Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Dirkndh
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 mar 2016, 12:30
Locatie: Noord Brabant

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door Dirkndh »

En wat zou de remedie zijn mochten de verstuivergaten niet meer goed zijn?
mdings
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 nov 2014, 09:46

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door mdings »

Bij mij zouden dit startproblemen zijn wat veroorzaakt zou worden door slechte afdichting. Ik heb het geheel laten verbussen. En het start probleem is nog niet geheel opgelost. De pompverstuivers zijn geheel gereviseerd en nagekeken door buchli. Het advies wat ik nu vaker krijg een originele kop er op te laten plaatsen waar de verstuivers in komen.
jordydereus

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door jordydereus »

Dirkndh schreef: 06 dec 2017, 09:48 En wat zou de remedie zijn mochten de verstuivergaten niet meer goed zijn?
Andere lees nieuwe kop.
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door Deki »

mdings schreef: 06 dec 2017, 07:25 De tendempomp was al vervangen. Dus weer iets wat uitgesloten kan worden.
Ze hebben ook al alles getest bij de be garage met uitlezen. Waar kan het dan nog aan liggen dat er diesel bij de olie komt?
O Ringen verstuivers ? heb het probleem ook gehad bij 80.000km
mdings
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 nov 2014, 09:46

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door mdings »

Bedankt voor reactie maar o ringen zijn al nagekeken.
Pompverstuivers ook geheel gereviseerd.
Tendem pomp vernieuwd. Kop getest op drukverlies tot 5 bar. Garage is verder aan het zoeken.
StefanTouring
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2018, 22:33

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door StefanTouring »

@mdings, wat is er uiteindelijk uit het onderzoek gekomen?

Ik lijk vergelijkbare problemen te hebben met een AXD motor. :ie

Groeten, Stefan.
Miesman
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2018, 00:57

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door Miesman »

Hallo.
Ik had hetzelfde probleem als jou.
Ook diesel bij de olie.
Ik kan je vertellen dat dit voor 100% aan de cilinderkop ligt.
Ik spreek uit eigen ervaring.
Ik zou voor een nieuwe cilinderkop gaan en niet voor het verbussen van je kop.
Ik heb zelf een 2.5 bnz 131 pk uit 2009.
Bij mij ook de kop laten verbussen maar dit bleek later niet goed gedaan te zijn met als resultaat alsnog een nieuwe kop erop omdat de andere verpest was.
Dus mijn ervaring, neem een nieuwe.
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door freek »

Ik heb er nu 100.000km op zitten met een verbuste kop. (Axe motor). Tot nu toe dus geen probleem. Als dit niet goed gedaan wordt blijkt dit al gauw dus ik ga er vanuit dat problemen verder uitblijven; ik heb dit door MRV in Valkenswaard laten uitvoeren. Misschien wel weer een keer de o ringen laten vervangen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door jos_br »

Wij hebben ook niet meteen de beste ervaringen met verbustte koppen, dus plaatsen over het algemeen nieuwe.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 303
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door Deskman »

Kreeg op navraag van anderdere specialist op dit gebied ook het antwoord dat ze gestopt waren met verbuste koppen en alleen nog originele koppen ter vervanging gebruikten.

Mijn motor is er nog niet helemaal aan toe (geen diesel in de olie) maar de slijtage aan de nok op de eerste klep doet vermoeden dat er wel iets aan de hand is.

Nog even sparen...
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door freek »

Kan me niet voorstellen dat mrv hiermee gestopt is.
Het is niet simpel en er zijn maar weinig bedrijven die dit echt goed kunnen. Misschien zelfs maar 1.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 303
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door Deskman »

Het is goedkoper dan een nieuwe kop maar:
Een oplossing is om in de verstuiverschacht een stalen bus te monteren, maar dat is niet de ideale oplossing.
Echter de stalen bussen voor deze motor moeten wij afraden, het komt soms voor dat ze gaan lekken langs de buitenrand
Er is in Nederland 1 bedrijf die de stalen bussen monteert voor alle revisiebedrijven en die willen er ook na meerdere “lekkage” problemen geen garantie meer op geven.
De nieuwe koppen hebben een hardere legering waardoor het uitstampen veel minder snel optreedt.

Ondertussen kost een kop met nieuwe kleppentrein dik 4k in de BTW. Dat moet dan nog wel zin hebben / moet je wel zin in hebben.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door ktmkrik »

Deskman schreef: 11 dec 2018, 18:45 Het is goedkoper dan een nieuwe kop maar:
Een oplossing is om in de verstuiverschacht een stalen bus te monteren, maar dat is niet de ideale oplossing.
Echter de stalen bussen voor deze motor moeten wij afraden, het komt soms voor dat ze gaan lekken langs de buitenrand
Er is in Nederland 1 bedrijf die de stalen bussen monteert voor alle revisiebedrijven en die willen er ook na meerdere “lekkage” problemen geen garantie meer op geven.
De nieuwe koppen hebben een hardere legering waardoor het uitstampen veel minder snel optreedt.

Ondertussen kost een kop met nieuwe kleppentrein dik 4k in de BTW. Dat moet dan nog wel zin hebben / moet je wel zin in hebben.
Voor minder als de helft had ik een nieuwe AMC kop met kleppen en nokkenas die naar men zegt ook een hardere legering heeft waardoor uitslaan van de PDC minder snel gaat.
Tot nu toe nog geen problemen weer gehad en de AMC zit er al een paar jaar op.

https://www.ebay.de/itm/AMC-Zylinderkop ... :rk:3:pf:0
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou ook voor een nieuwe AMC kop gaan inplaats van een nieuwe originele kop, en verbussen, liever niet..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 303
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door Deskman »

Sieht gut aus...
4K is wel met installatie meegerekend. Als ik het zelf doe vermoedelijk 20 uur...
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Plaats reactie