Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verslag vervangen Turbo T5 2.5 TDI AXD

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Verslag vervangen Turbo T5 2.5 TDI AXD

Bericht door baske »

Vanwege noodloop en vastzittende schoepen besloten de turbo eens eronder uit te halen met het plan om hem schoon te maken. Na het zien van de schade toch maar besloten om een revisieturbo te monteren.

IMG_0573.JPG
IMG_0575.JPG

Hieronder mijn werkwijze. Let op, ik heb de foto's gemaakt ná de wissel dus eigenlijk in omgekeerde volgorde :-)

1. Vanuit de motorruimte 3 slangen loshalen: Luchtfilter naar turbo, Turbo naar intercooler en N75 naar actuator van de turbo (vacuumslangetje).

IMG_0591.JPG

2. Turbo losmaken van het spruitstuk (4 bouten).

IMG_0590.JPG

3. Uitlaat loskoppelen van de turbo. Inbusbout losdraaien en de klem met een schroevendraaier even loswrikken. Let op, er zit een pakking tussen deze kan er tussenuit vallen.

IMG_0592.JPG
Laatst gewijzigd door baske op 10 dec 2017, 09:32, 4 keer totaal gewijzigd.
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Re: Verslag vervangen Turbo T5 2.5 TDI AXD

Bericht door baske »

4. Onder de auto steun van het voorste gedeelte uitlaat losdraaien, 2 bouten. Daarna uitlaat met een spanband o.i.d. aan het chassis vastzetten en naar links trekken om ruimte te maken zodat je bij de motorsteun en turbo kunt.

IMG_0589.JPG

5. Onder de auto motorsteun verwijderen. Let op, in totaal 7 bouten:

IMG_0588.JPG
IMG_0586.JPG

6. Nadat je de motorsteun hebt verwijderd kun je de 3 bouten van de turbo losmaken:

IMG_0579.JPG

7. Er zit ook nog een steun aan de turbo vast, deze ook losmaken (2 bouten). Helaas vergeten een foto te maken dus maar ff zelf getekend :)

IMG_0578.JPG

Als het goed is kun je nu de turbo tussen het spruitstuk en de olievoorziening uithalen en uitwisselen met de nieuwe. Montage gaat natuurlijk in de omgekeerde volgorde!
Laatst gewijzigd door baske op 10 dec 2017, 09:31, 2 keer totaal gewijzigd.
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Re: Verslag vervangen Turbo T5 2.5 TDI AXD

Bericht door baske »

Nog een tip bij het monteren van de nieuwe turbo:

Je moet 2 pakkingen monteren: 1 aan de bovenkant tussen de aansluiting met het spruitstuk en 1 aan de onderkant tussen de aansluiting met de olietoevoer. Ik heb de spruitstukpakking er eerst tussen gezet en daarna de andere pakking van onder de auto uit er tussen geschoven. Daarbij heeft iemand mij geholpen door de turbo vanuit de motorruimte even op te tillen. Dit kan doordat de aansluiting met het spruitstuk licht flexibel is. Door de turbo op te tillen creer je ruimte tussen turbo en olietoever en loop je niet de kans de (papieren) pakking te beschadigen.
paulkok
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 mar 2014, 19:18
Locatie: amsterdam

Re: Verslag vervangen Turbo T5 2.5 TDI AXD

Bericht door paulkok »

Tip: koop een tube voorsmering en spuit dit in het oliekanaal. Zodat je zeker weet dat hij goed gesmeert inloopt.
750YZFan
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2018, 18:44

Re: Verslag vervangen Turbo T5 2.5 TDI AXD

Bericht door 750YZFan »

Hallo, weet je zo welke maat XZN inbusdop ik nodig heb voor de bouten van de turbovoet?
Plaats reactie