Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

WV2 chassis

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

WV2 chassis

Bericht door runnerted »

Heren,

Ik hoor en lees het een en ander over een T5 met beginnend chassisnummer WV2.. het schijnt dat dit ideaal is voor een camper.

waarom is dat?

Ted
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: WV2 chassis

Bericht door LAYCA »

VW 1 is een bedrijfswagen af fabriek.
VW2 is een personenwagen af fabriek dus al geschikt voor meer personen.
Dat is het voordeel bij ombouw naar camper.
Geen probleem bij RDW bij keuring als je meer dan 3 personen in de bus wilt.

Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: WV2 chassis

Bericht door runnerted »

Hoi Wim,

Dat is kort maar bondig.
Geheel duidelijk... Nu snap ik ook wat er aan mijn auto is verbouwd.

Ik heb een dubbel cabine T5 uit 2007... als ik bij mijn maatje op de zaak navraag doe komt er het volgende resultaat uit: in 2009 is er door pon een wijziging aan gedaan..... wat staat er niet.

Mijn chassisnummer begint met een WV2 code. dus ik heb voor de Camper eigenaren een goeie basis!

waarom wil ik dit allemaal weten?
Ik heb mijn oog laten vallen op een 2010 T5GP waarvan net de motor is gereviseerd ( 180pk ), 2 nieuwe turbo's, de DSG groot onderhoud heeft gehad, nieuwe koppeling erin nieuw vliegwiel, nieuwe aandrijfas enzovoorts...

Daar ik voor mijn eigen bus zoveel mogelijk geld wil ( wie niet ) ben ik even aan het polsen wat de mijne waard is...

Nogmaals dank voor je snelle reactie!

Ted
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: WV2 chassis

Bericht door Anno »

@TS,

Ik heb gemerkt dat het chassisnummer niet uitmaakt bij RDW keuring tot camper waarbij het aantal zitplaatsen verhoogd wordt.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WV2 chassis

Bericht door Mickel Moen »

Anno,

Dat moet je denk ik nader toelichten, want zo kun je mensen op het verkeerde been zetten.

Is het niet zo, dat dat dat alleen kan,als je goedgekeurde stoelen/banken met gordels installeert?

Bij een WV2 heeft de bus standaard gordel bevestigingspunten, dus vanaf fabriek goedgekeurd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: WV2 chassis

Bericht door Anno »

Excuses, ik ging te kort door de bocht.

Wanneer je voor een opstelling kiest waarbij de bank tegen de zijwand staat dan mogen geen gordels toegepast worden. De bus moet toegelaten zijn voor, naar ik meen, juli 2012. Deze opstelling wordt niet door iedereen als 'veilig' betiteld en is ontstaan in het leger bij bepaalde legervoertuigen. Als je op weg bent naar de loopgraven dan maakt dat ook niet zo veel uit.

Bij bv de Multivan zijn er gordelpunten en bevestigingen op de vloer voor stoel of bank. Daarnaast zijn er hoge gordelpunten. Die kan je dus allemaal gebruiken. Daar zit echter een risico wat onderbelicht is. Wanneer je naar de krachten kijkt op de gordelpunten bij een botsing dan zie je dat die krachten enerzijds naar voren en anderzijds naar het midden gaan. Kijk je naar de voorstoelen en je monteert een slaaphefdak en je verwijdert de verbinding tussen de B stijlen, dus de stijl waar de gordels aan zitten, en je krijgt een botsing dan zou het kunnen zijn dat de positie van de gordel op de B stijl sterk verandert. Dat is niet gewenst, vandaar dat je of die verbinding laat staan of je maakt een soort van frame zoals bv Reimo dat doet. Bij de Multivan heb je een aantal hoge gordelpunten. Zit je met 8 man in een Multivan en een groot deel van de spanten is verwijderd vanwege plaatsing slaaphefdak en je parkeert die Multivan wat grof tegen een boom dan is de kans groot dat de zijwanden naar binnen gebogen worden. Inmiddels zou daar een voorbeeld van zijn. Van de RDW mogen tot op heden spanten verwijderd worden. Wel is het zo dat de RDW aan het nadenken is over beleid / regelgeving op dit punt.

Elk merk heeft een boekwerk aangaande ombouw voorschriften. Ik heb zo'n boekwerk wel van de Toyota Proace en Renault Trafic. Daarin zie je dat een fabrikant strenger is dan de RDW als het bv gaat om maken van gaten in daken. Hoe dat bij de VW zit weet ik niet. Ik weet ook niet hoe het zit met aansprakelijkheid.

Gebruik je één van de op de markt zijnde TÜV gecertificeerde of RDW goedgekeurde slaapbanken met een geïntegreerd gordelsysteem dan maakt het niet uit welk chassis nummer, bij VW, het is. Het mogelijk naar binnen klappen van een zijwand, zoals hierboven beschreven, kan dan niet gebeuren.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: WV2 chassis

Bericht door Mickel Moen »

Mag ik daar dan ook nog iets aan toevoegen.

Bij mijn SCA slaaphefdak is in het gat een zwaar verstevegingsframe gezet, wat tevens weer met de stijlen verbonden wordt. Ook Tuv gekeurd. Ik heb daarin grote verschillen gezien bij de diverse merken.

Maar sec gezien, gaat het om wat de RDW er van vindt. En voor de meesten zal het erom gaan hoeveel zitplaatsen op het kenteken komen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: WV2 chassis

Bericht door Multivan Generation »

Anno schreef: 31 dec 2017, 12:14 Excuses, ik ging te kort door de bocht.

Inderdaad veel te kort door de bocht :zwaai


Bij bv de Multivan zijn er gordelpunten en bevestigingen op de vloer voor stoel of bank. Daarnaast zijn er hoge gordelpunten. Die kan je dus allemaal gebruiken.

Je mist hierbij wat, namelijk dat er ook lage gordelpunten zijn, en dat die plaatsen allemaal ook nog eens versterkt zijn.

Daar zit echter een risico wat onderbelicht is. Wanneer je naar de krachten kijkt op de gordelpunten bij een botsing dan zie je dat die krachten enerzijds naar voren en anderzijds naar het midden gaan. Kijk je naar de voorstoelen en je monteert een slaaphefdak en je verwijdert de verbinding tussen de B stijlen, dus de stijl waar de gordels aan zitten, en je krijgt een botsing dan zou het kunnen zijn dat de positie van de gordel op de B stijl sterk verandert.

Dat zou kunnen maar dat hoeft niet, dat is net na waar je een botsing krijgt

Dat is niet gewenst, vandaar dat je of die verbinding laat staan of je maakt een soort van frame zoals bv Reimo dat doet.

Aanvulling hierop, o.a. Reimo, SCA, Hilo hebben sterke en goedgekeurde versterkingsframes, waarbij het SCA-versterkingsframe zelfs door VW is goedgekeurd.
Andere merken zoals FSL en Atrion , mogelijk Metapol(persoonlijk nog niet gezien) hebben bij de dunne platte daken een minimalistisch versterkingsframe, meestal laten die ook niet voor niets de dwarsverbinding tussen de B-stijl staan.. Hierdoor worden onder andere de prijsverschillen tussen complete slaaphefdaken en goedkopere hefdaken veroorzaakt.


Bij de Multivan heb je een aantal hoge gordelpunten. Zit je met 8 man in een Multivan en een groot deel van de spanten is verwijderd vanwege plaatsing slaaphefdak en je parkeert die Multivan wat grof tegen een boom dan is de kans groot dat de zijwanden naar binnen gebogen worden. Inmiddels zou daar een voorbeeld van zijn. Van de RDW mogen tot op heden spanten verwijderd worden. Wel is het zo dat de RDW aan het nadenken is over beleid / regelgeving op dit punt.

VW geeft gewoon aan dat dit mogelijk is, en dan kun je online gewoon vinden, als er maar aan de eisen/raadgevingen van Volkswagen wordt voldaan.
SCA en Reimo en ook Hilo overtreffen de door Volkswagen gestelde eisen.


Elk merk heeft een boekwerk aangaande ombouw voorschriften. Ik heb zo'n boekwerk wel van de Toyota Proace en Renault Trafic. Daarin zie je dat een fabrikant strenger is dan de RDW als het bv gaat om maken van gaten in daken. Hoe dat bij de VW zit weet ik niet. Ik weet ook niet hoe het zit met aansprakelijkheid.

Nou dan heb ik nieuws voor je: zie hier https://umbauportal.de/jctumbau/documen ... 99da9a022f :zwaai


Gebruik je één van de op de markt zijnde TÜV gecertificeerde of RDW goedgekeurde slaapbanken met een geïntegreerd gordelsysteem dan maakt het niet uit welk chassis nummer, bij VW, het is. Het mogelijk naar binnen klappen van een zijwand, zoals hierboven beschreven, kan dan niet gebeuren.
Geldt dat ook voor een multivan waarvan alle spanten dan verwijderd zijn en voorzien van een kwalitatief kut slaaphefdak.
Ik vermoed van niet..
Ook mag wel vermeld worden, en dat wordt niet belicht door jou,
dat je met een WV2 chassis-nummer gewoon een klapbank of slaapbank origineel VW kunt gebruiken voor 2of 3 zitplaatsen op kenteken te krijgen,
als je daarbij nog gewoon 2 of drie gordels gebruikt, ook origineel VW, dan scheelt je dat wel even duizenden euro's.
Even een voorbeeld:
Ik kocht een WV-2 bus met 8 zitplaatsen, dus ook met rondom af-fabriek gordelpunten, op de vloer zijn de door VW goedgekeurde bank posities gewoon aangegeven, je gebruikt de extra versterkings- en kracht verdeel platen van VW voor die posities onder de auto en gebruikt de originele banksteunen voor op de vloer. En voila een 2-zitsbank, met gebruikmaking van de originele gordels en gordel posities.
Kostenaspect: 2 zits bank had ik toch al, de bank beugels ook al en de gordels ook al. De versterkings- en kracht verdeel platen kosten rond de 70 euro. En nee, dan heb ik geen slaapbank,
maar ik maak een rolbed, 120 euro aan hout, 10 euro voor gordel materiaal en 150 euro voor een matras.
Totale kosten: 70+10+150 = 230 euro.

Let op, ik kan het bed daarbij zo breed mogelijk maken als dat mij zelf goeddunkte, desnoods 155 breed, als ik dat had gewild.

Wat kost jouw goedgekeurde bank? Tegen de 2800 schat ik.. Prijsverschil van ruim 2500 euro :zwaai

Ik heb het hierbij bewust nog niet gehad over een slaaphefdak, want dat is erg afhankelijk van wat je wilt en welke kwaliteit te wilt hebben.

Ik heb hierboven even het prijs voordeel van een WV2 vernoemd. Daarbij komt nog geen sores hebben bij de RDW keuring(ik kon kiezen hoeveel zitplaatsen ik op kenteken wenste), en standaard meestal rondom ramen hebben, dus dat scheelt ook nog werk.

Voor een WV-1 chassisnummer kun je qua zitplaatsen die je wil gebruiken voor vervoer van personen tijdens het rijden, eigenlijk maar kiezen tussen 2 opties. Of langszit(niet veilig) of een goedgekeurde bank met eigen gordels.

Groeten Peter
PS ik heb lang nagedacht of ik hierop zou reageren, maar er werd een beetje bezijden de volledige waarheid geformuleerd..
PPS @ Anno, waarom schrijf je niet gewoon dat jij een RDW-goedgekeurde slaap-zitbank hebt ontwikkeld :zwaai Dat zou wel zo duidelijk geweest zijn.. en daar gaat het hier ook om.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RonBroere
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 okt 2017, 20:24

Re: WV2 chassis

Bericht door RonBroere »

Hoi Peter,
Begrijp ik goed uit je post dat je een 3zits bank vervangen hebt door een 2zits bank?
Wat was je reden daarvoor?
Ben benieuwd omdat ik ook een wv2 met 3zits neerklapbare achterbank heb en in het voorjaar op jouw manier een bed wil maken.

Ron
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: WV2 chassis

Bericht door Multivan Generation »

Hoi Ron stuur mij even een PB..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: WV2 chassis

Bericht door Anno »

Topic was gestart onder 'Camper'. Ik ga er dan van uit dat er een slaaphefdak of een hefdak geplaatst wordt.

Bij de RDW is men redelijk geschrokken van de T5 met slaaphefdak waar de wanden naar binnen waren geklapt terwijl dit wel goedgekeurd was door de RDW....

Ik weet niet wat de waarde van de TÜV keuring is bij slaaphefdak. Ik sprak niet zo heel lang geleden eigenaar van een bedrijf die TÜV gekeurde slaaphefdaken maakt. Hij vertelde me dat bij de TÜV keuring de auto, voorzien van slaaphefdak, volgehangen wordt met sensoren. Vervolgens wordt met die auto gereden over een gestandaardiseerd parcours. Na afloop worden de sensoren uitgelezen om te bepalen of de auto niet te veel getordeerd was. Er wordt dus niet gekeken naar de positie van de gordelpunten na aanrijding. Als je het over veiligheid dan gaat het juist daarom.

Als ik kijk naar de langs panelen van slaaphefdaken van bv Reimo of Austops dan verwacht ik daar niet veel van wat betreft versterking dak. SCA ken ik niet, het versterkingsframe zoals Geert dat aangeeft is zeker een meerwaarde.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: WV2 chassis

Bericht door Multivan Generation »

Geeft niet hoor Anno.
Heb je de voor jou gevraagde documentatie bij VW gedownload? :kus :knipoog
zie hier https://umbauportal.de/jctumbau/documen ... 99da9a022f

Mijn ervaring met ons SCA dak, is dat het lijkt of dat de bus minder tordeert, dus stabieler is geworden met de montage van het versterkingsframe..
In het topic van Utsie kun je dit versterkingsframe wel vinden..

De topicstarter wil zijn bus gaan verkopen, maar voor anderen is deze informatie wel handig denk ik.. :toppie

Trouwens hier: http://www.sca-daecher.de/fileadmin/use ... d_komp.pdf
op pagina 8 kun je een indruk krijgen van het versterkingsframe van een SCA dak.

Welke klap had die T5 gemaakt en tegen wat?
Is een goed ding van je om te waarschuwen voor veiligheid, sommigen denken daar soms toch te licht/te gemakkelijk over. :toppie

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: WV2 chassis

Bericht door Anno »

Dank voor info om te downloaden!

Mijn verlengde T5 L2 voorzien van Reimo tordeert wel wat. Ik heb verlaagde veren. Misschien helpt dat met gevoel voor torderen. SCA heeft zeker een plus op dit gebied.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: WV2 chassis

Bericht door runnerted »

jan2009 schreef: 31 dec 2017, 17:34
Toe maar , wat een toonbeeld van degelijkheid.
:nuts

Die liet ik mooi staan!
Leg eens uit? waarom laat je die staan?
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: WV2 chassis

Bericht door runnerted »

Het kan aan mij liggen maar ik snap niet wat je nou bedoeld sorry.
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Plaats reactie