Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppelingskabel losgeschoten van pedaal. Gerepareerd.

vragen over de T4
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Koppelingskabel losgeschoten van pedaal. Gerepareerd.

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Een hele poos geen problemen gehad met de bus. Vandaag was mijn vrouw onderweg met de bus en plotseling kon ze niet meer koppelen. Ze is toch nog op een of andere manier in zijn 3 tot op de oprit gekomen. Het pedaal maakte al langere tijd af en toe een "nokkend" geluid bij intrappen, alsof er iets even op zijn plaats terug moest schieten. Misschien was het de verdikking aan het einde van de kabel, die in de opening van het kop.pedaal bewoog. Heb dit punt af en toe geolied met PTFE Tefolie. Wat wel wat hielp. Vandaag dus kabel losgeraakt. Kabel zelf is m.i. in goede staat. Het is een zelfstellende kabel.
Iemand een idee hoe dit weer in orde te krijgen. Zou het kunnen dat het bevestigingspunt voor de kabel boven aan het pedaal is uitgesleten? Lastige plek om foto's te maken.

Bvd. voor hulp.
Herman744
Laatst gewijzigd door Herman744 op 05 mei 2015, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Koppelingskabel losgeschoten van pedaal.

Bericht door René »

Hoor daar niet een metalen plaatje (borging) te zitten?
Zoals het nu zit, hoort het idd niet.

Grtzzz Rene
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: Koppelingskabel losgeschoten van pedaal.

Bericht door kikker »

Ik heb weleens gehad dat de afdekkap niet goed zat, daardoor kreeg ik de koppeling ook niet volledig ingetrapt.
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Koppelingskabel losgeschoten van pedaal.

Bericht door Herman744 »

Kabel is dus, terwijl hij bediend werd, tijdens het rijden losgeschoten van het pedaal. De vraag is hoe dit kan gebeuren. En mis ik inderdaad een of meer onderdeeltjes van het pedaal, zoals Berrie en Rene oppert. Ik heb "So wird's gemacht".
Daarin staat een tekening van de 'Mechanische Kupplungsbetatigung" maar daar zijn extra onderdeeltjes afgebeeld. Ik kom niet verder met de werkbeschrijvingen in het boek. Die lijken elkaar soms tegen te spreken. Duitse Wiki helpt hier ook al niet.

Alle hulp is welkom.
Herman744
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Koppelingskabel losgeschoten van pedaal.

Bericht door dijk »

Herman,

Ik heb volgens mij nog een complete pedalengroep van een AAB, mag je zo hebben.
Ligt in een opslagruimte, is alleen niet naast de deur.
Als ik tijd heb rijd ik er vanavond wel even naar toe, anders morgen.

Groeten Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Koppelingskabel losgeschoten van pedaal.

Bericht door Herman744 »

He Marcel,

Daar houd ik me voor aanbevolen. Ik lees hier wel of je de set hebt gevonden.

Groet,
Herman
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Koppelingskabel losgeschoten van pedaal.

Bericht door Herman744 »

Marcel en meedenkers,

Het lijkt erop dat ik weer kan rijden. Alles werkt weer. Heb de bestuurdersstoel met console verwijderd om bij de pedalen te komen en te kunnen kijken hoe alles in elkaar zit. Kabel verwijderd en ben vanmorgen naar Auto Arena geweest met de kabel om een nieuwe te halen. Kabel was nog goed volgens een monteur. Het zelfstellende mechanisme moest ingetrokken worden en gefixeerd met de plastic "klem", die gelukkig nog aan de kabel zat. Anders kun je de kabel niet terugplaatsen. Mij lukte het thuis niet. Monteur had het vaker gedaan en fikste het in een minuut. Kostenloos. Hulde aan deze monteur van Auto Arena. Met mijn zoon toch wel enkele uurtjes bezig geweest om de kabel weer te plaatsen. Om losschieten in de toekomst te voorkomen hebben we met de flexibele as van de Dremel net boven het bevestigingspunt van de kabel een gaatje dwars door het pedaal geboord en daar een stukje koperen stroomleiding door gestoken en om het pedaal gebogen. Meteen de V-snaar weer op spanning gezet en de gaskabel gesmeerd met Tef-olie.

Berrie en Rene: er zit geen plaatje of iets dergelijks.
Marcel: pedalenset lijkt niet meer nodig. Maar als je er vanaf wilt..............

Groet,
Herman744 en zoon Mart.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppelingskabel losgeschoten van pedaal.

Bericht door Multivan Generation »

Hier kan ik nou zo van genieten he.. :jump :jumpklap
Daar kom je goed mee weg Herman :toppie
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Koppelingskabel losgeschoten van pedaal.

Bericht door Herman744 »

Nog geen proefrit gemaakt Peter. Morgen eens doen. Mag mijn vrouw achter me aan rijden. Heb alleen de bus uit de garage gereden en daarna op straat gekeerd en achterwaarts de oprit op gezet. Maar dat stemde wel hoopvol.
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Koppelingskabel losgeschoten van pedaal.

Bericht door dijk »

Herman744 schreef:
Berrie en Rene: er zit geen plaatje of iets dergelijks.
Marcel: pedalenset lijkt niet meer nodig. Maar als je er vanaf wilt..............



Groet,
Herman744 en zoon Mart.

Herman (en zoon Mart),

Hoop voor jou dat je weer mobiel bent, mooie oplossing in ieder geval..
Heb de pedalen opgediept, ziet er hetzelfde uit als die van jou, een sleufje met een uitsparing voor de kabel. Heb ook nog even op etka gespiekt maar zie niks extra's als een plaatje o.i.d. getekend. Je mag ze evengoed nog steeds hebben, heb trouwens nog meer AAB/korte neus onderdelen liggen.

Zelf kan ik ook aan de bak want ook ik heb inmiddels panne, turbo heeft vanmiddag een reis gemaakt richting eeuwige jachtvelden #$%^"#\&*Îõ¿. Zal nieuw topic opstarten hierover
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Koppelingskabel losgeschoten van pedaal.

Bericht door Herman744 »

Even een dagje niet gekeken.Te druk met hout zagen. En de tractor FENDT 102S weer rijklaar gemaakt. Ik las zojuist je bericht over je turbo. Goed balen natuurlijk voor jou. Je weet eigenlijk dat het er een keer aan zit te komen, maar baalt als het gebeurt. Als ik nog eens wat nodig hebt voor mijn T4 meld ik me bij jou. Maar als de spullen bij jou in de weg leggen, wil ik ze ook wel hierheen halen. Ik wacht wel af.

Groet en succes met oplossen,
Herman744
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Koppelingskabel losgeschoten van pedaal.

Bericht door dijk »

Hé Herman,

Ik wil binnenkort opruiming houden, er ligt o.a. een hoop transporter en landcruiser spul wat zo langzamerhand weg moet.
Als ik die schuur openmaak voel ik me zo langzamerhand net malle Pietje..

Groet, Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Koppelingskabel losgeschoten van pedaal.

Bericht door Herman744 »

Nadat ik enige tijd geleden de koppelingskabel opnieuw bevestigd had bleef de kabel stroef schuiven. Vandaag maar een nieuwe ingezet. € 70,60 bij de dealer. Kabel loopt nou weer mooi soepel. Voor het vervangen van de kabel volgde ik deze werkwijze:
1. Haal bakje bij zekeringen eraf.
2. Kantel radiator naar voren.
3. Haak de kabel los van het pedaal. (hulp van zoon met slanke handen en armen) Indien dit niet lukt kabel in motorruimte doorslijpen.
4. Onthoud hoe de kabel loopt.
5. Maak de kabel los bij het piramidevormig rubber door naar kabel naar links te duwen.
6. Maak kabel los bij de bedieningshevel van de koppeling door naar rechts te schuiven.
7. Neem nieuwe kabel en steek het uiteinde door het schutbord naar binnen. Plastic houder rondom het zelfstellend mechanisme absoluut laten zitten.
8. Haak of laat het kabeluiteinde in het pedaal haken.
9.Voer de kabel via de juiste weg naar beneden.
10. Druk het piramidevormige deel in de houder.
11. Trek de kabel strak en schuif het halvemaanvormige rubber in de bedieningshevel van de koppeling. Even opletten dat je het halve maantje op de juiste wijze uitricht. Het maantje moet liggend van links naar rechts komen te zitten.
12. Maak nu pas het "gevlochten" plastic van het zelfstellende mechanisme los.
13. Druk een 5-tal keer het koppelingspedaal in om de kabel te stellen. Was minder dan een half uur werk, omdat ik het dus al een keer gedaan had.
Gebruikersavatar
hansgeert
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2016, 19:35

Re: Koppelingskabel losgeschoten van pedaal. Gerepareerd.

Bericht door hansgeert »

Hallo Herman,

Bij mijn 1.9 TD is de koppelingskabel geknapt. Onder het dashboard kan ik het gat zien waar de kabel in zou moeten, maar ik zoek me suf in de motorruimte waar de kabel uitkomt. Heb jij toevallig foto,s van bovenstaande reparatie? Of kan je mij anderzins op weg weg helpen? Waar zit de bedieningsarm van de koppeling op de versnellingsbak?

Alvast bedankt,

Hans
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Koppelingskabel losgeschoten van pedaal. Gerepareerd.

Bericht door Herman744 »

Hans,

Ik zal morgen eens op zoek gaan naar fotomateriaal. Bij mij is de koppelingshevel overigens afgebroken geweest. Sta je ook mooi te kijken, zonder koppeling. ANWB-man zei dat het met een diesel mogelijk is om zonder koppeling te schakelen. Lukte inderdaad. Ongeveer 25 km van onheilsplek naar huis gereden. Was voornamelijk snelweg, dus weinig te schakelen.
Plaats reactie