Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

overstekende slang Multivan T5 2008 met elek. schuifraam

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Geraar
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jan 2017, 21:21

overstekende slang Multivan T5 2008 met elek. schuifraam

Bericht door Geraar »

weet iemand de functie van het slangetje dat oversteekt boven de hemel en wat is vastgemaakt aan de geleiders van het elek. schuifraam?
Ik wil een superplat hefdak plaatsen en vraag mij af of ik deze kan verplaatsen of verwijderen. Ik weet namelijk niet wat dit slangetje doet.
Het slangetje is groen waar het uit de carrosserie komt en bruin in de midden.

Ik ben er inmiddels achter, het zijn afvoerslangetjes die water van bij het schuifraam afvoeren, gaat hier altijd water door of alleen bij calamitieten?

Ik hoor graag van iemand. alvast bedankt. Gerard
Bijlagen
bijrijderskant
bijrijderskant
bestuurderskant
bestuurderskant
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: overstekende slang Multivan T5 2008 met elek. schuifraam

Bericht door Multivan Generation »

Dat zijn de afvoerslangetjes van het schuifdak.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: overstekende slang Multivan T5 2008 met elek. schuifraam

Bericht door heemskerk »

Variant op jouw overstekende slang.... :knipoog
Bijlagen
slang.JPG
slang.JPG (51.88 KiB) 2254 keer bekeken
Laatst gewijzigd door heemskerk op 18 dec 2017, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
sanderdb
Berichten: 359
Lid geworden op: 02 okt 2015, 22:12

Re: overstekende slang Multivan T5 2008 met elek. schuifraam

Bericht door sanderdb »

deze lopen helemaal door naar achter, bij je wielkasten lopen ze leeg naar buiten.
Zijn zeer belangrijk. Ik heb ze verstopt gehad, dan krijg je vervelende lekkage.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: overstekende slang Multivan T5 2008 met elek. schuifraam

Bericht door Multivan Generation »

Dus Gerard,
welk hefdak wil je gaan plaatsen en hoe ver komt dit naar voren toe?

Groeten Peter
Geraar
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jan 2017, 21:21

Re: overstekende slang Multivan T5 2008 met elek. schuifraam

Bericht door Geraar »

Ik wil het superplatte hefdak gaan plaatsen en dat komt bijna tot aan de hemel van de cabine dus daar moet ik wel ingrijpend wat aan doen. Is het zo dat het dakraam ook lekt als het gesloten is? Als dat zo is kan ik wel de geleiders inkorten en de afvoeren opnieuw plaatsen met verlengde slangen maar dan kan ik het dakraam niet meer open schuiven maar alleen kantelen. Dus dan moet ik de draaiknop beperken in het draaien.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: overstekende slang Multivan T5 2008 met elek. schuifraam

Bericht door Multivan Generation »

Geraar schreef: 18 dec 2017, 17:36 Ik wil het superplatte hefdak gaan plaatsen ...
Welk superplatte hefdak?
sanderdb
Berichten: 359
Lid geworden op: 02 okt 2015, 22:12

Re: overstekende slang Multivan T5 2008 met elek. schuifraam

Bericht door sanderdb »

als het die van Atrion is, die heb ik zelf ook, incl het schuifraam, dus dat gaat passen.
Geraar
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jan 2017, 21:21

Re: overstekende slang Multivan T5 2008 met elek. schuifraam

Bericht door Geraar »

Inderdaad, het hefdak is van Atrion, maar de rails van het elek. schuifraam zal ik een heel eind moeten inkorten en dan kan het raam niet meer schuiven. Ik heb namelijk een multivan en de tweede licht en luchtrij wil ik graag handhaven. Dat heb ik bij mijn eerste camper ook gedaan en dat is erg mooi. De bus is met korte wielbasis dus het gaat dan echt niet passen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: overstekende slang Multivan T5 2008 met elek. schuifraam

Bericht door Multivan Generation »

Nou, vandaar dat ik het vroeg, welk dak..
Als je een groter hefdak zou hebben uitgezocht, dan zou misschien je hele schuifdakje wel verdwijnen.

Maar hier zijn we wel benieuwd naar foto's van je ombouw project en de vorderingen hierbij.

Groetjes Peter
sanderdb
Berichten: 359
Lid geworden op: 02 okt 2015, 22:12

Re: overstekende slang Multivan T5 2008 met elek. schuifraam

Bericht door sanderdb »

Bij mij is het rails inderdaad een stuk ingekort, gebruik nu alleen de kant functie nog. En zelfs die kan ik eigenlijk wel missen.
Geraar
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jan 2017, 21:21

Re: overstekende slang Multivan T5 2008 met elek. schuifraam

Bericht door Geraar »

Ik heb de aluminium profielen ingekort tot aan de rand van de voorhemel en de afvoeren er weer waterdicht aangelijmd, de afvoeren weer aangesloten met slangtules en stukken slang, het raam schuift niet meer, kantelen kan nog wel, het verduisteringsblind kan nog een stukje open. Ik heb de drie spanten al verwijderd en de bevestigingspunten van het Atrion hefdak al geplaatst en gelast. Volgende week het hefdak er in.
Bijlagen
rechts.jpg
links.jpg
Geraar
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jan 2017, 21:21

Re: overstekende slang Multivan T5 2008 met elek. schuifraam

Bericht door Geraar »

Het laatste nieuws is dat ik de knop van het schuifdak nog niet begrenst had en bij het opengaan is het helemaal stuk gegaan, ik heb het raam nu maar afgekit en de spoiler van het Atrion hefdaak zit er ook een beetje voor dus als ik het nog eens moet doen gaat het misschien lukken maar nu moet ik maar tevreden zijn met een schuifpaneel wat een klein stukje open kan. Verder heel tevreden met het hefdak.
Westy65
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mei 2017, 13:28

Re: overstekende slang Multivan T5 2008 met elek. schuifraam

Bericht door Westy65 »

Geraar schreef: 23 dec 2017, 17:20 Ik heb de aluminium profielen ingekort tot aan de rand van de voorhemel en de afvoeren er weer waterdicht aangelijmd, de afvoeren weer aangesloten met slangtules en stukken slang, het raam schuift niet meer, kantelen kan nog wel, het verduisteringsblind kan nog een stukje open. Ik heb de drie spanten al verwijderd en de bevestigingspunten van het Atrion hefdak al geplaatst en gelast. Volgende week het hefdak er in.


Vraagje:
Ik heb ook een superplat dank van Atrium op m'n T5 multivan!
Maar lekt nu als een malle.... ik denk dat die afvoerslangetjes verstopt zitten....
Hebben jullie eeen tip/ idee waar en hoe ik die afvoer slangetjes kan schoonmaken?

Dank voor jullie reacties

Bas
Geraar
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jan 2017, 21:21

Multivan T5 met elek. schuif/kantelraam

Bericht door Geraar »

Beste Bas, ik begrijp dan dat het jou wel gelukt is om je schuif/kanteldak te laten fuctioneren, dat is bij mij niet gelukt en daarom heb ik het dakraam rondom afgekit met ms polymeer kit. Dan heb je de slangetjes dus niet meer nodig, ik heb alle slangetjes dus verwijderd. Maar als ze echt verstopt zijn kan je ze proberen door te spuiten met een luchtpistool op compressor. De slangetjes er uit halen en weer terugplaatsen zal een hele klus zijn want dan moet je de raamstijlbekleding verwijderen en dan zal het nog lastig zijn om ze weer op zijn plaats te krijgen.
Suc6, Gerard
Plaats reactie