Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ProjectX

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
MdeJonge
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 dec 2017, 15:58

ProjectX

Bericht door MdeJonge »

We hebben een week of twee geleden een bus gevonden naar onze zin. Waren al wat langer aan het kijken, deze konden we niet laten schieten :) .

Het is een douanevoertuig geweest (9 jaar oud). Daar kunnen we als het goed is nog wel een tijd mee vooruit. Verder ziet het ding er keurig uit, geen roest en wat wij heel fijn vinden, een standkachel op diesel erin, twee schuiframen en vooral ook: veel ramen!

We vielen ook wel op het uiterlijk. Mooi vinden we met die donkere ramen helemaal rondom!
Afbeelding

Interieur van de bus toen we hem kochten.
Afbeelding

Na het leeghalen van het kantoor maar even een ronde milieustraat gedaan... Helaas zat alles verlijmd en konden we het er alleen uit krijgen met hamer en beitel. Niet heel veel materiaal is nog bruikbaar nu.
Afbeelding

Alles er uit:
Afbeelding

Inmiddels is de hemel er ook uit, die gaat hergebruikt worden als paneel achterin. Het wachten is op de levering van de bank en het inbouwen van het hefdak. Na wat rondkijken en bedrijven bezoeken zijn we uitgekomen bij Theo van Metapol.

Volgende stap is nu het isoleren en bepalen waar stroom heen moet.
Laatst gewijzigd door MdeJonge op 17 dec 2017, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: ProjectX

Bericht door moosev »

Mooie basis voor een camper. Hier kun je een mooie onopvallende camper van bouwen. Wij hebben ook een witte met donkere ramen rondom en dat bevalt prima!
Erg benieuwd naar de vorderingen, succes met de bouw!

Gr
René
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: ProjectX

Bericht door Walda »

Heel veel succes met jullie ombouw project.

Groeten,

Walter
sanderdb
Berichten: 359
Lid geworden op: 02 okt 2015, 22:12

Re: ProjectX

Bericht door sanderdb »

Zeker mooie basis, ben benieuwd hoor hoe het gaat worden.
MdeJonge
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 dec 2017, 15:58

Re: ProjectX

Bericht door MdeJonge »

Afgelopen week ontdreuningsplaat en isolatie geplaatst. Achterin moet aan één kant een nieuwe plaat gemaakt worden dus daar kunnen we nu niet verder. De delen die al wel klaar zijn heb ik vandaag voorzien van vilt. Rechts (voor de kijkers dan) komt de keuken en nog een kast dus dat ga ik niet bekleden.

Oogt meteen mooier, de huidige platen zijn best beschadigd. In de plaat van de deur zat zelfs een deuk/scheur. Dat heb ik gerepareerd met tape aan twee kanten en met het vilt er over zie je er niets meer van.

Afbeelding

Achterin hebben we de lamp weggehaald, eventueel plaatsen we daar later een ander lampje. Dit lampje vond mijn man te lelijk en het was TL verlichting dus we hebben het ding bewaard voor 'je weet maar nooit'. Ik zou het zelf gewoon hergebruiken maar ja, hij is van de elektrische voorziening dus ik bemoei me daar maar niet teveel mee... :bonk

Afbeelding
Afbeelding

Ik vind het er wel gelijk superstrak uit zien.
Morgen gaat de bus voor een ruime week weg om een dak in te laten bouwen. Met een beetje geluk kunnen we met het ophalen ook direct de bank ophalen bij Camperfixx waardoor we niet twee keer heel NL door hoeven te rijden. Als de bank er in zit kunnen we de precieze afmeting van de keuken gaan bepalen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ProjectX

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb destijds de plaat van linksachter gebruikt als mal voor de rechter achterzijde.
Misschien een idee?

Ook de ruimte bij de ontluchtingsklepjes niet helemaal dichtstoppen,
zodat de overdruk weg kan als je de schuifdeur sluit :knipoog
Anders sta je over een tijdje iedere keer de schuifdeur dicht te gooien, omdat die deur niet lekker sluit.. :knipoog

Je hebt een bank besteld bij Camperfixx?
Als je een WV2 chassisnummer hebt, dan is dat eigenlijk wel zonde van het extra geld wat je daarvoor neer moet leggen.
Dan had je honderden zo niet duizenden euro's kunnen besparen door er een originele VW bank in te monteren.
Maar het is maar net, waar je voorkeur naar uit gaat natuurlijk..

Groeten Peter
MdeJonge
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 dec 2017, 15:58

Re: ProjectX

Bericht door MdeJonge »

Peter, welke ontluchtingsklepjes bedoel je?

We gaan de mal van de andere kant inderdaad gebruiken! Hadden we al bedacht.

Voor wat betreft de bank, we zijn (nog) niet zo thuis in de materie, dus ik heb geen idee, wat is een WV2 chassisnummer? En waar vind ik wat wij hebben?
Voor nu in elk geval te laat. Ik vond wel op een Duitse site onder andere een VW slaapbank maar die was nog duurder dan die van Camperfixx.
MdeJonge
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 dec 2017, 15:58

Re: ProjectX

Bericht door MdeJonge »

Het is weer even geleden dat ik gepost heb. We hebben heel veel gedaan! Het dak is geplaatst, heb ik niet echt goede foto's van nog. Het is elke keer zo nat dat we het zelf één keer open hebben gedaan maar verder geen foto's dus nog daarvan.

Alle elektra is in basis aangelegd, accu, omvormer etc etc is geplaatst.
De stoelen en een groot deel van het dashboard is er uit geweest pfff wat een zooi geeft dat.
Afbeelding

Bank geplaatst (wat een klus was dat!)
Afbeelding

De woonkamer stond wekenlang vol met (delen van) kasten, verfspullen etc. Ik heb alles gewoon binnen geschilderd. Buiten veel te koud en nat.

Afbeelding

De kookplaat en wasbak een kwartslag gedraaid. Ik wilde graag een wat groter wasbakje maar dan paste het niet met een kookplaat, ook omdat we er heel graag één met een glasplaat wilden. En dan liefst bijpassend bij het wasbakje. Omdat we de auto ook dagelijks gebruiken wilden we het graag netjes afgedekt hebben.
Afbeelding

De keuken en bak (naast het bed) geplaatst. Kastgreepjes gemaakt van leren strips. Via een kennis een restje grijs leer kunnen bemachtigen dat precies bij het keukenblad past.
Afbeelding

De tafel is ook klaar, zelfde kleur als het keukenblad. Alles is met een soort beits gedaan, zodat je nog wat houtnerf ziet. Daar overheen twee lagen parketlak zodat alles goed afneembaar is.

Vandaag hebben we een kastje naast de bank aan de andere kant gemaakt met daarin stopcontacten (oa een USB aansluiting om twee telefoons of iPads op te laden onder het rijden voor de kinderen). Die heb ik bekleed met vilt en het is echt super tof geworden.

Volgende stap is een bovenkast naast het bed. Als dat gedaan is ga ik schuimrubber voor de bak naast het bed bestellen en een topper zodat we het bed kunnen gaan gebruiken. Dan kunnen we ook al een keer proefdraaien om te zien of alles werkt en wat we nog missen.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: ProjectX

Bericht door moosev »

Netjes hoor. Dwarsgeplaatste kooktoestellen en wasbakken zie je niet vaak, maakt de bus nu al uniek! Wordt de vloer nog geïsoleerd? Denk er aan dat wanneer de lade vol zit deze bij de eerste de beste bocht openschiet wanneer deze niet vergrendeld is.
Ben ook benieuwd hoe het gas is aangesloten, zijn daar foto's van?
Gr rene
MdeJonge
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 dec 2017, 15:58

Re: ProjectX

Bericht door MdeJonge »

De lade heeft wel geleiders die zeg maar tegenhouden maar blijkt niet genoeg. Dus er zit nu een extra magneetje aan. Even zien of dat voldoende is als er spullen in de lade zitten. Anders moet er alsnog een blokje op komen om t tegen te houden. Hebben we met de caravan ook wel gehad, was een super slecht systeem maar alles is op te lossen gelukkig.

De gasaansluiting heb ik niet echt foto's van gemaakt. Zit vanaf de plaat achterlangs de lade en dan met een stuk slang naar de leiding in de lange lage kast. Want het was niet te doen om dat met een leiding te maken. Bovendien kun je er dan nooit meer bij (om te testen of t nog goed is of om iets te vervangen). Nu vervangen we de slang weer in 2023 (geloof dat dit er op stond).

Zal morgen bij daglicht ook een foto maken van het kastje dat bij de deur gemaakt is.
MdeJonge
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 dec 2017, 15:58

Re: ProjectX

Bericht door MdeJonge »

Voor de kinderen (en natuurlijk ook voor onszelf als we kamperen) een stopcontact met USB aansluiting gemaakt. Kunnen ze onder het rijden hun telefoon of tablet laden. Daarnaast nog twee gewone stopcontacten.
Omdat dit ook zo'n 'loos' hoekje was gelijk een kastje van gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Zo kan er ook nog wat in opgeborgen worden. Als het bed ligt kun je er nog net bij.
Ik kan niet wachten om proef te gaan draaien!
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: ProjectX

Bericht door Snautzer »

Netjes !
MdeJonge
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 dec 2017, 15:58

Re: ProjectX

Bericht door MdeJonge »

Ik dacht, ik zal eens een update plaatsen. Afgelopen weekend een nachtje proef gekampeerd en het beviel goed. De accu heeft twee nachten en twee dagen aan gestaan en nog niet leeg. Koelkast de hele tijd aan geweest, verder alleen af en toe led licht aangehad en de telefoons opgeladen.

Vloer geïsoleerd met agglomer, dan een plaat er over en we kregen van mijn ouders oude rubber tegels (die helaas enorm opbollen als er zon op komt en ik vind het te heet aan mijn blote voeten als de zon er op staat dus er komt een lichtere vloer in). Jammer want het ziet er mooi uit zo!
Afbeelding
Afbeelding

Alles geplaatst en licht aangesloten. Op de onderste kast naast de bank heb ik inmiddels kussens met hoezen gemaakt zodat het bed tussen de 1.45 en 1.50 breed is. Heerlijk ruim. Op de zijkant van de kast het metertje van de accu en rechts de bediening van de standkachel. De ledstrips kochten we bij een webwinkel in Zierikzee, ik wilde namelijk zeker weten geen gekleurde maar wel dimbare en warm wit licht. Bovenop de kast en aan drie zijden van het hefdak zit een strip, onder de kast ook nog één waarvan de bediening bij het bed zit zodat je als je er uit zou moeten even een lampje aan kunt doen.
Afbeelding

Ikea topper gekocht voor over het bed, op maat gemaakt zodat het overal precies aansluit.
Afbeelding

Één van de foto's die we maakten voor de belastingdienst, zo is de kast beter te zien. Het middendeel is open met een lat ervoor zodat je wat klein spul kan laten liggen. Er staan nu onze koffiemokken en een wc rol bijvoorbeeld. Achterin (bij het hoofdeind van het bed) zit een USB aansluiting zodat je 's nachts je telefoon op kunt laden.
Afbeelding

Van achteraf gezien met het bed plat, links onder zit een kastje voor de gasfles, rechts zit de rijverwarming daar hebben we een kastje omheen gebouwd zodat we dat deel gewoon als bed gebruiken.
Afbeelding

Eerste gebruik (met tegen de zon en inkijk tijdelijk een dekbedhoes op de voorruit)
Afbeelding

Tijdens het weekend weg bleek dat we het toch wel handig vonden een gordijn tussen voor- en achterkant te hebben, ik heb dus gelijk maar een gordijn gemaakt dat aan de haakjes kan die er toch al zaten. Alleen in het midden nog een haakje geplaatst. Het bestaat uit twee aan elkaar gemaakte delen dus als je naar voren moet kun je er tussendoor. Het is niet helemaal ondoorzichtig zoals je ziet maar goed genoeg, het gaat er maar om dat je niet in het zicht ligt als je een keer zonder zonwering slaapt (als het weer niet goed is bijvoorbeeld).
Afbeelding

Er moeten nog wat kleine dingen zoals het blad van het kastje naast de keuken heb ik net een laatste keer geschilderd dus moet nog vastgezet worden en ik moet dus nog een nieuwe vloer gaan zoeken en leggen.
Verder kregen we van de week het nieuwe kentekenbewijs binnen met daarop de 4 zitplaatsen, we hadden al een maand eerder de camper ombouw goedgekeurd gekregen. Nu is het wachten op het nieuwe kwartaal, dan gaat het goedkopere tarief in. Eindelijk!
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: ProjectX

Bericht door Snautzer »

De wegenbelasting word opgeschort op het moment dat je aanvraag in behandeling is genomen. Mocht je toch nog een deel vol tarief hebben betaald wordt dat verrekend met het volgende (kwart) tarief.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: ProjectX

Bericht door Walda »

Zo, dat is mooi geworden. Je zou kunnen overwegen om bij de achterramen Solarplexius getinte voorzetramen te gebruiken. Ik heb dat voor het achterraam in de klep gedaan en het is behalve goed tegen de warmte en inkijk ook super tegen de koud, beetje dubbelglas effect. Er komt geen condens tussen de ramen en ook niet op aan de binnenkant.

Groeten,

Walter
Plaats reactie