Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Vag Com kenners? Vraagje over meetresultaten
- bas caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
- Locatie: Huizen ( Noord Holland )
Vag Com kenners? Vraagje over meetresultaten
Heren,
Onlangs heb ik mijn busje uitgelezen ( 2.5 tdi acv 1997 ) en ik had geen foutcodes. Opzich heel mooi, maar wat mij opviel is dat bij het bekijken van mijn timing ( engine 01 - Meas.blocks 08 - tdi timing ) de timing nogal versprong vamn 44 minimum ( vroege inspuiting ) tot 66 ( late inspuiting ). Is dit normaal, of moet deze op een vast punt blijven staan?
Voor alle goede orde, ik heb alles op internet al gelezen, van Gerrit Speek tot T4 Wiki, maar daarover vind ik niets. Mijn motor was warm ( 83.50 gr. C ) en ik heb de juiste motor instelling rechtsonder in het scherm geselecteerd.
Ben erg benieuwd naar uw bevindingen!!!
:klappen
Gr. Bas Caravelle
Onlangs heb ik mijn busje uitgelezen ( 2.5 tdi acv 1997 ) en ik had geen foutcodes. Opzich heel mooi, maar wat mij opviel is dat bij het bekijken van mijn timing ( engine 01 - Meas.blocks 08 - tdi timing ) de timing nogal versprong vamn 44 minimum ( vroege inspuiting ) tot 66 ( late inspuiting ). Is dit normaal, of moet deze op een vast punt blijven staan?
Voor alle goede orde, ik heb alles op internet al gelezen, van Gerrit Speek tot T4 Wiki, maar daarover vind ik niets. Mijn motor was warm ( 83.50 gr. C ) en ik heb de juiste motor instelling rechtsonder in het scherm geselecteerd.
Ben erg benieuwd naar uw bevindingen!!!
:klappen
Gr. Bas Caravelle
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Ik heb ooit eens laten vertellen dat de normale stand ongeveer 55 moet zijn.
Hiervanuit gaat de processor aan de timing schuiven.
Dus jouw opgegeven waarden zijn nog niet zo gek.....
Groeten
Hiervanuit gaat de processor aan de timing schuiven.
Dus jouw opgegeven waarden zijn nog niet zo gek.....
Groeten
Laatst gewijzigd door Dennis 449 op 31 jan 2007, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten
Dennis 449
Team West
sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West
sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Het is normaal dat de inspuitwaarden bij stationair toerental een beetje dansen.
Je waarden zijn zo gek nog niet.
Gemiddelde waarde moet zo rond de 55 liggen.
groeten Peter
Je waarden zijn zo gek nog niet.
Gemiddelde waarde moet zo rond de 55 liggen.
groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hoi Bas,
doet die van mij ook, 2.5 ACV 2000.
Je kunt onderaan het TDI scherm nog cloud aanvinken (of had je dat al gedaan?)
De wolk aan meetpuntjes moet dan gemiddeld rond de middelste lijn uitkomen. Zet hem zelf altijd ietsje tevroeg, maar nog wel binnen de grensen omdat de riemen toch altijd een ietsje rekken.
Dit verstellen doe je met de bovenste (span)rol van de pompriem met lopende motor.
Door hem iets strakker of losser te stellen. Wel een beetje eng, dus niets laten losschieten o.i.d. de riem loopt er vlak langs (imbus en ringsleutel nodig)
Je kunt de motor ook uitzetten, ietsje verstellen en weer vastzetten en dan weer starten, kost alleen wat meer tijd. Wel een prettiger gevoel.
Groetjes,
T4Dick.
doet die van mij ook, 2.5 ACV 2000.
Je kunt onderaan het TDI scherm nog cloud aanvinken (of had je dat al gedaan?)
De wolk aan meetpuntjes moet dan gemiddeld rond de middelste lijn uitkomen. Zet hem zelf altijd ietsje tevroeg, maar nog wel binnen de grensen omdat de riemen toch altijd een ietsje rekken.
Dit verstellen doe je met de bovenste (span)rol van de pompriem met lopende motor.
Door hem iets strakker of losser te stellen. Wel een beetje eng, dus niets laten losschieten o.i.d. de riem loopt er vlak langs (imbus en ringsleutel nodig)
Je kunt de motor ook uitzetten, ietsje verstellen en weer vastzetten en dan weer starten, kost alleen wat meer tijd. Wel een prettiger gevoel.
Groetjes,
T4Dick.
- bas caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
- Locatie: Huizen ( Noord Holland )
Goedenavond,
Ik heb via andere kanalen gehoord dat wanneer je de pomp dynamisch ( op de motor) goed afsteld je de timing strak kan krijgen en dan bij voorkeur rond de waarde van 55 a 60. ( dus niet meer schommelend ). Dit zal dan resulteren in meer koppel en betere startfase.
Betekent dat dan de lijnen samenkomen vlak onder de bovenste lijn. Klopt dit? Klinkt wel allemaal logisch ( timing staat dan iets vroeger )
Bas
Ik heb via andere kanalen gehoord dat wanneer je de pomp dynamisch ( op de motor) goed afsteld je de timing strak kan krijgen en dan bij voorkeur rond de waarde van 55 a 60. ( dus niet meer schommelend ). Dit zal dan resulteren in meer koppel en betere startfase.
Betekent dat dan de lijnen samenkomen vlak onder de bovenste lijn. Klopt dit? Klinkt wel allemaal logisch ( timing staat dan iets vroeger )
Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
- bas caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
- Locatie: Huizen ( Noord Holland )
Zelf uitlezen, erg leuk......
Jazeker...... T4 Dick heeft een aanbieding in de T4 te koop sectie. Erg leuk, compleet en dus handig. Software en OBD kabel. ik meen 70 euries thuis.
gr. Bas
ps: Kachel nog ok? Mijn 5000w draait, uitbreidingsset naar standkachel moet er nog wel in.
gr. Bas
ps: Kachel nog ok? Mijn 5000w draait, uitbreidingsset naar standkachel moet er nog wel in.
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
Werk je met een pda of laptop ?
Heb sinds kort ook een 5000 w gemonteerd.
Liep bij puur toeval tegen deze 5000 w versie aan voor een prijsje waar ik hem niet voor kon laten liggen. Jouw oude kachel heb ik inmiddels al weer verkocht maar heeft het prima gedaan.
Ik zou niet anders meer willen, geen koude start meer en lekker warm.
Had dit veel eerder moeten doen !!
Gr. Theo
Heb sinds kort ook een 5000 w gemonteerd.
Liep bij puur toeval tegen deze 5000 w versie aan voor een prijsje waar ik hem niet voor kon laten liggen. Jouw oude kachel heb ik inmiddels al weer verkocht maar heeft het prima gedaan.
Ik zou niet anders meer willen, geen koude start meer en lekker warm.
Had dit veel eerder moeten doen !!
Gr. Theo
- bas caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
- Locatie: Huizen ( Noord Holland )
Bas,bas caravelle schreef:Ik werk met een laptop, lekker overzichtelijk. Daarbij kan je met een draadloze verbinding tegelijkertijd info bekijken op internet.
Kijk maar eens op gerritspeek.nl
Heeft mij tot nu toe al geld bespaard.
gr. Bas
Hoe werkt dit dan?? Moet je dit op je laptop instaleren en dan een stekker naar je T4 zodat je het dan kan lezen of iets heel anders.....
Gr. Ernst.
Gisteren mijn pomp snaar laten vervangen en tevens spanrollen natuurlijk.
Wat mij opviel was de rek op de riem en de speling op de onderste spanrol.
Daarom ook de bijgeluiden natuurlijk!
131000 km gedraaid en het was echt nodig de riem was totaal ingedroogd en vertoonde over de hele lengte scheurtjes.
Nu komt het na het vervangen van de riem loopt de moter beter.
Directer en stabieler stationair!!
Misschien de oplossing?
Wat mij opviel was de rek op de riem en de speling op de onderste spanrol.
Daarom ook de bijgeluiden natuurlijk!
131000 km gedraaid en het was echt nodig de riem was totaal ingedroogd en vertoonde over de hele lengte scheurtjes.
Nu komt het na het vervangen van de riem loopt de moter beter.
Directer en stabieler stationair!!
Misschien de oplossing?
- bas caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
- Locatie: Huizen ( Noord Holland )
Erik,
Mijn pompriem is 35000 km terug vervangen samen met de d.riem. Naar mijn idee kan dat niet de oorzaak zijn.
Wat betreft VagCom, dit installeer je op de pc en met een Usb kabel/ OBD stekker kan je dan koppelen metde bus. Dan kan je storingen uitlezen en wissen, instellingen veranderen, noem maar op... onbegrensde mogelijkheden dus.
Bas
Mijn pompriem is 35000 km terug vervangen samen met de d.riem. Naar mijn idee kan dat niet de oorzaak zijn.
Wat betreft VagCom, dit installeer je op de pc en met een Usb kabel/ OBD stekker kan je dan koppelen metde bus. Dan kan je storingen uitlezen en wissen, instellingen veranderen, noem maar op... onbegrensde mogelijkheden dus.
Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:33
- Locatie: Hoogkerk
Re: Vag Com kenners? Vraagje over meetresultaten
ik heb m,n pomp riem 45000 km geleden laten vervangen 2.5 tdi blauwe i en volgens de garage is hij nu weer aan vervanging toe omdat de tandjes hier en daar scheurtjes vertonen is dit normaal na 45000 km
gr Johan.
gr Johan.
groeten uut hoogkerk
Re: Vag Com kenners? Vraagje over meetresultaten
Johan dit is niet normaal, of zit de riem er langer op dan 5 jaar? dan kunnen ze droogte scheurtjes vertonen.
We hebben het toch wel over de brandstofpomp riem hè? En hoe is het dan met je distributie riem??
We hebben het toch wel over de brandstofpomp riem hè? En hoe is het dan met je distributie riem??
Groet, Oskar.
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:33
- Locatie: Hoogkerk
Re: Vag Com kenners? Vraagje over meetresultaten
distributie riem zit er nu ook 45000 km op maar op 150000 km dat ik nu met de bus gereden heb is dit nu de 3e keer dat de pomp riem word vervangen incl rollen de laatste keer zat er na 70000 km geen tanden meer op :alarm
groeten uut hoogkerk