Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vag Com kenners? Vraagje over meetresultaten

vragen over de T4
Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

Vag Com kenners? Vraagje over meetresultaten

Bericht door bas caravelle »

Heren,

Onlangs heb ik mijn busje uitgelezen ( 2.5 tdi acv 1997 ) en ik had geen foutcodes. Opzich heel mooi, maar wat mij opviel is dat bij het bekijken van mijn timing ( engine 01 - Meas.blocks 08 - tdi timing ) de timing nogal versprong vamn 44 minimum ( vroege inspuiting ) tot 66 ( late inspuiting ). Is dit normaal, of moet deze op een vast punt blijven staan?

Voor alle goede orde, ik heb alles op internet al gelezen, van Gerrit Speek tot T4 Wiki, maar daarover vind ik niets. Mijn motor was warm ( 83.50 gr. C ) en ik heb de juiste motor instelling rechtsonder in het scherm geselecteerd.

Ben erg benieuwd naar uw bevindingen!!!
:klappen
Gr. Bas Caravelle
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Ik heb ooit eens laten vertellen dat de normale stand ongeveer 55 moet zijn.
Hiervanuit gaat de processor aan de timing schuiven.

Dus jouw opgegeven waarden zijn nog niet zo gek.....

Groeten
Laatst gewijzigd door Dennis 449 op 31 jan 2007, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Het is normaal dat de inspuitwaarden bij stationair toerental een beetje dansen.
Je waarden zijn zo gek nog niet.
Gemiddelde waarde moet zo rond de 55 liggen.

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

Hoi Bas,

doet die van mij ook, 2.5 ACV 2000.

Je kunt onderaan het TDI scherm nog cloud aanvinken (of had je dat al gedaan?)

De wolk aan meetpuntjes moet dan gemiddeld rond de middelste lijn uitkomen. Zet hem zelf altijd ietsje tevroeg, maar nog wel binnen de grensen omdat de riemen toch altijd een ietsje rekken.

Dit verstellen doe je met de bovenste (span)rol van de pompriem met lopende motor.
Door hem iets strakker of losser te stellen. Wel een beetje eng, dus niets laten losschieten o.i.d. de riem loopt er vlak langs (imbus en ringsleutel nodig)

Je kunt de motor ook uitzetten, ietsje verstellen en weer vastzetten en dan weer starten, kost alleen wat meer tijd. Wel een prettiger gevoel.

Groetjes,

T4Dick.
Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

Bericht door bas caravelle »

Goedenavond,

Ik heb via andere kanalen gehoord dat wanneer je de pomp dynamisch ( op de motor) goed afsteld je de timing strak kan krijgen en dan bij voorkeur rond de waarde van 55 a 60. ( dus niet meer schommelend ). Dit zal dan resulteren in meer koppel en betere startfase.

Betekent dat dan de lijnen samenkomen vlak onder de bovenste lijn. Klopt dit? Klinkt wel allemaal logisch ( timing staat dan iets vroeger )

Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
Theo931
Berichten: 132
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:29

Bericht door Theo931 »

Kunnen jullie zelf je bus uitlezen ?
Hoe, wat, waar, hoe duur ??
Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

Zelf uitlezen, erg leuk......

Bericht door bas caravelle »

Jazeker...... T4 Dick heeft een aanbieding in de T4 te koop sectie. Erg leuk, compleet en dus handig. Software en OBD kabel. ik meen 70 euries thuis.

gr. Bas

ps: Kachel nog ok? Mijn 5000w draait, uitbreidingsset naar standkachel moet er nog wel in.
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
Theo931
Berichten: 132
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:29

Bericht door Theo931 »

Werk je met een pda of laptop ?

Heb sinds kort ook een 5000 w gemonteerd.
Liep bij puur toeval tegen deze 5000 w versie aan voor een prijsje waar ik hem niet voor kon laten liggen. Jouw oude kachel heb ik inmiddels al weer verkocht maar heeft het prima gedaan.
Ik zou niet anders meer willen, geen koude start meer en lekker warm.
Had dit veel eerder moeten doen !!

Gr. Theo

:T44EVER
Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

Bericht door bas caravelle »

Ik werk met een laptop, lekker overzichtelijk. Daarbij kan je met een draadloze verbinding tegelijkertijd info bekijken op internet.
Kijk maar eens op gerritspeek.nl

Heeft mij tot nu toe al geld bespaard.

gr. Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 282
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:44
Locatie: Zuid - Holland

Bericht door Ernst »

bas caravelle schreef:Ik werk met een laptop, lekker overzichtelijk. Daarbij kan je met een draadloze verbinding tegelijkertijd info bekijken op internet.
Kijk maar eens op gerritspeek.nl

Heeft mij tot nu toe al geld bespaard.

gr. Bas
Bas,

Hoe werkt dit dan?? Moet je dit op je laptop instaleren en dan een stekker naar je T4 zodat je het dan kan lezen of iets heel anders.....

Gr. Ernst.
:T44EVER :driveT4
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Bericht door erik 924 »

Gisteren mijn pomp snaar laten vervangen en tevens spanrollen natuurlijk.
Wat mij opviel was de rek op de riem en de speling op de onderste spanrol.
Daarom ook de bijgeluiden natuurlijk!
131000 km gedraaid en het was echt nodig de riem was totaal ingedroogd en vertoonde over de hele lengte scheurtjes.
Nu komt het na het vervangen van de riem loopt de moter beter.
Directer en stabieler stationair!!

Misschien de oplossing?
Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

Bericht door bas caravelle »

Erik,

Mijn pompriem is 35000 km terug vervangen samen met de d.riem. Naar mijn idee kan dat niet de oorzaak zijn.

Wat betreft VagCom, dit installeer je op de pc en met een Usb kabel/ OBD stekker kan je dan koppelen metde bus. Dan kan je storingen uitlezen en wissen, instellingen veranderen, noem maar op... onbegrensde mogelijkheden dus.

Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
krantenboer
Berichten: 97
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:33
Locatie: Hoogkerk

Re: Vag Com kenners? Vraagje over meetresultaten

Bericht door krantenboer »

ik heb m,n pomp riem 45000 km geleden laten vervangen 2.5 tdi blauwe i en volgens de garage is hij nu weer aan vervanging toe omdat de tandjes hier en daar scheurtjes vertonen is dit normaal na 45000 km

gr Johan. :werkaanT4
groeten uut hoogkerk
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Vag Com kenners? Vraagje over meetresultaten

Bericht door Oskar 725 »

Johan dit is niet normaal, of zit de riem er langer op dan 5 jaar? dan kunnen ze droogte scheurtjes vertonen.
We hebben het toch wel over de brandstofpomp riem hè? En hoe is het dan met je distributie riem?? :groteogen
Groet, Oskar.
krantenboer
Berichten: 97
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:33
Locatie: Hoogkerk

Re: Vag Com kenners? Vraagje over meetresultaten

Bericht door krantenboer »

distributie riem zit er nu ook 45000 km op maar op 150000 km dat ik nu met de bus gereden heb is dit nu de 3e keer dat de pomp riem word vervangen incl rollen de laatste keer zat er na 70000 km geen tanden meer op :alarm
groeten uut hoogkerk
Plaats reactie