Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Arie's t5gp 2012

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

Hallo peter.
Ik heb na vraag gedaan wat betreft de dynamo bij de dealer en die vertelde me dat ik op kenteken een slime dynamo heb.
Ik heb ook gekeken met vcds maar bij mijn bus kan ik het ook niet aanpassen. Code out of range geeft hij aan als ik agm selecteer.
Vandaar dat ik voor de ctek dc naar dc lader ben gegaan.
Kwa ader diameter zit ik toch ruim bemeten dacht ik met 16mm2 op max 3m lengte. Het is maar 20A wat de ctek max levert.
Als de lader begrenst op warmte in de kabels moet ik dat ook kunnen voelen en de kabels zijn gewoon koud.
Ik heb ook een victron bluetooth 12v/15A net lader.
Deze lader moet nog een plekje krijgen onder de stoel.

Groeten arie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door Multivan Generation »

Misschien begrijp ik het niet helemaal,
maar waarom heb je die Ctek dan nu geplaatst? Als een soort van laad-booster?
Zodat de dynamo getriggerd wordt om door te trekken met te blijven laden, ipv terug te vallen in capaciteit/vermogen nadat de start accu vol is?

mijn setup is 12V : startaccu, Cyrix smart relais, 2 bluetops van 75 A elk.
Vanaf de andere zijde 230V : Victron 10A lader met BT --> 2 bluetops van 75 A elk --> Cyrix smart relais ---> start accu.

Toekomst: Zonnepaneel ---> Cyrix mppt omvormer ---> 2 blue tops ---> cyrix smart relais --> start accu
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

Op internet veel gelezen dat de dynamo een telage laadspanning heeft voor een optima bluetop.
Dus de accu zal niet verder dan 90/95% van zijn kunnen geladen worden. (Geen ervaring daar mee)
Een cyrix schakelt alleen de accu’s parallel aan de dynamo.
Deze ctek lader werkt het zelfde als een 230v lader.
Ik moet dus nu in staat zijn om de accu 100% op te laden met de juiste spanningen en max 20A.
Als de dynamo de laadstroom en spanning verlaagt blijft de ctek lader wel onder vol vermogen door laden vanaf de start accu welke weer de dynamo aanzet tot bij laden.
Ik parkeer de bus niet vaak bij een 230v stopcontact maar ben er wel veel mee onderweg.
Op deze manier hoop ik het maximale er uit tehalen.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

De accu verdwijnt binnen kort uit het zicht maar vandaag de instap verlichting afgemaakt. Ze zijn besteld via aliexpres maar er staan wel oem nummers op.
Smoelt toch wat lekkerder zo.
Lampjes zitten aangesloten op de binnen verlichting achter.
Op rood +12v
En bruin/zwart deur geschakelde massa.

En ik heb een setje H&R verlagings veren besteld.
Ben heel benieuwd hoe dat rijd en smoelt.
Links
Links
Rechts
Rechts
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

Of dat ze allemaal een slimme dynamo hebben weet ik niet.
Ik heb een lwb 140pk tdi uit 2012.
Mischien is mijn bus wel van een bepaalde productie.

ik heb al een victron bmv 700 monitor in bezit en kijk er eigenlijk nooit naar.
Als alles werkt is het ook niet interessant.
Daarom voor de ctek bluetooth gekozen voor de prijs en de simpele functie die hij vervult.
Of dat de optima’s niet helemaal vol raken heb ik geen ervaring mee.
Mischien dat andere mensen wel goeie ervaringen hebben met slimme dynamo’s.
Dat is info die mij vertelt is en wat ik her en der lees op internet. Om geen gedonder te hebben met accu voor deze optie gekozen.
Ik kwam er pas achter dat ik een slimme dynamo had na dat ik de spullen had gekocht en het niet werkte zoals het hoorde.
Met na meten van de spanningen liep ik ook tegen rare spanningen aan.
Zonder verbruikers heb je een half uur na het starten (afhankelijk van ontladen) maar 12.9v op de accu met draaiende motor, pas als je gebruikers aan gaat zetten zie je de spanning stijgen naar de vraag die er is.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

De originele opset was om de ctek lader op de dynamo aansluiting aan te sluiten.
Op de originele manier is de lader ook een accu scheider en was ik direct klaar.
Nu blijkt dus dat ik hem op de zonnepaneel aansluiting moet zetten met een mppt tracker en deze werkt niet als accu scheider.
Ik moet nu dus een relais plaatsen om de ctek lader bij uitschakelen van de motor af te schakelen anders treks hij inderdaad de start accu leeg.
Origineel
Origineel
Alternatief.
Alternatief.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

Ik had hier op het forum een mooi idee gezien om met aluminium strippen een accu houder te maken.
Ik ben vandaag in de nachtdienst maar begonnen om de accu onder de stoelen te plaatsen.
Lekker rustige storings dienst dus knutselen maar.

Hij past perfect zit muur vast en de bus oogt weer opgeruimt.

Boven
Boven
Voor
Voor
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door Walda »

Goed idee inderdaad :toppie ,en handig die nachtdienst. Ik volg je verhaal over de door jou gebruikte Cetrix en je ervaringen met belangstelling.

Groeten

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door Walda »

Sorry, ctek.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

Vandaag de bus gewassen en gepoetst en naar mijn idee voor het eerst in 5 jaar.
Ik heb de bus eerst gewassen.
Daarna met auto klei alle kleine teer en vliegen vlekker er afgepoets.
Toen met de dap900 met monelo mezzo en witte pad een eerste stap gepolijst en daarna met de zwarte pad een laatste stap gepolijst met monnelo finali.
En als winter laagje zit er een wax op van collinite 845.
De zwarte bumpers worden nog vervangen/gespoten dus daar is niet veel aandacht aanbesteed en maandag middag worden er ook glaslook panelen achter geplaatst van echt glas met een speciale coating.
Vind het eind resultaat wel bevredigent.
Al komt door de foto’s het effect niet echt over.
Voorkant
Voorkant
Achterkant
Achterkant
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door Multivan Generation »

Lekker bezig geweest Arie :yes
Duurt met deze buiten temperaturen wel lang he, voordat het materiaal gecured is.. :knipoog

Als je glas panelen laat plaatsen, misschien is het dan een idee om de kier tussen de 2 achterste zij ruiten te voorzien van wat donkere folie?
Anders krijg je dit effect bij een lichte carrosseriekleur..

Afbeelding

Doe er je voordeel mee..

Mooi resultaat tot nu toe hoor :toppie

Groetjes Peter
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

Dat is een goeie tip :yes morgen is even achter aan gaan.
Bedankt peter :toppie
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

Vandaag het relais binnen gekregen.
De bedoeling is dat dit relais voor de ctek lader komt.
Dus in de volgorde zoals op de eerder vermelde tekeningen.
Start accu => zekering 30A => relais => ctek d250s => 2de accu.
Ik hoop dat hij inschakelt door zijn meting zo niet dan trekken we een draad naar binnen zodat hij over het contact gaat.
Zonnepaneel aansluiten was ik niet van plan vandaar voor dit victron relais gekozen en geen 30A wissel relais.
Nu nog de tijd vinden om de boel in te bouwen.
9814B888-66C8-42AD-B6FF-36A8CA9FDB2F.jpeg
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

Vandaag weer wat binnen gekregen voor de bus.
Mijn H&R verlagings veertjes.
Volgende week zaterdag hoop ik ze te kunnen plaatsen.
Hoop ook dat dit een oplossing is tegen die verschrikkelijke open wielkasten.
59CA73DA-1487-4FD7-B249-224F0297E01F.jpeg
DDC1B1DD-B1E1-4129-B90C-DB82ADBA92F1.jpeg
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Arie's t5gp 2012

Bericht door ArieV »

Vandaag car wrap folie geplakt op de plekjes die peter als tip had gegeven. Ik vond het lastig om te plakken is ook de eerste keer voor mij, ik hoop dat ik voldoende heb geplakt om de kiertjes te bedekken.
Dus als jullie nog meer tips hebben wat betreft het plakken hoor ik ze graag.

Ik wil nu ook nog proberen de B stijlen te beplakken zoals op de onderste foto.
Op een witte bus vind ik dat wel een gaaf gezicht.

Het raam volgt links niet helemaal de vorm van de bus.
En staat daardoor iets verder van de bus af aan de boven zijde.
Hij is wel recht geplakt.
Links
Links
Rechts
Rechts
Rechts binnen.
Rechts binnen.
Voorbeeld raam
Voorbeeld raam
Plaats reactie