Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Scandibus »

Multivan Generation schreef:
Anno schreef:@jan2009,
Je kan van alles denken. Ik vind interessanter wat een verzekeringsmaatschappij uiteindelijk gaat doen. Niet voor niets heb ik van diverse maatschappijen een schrijven gekregen!
Waarom krijg jij een schrijven van diverse maatschappijen?
Heb jij dit zelf aangevraagd zodat je dit als marketing argument kunt inzetten en meer goedgekeurde banken kunt verkopen?
Of hebben ze geen vertrouwen in jouw after-marketbank en wijzen ze hier vooraf al op dat ze hun handen er vanaf zullen trekken?


Ik vind je slaapbankconstructie nog steeds een mooie oplossing hoor :toppie
Zeer scherp opgemerkt, Peter!
Ik dacht het en jij zegt het :toppie :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Multivan Generation »

@ Scandibus,
ik heb via PB's ook al een aantal reacties in dezelfde trant gehad..


Er denken dus meer mensen zo over..

Maar we gaan steeds verder off-topic.. :zwaai

@ Henk-1
kun je misschien dit topic eens opschonen en de niet ter zake doende reacties verwijderen?
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Scandibus »

Een leverancier op een forum balanceert altijd tussen realiteit en eigenbelang... :lach :nuts
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Scandibus »

Mickel Moen schreef:Ten eerste complimenten voor dit initiatief. :yes Gevaar van een "vertaling" is, dat iedere vertaling een interpretatie is. Pas bij bevestiging van de wetgever, weet je het zeker. Bij twijfel, altijd RDW of belastingdienst raadplegen.
Ook daar kun je niet blind op vertrouwen.
Dezelfde vraag door verschillende ambtenaren beantwoordt, levert vaak verschillende antwoorden op!
Doordat de teksten zich voor interpretatie lenen, interpreteert een ambtenaar ook, als hij het niet exact kan nalezen!
(Redelijke :knipoog ) zekerheid heb je pas als het antwoord op schrift staat :groteogen .
Scandibus schreef:Een waterkraantje zonder opvang (afvoer) van water IN (of een tank onder) de auto volstaat eveneens NIET.
Mickel Moen schreef:Naar mijn idee volstaat een afvoer direct naar buiten ook.
Interpretatie?! :knipoog

Ik heb je al eerder het voordeel van de twijfel gegeven. viewtopic.php?f=24&t=53393#p384372
Nu ook de tekst aangepast:
Scandibus schreef:Een waterkraantje zonder afvoer van water in (of onder) de auto volstaat eveneens NIET.
viewtopic.php?f=23&t=52941#p379366 :zwaai
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door atilla »

ik snap die regel over de twee aparte slaapplek niet helemaal.
Als je meer dan 2 personen vervoer moet je ook 2 aparte slaapplakken hebben?

Ik wil ook een camper ombouwen dus ik ben aan het oriënteren voor de mogelijkheden.
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Hanz »

Een camper moet minimaal twee slaapplaatsen hebben. Dat kan een tweepersoons bed zijn, zoals in de California of twee eenpersoonsbedden.
Het aantal zitplaatsen staat daar los van. Dat kunnen er 2 zijn of 4 of zelfs 6 of 7 (Multivan). Het is dus niet zo dat je voor elke zitplaats een slaapplaats moet hebben.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door bart seinwezen »

Zomaar een opmerking van iemand waar ik geen antwoord op had toen ik vertelde over het feit dat ik de grootste moeite heb om aan de kampeerwageninrichtingseisen te voldoen en toch (soms) de zeven zitplaatsen te kunnen gebruiken. Als ik de camperset gebruik heb ik geen probleem, maar als ik die eruit haal en de slaapbank plus 2 back2backstoelen plaats zit het kookaanrechtje echt hopeloos in de weg. Overigens is het kookaanrechtje het meest ongebruikte item in de wagen, onderweg kook ik in 99 van de 100 gevallen buiten.

'Maar dan maak je toch ergens een volledig functionerend barbie-aanrechtje van 5x10 cm? Als íe maar op minimaal 60 cm hoog zit.'

En verdomd, ik zoeken op de inrichtinseisen, heeft de belasting het enkel over kunnen koken, water, afvoer, minimaal 60 cm hoog... maar niets over de verdere dimensies :oD
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Scandibus »

bart seinwezen schreef:'Maar dan maak je toch ergens een volledig functionerend barbie-aanrechtje van 5x10 cm? Als íe maar op minimaal 60 cm hoog zit.'
Je kunt het proberen. :bonk
Vertel ons dan na de keuring wel of de belastingdienst er ook om kon lachen.. :zwaai
scholtejan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2017, 22:03

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door scholtejan »

Ik wil deze week ook gaan klussen aan onze camper. Het keukenblok dat er nu inzit kan wel een opknapbeurt gebruiken. Het gaat om een multivan en het huidige blok zit op één van de back to back stoelen. Daarover heb ik een vraag.

Een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte. Het werkblad is minimaal 60 cm hoog

Hoe vrij mag ik dit interpreteren? Moet je keukenblok ten alle tijden 60 cm hoog zijn? Of mag dit ook na "enige handelingen"?
Stel als ik het volgende zou bouwen (in de topplaat bouw ik wasbak/water/kookpit) en met 2 schanieren aan de vloer bevestig? omhooggeklapt neemt het nauwelijk ruimte in. Neerklappen, omhoogtrekken, slangen in betreffende watertanks... klaar. Of zou dit niet mogen?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door scholtejan op 23 mar 2019, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
scholtejan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2017, 22:03

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door scholtejan »

Net contact gehad met de belastingdienst over mijn vorige vraag.

Antwoord van de belastingdienst: "Het keukenblok mag niet inklapbaar zijn, moet in zijn geheel omsloten zijn en vastgemaakt aan de carrosserie"

Dat is hier dan dan ook maar weer vastgelegd en gedocumenteerd...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Hanz »

Ik zag gisteren bij een kampeerwinkel toevallig dit opvouwbaar keukentje staan en toen moest ik weer aan dit topic denken. Goed dat je dit antwoord van de belastingdienst terugkoppelt. Ik vroeg me trouwens toch al af of je veel ruimte wint door je keuken op te klappen want als je de keuken inklapt moet je toch je watertanks en je gasfles weer ergens wegstoppen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
scholtejan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2017, 22:03

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door scholtejan »

Hanz schreef: 31 jul 2017, 13:07 Ik vroeg me trouwens toch al af of je veel ruimte wint door je keuken op te klappen want als je de keuken inklapt moet je toch je watertanks en je gasfles weer ergens wegstoppen.
Het is ook niet perse dat we deze oplossing voor ogen hadden. Wij zijn aan het spelen hoe we onze multivan kunnen inrichten. Ik hoop daar binnenkort topic over te kunnen beginnen.
Maar we zit dus te dubben hoe je de eisen van de BD precies moet interpreteren. Daar is dit forum erg handig voor. Wat betreft het keukenblok is er nu weer wat meer info :toppie
PieterT4a
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2015, 19:17

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door PieterT4a »

Forumleden,

Ik ben momenteel bezig met de inbouw van het interieur in mijn camper/bus. Ik wil de indeling van mijn bus zo functioneel mogelijk houden, met andere woorden in de dagelijkse praktijk wil ik zo veel mogelijk laadruimte behouden. Dit houdt in dat ik de zitbanken in de lengterichting opklapbaar gemaakt heb etc. Nu ben ik bezig met het keukentje. Ik heb een keukenblokje van 80 cm hoog, 40 cm breed en 38 cm diep gemaakt. Hierin wil ik bovenop een gootsteen met afvoer maken en een kraantje. Direct daaronder wil ik een vuil-en schoonwatertankje maken. Allebei redelijk klein, daar ik er waarschijnlijk vrijwel nooit gebruik van ga maken. Ik heb nu alleen de bovenste 20 cm van het keukenblokje gebruikt. Ik houd dus een ruimte van 60 cm over. In deze ruimte kan ik de gasfles en wat keukengerei kwijt.

Nu is mijn vraag mag ik deze twee ruimten, deze zijn beide separaat afsluitbaar dmv deurtjes met scharnier, opvoeren als de twee opbergfaciliteiten die ik nodig heb in mijn camper? Ik stel deze vraag, omdat de twee opbergfaciliteiten gezien kunnen worden als onderdeel van het keukenblokje.. als ik de regels van de belastingdienst/rdw bezie, tezamen met de hiervoor genoemde uitleg, dan zie ik eigenlijk geen problemen. Maak ik een denkfout of denken jullie ook dat deze twee compartimenten gezien mogen worden als separate opbergfaciliteiten?

bvd.

gr. Pieter
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Snautzer »

Ik denk dat dat wel gaat werken. Althans bij mijn bussen is dat gebeurd.. Beide door belasting en rdw goedgekeurd. Er staat nergens dat de opberg ruimte niet inhet keukenblok mag zitten. Ik zou er wel een serieuze opberg ruimte van maken. Rdw keurmeesters en ook de dames en heren van de belasting kunnen erg uit hun humeur raken als je je probeert te People en.
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door bart seinwezen »

Waarom zou je niet de grenzen van het toelaatbare opzoeken? Daar zijn wetten nu juist voor geschreven. Ik wil gewoon weten wat de minimale maten zijn die een keukenblokje moet hebben, en dan precies op die grens gaan zitten omdat ik het onding nooit gebruik en eigenlijk altijd buiten sta te koken, of binnen op een losse brander. Maar ik weet het nog steeds niet.
Plaats reactie