Vandaag het hydrolager van mijn T4 uit 2002 vervangen. Ik heb de Transporter nog niet zo lang, en ben dus ook nog niet lang lid van dit forum.
Snel na aanschaf heb ik de koppeling en het vliegwiel vervangen, en omdat ik hier las dat het hydrolager aan de passagierszijde dan flink op zijn donder krijgt en later stuk kan gaan, heb ik hem uit voorzorg vervangen. En of ik hem op zijn donder heb gegeven, want voor het vervangen van de koppeling & vliegwiel heb ik ook de downpipe van de uitlaat losgehaald, zodat de motor nog verder kon zakken zodat de bak onder de aandrijfas aan de bestuurderszijde door er af kon. Dus geen schokbreker, fusee, aandrijfas of wat dan ook los gemaakt (behalve aan de bakzijde natuurlijk). De motor hing zo scheef dat de poelie van de alternator tegen de chassisbalk aanzat, en de motor zelfs even helemaal aan de steun hing zonder krik er onder.
Het vervangen van het hydrolager is een peuleschil vergeleken met de koppeling. Het meest lastig is nog de ene bout die van onder los gemaakt moet worden. De multiriem is er zo af, maar de bout zit net boven de hulprol, dus een knietje op een verlenging uit de doppendoos is wel nodig.
De oude hydrolagersteun had nog een stempel 'mar-2002' , origineel dus. De onderzijde was 12 mm uitgezakt, de nieuwe 8 mm. Nauwelijks een verschil dus. Van boven door het gaatje gemeten met een schuifmaat zat het rubber zowel bij de oude als bij de nieuwe steun op 20 mm. Kortom, de oude steun was zo te zien helemaal nog niet op. Wel lijkt het of de motor met de nieuwe steun wat soepeler loopt en er iets minder gedreun in de cabine doordringt, en dat kan ik wel begrijpen als je een nieuwe motorsteun monteert. Nou ja, voor 47 euro voor een Bilstein motorsteun is het niet duur, en dus preventief vervangen. Ik bewaar de oude nog wel een tijdje als reserve.