Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door Multivan Generation »

Neem een paar oordoppen en doe ze in.
Gooi alle fouten weg in motorcomputer.
Vervolgens maak je de uitlaat los na de turbo.
Ga nu rijden, je weet meteen waarvoor de oordoppen zijn, en rij hem rustig warm.

Als het blok op temperatuur is trek je een paar keer goed door van 1200 tot 4000 rpm in derde versnelling en dat log je op kanaal van turbodruk en luchtmassameter.

Geen noodloop? Dan weet je dat het na de turbo zit. Bijvoorbeeld roetfilter verstopt. Je zal de eerste niet zijn :zwaai

Groeten peter
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door baske »

Ga ik ook eens proberen dan... resulteerde dat bij jou ook in overboost? Gisteren iemand gesproken die van mening is dat de turbo niet snel genoeg kan terugregelen doordat hij zijn vacuum niet kwijt kan. Ga vandaag ook nog eens ff met de slangetjes aan de slag uit voorzorg.
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door baske »

Even een logje gedraaid vanochtend... ziet er niet best uit:
MAF 20171208.JPG
MAP 20171208.JPG
N75 20171208.JPG
Wat denken jullie?
Koffieman
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2017, 00:00
Locatie: Het Westland

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door Koffieman »

Bij mij was het de EGR die zwaar vervuild was, dus nieuwe EGR wat weinig soelaas gaf, ondertussen wss de TURBO ook overleden, gereviseerde erin, ook de INTERCOOLER vervangen, nog uien, uitendelijk de ROETFILTER leeggehaald en toen reed die weer aardig, alleen is de uiterst te halen snelheid flink minder was op de navi 148 nu na verloop van tijd 134, is met een kar van 800 kilo erachter en flink windvang geen pretje, heb nu m'n twijfels over de turbo.

Is een 1.9 85pk uit 2005, 260.000km
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door baske »

Weer een stapje verder... nu gelogd met de vacuumslang van de N75 naar de turbo losgehaald. Dat betekend dat de turbo in de stand staat waarmee hij minimale druk opbouwt. Zoals verwacht heb je dan onderin geen power maar bij hogere toerentallen presteert hij zoals verwacht. Voorlopige conclusie na overleg met een bekende tuner: Turbo staat te strak afgesteld en geeft daardoor teveel druk. De N75 krijgt het niet teruggeregeld (zie vorige comment) en de ECU gooit hem in de noodloop. Nu maar eens de turbo opnieuw af gaan stellen en nog een keer rijden en loggen......

Wordt vervolgd!

MAP 20171209.JPG
MAF 20171209.JPG
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou zeggen,
Zet op de X-as het toerental en op de Y-as de gemeten waarde uit en je grafieken worden een stuk beter leesbaar,
zeker als je de toerental curve weglaat :knipoog
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door baske »

Nog ff een nieuwe log gemaakt nadat ik de actuator is bijgesteld. Ik heb het stangetje ongeveer 3 mm langer gemaakt. Ik denk dat ik hem morgen nog iets langer ga zetten, turbo piekt nog net over de 2600 heen en dat is volgens mij te veel. Ik heb gehoord dat hij bij langdurige 2540 in noodloop gaat? Ook de N75 moet erg hard werken, kijken of ik dat nog beter krijg. In elk geval nu geen noodloop meer gehad en hij trekt weer als een beer. Fluiten van de Turbo is ook weg volgens de tuner kan overmatig fluiten veroorzaakt worden doordat de druk niet weg kan.

MAF 20171209-adjusted actuator.JPG
MAF 20170912 - actuator adjusted.JPG
Laatst gewijzigd door baske op 09 dec 2017, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door Multivan Generation »

Kijk,
nu is het meteen een stuk duidelijker :toppie

Vergelijk je data eens met wat je eerst had en zet ze eens naast elkaar en je weet dat je op de goede weg bent..
Klein beetje pieken van de turbodruk mag wel even, maar waar de grens precies ligt bij jouw software?
En anders ga je er gewoon bewust onder zitten, niets is namelijk zo l#llig als in noodloop gaan,
net op het moment dat je het vermogen echt nodig hebt.
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 270
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door Ralph Bakker »

Ik zie aan je MAP reg(gevraagd) dat deze steeds op pakweg 2200mbar ligt. Tuning is meestal rond de 200mbar erbij. Even een overschoot is geen ramp maar die N75 krijgt niks afgeregeld.
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door baske »

Even verslagje gemaakt van de wissel...

viewtopic.php?f=13&t=58217&p=418567#p418567
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door baske »

Ralph Bakker schreef: 09 dec 2017, 20:26 Ik zie aan je MAP reg(gevraagd) dat deze steeds op pakweg 2200mbar ligt. Tuning is meestal rond de 200mbar erbij. Even een overschoot is geen ramp maar die N75 krijgt niks afgeregeld.
Ik begrijp je niet helemaal denk ik.. Bedoel je dat je denkt dat de N75 stuk is?
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door baske »

Vandaag de actuator nog een beetje langer gesteld... afgelopen dagen vond ik het niet zo'n goed idee om met vol vermogen i.c.m. sneeuw te testen :lach

Bus loopt nu prima, geen noodloop meer gehad tot nu toe. Theoretisch gezien lijkt de turbo niet de vlotste maar ik merk er niets van.....

MAP 20171212.JPG
MAF 20171212.JPG
Probleem lijkt dus nu opgelost...
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door baske »

Ik was toch niet helemaal tevreden over de MAP curve dus heb ik vanochtend even gelogd met de stekker van de LMM los. De curve is nu veel mooier:

MAP 20171213 LMM Off.JPG

Zou het kunnen dat de LMM niet helemaal lekker is, te weinig doorgeeft en de ECU de turbo op laat toeren om meer lucht te halen waardoor vervolgens e.e.a. niet meer terug te regelen is door de N75?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 2.5 TDI N75 probleem of turbo vervuild?

Bericht door Multivan Generation »

nee kan niet.
Aan de hand van onder andere de LMM-waarde, maar naartuurlijk ook nog andere parameters,
bepaald de motorcomputer hoeveel er ingespoten kan worden.
Dus een lagere maximale waarde voor de LMM is een lagere hoeveelheid brandstof inspuiten,
omgekeerd is het niet helemaal zo, het is dus niet zo, dat hoe hoger de LMM waarde is, des te meer brandstof er in gespoten wordt.
Want dit wordt begrensd in een kenveld, en je kunt niet meer inspuiten als wat maximaal in dat kenveld vermeld staat.
Plaats reactie