Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Afmetingen speakers en audio inbouw dubbele cabine

vragen over de T5
Plaats reactie
DennisTDI
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 apr 2017, 23:00
Locatie: Omgeving Venray

Afmetingen speakers en audio inbouw dubbele cabine

Bericht door DennisTDI »

Heeft iemand een idee welke afmetingen speakers er in de deurpanelen en het dashboard gemonteerd zijn bij een Transporter T5 van het bouwjaar 2008?

Ook was ik benieuwd naar tips, ideeen of voorbeelden van het inbouwen van subwoofers of speakers in de dubbelcabine. Het geluid komt nu namelijk alleen vanuit de voorzijde en zou ook graag wat geluid vanuit de dubbele cabine willen hebben.

Alvast bedankt! :knipoog
VW Transporter T5 2.5 TDI 174PK Automaat '08
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Afmetingen speakers en audio inbouw dubbele cabine

Bericht door Burp »

Grappig, dacht ik afgelopen week ook aan. Ook geen speakers in de dubbele cabine. Moet daar nog een keer mee aan de gang. Hoop op een paar mooie tips.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afmetingen speakers en audio inbouw dubbele cabine

Bericht door Multivan Generation »

Deurpanelen 16 cm en in dashboard alleen tweeters van 34 mm(om en nabij)

Diepte in dashboard om diepere tweeters/ midrange te plaatsen is erg beperkt bij een Transporter dashboard.

Doe er je voordeel mee

Peter
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 270
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Afmetingen speakers en audio inbouw dubbele cabine

Bericht door Ralph Bakker »

DennisTDI schreef: 27 nov 2017, 22:52 Heeft iemand een idee welke afmetingen speakers er in de deurpanelen en het dashboard gemonteerd zijn bij een Transporter T5 van het bouwjaar 2008?

Ook was ik benieuwd naar tips, ideeen of voorbeelden van het inbouwen van subwoofers of speakers in de dubbelcabine. Het geluid komt nu namelijk alleen vanuit de voorzijde en zou ook graag wat geluid vanuit de dubbele cabine willen hebben.

Alvast bedankt! :knipoog
Is er een reden om het geluid van achter te hebben? Geluid komt eigenlijk altijd van voren. :knipoog .

Zelf heb ik de deuren laten ontdreunen met matten. om vervolgens een Gladen 16,5cm compo te laten plaatsen. Een actieve sub van Hertz oud kun je onder de achterbank kwijt.
SietseDL
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 aug 2017, 09:18

Re: Afmetingen speakers en audio inbouw dubbele cabine

Bericht door SietseDL »

Hier mijn opstelling, ik heb een T6 dubbele cabine ( scheelt allemaal niet veel met T5 , denk ik dan? )
De vorige eigenaar heeft er 2 ovale speakers ingeboord, allemaal niet zo netjes ,ga ik later nog wat mooier oplossen.
Het geluid zelf achteraan trekt uiteraard met de stoelen rechtop op niet veel, maar ze geven wel een mooie aanvulling in de laagweergave . Vooraan heb ik gedempte deuren met een set cerwin vega speakers ,aangesloten op een versterker en een kleine 8 inch sub onder de passagierszetel. De achterste speakers staan gewoon op de radio vooraan. geeft voldoende vermogen naar mijn gevoel.
Het enige voordeel is dat je ze niet ziet als je in de bus stapt of zit.
hopelijk heb je hier iets aan.

Sietse
Bijlagen
image-2017-12-01.jpg
image-2017-12-01 (3).jpg
image-2017-12-01 (2).jpg
image-2017-12-01 (1).jpg
DennisTDI
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 apr 2017, 23:00
Locatie: Omgeving Venray

Re: Afmetingen speakers en audio inbouw dubbele cabine

Bericht door DennisTDI »

Bedankt voor de info allemaal! Weet ik naar welke maten ik morgen op de beurs naar opzoek moet.

Ralph, moeilijk uit te leggen waarom ik ook geluid van achter wil. Maar vergelijk het met het kijken naar een film met een surround sound systeem. De beleving wordt heel anders. En aangezien ik nogal graag muziek op heb staan is het ook wel zo prettig om dan het maximale te kunnen halen uit het stukje muziek. En daar hoort een juiste opstelling van speakers ook bij.

En een subwoofer onder één van de voorstoelen plaatsen wilde ik inderdaad ook doen. Ik denk dat een actieve al prima volstaat. Scheelt weer een extra versterker.

Sietse, ik ben bang dat ik toch te veel van de hoge tonen ga missen bij het monteren van de speakers op de locatie zoals ze bij jou bus ingebouwd zijn. Maar het is dan wel weer een voordeel dat ze niet in het zicht zitten vanuit de cabine. Het is naar mijn mening namelijk best een nadeel dat er geen standaard inbouw mogelijkheden zijn voorbereid in de dubbele cabine.

Ik hou jullie op de hoogte. :knipoog
VW Transporter T5 2.5 TDI 174PK Automaat '08
SietseDL
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 aug 2017, 09:18

Re: Afmetingen speakers en audio inbouw dubbele cabine

Bericht door SietseDL »

Dennis,

ik mis de hoge tonen ook wel achteraan, maar met een goede set vooraan , is het wel minder belangrijk. De laagaanvulling vind ik dan veel aangenamer. De plaatsing had ik dus zelf ook niet gekozen, heeft dus zijn voordelen ( niet zichtbaar ) en zijn nadelen ( geluid is niet compleet en vervormd) . Waar ik nog over dacht is een gescheiden 2 weg set achteraan te monteren, de basweergave op de plaatsen waar er nu speakers zitten en de tweeters hoog bovenaan , boven de stoelen uit. maar ik vrees dat het geluid ook niet mooi gaat zijn, en de kinderen achteraan last gaan hebben van de hoge tonen bij hogere volumes ;-)
De voorste speakers en de sub zijn aangesloten op een 4 kanaalversterker onder de stoel, dus geen actieve sub ( heb dus ook maar 1 versterker) . En het geluid van de sub is gewoon goed, niet superdiep , maar wel mooi aanvullend en strak. Ideaal voor muziek .
Hopelijk heb je nog andere ideeën meegekregen op de beurs?
DennisTDI
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 apr 2017, 23:00
Locatie: Omgeving Venray

Re: Afmetingen speakers en audio inbouw dubbele cabine

Bericht door DennisTDI »

Ik heb inmiddels een setje speakers met tweeters voor in de deuren en dashboard aangeschaft. Eveneens een actief subwoofertje voor onder de voorstoelen.

Hoe ik het met de dubbele cabine ga doen ben ik nog niet over uit. Zodra ik met het inbouwen begin meld ik het hier.
VW Transporter T5 2.5 TDI 174PK Automaat '08
Plaats reactie