Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hoe scharnier achterklep vervangen?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

hoe scharnier achterklep vervangen?

Bericht door vwcampersite »

Omdat met wat kouder weer en met fietsendrager op de klep de gasveren niet meer helemaal sterk genoeg zijn om de klep open te laten staan had ik er even een blokje tussen gedaan rechts naast het rechter scharnier.. Op een bepaald moment dacht iemand behulpzaam te zijn en wilde de klep dichtdoen... :ie ...met als gevolg dat de boel nu wat verbogen is (er komt natuurlijk behoorlijk veel kracht op met zo'n hefboom..)

Het scharnierdeel aan de zijde van de klep lijkt iets verbogen. Groot probleem is dat de klep niet meer dicht kan (staat paar cm scheef).
Nu heb ik tijdelijk het scharnier een beetje losgedraaid en de gasveer verwijderd en zo hebben we de klep kunnen sluiten.

Het scharnier zal waarschijnlijk vervangen moeten worden maar tot mijn schrik zie ik dat het scharnier van binnen uit verwijderd moet worden wat betekend dat het plafond er uit zal moeten!! iets wat bij een camper (of in iedergeval bij mij) geen leuke klus is.

Kan iemand bovenstaande bevestigen en heeft iemand er wellicht foto's van of documentatie uit elsawin (werkplaatshandboek)?


Niet echt iets waar ik op zat te wachten zeg maar...

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gr. Jos
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: hoe scharnier achterklep vervangen?

Bericht door bvddobb »

vwcampersite schreef: 25 nov 2017, 15:23 Omdat met wat kouder weer en met fietsendrager op de klep de gasveren niet meer helemaal sterk genoeg zijn om de klep open te laten staan had ik er even een blokje tussen gedaan rechts naast het rechter scharnier.. Op een bepaald moment dacht iemand behulpzaam te zijn en wilde de klep dichtdoen... :ie ...met als gevolg dat de boel nu wat verbogen is (er komt natuurlijk behoorlijk veel kracht op met zo'n hefboom..)
Oeh, vervelend!

We kunnen je niet helpen met je scharniervraag (gewoon geen idee), maar misschien met een iets uitgebreidere versie van de blokjes-truc...

Wij gebruiken in vergelijkbare situaties geen blokje, maar een op maat gezaagd stukje u-profiel (tip van Multiva Generation), en om jullie probleem van hierboven enigszins vóór te zijn (je zult zelf maar vergeten dat het ertussen zit...), zetten we altijd een stop op BEIDE veren, links én rechts. De kans dat je de boel dan per ongeluk scheef drukt, is dan een stuk kleiner.

Overigens zouden de gasveren op de California voldoende sterk moeten zijn om de klep mét fietsendrager te dragen, óók als het koud is. Als dat niet meer zo is, zou je ze eigenlijk beter vervangen. Wel zo veilig! Maar dat wist je zelf ook al wel! :toppie
Laatst gewijzigd door bvddobb op 25 nov 2017, 15:40, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1686
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: hoe scharnier achterklep vervangen?

Bericht door henkru »

vwcampersite schreef: 25 nov 2017, 15:23 Omdat met wat kouder weer en met fietsendrager op de klep de gasveren niet meer helemaal sterk genoeg zijn om de klep open te laten staan had ik er even een blokje tussen gedaan rechts naast het rechter scharnier.. Op een bepaald moment dacht iemand behulpzaam te zijn en wilde de klep dichtdoen... :ie ...met als gevolg dat de boel nu wat verbogen is (er komt natuurlijk behoorlijk veel kracht op met zo'n hefboom..)

Het scharnierdeel aan de zijde van de klep lijkt iets verbogen. Groot probleem is dat de klep niet meer dicht kan (staat paar cm scheef).
Nu heb ik tijdelijk het scharnier een beetje losgedraaid en de gasveer verwijderd en zo hebben we de klep kunnen sluiten.

Het scharnier zal waarschijnlijk vervangen moeten worden maar tot mijn schrik zie ik dat het scharnier van binnen uit verwijderd moet worden wat betekend dat het plafond er uit zal moeten!! iets wat bij een camper (of in iedergeval bij mij) geen leuke klus is.

Kan iemand bovenstaande bevestigen en heeft iemand er wellicht foto's van of documentatie uit elsawin (werkplaatshandboek)?


Niet echt iets waar ik op zat te wachten zeg maar...

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gr. Jos
https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: hoe scharnier achterklep vervangen?

Bericht door vwcampersite »

bedankt voor jullie reacties. In de onderdelen site kan ik de klep natuurlijk vinden maar ik kan hier niet zien hoe je er met gereedschap bij kunt...
Een foto zou erg veel helpen.

...wil niet graag mijn plafond eruit halen (en daarmee ook andere onderdelen)
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: hoe scharnier achterklep vervangen?

Bericht door ArieV »

Vw t5 gp 2012 met achterklep.
Scharnier
Scharnier
Binnen
Binnen
1BB59F49-2832-46AD-A4A9-C007EB9D7849.jpeg
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: hoe scharnier achterklep vervangen?

Bericht door chrisjemol »

is dit geen WA verzekeringswerk?
lijkt me dat je hier niet zelf aan hoeft te beginnen als het niet nodig is
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: hoe scharnier achterklep vervangen?

Bericht door vwcampersite »

Top! daar kan ik wat mee!

en inderdaad dit is WA werk. Probleem is echter dat het plafond allemaal custom werk is en het er uit halen lastiger is dan bij een standaard bus...
En ik bang ben dat het er allemaal niet beter op wordt.....

Ik ga bij een schadehersteller informeren.

Bedankt.

https://vwcampersite.wordpress.com/werk ... aat-maken/

Afbeelding
Har54
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 mar 2019, 18:53
Locatie: Berg en Terblijt

Re: hoe scharnier achterklep vervangen?

Bericht door Har54 »

Volgens mij gewoon de pen van de scharnier uitboren en vervangen door een stalen bout m6.
Als de pen uitgeboord is kun je in elk geval al een helft van de scharnier al gemakkelijk repareren.
Met een beetje moeite kun je ook de vaste scharnier herstellen. Zo nodig een gedeelte afslijpen en zo'n zelfde gedeelte weer vastlassen.
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: hoe scharnier achterklep vervangen?

Bericht door vwcampersite »

maar toch bedankt! en is inderdaad hersteld. custom tooltje gemaakt om door kier van het plafond de bout los te kunnen maken.
Har54
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 mar 2019, 18:53
Locatie: Berg en Terblijt

Re: hoe scharnier achterklep vervangen?

Bericht door Har54 »

Heb het scharnier kunnen vervangen door de pen uit het scharnier te draaien. Hulpstukje gemaakt door stalen blokje uit te kepen tot een U.
Aan een kant een gat geboord en draad getapt (M10). Aan de andere kant alleen een gat geboord M12. Als je dit blokje over de scharnier zet en er een stalen bout in draait met een punt er aan, draai je de pen er zo uit.
Let wel op dat je de deur ondersteunt. Deze is loodzwaar.
Plaats reactie