxtV3YoI. Daar kan blijkbaar ook de startaccu op. Uit onderzoek blijkt dat de laadregelaar eerst de "Bord accu" (HH accu) oplaad en zodra deze vol zit de start accu gaat laden.

Wat ik nu wil doen is het volgende:
1. De beide HH accu's parallel schakelen en beide zo aansluiten op de "Bord accu" aansluiting van de laadregelaar
2. De start accu aansluiten op de aansluiting voor de start accu. Dit, omdat we de Cali tussen de vakanties door veel voor kleine ritjes gebruiken

Probleem is dat ik niet weet hoe je de beide HH accu's parallel op elkaar aansluit. Gewoon plus met plus en aarde met aarde? Kunnen alle apparaten aangesloten blijven as-is?

Alvast dank!

Fred
Laatst gewijzigd door fvzwieten op 17 okt 2017, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door Beckontheroad »

Heb je bij de achterste HH accu, onderin de kast, de zekering die op de accupool zit ook gecontroleerd?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door fvzwieten »

Die snap ik niet. Hoezo? Beide HH accu's doen het wel hoor, alleen wordt er blijkbaar maar 1 vanuit de laadregelaar opgeladen. Tijdens rijden worden beide gewoon opgeladen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door Multivan Generation »

Pluspool accu 1 naar pluspool accu 2 en daarna minpool accu 1 naar minpool accu 2 doortrekken.
Daarna van minpool accu 2 naar meetshunt en van meetshunt naar massa.

Alle gebruikers kunnen op desbetreffende accu's weer aangesloten worden.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door fvzwieten »

OK, ik geef het toe. Ik ben een broekie op dit gebied. Wat is een "meetshunt"?

Dit is een california waar, bij mij weten, op dit gebied niets aan is aangepast. Is het dan niet zo dat beide accus's eigenlijk al parallel horen te staan? Bij het rijden c.q. extern aansluiten worden beide accu's wel opgeladen. Ik kwam er afgelopen vakantie achter dat de accu lading op de display op 50% bleef hangen terwijl de koelkast uitviel..
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door Beckontheroad »

fvzwieten schreef: 17 okt 2017, 15:46 Die snap ik niet. Hoezo? Beide HH accu's doen het wel hoor, alleen wordt er blijkbaar maar 1 vanuit de laadregelaar opgeladen. Tijdens rijden worden beide gewoon opgeladen.
Hoe kun je dan zien dat beiden worden opgeladen? heb niet de indruk dat ik dat via het controlepaneeel bij de achteruitkuijkspiegel kan zien hoeveel batterijen er geladen worden, alleen dat er en hoeveel amp er geladen wordt.
Heb het zelf dus meegemaakt dat laden ok leek, alleen de accu('s) was/waren snel leeg. Logisch toen bleek dat de zekering door was.
Daarna duurde het laden ook beduidend langer (logisch)
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door fvzwieten »

O zo bedoel je :nuts. Ok, kan het nakijken, maar ik heb zelf de indruk dat dat wel ok is. Bij gebruik van de HH accu's zie ik een percentage in de display bij de achteruitkijkspiegel. Dat is het percentage lading wat er nog over is. Toen de koelkast uitviel stond daar 50%. Bepaalde zaken deden het ook gewoon nog.
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door Panadero »

fvzwieten schreef: 17 okt 2017, 16:29 Dit is een california waar, bij mij weten, op dit gebied niets aan is aangepast. Is het dan niet zo dat beide accus's eigenlijk al parallel horen te staan? Bij het rijden c.q. extern aansluiten worden beide accu's wel opgeladen. Ik kwam er afgelopen vakantie achter dat de accu lading op de display op 50% bleef hangen terwijl de koelkast uitviel..
Zie bijgaand schema van een standaard California. Mijn inziens staan beide HH accu's parallel. Deze worden samen, plus de startaccu opgeladen door de dynamo, 230V stekker of zonnepanelen (bij mij klopt dat in de praktijk).De startaccu staat qua verbruik los van de HH exemplaren; de radio of de sigarettenaansteker (bij de asbak) zouden de startaccu leeg kunnen trekken terwijl de HH exemplaren vol blijven.

Onder een bepaald voltage van de HH accu's zal de koelkast automatisch afschakelen. Mijn ervaring is dat het aangegeven percentage van de HH accu's op het display niet altijd de waarheid is.

Schema
Schema
Cali-T5.2-CFCA-DSG-4M-2010
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door Beckontheroad »

Dan kan het zijn dat zekering S defect is en de linker accu van het schema alleen stroom levert.
De rechter accu is dan de achterste.
Groet
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door fvzwieten »

Beckontheroad schreef: 17 okt 2017, 18:29 Dan kan het zijn dat zekering S defect is en de linker accu van het schema alleen stroom levert.
De rechter accu is dan de achterste.
Ah ja! Dat kan natuurlijk en dat zou ook het gedrag tijdens de vakantie kunnen verklaren. Ga zo meteen eens even kijken! (eerst eten. Nasi! :jump )
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door fvzwieten »

eh.... waar zitten die zekeringen "S"?

Er zit een 10A zekering boven op de achterste accu, zie foto op https://cloud.force-of-nature.nl/s/sEad5eoGFNa0bXk. Die is iig heel.

Verder, als ik in het meegeleverde boekje "Aanvulling op instructieboekje California" lees, dan zie ik tekst waaruit ik min of meer opmaak dat ze NIET parallel staan. Zie https://cloud.force-of-nature.nl/s/CnCSnYR2gNTUz5v . Er staat dat de 2e extra accu (die onder de kledingkast) uitsluitend wordt gebruikt voor de Interieurvoorverwarming..

(Ik kan trouwens geen foto's uploaden op dit forum, ze zijn allemaal te groot. Ik heb hem verkleind tot onder de 500 KB, maar nog steeds niet).
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door fvzwieten »

jan2009 schreef: 17 okt 2017, 19:55
Toen de koelkast uitviel stond daar 50%. Bepaalde zaken deden het ook gewoon nog.
In principe zijn bij 50% je HHaccu,s leeg .
OK, goed te weten. Dank je.

Echter, waarom geeft de laadregelaar van het zonnepaneel dan accu vol aan en worden de HH accu's niet opgeladen door het zonnepaneel?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door Multivan Generation »

Basic beginnen.
Eerst de spanning ingaande vanaf zonnepaneel op de lader meten, zodat je dan kunt uitsluiten of je paneel misschien defect is.
Daarna de uitgaande spanning van de lader meten , zodat je weet of hij wel spanning doorgeeft naar de accu's.
Daarna settings in lader controleren .
Vervolgens controleren of beide accu's wel parallel geschakeld staan.
En misschien is het bedienpaneel in hemel ingesteld voor een accu ipv 2?

En zoek ook even het topic over een verkeerde diode in de T5 california.

Groeten en succes
Peter
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door fvzwieten »

Multivan Generation schreef: 17 okt 2017, 20:20 En zoek ook even het topic over een verkeerde diode in de T5 california.
OK, Heb eerst even de diodetest gedaan. Op basis van deze post viewtopic.php?f=3&t=44226&p=314816&hili ... om#p314816 kom ik tot de conclusie dat mijn diode goed zit. Onderstaand de foto's van de metingen. Klopt mijn conclusie?
Bijlagen
Gespert van de motoraccu naar de HH accu's
Gespert van de motoraccu naar de HH accu's
wel stroom in de richting van de motoraccu
wel stroom in de richting van de motoraccu
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Meerdere accu's op zonnepaneel

Bericht door Multivan Generation »

Als je jouw onderschriften leest, dan is de diode verkeerd om aangesloten.
Plaats reactie