Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

revisieblokken en -bakken uit Duitsland

vragen over de T4
Plaats reactie
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

revisieblokken en -bakken uit Duitsland

Bericht door bart seinwezen »

Nu ik aan het zoeken ben naar gereviseerde brandstofpompen kom ik ook revisieblokken en bakken tegen voor prijzen waar ik toch wat rechter overeind ga zitten. Ik denk dat de conditie van de rest van de bus het zou rechtvaardigen om zo'n diepte-investering te doen... of ben ik nu gewoon helemaal gek geworden... :oD

Zonder gekheid, eigenlijk wil ik gewoon nog twintig jaar doorrijden in deze bus, ik ken praktisch elk hoekje nu en denk dat ik een stuk rustiger zit met deze set erin terwijl ik door Kirgizie naar het Pamirgebergte tuf. Het blok nu zweet aan alle kanten, heeft olielekkages bij de vacuumpomp en de oliekoeler die na drie pogingen nog niet gefikst zijn en heeft zeker 4 ton op de teller staan. De bak komt uit een waterschapsbus waar ie het vast niet makkelijk heeft gehad, is daarna naar china en terug gereden en maakt af en toe vermoeide kreuntjes en woenk-woenk-woenkjes die komen en gaan.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 0-223-1995

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 53-223-963

Keuzes, keuzes...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: revisieblokken en -bakken uit Duitsland

Bericht door Multivan Generation »

De vraag is hoe de revisie gedaan is en wat er allemaal vervangen is en welke onderdelen er nieuw in gegaan zijn. Dat bepaald mede de prijs.
Verschil tussen überholt en general überholt en daar nog weer verschillen in..

Je weet aan de andere kant nu wat je hebt en reken daarbij ook nog de arbeidskosten en extra dingen die je meteen extra erbij kunt vervangen omdat het dan toch open ligt. Is het financieel nog gerechtvaardigd om zo'n bedrag te investeren in een auto waarbij je dat bedrag er waarschijnlijk nooit meer uit krijgt..maar dat is een afweging die iedereen natuurlijk voor zichzelf moet uitmaken.
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: revisieblokken en -bakken uit Duitsland

Bericht door bart seinwezen »

Ik geef toe dat de leverancier van de versnellingsbakken een stuk betrouwbaarder overkomt als die van het motorblok.
Mocht het aannemelijk zijn dat je met een revisieblok+bak weer 3 of vier ton kan rijden is het mijn persoonlijke afweging dat ik het dat waard vind, dat dan weer wel.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: revisieblokken en -bakken uit Duitsland

Bericht door koensch »

6 jaar geleden een revisiebak plus montage laten doen voor ca 1000 euro bij een gewoon nederlands bedrijf, gewoon hier in de buurt met 100.000km/ 1 jaar garantie (Intussen al bijna 200k gereden).
ok, geen synchro bak (maar een simpele EWB) en misschien vandaag de dag een beetje duurder, maar het risico van een revisie door een onbekend adres zou mij afschrikken.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: revisieblokken en -bakken uit Duitsland

Bericht door Pascal-141 »

bart seinwezen schreef: 16 nov 2017, 21:36 Ik geef toe dat de leverancier van de versnellingsbakken een stuk betrouwbaarder overkomt als die van het motorblok.
Mocht het aannemelijk zijn dat je met een revisieblok+bak weer 3 of vier ton kan rijden is het mijn persoonlijke afweging dat ik het dat waard vind, dat dan weer wel.
Bart , de 2.5TDI uit de T4 loopt normaalgesproken tot +1.000.000km . Er rijden er héél veel rond die 600- a 800.000km gedraaid hebben hoor. Eens boven 300a400.000km komen er wel eens kosten , zoals bvb. een inspuitpomp (het huis/ kamer van de pomp durft wel eens uitslijten ) of eens hydraulische klepstoters , of zo , het hoeven geen grote kosten te zijn .
Ik ben er van overtuigd dat de 2.5TDI uit de T4 de beste dieselmotor is dat VW ooit heeft gebouwd , en mits op tijd onderhouden , en op tijd de distributie te vervangen blijven die motoren onverslijtbaar .
Ik heb bij mijn zwarte T4 bij +/- 350.000km preventief tijdens distributiewissel ook de oliepomp en hydraulische klepstoters mee vervangen , en dat verschil hoorde ik wel : geen getik meer bij de kleppen ,en terug volle oliedruk (dus optimale smering) .

Jij spreekt van km standen van 3a400.000 , Ik heb al meerdere van deze blokken open gehad , en bij die km-standen is er zelfs nog geen slijtage waar te nemen op de cilinderwanden , zo goed zijn ze .
Als jouw motor nu goed zijn werk doet (lees : zijn trekkracht nog heeft , geen of nauwelijks olieverbruik heeft ) , dan vind ik het beetje zonde om dat blok te wisselen voor een "revisieblok" . Alleen het blok wisselen om wat olielekken , is toch niet nodig , olielekken kunnen gemaakt worden . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: revisieblokken en -bakken uit Duitsland

Bericht door raf_construct »

Wat versnellingsbakken betreft is er een groot verschil tussen hersteld en gereviseerd...
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: revisieblokken en -bakken uit Duitsland

Bericht door bart seinwezen »

Ik zou dan ook alleen kiezen voor generaluberholt natuurlijk, bij een bedrijf dat aan de lopende band werkt en een jaar garantie geeft.
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: revisieblokken en -bakken uit Duitsland

Bericht door bart seinwezen »

Maar goed, ik ben er nog niet helemaal over uit, dus ik wacht maar even. Eerst eens zien dat ik een goeie brandstofpomp vind.
Ik zal ook nog eens proberen om de olielekken aan te pakken, verreweg de grootste ergernis op het moment.
Maar daar start ik wel weer een nieuw topic voor :oD
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: revisieblokken en -bakken uit Duitsland

Bericht door bart seinwezen »

Voorlopig heb ik de boel lekvrij en een nieuwe brandstofpomp, ik kijk het verder wel even aan. Zeer waarschijnlijk kom ik nog wel eens toe aan een nieuwe bak dus het is fijn om te weten dat die voor deze bedragen beschikbaar zijn. De motor ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar of die het nog eens 500K uit houdt :oD

Groet! Bart
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: revisieblokken en -bakken uit Duitsland

Bericht door busbart »

Ik weet niet helemaal zeker of dit wel de juiste plaats is om deze vraag te stellen, maar uiteindelijk zitten we wel in dezelfde materie.
Bart, als je je eraan ergert, haal ik hem wel weer weg.

In mijn T3 heb ik een 1Y (4 cil. D) liggen, daarvan ben ik alle compressie kwijt, zelfs 2 bar onder de VW verslijtgrens.
Ik heb ergens al eens een prijsopgave gevraagt om dit blok weer up to date te maken (ligt al bijna 10 jaar in m´n bus), en dat kwam om en nabij op 3000Eur. dit zit toch wel boven mijn budget.

Mijn idee was om als ie weer opgefrist is er gelijk een Turbo op te hangen, net zoals de JX .

iemand andere suggesties?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: revisieblokken en -bakken uit Duitsland

Bericht door raf_construct »

busbart schreef: 14 dec 2017, 13:45 Ik weet niet helemaal zeker of dit wel de juiste plaats is om deze vraag te stellen, maar uiteindelijk zitten we wel in dezelfde materie.
Bart, als je je eraan ergert, haal ik hem wel weer weg.

In mijn T3 heb ik een 1Y (4 cil. D) liggen, daarvan ben ik alle compressie kwijt, zelfs 2 bar onder de VW verslijtgrens.
Ik heb ergens al eens een prijsopgave gevraagt om dit blok weer up to date te maken (ligt al bijna 10 jaar in m´n bus), en dat kwam om en nabij op 3000Eur. dit zit toch wel boven mijn budget.

Mijn idee was om als ie weer opgefrist is er gelijk een Turbo op te hangen, net zoals de JX .

iemand andere suggesties?
Niet doen. Een turbo op een gewone 1.6d geeft een enorme thermische belasting op je zuigers, terwijl jouw 1.6d het sowieso al moeilijk heeft om koel te blijven met de zware T3. Gewoon een turbodieselblok zoeken. Momenteel vind je die het goedkoopst uit een audi 80 of passat. Geen 1.9 AAZ gebruiken, die kunnen slechter tegen de hoge toerentallen in de T3.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: revisieblokken en -bakken uit Duitsland

Bericht door frank884 »

busbart schreef: 14 dec 2017, 13:45 Ik weet niet helemaal zeker of dit wel de juiste plaats is om deze vraag te stellen, maar uiteindelijk zitten we wel in dezelfde materie.
Bart, als je je eraan ergert, haal ik hem wel weer weg.

In mijn T3 heb ik een 1Y (4 cil. D) liggen, daarvan ben ik alle compressie kwijt, zelfs 2 bar onder de VW verslijtgrens.
Ik heb ergens al eens een prijsopgave gevraagt om dit blok weer up to date te maken (ligt al bijna 10 jaar in m´n bus), en dat kwam om en nabij op 3000Eur. dit zit toch wel boven mijn budget.

Mijn idee was om als ie weer opgefrist is er gelijk een Turbo op te hangen, net zoals de JX .

iemand andere suggesties?
vraag eens aan Ad vd Vondevoort zit in maasbree (ad houtstoker) is een goed kennis van mij. die heeft veel ervaring met ombouw van T3 motoren en ook daar veel aparatuur voor http://transporter-techniek.nl/

http://transporter-techniek.nl/phpBB3/d ... bouw:start
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie