Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Interessant voor alle type campers en boten, maar alleen hier in het T5 gedeelte geplaatst.

Er kwam mij een interessant probleem ter oren uit de bootjes wereld. Stel je voor dat de huishoud accu erg leeg is, door langer vrij kamperen en slecht weer b.v., dan is het mogelijk dat als het zonnepaneel weer net voldoende spanning/stroom gaat leveren de bi-directionele accu scheider de huishoud accu koppelt met de start accu en dat de start accu dus toch ontladen wordt. Dit zou zich kunnen voordoen bij meer gebruik dan levering door het zonnepaneel gedurende de dag. De persoon die mij hier op attendeerde heeft al bij diverse boot eigenaren dit bi-directionele relais verwijderd en een spanningsverlies vrije diode accu scheider terug geplaatst. Heeft iemand van jullie dit fenomeen al ervaren of hoe denken jullie hier over?

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door Multivan Generation »

Als je een cyrix smart relais plaatst dan zou dat niet moeten kunnen. Want dat werkt pas boven een bepaalde drempelspanning dat het open gaat en er zit ook nog een diode ingebouwd wat de boel kan sperren.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door Walda »

Precies, die drempel spanning, die wordt gegenereerd door het zonnepaneel, waardoor het relais koppelt/de scheiding opheft. Zo als ik het nu zie is inderdaad de enige echte oplossing een schakelaartje tussen min om de koppelfunctie manueel op te heffen. Een ander idee kan zijn om twee, kleine, relais te plaatsen welke de min, van de bi-directionele scheider door verbinden. Eén als de motor loopt en één als de wal/paal spanning is aangesloten. In die situatie laat het zonnepaneel dan nooit de start accu, bij een manueel schakelaartje kan je het vergeten.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door Walda »

Jan,

Helemaal mee eens. Ik ga er nog eens over nadenken, en misschien komt er nog iemand anders met een goed idee. Maar ik denk dat er bij mij zo'n schakelaartje tussen gaat komen.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door de Viking »

He Walter,

Eerst ervaren en dan pas een schakelaartje plaatsen zou ik zeggen.
Ik herken dit ook niet, een dag zon en mijn 2 HH accu's van elk 95 Amp zijn vol, zelfs als het een aantal dagen bewolkt is en er minder stroom binnen komt.
Tijdens mijn laatste tocht door Kroatië in oktober bleek dat mijn HH accu's niet bijgeladen werden door de dynamo wegens een kapotte zekering bij de Cyrix accuscheider.
Toch krijgt de 80 liter compressorkoelkast samen met de ledverlichtng de accu's niet leeg.
Minimum was 75% maar wel 12 volt.
Alles hangt natuurlijk af van de capaciteit van het zonnepaneel maar mijn 135 amp is dus ruim voldoende (zelfs zonder dynamo)
En nu de zekering weer heel is laad het zonnepaneel mijn startaccu ook weer mooi bij en omgekeerd.
.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door Walda »

Hoi Sieds,

Ik denk dat dit probleem zich ook niet voordoet in een zonnig land , er van uitgaande dat er voldoende accu capaciteit en een passend zonnepaneel is, of als je vaak weer gaat rijden. Het gaat, naar ik begrepen heb fout als er dus te weinig zon is om je 24 uurs verbruik te dekken en lange stilstand, maar wel voldoende zon om gedurende de dag de drempelspanning te halen zodat de accuscheider de huishoud en start accu verbind. Ik doe ook nog even niets, maar ik ga dit wel, als het paneel er bij mij op zit, goed in de gaten houden en ook eens goed meten in allerlei zonnige en minder zonnige situaties. Bij twijfel kan ook gewoon het zekeringetje wat tussen de min van de accuscheider zit er even uit.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door de Viking »

Overigens Walter, er zit bij mij een dikke 200 Amp zekering tussen de plus en de accuscheider.
En hoe die is overleden is mij een raadsel.
Is gebeurd denk ik nadat ik de bus dit voorjaar uit de stalling haalde en de startaccu compleet leeg was.
Ik denk zelfs dat ik in juni 4 weken door Engeland ben gereisd ook al met een kapotte zekering maar het was super weer en niks van de gemerkt aan de HH accu's.
Op de Cyrix 230 zit een knipper/led lampje en dat geeft de werking aan, had ik eerder naar moeten kijken.

De bus staat nu weer in de stalling en de startaccu loopt weer langzaam leeg door o.a. het alarm maar de HH blijven de hele winter goed vol en het zonnepaneel doet niets meer in de schuur.
Ik heb nu een draaiknop gemonteerd op de massa en de stroom onderbroken zodat de startaccu wel vol moet blijven.
.
br-accuschakelaarbr-br-6-v-12-v-24-vbr-ealbr.jpg
Laatst gewijzigd door de Viking op 10 dec 2017, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door Walda »

Sieds,

Die massa/min ontkoppel knop is zeker handig voor stallings doeleinden. Ik wil nog één maal benadrukken dat ik niet twijfel aan het optimaal functioneren van zonnepanelen met veel en mooi, zonnig weer in combinatie met een bi-directionele accuscheider, maar dat er dus wel een situatie kan ontstaan met slecht weer en korte dagen. In die situatie genereerd het zonnepaneel dus voldoende drempelspanning (volts) om de huishoud en start accu parallel te schakelen maar niet voldoen ampères om de het 24 uurs gebruik bij te laden. In die situatie wordt er dus telkens iets uit de start accu gesnoept gedurende de daglicht uren met als gevolg een dalend vermogen in de start accu na een aantal dagen.

Wordt vervolgt na meer meetgegevens/feiten,

Walter
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door de Viking »

Walter, ik ga hier ook eens op letten, het led lampje geeft exact de werking/verbinding aan.

LED-statusindicatie (alleen bij Cyrix 12/24 230):
- LED aan: gekoppeld
- LED brandt 10 sec.: ontkoppeld
- LED brandt 2 sec.: verbinding wordt gemaakt
- LED knippert om de 2 sec.: verbinding wordt verbroken
- LED knippert om de 0,25 sec.: alarm (overtemperatuur; spanning > 16V; beide accu's < 10V; één accu < 2V) (bij 24V met 2 vermenigvuldigen)

Mijn lampje knipperde een half jaar lang om de 0,25 sec. :knipoog
m.a.w mijn startaccu kon niet leeg getrokken worden volgens jouw verhaal, nu dus evt. wel
Wel interessant jouw verhaal om na te gaan
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Gisteren nogmaals met de monteur gesproken die mij over het probleem van de lege startaccu vertelde. De eerste melding van dit probleem bij hem komt van vorig najaar. Hij heeft er lang overgedaan om te begrijpen wat de oorzaak was omdat meten niets opleverde, alle componenten werken immers naar behoren. Pas toen dit probleem zich bij meerdere boot eigenaren voordeed en na heel veel denk werk viel het spreekwoordelijke muntje. Boten liggen misschien langer stil op één plek zonder walstroom dan dat je met je bus doet, maar het is een punt van aandacht denk ik.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door de Viking »

Toch begrijp ik het niet helemaal Walter.
De HH accu's hebben 14 volt, de SA 12 volt.
Bij parallelschakelen zou toch eerder stroom naar de Start accu moeten vloeien.
Na wat slechte dagen en een 12V kacheltje waren mijn HH accu's op 75% maar wel 12V dus bij communicerende vaten vloeit er nog steeds geen stroom uit de Start accu naar de HH accu's.
Ook al gebruik je de AGM HH accu's een winter niet, ze blijven goed vol, maw ze trekken nog steeds de Start accu niet leeg lijkt mij.

Als ik de bus in april weer uit de stalling haal zal ik eens kijken wat er gebeurd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door Walda »

Sieds,

Ik zal proberen het op te schrijven zoals het mij is uitgelegd. Een accu scheider is niets anders dan een slimme schakelaar die een twee kanten op verbinding maakt als er voldoende spanning aanwezig is. Er zitten dus geen diodes of dergelijke in die de doorgangs richting bepalen.

De accuscheider heft de koppeling op (geen verbinding) tussen de hh- en start accu als de spanning (volts) onder een bepaalde waarde komt, en koppelt (verbind) beide accu's als de spanning boven een bepaalde waarde komt. De spanning zal in/op beide accu's op het moment van koppeling dus gelijk worden. Deze hogere spanning wordt gecreëerd door bv de motor dynamo naar de start accu of de acculader en/of het zonnepaneel op de huishoudaccu. Als er voldoende stroom (ampères) worden gegenereerd dan laden dus de accu's bij/op. De gegenereerde stroom (hoeveelheid ampères) moet dus hoger zijn dan het verbruik op dat moment. Als het verbruik op het moment van de koppeling van de accu's hoger is dan de hoeveelheid gegenereerde ampères dan wordt dus stroom onttrokken uit beide accu's, met als gevolg een steeds leger wordende start accu, immers nadat het zonnepaneel de benodigde koppelspanning niet meer genereerd worden beide accu's ontkoppeld/gescheiden. De volgende dag kan zich het zelfde voordoen en zo verder.
Kort om, dit zal zich alleen voordoen bij net voldoende zon om de drempelspanning te halen voor koppeling van de accu's, in combinatie met meer afname van ampères dan generatie hier van tijdens de koppel periode.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door Walda »

En dan nog het volgende, volgens mijn eigen interpretatie. Als de accu's gekoppeld zijn zullen zij zich als één accu gaan gedragen en dus nivelleren. Hier mee bedoel ik dat als op het moment van koppeling de hh accu leger is door gebruik dan de start accu, en de spanning op het hele systeem dus gelijk is door de generatie van het zonnepaneel, de start accu de hh accu gaat bijladen en dus bij herhaling van de ze cyclus leger zo niet leeg wordt/gaat.
Als ik dit verkeerd omschrijf of zie dan hoor ik dat graag.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door Multivan Generation »

Hoi,
ik heb dit gelezen:
Voorrang voor de startaccu
Het is gebruikelijk om de dynamo rechtstreeks op de startaccu aan te sluiten. De accessoire accu en eventueel ook een
boegschroefaccu en andere accu's worden allemaal aan de startaccu gekoppeld met een Cyrix-accuscheider. Wanneer de
Cyrix vaststelt dat de startaccu de koppelspanning heeft bereikt, zorgt de Cyrix ervoor dat alle accu's parallel geladen
worden.

Bidirectionele spanningsmeting en voeding uit beide accu's
De Cyrix meet de spanning van beide aangesloten accu's. Hierdoor schakelt de Cyrix de accu's ook parallel als
bijvoorbeeld de accessoire-accu wordt opgeladen door een acculader. De Cyrix-ct 12/24 heeft een dubbele stroomvoorziening. Dit bewerkstelligt dat de Cyrix sluit als de spanning van één accu te laag is om de Cyrix te bedienen.
En dit:
Accuspanningsbewaking om ongewenst schakelen te voorkomen
Sommige accuscheiders (ook spanning gestuurd relais of scheidingsrelais genoemd) koppelen een accu los in het geval
van een korte maar hoge stroomsterkte. Soms koppelt een accuscheider een grote, maar ongeladen accubank ook niet,
omdat de DC -spanning onmiddellijk daalt tot onder de ontkoppelwaarde zodra de accu's gekoppeld zijn.
De software van de Cyrix-ct 12/24 doet meer dan alleen koppelen en ontkoppelen aan de hand van accuspanning en een
vastgestelde tijdsvertraging. De Cyrix-ct 12/24 kijkt naar de algemene trend (verhoging of verlaging van de spanning) en
past de meest recent uitgevoerde actie alleen aan als de trend tijdens een bepaald tijdsbestek veranderd is. De
tijdsvertraging is afhankelijk van de spanningsafwijking van de trend.
Dat betekent in mijn ogen dat de startaccu niet leeg getrokken kan worden, want dan vind er een negatieve trend plaats en dan zal de cyrix ontkoppelen. Zie ook: blad 2
Ook is een startaccu meestal van een ander type als de huishoudaccu('s).

Of interpreteer ik het verkeerd? (kan natuurlijk ook :knipoog)

Stel anders je vraag of probleemstelling eens aan de helpdesk van Victron :knipoog

Groeten Peter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Bi-directionele accu scheider i.c.m. zonnepaneel

Bericht door Walda »

Hoi Peter,

Je leest inderdaad het zelfde als ik alleen komt in de documentatie van Victron het zonnepaneel niet echt naar voren met zijn spanningen en laad verschillen. Ik zal inderdaad morgen de helpdesk van Victron dit geval eens voorleggen en ik ben benieuwd wat daar uit komt. Verder heb ik er geen persoonlijk belang bij anders dan interesse en ter meerdere glorie van een ieder.

Groeten,

Walter
Plaats reactie