Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Bandenslijtage en sipen
Bandenslijtage en sipen
In mei heb ik m'n Pirelli Scorpion STR 235/55x17 er onder uit gehaald bij 45.000 km. De voorbanden waren nog 2mm, dus op en achter 'n mm of 6.
Ik vond die km voor de voorbanden heel erg goed :klappen gezien 200pk/450Nm/automaat en meestal zeer fors optrekken.
Ik heb er toen 255/45x18 Uniroyal RainSport onder gezet. Resultaat was in ieder geval veel minder doorspinnen bij wegrijden.
Omdat ik zoals sommigen onder jullie wel weten, zééér gecharmeerd ben van het sipen van de banden, ging ik vanmorgen naar Profile en daar bleek dat de voorbanden na 15.000km nog slechts ong. 4 mm waren, ze waren dus niet eens meer te sipen !! Da's wel héél wat meer slijtage , maar goed ik zit er niet mee,; ik doe 't allemaal zelf !
De achterwielen dus maar voorop gelegd maar natuurlijk éérst laten sipen en zie: weer opnieuw een veel betere tractie !!!!!!!!!!
Guus blijft dus altijd sipen
Ik vond die km voor de voorbanden heel erg goed :klappen gezien 200pk/450Nm/automaat en meestal zeer fors optrekken.
Ik heb er toen 255/45x18 Uniroyal RainSport onder gezet. Resultaat was in ieder geval veel minder doorspinnen bij wegrijden.
Omdat ik zoals sommigen onder jullie wel weten, zééér gecharmeerd ben van het sipen van de banden, ging ik vanmorgen naar Profile en daar bleek dat de voorbanden na 15.000km nog slechts ong. 4 mm waren, ze waren dus niet eens meer te sipen !! Da's wel héél wat meer slijtage , maar goed ik zit er niet mee,; ik doe 't allemaal zelf !
De achterwielen dus maar voorop gelegd maar natuurlijk éérst laten sipen en zie: weer opnieuw een veel betere tractie !!!!!!!!!!
Guus blijft dus altijd sipen
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
- Locatie: Somewhere on the road
- Contacteer:
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
- Locatie: Somewhere on the road
- Contacteer:
Okay, het verhaal en de filmpjes spreken voor zich.
Maar nu dan graag een ONAFHANKELIJKE mening en ervaring.
Ik rij natuurlijk echt veel, en heb dus meer kans om risicosituaties terecht te komen. Daarbij verslijt ik per jaar 2 sets winterbanden en 1 set zomerbanden.
Dus is er inderdaad behalve het veiligheidsaspect ook nog een financieel voordeel te behalen?
Mijn nieuwsgierigheid is gewekt!!!
Zomers Michelin Agylis 51
's Winters Bridgestone Blizzak LM18c
Dit beiden op de standaardmaat 215-65-16
Maar nu dan graag een ONAFHANKELIJKE mening en ervaring.
Ik rij natuurlijk echt veel, en heb dus meer kans om risicosituaties terecht te komen. Daarbij verslijt ik per jaar 2 sets winterbanden en 1 set zomerbanden.
Dus is er inderdaad behalve het veiligheidsaspect ook nog een financieel voordeel te behalen?
Mijn nieuwsgierigheid is gewekt!!!
Zomers Michelin Agylis 51
's Winters Bridgestone Blizzak LM18c
Dit beiden op de standaardmaat 215-65-16
Met de allervriendelijkste groet,
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
:zodenkikerookover en het belangrijkste :nouwatkostdat
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Onafhankelijke mening? :
Enkele jaren terug las ik in de Autoweek een verslag en test van sipen. Ik heb toen mijn auto laten doen en was daar heel erg enthousiast over. Ik had toen twee Kangoo'tjes lopen op de zaak, waarvan de bestuurders erg ontevreden waren over de banden v.w.b. o.a. remmen en optrekken. Alle twee laten sipen en ook die auto's waren stukken beter. De wielen van mijn tandemasser aanhanger blokkeerden zeer snel bij remmen, vooral als ie leeg was. Laten sipen en weer een enorm verschil.
Heb daarna de banden van de auto van mijn vrouw, m'n Iveco TurboDaily en m'n caravan ook nog laten sipen. De toenmalige auto van m'n vrouw had geen abs en je kon heel goed merken dat vooral bij nat wegdek de wielen vééél later blokkeerden. De lege Iveco met achterwielaandrijving werd ook heel veel beter.
Al deze bevindingen werden gedaan op telkens dezelfde weg. Mijn auto's en aanhanger op het landweggetje waar ik aan woon en waar ik makkelijk wat remproeven enz. kan uitvoeren
In bochten scheelt het overigens niets
Mijn T5 spint in ieder geval heel erg veel minder bij wegrijden op nat wegdek.
De prijs ligt op €15-17,50/wiel incl. dé- en montage. Er moet minimaal 'n mm of 6 profiel aanwezig zijn. De banden gaan 'n iets meer zoemend geluid maken, dat kan 'n voordeel en 'n nadeel zijn. Lawaaïge banden kunnen zo iets aangenamer worden.
Over langere levensduur kan ik niks zeggen, interesseert me ook niks. Het gaat mij primair om de veiligeheid.
Je kunt die centen ook in je zak houden, het scheelt meters.....
Enkele jaren terug las ik in de Autoweek een verslag en test van sipen. Ik heb toen mijn auto laten doen en was daar heel erg enthousiast over. Ik had toen twee Kangoo'tjes lopen op de zaak, waarvan de bestuurders erg ontevreden waren over de banden v.w.b. o.a. remmen en optrekken. Alle twee laten sipen en ook die auto's waren stukken beter. De wielen van mijn tandemasser aanhanger blokkeerden zeer snel bij remmen, vooral als ie leeg was. Laten sipen en weer een enorm verschil.
Heb daarna de banden van de auto van mijn vrouw, m'n Iveco TurboDaily en m'n caravan ook nog laten sipen. De toenmalige auto van m'n vrouw had geen abs en je kon heel goed merken dat vooral bij nat wegdek de wielen vééél later blokkeerden. De lege Iveco met achterwielaandrijving werd ook heel veel beter.
Al deze bevindingen werden gedaan op telkens dezelfde weg. Mijn auto's en aanhanger op het landweggetje waar ik aan woon en waar ik makkelijk wat remproeven enz. kan uitvoeren
In bochten scheelt het overigens niets
Mijn T5 spint in ieder geval heel erg veel minder bij wegrijden op nat wegdek.
De prijs ligt op €15-17,50/wiel incl. dé- en montage. Er moet minimaal 'n mm of 6 profiel aanwezig zijn. De banden gaan 'n iets meer zoemend geluid maken, dat kan 'n voordeel en 'n nadeel zijn. Lawaaïge banden kunnen zo iets aangenamer worden.
Over langere levensduur kan ik niks zeggen, interesseert me ook niks. Het gaat mij primair om de veiligeheid.
Je kunt die centen ook in je zak houden, het scheelt meters.....
dan geef je gewoonweg teveel gas...Mijn T5 spint in ieder geval heel erg veel minder bij wegrijden op nat wegdek
die dingen kunnen wel helpen maar weerom als 't allemaal zo eenvoudig is en de resultaten zoveel verbeteren waarom levert een bandenfabrikant ze zo niet af fabriek?? die jongens zijn ook niet dom en in bandenontwikkeling/research worden miljoenen gepompt... uiteraard dat ik open voor allerhande argumenten en voor-oordelen, graag lees ik er meer over
Danny, natuurlijk is dat wel zo maar anderzijds zijn er natuurlijk voorbeelden te over van zaken, behandelingen, verbeteringen enz. die door fabrikanten later standaard werden opgenomen in hun product en Profile Tyrecenters is natuurlijk niet een stelletje amateurs die over één nacht ijs gaat.
De ervaringen van mijzelf, mijn vrouw, twee collega's en enkele kennissen zijn in ieder geval unaniem positief.
De ervaringen van mijzelf, mijn vrouw, twee collega's en enkele kennissen zijn in ieder geval unaniem positief.
Voor zo'n vragen bestaat er een FAQ's pagina op die websitesDanny schreef:dan geef je gewoonweg teveel gas...Mijn T5 spint in ieder geval heel erg veel minder bij wegrijden op nat wegdek
die dingen kunnen wel helpen maar weerom als 't allemaal zo eenvoudig is en de resultaten zoveel verbeteren waarom levert een bandenfabrikant ze zo niet af fabriek?? die jongens zijn ook niet dom en in bandenontwikkeling/research worden miljoenen gepompt... uiteraard dat ik open voor allerhande argumenten en voor-oordelen, graag lees ik er meer over