Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

roest verwijderen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

roest verwijderen

Bericht door Multivan Generation »

Omdat de T4 gemiddeld steeds ouder wordt,
ontkomt bijna geen eigenaar aan roest.

Ik kwam dit filmpje tegen, wat het roest verwijderen,
wellicht wat eenvoudiger maakt.

https://www.youtube.com/watch?v=e7HDlYq-Sfk

Heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt mij een veelbelovend middel.

Welke andere middelen en methodes gebruiken jullie en welke ervaringen hebben jullie daar mee?

Groeten Peter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: roest verwijderen

Bericht door Walda »

Zoek ook maar eens op YouTube naar "laser cleaning", werkelijk te gek als je ziet wat er mogelijk is.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: roest verwijderen

Bericht door Multivan Generation »

Dat is echt een mooie techniek Walter,
maar of het voor iedereen beschikbaar is qua aanschafkosten?

Ook kan men gebruik maken van zandstralen en koudijs stralen.

Welke middelen gebruiken jullie voor de behandeling van roest?

Zou mooi zijn als er een topic komt met ervaringen over middeltjes..
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: roest verwijderen

Bericht door VWT4 »

Gebruik hier de vloeibare versie en de gel.
Nog nooit toegepast op auto plaatwerk (onze T4 is roestvrij) maar wel op veel andere zaken zoals gereedschap, bevestigingsartikelen e.d.

Diverse (positieve) ervaringen (resultaat is afhankelijk van de samenstelling van het materiaal) Ik kan de ervaringen als in de youtube filmpjes wel bevestigen.

Zo heb ik onlangs een speciale antieke gesmeden plaat van de Weense smederij met reliëf en diverse fijne details ontroest welke niet geslepen, geschuurd of mechanisch geborsteld kon worden. Het resultaat was hier perfect.

Kleine onderdelen laat ik in de verdunde vloeibare versie staan, grotere zaken in de gel.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: roest verwijderen

Bericht door Walda »

Beste Peter,

Je hebt gelijk, ik gaf geen antwoord op de vraag. Ik heb zelf geen ervaring met antiroest middelen. De techniek met het laser ontroesten vind ik zo mooi omdat je dus niet die toevoegmaterialen als grit en dergelijke hoeft te gebruiken waardoor je het bijna overal kan toepassen zonder dat alles in de rondte vliegt, en een stofzuiger als afzuiging lijkt te voldoen. En ja, het lijkt duur, maar zoals met vele nieuwe dingen is het zomaar wel voor bijna een ieder bereikbaar vooral omdat het zo makkelijk toepasbaar is en er veel voorbereiding en opruim kosten vermeden worden.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: roest verwijderen

Bericht door arjanzevenaar »

Heb ervaringen met Fertan en Brunox. Alle twee beschikbaar bij bijvoorbeeld Brezan. Omdat mijn bus op de bekende plekken erg last van roest had heb ik met beide wat ervaring. Op de website van Rustbuster kan je nog meer info vinden. Heb daar geen enkel commercieel belang mee hoor maar is gewoon een goeie site en winkel. Fertan kan je goed gebruiken vooral in kokers en moeilijk bereikbare plekken , het is lekker dun. Brunox is wat dikker en ruikt ook een stuk sterker. Heb het idee dat brunox wat krachtiger is. Fertan samen met epoxy verf werkt erg goed maar bij mij reageerd de epoxy altijd wel met de 2 componenten lak, ik moet bij het spuiten dan hiermee rekening houden en ervoor zorgen dat het in eerste instantie niet te nat spuit. Op diverse forums lees je dezelfde ervaringen. De plekken die ik behandelt heb roesten niet meer. Wat tevens ook belangrijk is de omgevingstemperatuur en de luchtvochtigheid als je dit soort producten wilt gaan gebruiken, anders mag je na 1 jaar het nogmaals overdoen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: roest verwijderen

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb van andere mensen ook ervaringen gelezen met Brantho Korrux 3 in 1.
Schijnt goed spul te zijn als basismiddel na het zojuist ontroesten.

Ik ga het proberen op mijn draagarmen en assen bij de schijfremmen..
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: roest verwijderen

Bericht door odorf »

Ik heb begin dit jaar Rustyco gel geprobeerd op wat spantjes van de T4. Ben er niet enthousiast over. De roest was niet weg uit de putjes en naspoelen was lastig want dan is het kale metaal vochtig terwijl je dat eigenlijk zo snel mogelijk in de primer wilt hebben. Dat met water afspoelen hebben een aantal andere middelen ook. (Zoals Fertan geloof ik) Vind ik onwerkbaar.

Ik vind zandstralen de enige werkbare optie voor mij. Laseren lijkt me ook fijn maar is nog even buiten bereik. :nuts

Oja heb ook wat ervaring met Rx serie.
vriend van mij restaureert Lancia's en zweert bij dat spul. Hij heeft ook goede lange termijn ervaringen ermee. (maar Rx gaat niet samen met 2k autolak, viel daarom op een gegeven moment voor mij af )

En ik heb ervaring met owatrol, werkt vooralsnog goed voor max een jaar of 4 ofzo mits je geen dikke lagen op kaal metaal smeert (slechte hechting)

Maar kaal stralen en met roestvrij materiaal opbouwen is in mijn ogen de enige echt langdurige oplossing.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie