Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California 'winterhard'

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door Hanssyncro »

Goede avond Peter,

Ik heb een foto gemaakt van de pagina waar wat technische info op staat en deze als bijlage erbij gedaan. Helaas niks over kWh zoals je zien kunt.
Sorry, ik kan je daar geen antwoord op geven. Ik zou het bij Wagner waar we 'm kochten na kunnen vragen al hebben die nu natuurlijk gesloten ivm jaarwisseling.

Groetjes, Petra
Bijlagen
IMG_0384_small.jpg
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door bvddobb »

Ik denk zomaar dat een ‘Ecomat 2000’ een max 2 kW kacheltje is...
Gebruikersavatar
jipvdberg
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 okt 2016, 16:21

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door jipvdberg »

@multivan generation. Stroomverbruik schat ik op 1000W voor de kachel en 80W voor de vloerverwarming gedurende 6u/dag dus 6x1080=6480Wh. Camping rekende dan 75ct/kWh dus totaal ca €5 per dag. Idd best veel....

@multivan generation: extra isolatie in ‘de driehoek’ bedoel je het gedeelte van het dak waar geen bovenbed zit neem ik aan...We hadden op zich weinig last van warmte lekkage naar het dak. Ook de bovenbedplank hadden we er niet in zitten.

@jan2009. We hadden een isolatiemat aan de binnenzijde van de voorruit. Een hoes aan de buitenkant minimaliseert condens op de voorruit, maar je hebt wel weer een natte hoes in je camper liggen als je weer gaat rijden...

De meeste (voelbare) warmte ging nu via de tree-plank verloren, daar waar dus geen xtrem op de vloer lag. Hier legden we de loopmat overheen om dit koude gat te dichten.

Hier nog een plaatje met sneeuw en de isolatiemat voor de voorruit. In maart mogen we weer! :gekte
053589A0-39D5-4362-BE2A-276D87E90229.jpeg
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door Mickel Moen »

Wel ik vind het prachtig dit winterhard verslag. Er zijn er niet zoveel die met een hefdakbusje de kou opzoeken.

Wat dat elektrisch betreft, met €5/dag vind ik dat reuze meevallen. Op de meeste “zomer”campings betaal je al gauw €3 tot €4 voor de aansluiting inclusief en ongeacht hoeveel stroom.

Al zou het €10/dag zijn. Je hebt er de lol ook van en uiteindelijk is het maar voor een beperkt aantal dagen.

In mijn overwegingen van wel of geen dieselverwarming heb ik de volgende gedachte gevolgd. Hoevaak kan ik aan de paal staan voordat ik die investering er weer uit heb.

Ik heb geen actuele prijzen meer, maar ik schat dat een diesel of gasverwarming al gauw inclusief montage €2500 kost. Daar kun je bij dit tarief dus 500 keer voor aan de paal staan. Heb je de brandstofkosten van de diesel of het gas nog niet meegerekend.

Nu hebben wij nog niet echt winter gekampeerd, maar in het voor en na seizoen staan we of op boerencampings of proberen we zoveel mogelijk van de Acsi kortingskaart gebruik te maken. Dat is vrijwel altijd inclusief stroom.

Als het dan al eens apart berekend wordt en het lijkt duur........... waar hebben we het over.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door arjanzevenaar »

Wij komen net terug van een weekje in Oostenrijk, het was erg leuk en hebben heel veel sneeuw gezien.

We hebben in Lofer 5 nachten op de camping gestaan. De kosten voor elektriciteit was 70 ct per kW/h. Ik had 2 van die kleine obelink kacheltjes bij me van 1kW en nu kon ik de kacheltjes in de praktijk proberen en kijken wat het verschil is met mijn 2kW planar standkachel. Wat als eerste opvalt is dat deze kacheltjes niet genoeg lucht verplaatsen maar ook niet zo heet worden als de standkachel. Ik kreeg het met deze kacheltjes niet warm genoeg in de bus ondanks dat het vermogen dus gelijk is aan de standkachel. We hebben de kacheltjes na 10 uur draaien daarna niet meer gebruikt. Daarna de meterstand opgenomen en ik moest dus voor die 10 uur al 14 euro afrekenen :ie

Daarna alle dagen de standkachel gebruikt en geëxperimenteerd met de standkachel. We hebben de kachel 1x snachts aangezet omdat het hard waaide, dan voelde je de kou toch wel door de ramen en het interieur naar binnen stralen. Na het ontbijt zetten we de kachel uit en als we dan weer terug kwamen van het snowboarden zetten ik de kachel voluit en was de bus binnen een uur erg aangenaam. In die tussentijd konden wij ons douchen en naar de sauna gaan en een :proost happen. Mijn inschatting qua verbruik ligt tussen de 10 en 15 liter diesel.
25396265_1395450947248012_7490853017555265668_n.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door Multivan Generation »

@ Jip
Multivan Generation schreef: 08 jun 2017, 21:09 Ook nog even extra deurrubbers geplaatst.
Klusje van niets maar een geweldige uitwerking :yes

Geen originele gekocht, maar via Aliexpress.
De voorwaarde: ze moesten hoog genoeg zijn om de kier goed af te dichten, soepel zijn en zelf-klevend.

Niet wachten dus op een UK-guy via facebook die af en toe levert.

Uiteindelijk heb ik deze gevonden:
https://nl.aliexpress.com/item/4M-Big-D ... 0.0.Y8qtEM
Per deur heb ik er minder als 1 gebruikt, je houdt dan dus wat over.. (te weinig voor een andere deur)
1 lengte zou voor jou genoeg moeten zijn..
En die plak je dan tegen de instapbak afwerking.
Dan valt het schuifdeurpaneel daar mooi tegen aan.
Maakt je bus stiller en minder warmte verlies.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jipvdberg
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 okt 2016, 16:21

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door jipvdberg »

@Peter. De link werkt helaas niet meer, maar het lijkt op een universeel tochtstripmateriaal die erg eenvoudig aan te brengen is.

@Arjan. Leuk om ervaringen van andere wintersporters te horen! Met de standkachel voluit hoef je bijna niet meer naar de sauna maar kan je gewoon in je busje blijven zitten! :nuts Maar gezien de kleine leefruimte in de bus is het zeker prettig ook even buiten de bus te verblijven... ‘Koude die door het raam naar binnen straalt’ Hebben jullie enkel of dubbel glas in de bus?

@Mickel. Ondanks het comfort en het gemak van de (dure)standkachel kiezen we toch vaak voor elektrische verwarming. We hebben het idee dat we zo de CO2 uitstoot (zei het minimaal) en uitlaatgassen uitstoot wat beperken. Maar helemaal rooms zijn we hier ook niet mee hoor...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door brecht »

Prachtig topic dit!

Inspireert me om ok met de California te gaan Snowboarden. Nu is het met een baby van 1 jaar niet handig wintercamperen, maar die kan misschien wel eens een weekje bij oma zodat wij ons kunnen uitleven in de sneeuw.

Wij hebben bij de aanschaf van van onze Cali een "busmuts" erbij gekregen. We hebben deze 1 x getest eind september en toen werd het, icm de standkachel toch wel erg snel erg warm in het busje hoor! (Je hebt dan wel een natte lap in de bus liggen idd, als er sneeuw ligt, maar een hele week comfort t.o.v. een beetje onhandigheid als je de terugtocht aanvangt... dat lijkt het me wel waard.

Het valt me op dat deze optie behalve door bvddobb helemaal niet genoemd word. Zijn er mensen die het bewust niet doen? EN bvddobb: wat voor haken heb jij voor de bevestiging? Bij die van ons zitten zuignappen, maar daar ben ik niet zo over te spreken.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door Walda »

Peter,

Wat bedoel jij nou precies met dat extra rubber bij de schuifdeur, op de foto mijn situatie.
schuifdeur.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door Walda »

Lekker suf, is T4 topic, sorry.

Walter
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door arjanzevenaar »

[@Arjan. Leuk om ervaringen van andere wintersporters te horen! Met de standkachel voluit hoef je bijna niet meer naar de sauna maar kan je gewoon in je busje blijven zitten! :nuts Maar gezien de kleine leefruimte in de bus is het zeker prettig ook even buiten de bus te verblijven... ‘Koude die door het raam naar binnen straalt’ Hebben jullie enkel of dubbel glas in de bus?

Nee wij hebben enkel glas maar alle ramen zaten wel dicht met die isolatiematten en de gordijntjes.
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door arjanzevenaar »

brecht schreef: 03 jan 2018, 08:42 Prachtig topic dit!

Inspireert me om ok met de California te gaan Snowboarden. Nu is het met een baby van 1 jaar niet handig wintercamperen, maar die kan misschien wel eens een weekje bij oma zodat wij ons kunnen uitleven in de sneeuw.

Wij hebben bij de aanschaf van van onze Cali een "busmuts" erbij gekregen. We hebben deze 1 x getest eind september en toen werd het, icm de standkachel toch wel erg snel erg warm in het busje hoor! (Je hebt dan wel een natte lap in de bus liggen idd, als er sneeuw ligt, maar een hele week comfort t.o.v. een beetje onhandigheid als je de terugtocht aanvangt... dat lijkt het me wel waard.

Het valt me op dat deze optie behalve door bvddobb helemaal niet genoemd word. Zijn er mensen die het bewust niet doen? EN bvddobb: wat voor haken heb jij voor de bevestiging? Bij die van ons zitten zuignappen, maar daar ben ik niet zo over te spreken.
Naast ons stond een engelsman met een nieuwe california met een luxe busmuts van canvas en gevoerd. erg mooi busmuts van het merk https://www.khyam.co.uk/driveaway-awnin ... r-cozi-p38
Maar als hij weg was lag die muts wel te drogen elke dag in het skidepot. Ik ben tevreden met mijn hefdaksjaal is erg klein op te rollen en heel snel droog te maken en werkt even goed. alleen de sneeuw elke dag langs de dakrand verwijderen, maar ja daar wordt je ook weer warm van toch
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T4 California 'winterhard'

Bericht door bvddobb »

brecht schreef: 03 jan 2018, 08:42 bvddobb: wat voor haken heb jij voor de bevestiging? Bij die van ons zitten zuignappen, maar daar ben ik niet zo over te spreken.
Wij hebben de Engelse muts van Comfortz Leisure. Die zit vast aan zgn. ‘nuts’ (schroefknoppen) die je in de luifelrails bevestigt.

Wij reizen momenteel door Polen, en een paar dagen geleden was het echt koud. Toen hebben we ook nog de truc met een stuk wasdroger-luchtslang gebruikt, om 's nachts een deel van de hete lucht van de standkachel direkt naar onze ‘slaapzolder’ te voeren. Werkt perfect!
heteluchtslang
heteluchtslang
Als bij ons de muts en het silverscreen nat zijn bij vertrek, laten ze zich meestal wel goed uitschudden (zeker sneeuw). Meestal stoppen we ze dan weer gewoon tussen de stoeltjes in de achterklep, evt. in een vuilniszak. We hebben verder van die klein opgevouwen maar grote blauwe met ritsen afsluitbare IKEA-tassen bij ons. Als het echt heel nat is (als het bijv. giet van de regen) proppen we muts en silverscreen daarin en leggen de tas achter onze stoelen, tot screen en muts er 's avonds weer op kunnen!
Plaats reactie