Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door moosev »

Walda schreef: 18 nov 2017, 19:40 Ik heb een Planar 4Kw hete lucht verwarmer gekocht,
Waarom 4kW? Ga je echt winterkamperen? Ik denk dat de meeste bouwers voor een 2kW zouden gaan. Heb je nog overwogen om de kachel onder de auto te bouwen, scheelt weer ruimte in de bus. Monteer je ook een luchtinlaatdemper voor het aanzuiggeluid? Deze zit meestal niet bij de aangeboden sets.
Bus ziet er vakkundig en doordacht uit, wat geweldig dat je de meubels er zo eenvoudig in kan zetten.
Leuke mat!

gr
Rene
Henny M
Berichten: 262
Lid geworden op: 02 sep 2010, 22:13
Locatie: Veldhoven (NBr.)

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Henny M »

Toppie!! :yes
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

De keuze voor de 4kw is simpel. Een grote kachel kan meer warmte geven dan een kleine, maar ook veel minder. Een kleine kachel zit eerder aan z'n max. De 4kw past wat moeilijk onder de auto en ik vind het gewoon ook fijner om hem droog en schoon binnen te hebben. Volgen mij zit die inlaat demper er bij als ik weer thuis ben zal ik kijken. Verder bedankt voor de complimenten.

Groeten.

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Ik heb in het verleden gekozen voor andere stekkers dan het type "sigaren aansteker" wat overal aanzit in het 12 volt wereldje voor de auto's omdat ik deze verbindingen maar zwakjes vind. Dus op diverse plekken de bijbehorende stopcontactjes geplaatst. Bij het aanzetten van de stekker van de keuken ging het al mis alleen toen heb ik geen foto's gemaakt en nu bij de stekker voor de koelbox wel. Misschien licht het aan mij maar ik kan zonder een modificatie deze stekkertjes niet aan solderen, er is dan simpelweg geen ruimte voor de draden. Het gaat dus om dit stekkertje.
stekkertje 1.jpg
Er moet een ruimte gevijld worden voor de plus kabel in het min gedeelte ander kan je de stekker niet dicht krijgen.
stekkertje 2.jpg
stekkertje 3.jpg
Ik heb om de plus kabel extra tape gedraaid rond de kabel ter hoogte van het min gedeelte en er voor gezorgd dat alles mooi glad en rond is zonder bramen die die het draadje zouden kunnen beschadigen.

Morgen weer verder,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Even de doos met spullen voor de kachel leeg gehaald en gelukkig een demper voor de in- en uitlaat van de kachel!
geluiddempers.jpg
Vlak voor ik de laatste keer voor werk weg ging de knoop met betrekking tot een zonnepaneel maar doorgehakt en het paneel en de laadregelaar besteld. De keuken stond nog niet vast dus die er weer uit en ook de thermostaat van de kachel geplaatst en aangesloten. De kabels voor het zonnepaneel had ik gelukkig al getrokken toen ik met de afwerking van het dak bezig was.
solar 1.jpg
solar 2.jpg
Door de bolling van de bus en de vorm van de stoelen is dit dus een mooi plekje.
solar lader.jpg
Morgen weer verder.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door moosev »

Wat leuk om de vorderingen te volgen!
Over een zonnepaneel twijfel ik ook al een hele tijd. Met de vakantie in Scandinavië was het niet nodig, daar doen de kilometers het werk wel, maar ik twijfel of dat in een vakantie in een kleiner land (Schotland) ook het geval is. Wellicht redden we het dan niet met het opladen tijdens de relatief kortere ritjes. Welk zonnepaneel heb je aangeschaft? Ik denk er over om een 100W flexibel paneel op het dak te plakken en het dak dan eerst te voorzien van een transparante of witte wrap/folie zodat het er ook weer eenvoudig af kan als moet.

gr
René
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Hoi René,

Ik heb een 100w, 3mm dik, flexibel paneel gekocht via Aliexpress, 100 euro. Toen het paneel werd geleverd moest ik nog 27 euro aan de postbode betalen voor de BTW en andere kosten. Tijdens het uitpakken bleek dat het aansluit blokje op het paneel beschadigt was en zeker niet meer water dicht, het paneel werkt verder wel naar behoren. Klacht ingediend en na wat over en weer mailen 35 euro geretourneerd gekregen. voor dat geld kan ik dat blokje makkelijk repareren dus ik ben tevreden. Iets waar ik nog wel mee worstelde in mijn hoofd was het plakken van het paneel op het dak, of liever gezegd het verwijderen er van mocht het stuk gaan. Jij heb zojuist een ontzettend goed idee geopperd om het paneel op een soort plak folie te bevestigen. Ik ga met dit idee eens even praten met een goede kennis van mij die een bedrijf heeft in autobelettering en dergelijk om eens te horen wat hij er van vind en of die folie vast genoeg zit voor dit doel. Een ander idee wat ik had is om het paneel te plakken met dubbelzijdig tape, als je dit verwarmt met een verf föhn dan komt dit net als folie makkelijk los. Het polyester hefdak had ik al laten aanpassen voor een plakpaneel zodat dit er makkelijk zonder oneffenheden op kan.
Nog even over mijn keus voor de 4kw planar. De laagste stand van deze kachel is 1kw, de laagste stand van een 2kw uitvoering is 0,8kw, dit is dus vrijwel gelijk maar de 4kw kan indien nodig wel 2 x zoveel warmte produceren. Het prijs verschil is verwaarloosbaar in mijn beleving. Ik heb heel veel met busjes in de kou gewerkt en we hebben daar normaal een 400v minimaal 9kw kachel in om het behaaglijk, en de spullen droog, te houden, de deur staat dan wel altijd gedeeltelijk open, maar de kachel blaast eerst door de bus. Ook geprobeerd met een 2kw 230v kacheltje maar dat werkt dus in die situatie totaal niet. En ja ik zou graag eens echt winterkamperen in de sneeuw, gewoon voor de ervaring. Misschien is het leuk en zo niet dan doen we het gewoon niet meer. Ik zal wat foto's maken van het zonnepaneel.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

Walda schreef: 30 nov 2017, 19:01 Nog even over mijn keus voor de 4kw planar. De laagste stand van deze kachel is 1kw, de laagste stand van een 2kw uitvoering is 0,8kw, dit is dus vrijwel gelijk maar de 4kw kan indien nodig wel 2 x zoveel warmte produceren. Het prijs verschil is verwaarloosbaar in mijn beleving.
Precies dat waren voor mij ook de afwegingen om destijds een Eberspacher D4plus in te bouwen.
Interieur 27 graden terwijl het buiten -5 was :winter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Jan,

Je hebt gelijk, een trekontlasting zit er dus ook niet in. Geloof me, zonder vijlen is het echt onmogelijk om de stekkers aan te sluiten, en dicht te krijgen. Ik twijfel even waar ik ze gekocht heb, bij de Wit Schijndel of Conrad, wellicht ga ik de leverancier ook nog aanschrijven want dit is echt raar. De stopcontacten komen sowieso uit Schijndel.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Zoals belooft hierbij een fotootje van het zonnepaneel.
zonnepaneel.jpg
Het dekseltje van het zwarte aansluitblokje is er af gebroken, ik frees hier een kunststof of aluminium u-tje voor en plak dat er over dan is het paneel weer perfect.
Ook vanmorgen nog een aluminium profiel gemaakt zodat de bakken/kratjes die ik gekocht heb niet onder de bank vandaan schuiven tijdens het rijden.
kratjes.jpg
kratjes 2.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Voor onder de bank 2 stukken loper gekocht zodat de vloer niet beschadigt als de kratjes/bakjes er in en er uit geschoven worden. Enige tijd geleden heb ik gezegd dat de bank/het bed nu 190 cm lang is en dat dit verlengt kan worden als er moet worden geslapen tot 205 cm. Ik heb 2 rvs beugeltjes in elkaar getiglast en daarna even door de glasparel straalkast gehaald. De handdoek die je nu ziet is even ter illustratie, hier wordt een stuk doek voor gemaakt wat om de aluminium pijp zit en met tourniquets of zo iets op het bed vast komt als het uitgeschoven is. De rolkussentjes gebruik je normaal al op de bank en nu vullen ze de opening van de kussens op zodat je slaap kussen op hoogte licht en niet naar beneden kan vallen. Ook de eventuele koude van de achterklep "valt" zo naar beneden achter je hooft kussen en dus niet in je bed.
matrassen.jpg
beugeltjes.jpg
pijp .jpg
pijp 1.jpg
pijp 2.jpg
pijp 3.jpg
Als je de pijp met flap niet gebruikt tijden normaal bank gebruik bijvoorbeeld dan komt hij achter de rugleuning te hangen.

Morgen weer verder.
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Aansluit blokje op het zonnepaneel gewoon maar dicht gemaakt met zwarte kit, sneller en erg dicht zal ik maak zeggen.
zonnepaneel 1.jpg
Omdat er aan de bus geen cassette luifel zit moest er even een plek komen voor de tentstokken, het bakje waar ze in staan zit vast met klittenband zodat het er makkelijk uit kan om schoon te maken. Misschien koop ik nog één of twee van die uitschuif stokken in plaats van die lange dingen. Eerst maar eens een paar keer proberen wat handig is en wat niet. Deze stokken hadden we nog van het voor ons normale tent kamperen. De twee uitschuif stokken gebruiken we dan ook voor het luifeltje aan onze korte T5 en de andere voor een waslijntje indien nodig. Met dit zelfde luifeltje gaan we het voor als nog proberen, nu kunnen we er ook onder zitten met z'n vieren dus met twee zal ook wel lukken.
tentstokken.jpg
Ook gelijk aan de kopse kant van de bank een plek voor schoenen of slippers of iets dergelijks gemaakt doormiddel van elastiek met haakjes.
schoenen plek.jpg
Ook nog een topmatras gekocht en 2 wat kleinere hoofdkussens, een tweepersoons dekbed hebben we nog en ook slaapzakken zodat we het volgens mij prima kunnen uithouden binnenkort, misschien nog zonder de Planar kachel, maar dan maar aan de paal en een 230v kacheltje mee.
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Boebels
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 dec 2017, 09:51
Locatie: Walcheren, Zeeland

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Boebels »

Pfffffff.....Had ik maar zo'n handige man in de buurt :nuts
Supermooi project! Mijn complimenten!
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Dank voor het compliment. Als ik het elders zo lees dan zijn de hulptroepen volgens mij al onderweg :lach

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Boebels
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 dec 2017, 09:51
Locatie: Walcheren, Zeeland

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Boebels »

Walda schreef: 04 dec 2017, 19:17 Dank voor het compliment. Als ik het elders zo lees dan zijn de hulptroepen volgens mij al onderweg :lach

Groeten,

Walter
Hahaha...Ja maar dan moet ik het tóch zelf doen hè?.... :nuts (O ja, dat was ook de bedoeling;-) )
Plaats reactie