Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 westfalia brandstof en temperatuur probleem

vragen over de T4
Plaats reactie
NickD
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 dec 2017, 11:56

T4 westfalia brandstof en temperatuur probleem

Bericht door NickD »

Hallo!

Ik zit met een probleem op mijn cluster, denk ik.

Mijn brandstofwijzer gaat nooit tot boven blijft op 2/3 hangen. Als ik een bocht naar rechts neem gaat deze wel hoger.
Mijn temperatuur wijzer gaat maar een klein beetje omhoog. Bij stationair draaien en stilstaan gaat deze tot 2/3 omhoog tot mijn ventilator opijn radiator aan gaat.

Ik heb de 6 soldeerpuntjes opnieuw gedaan en een nieuwe stroomregelaar gestoken.

Heb ik een massa probleem of moet ik het probleem zoeken bij mijn vlotter en thermostaat?

Alvast bedankt
Nick
NickD
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 dec 2017, 11:56

Re: T4 westfalia brandstof en temperatuur probleem

Bericht door NickD »

Mijn excuses!

Het is een 2.4 uit 1994.

En dank u :jumpklap
NickD
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 dec 2017, 11:56

Re: T4 westfalia brandstof en temperatuur probleem

Bericht door NickD »

jan2009 schreef: 22 dec 2017, 17:34 GOEIE VRAAG, altijd handig om te vermelden over wat voor T4 het gaat.
Gaat dat om zo,n oud dashboard waarbij de temperatuur en brandstof zijn gecombineerd in 1 klok?
Als je bij een bocht naar rechts al een andere uitlezing krijgt zou ik die meter eens gaan bekijken
Die zit met 4 kontaktpinnen op de print.
Slecht/vuil kontakt ? , klemmetjes beetje aanknijpen?

Welkom op :wjw
Dat zal ik eens proberen!
Alsook ga ik eens de stekker aansluiting achteraan eens grondig kuisen. Ik denk dat er idd ergens een stroomverlies moet zijn. Aangezien de beide wijzers maar op 2/3 kracht werken.
NickD
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 dec 2017, 11:56

Re: T4 westfalia brandstof en temperatuur probleem

Bericht door NickD »

Wat mij ook is opgevallen is dat de dash verlichting alleen maar oo volle kracht wil werken. Maw ik dan de lichtjes niet dimmen. Het is aan of uit. Zitten deze ook over dit circuit verdeeld?

Mvg
NickD
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 dec 2017, 11:56

Re: T4 westfalia brandstof en temperatuur probleem

Bericht door NickD »

jan2009 schreef: 22 dec 2017, 17:34 GOEIE VRAAG, altijd handig om te vermelden over wat voor T4 het gaat.
Gaat dat om zo,n oud dashboard waarbij de temperatuur en brandstof zijn gecombineerd in 1 klok?
Als je bij een bocht naar rechts al een andere uitlezing krijgt zou ik die meter eens gaan bekijken
Die zit met 4 kontaktpinnen op de print.
Slecht/vuil kontakt ? , klemmetjes beetje aanknijpen?

Welkom op :wjw
Kan de bocht naar rechts niet te maken hebben met mijn vlotter die een iets hogere waarde doorgeeft dmv het bewegen van mijn brandstof?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 westfalia brandstof en temperatuur probleem

Bericht door odorf »

De dimmer van de dashboardverlichting is niet meer dan een wikkeling waar een contact overheen schuift. Schoonmaken, en licht opschuren met een staalwolletje kan helpen.

Je kunt de hele unit met schakelaar als geheel uitnemen. Je komt dan vanzelf bij de achterkant van het stelwieltje.

Zie ook voor de plaatjes:
http://t4-wiki.de/wiki/Schalter_E1_(Lichtschalter)

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
NickD
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 dec 2017, 11:56

Re: T4 westfalia brandstof en temperatuur probleem

Bericht door NickD »

jan2009 schreef: 22 dec 2017, 19:13 Zou even beginnen met de kontakten van die klok en dan verder kijken.
Gewoon even logisch benaderen , stap voor stap.

Zou mij niet verbazen dat als je tijdens het rijden een tik op de klokkenwinkel geeft die meter ook veranderd in de aanwijzing.

En die dashverlichting heb ik geen antwoordt op , hoogstens een idee.
schakelaars e.d zwaar vervuild ?
De professionele tik op de dash laat geen extra leven toe 😁
NickD
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 dec 2017, 11:56

Re: T4 westfalia brandstof en temperatuur probleem

Bericht door NickD »

odorf schreef: 22 dec 2017, 19:44 De dimmer van de dashboardverlichting is niet meer dan een wikkeling waar een contact overheen schuift. Schoonmaken, en licht opschuren met een staalwolletje kan helpen.

Je kunt de hele unit met schakelaar als geheel uitnemen. Je komt dan vanzelf bij de achterkant van het stelwieltje.

Zie ook voor de plaatjes:
http://t4-wiki.de/wiki/Schalter_E1_(Lichtschalter)

Odorf
Cool! Thx!
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: T4 westfalia brandstof en temperatuur probleem

Bericht door J.F.A. »

NickD schreef: 22 dec 2017, 17:04 Hallo!

Ik zit met een probleem op mijn cluster, denk ik.

Mijn brandstofwijzer gaat nooit tot boven blijft op 2/3 hangen. Als ik een bocht naar rechts neem gaat deze wel hoger.
Mijn temperatuur wijzer gaat maar een klein beetje omhoog. Bij stationair draaien en stilstaan gaat deze tot 2/3 omhoog tot mijn ventilator opijn radiator aan gaat.

Ik heb de 6 soldeerpuntjes opnieuw gedaan en een nieuwe stroomregelaar gestoken.

Heb ik een massa probleem of moet ik het probleem zoeken bij mijn vlotter en thermostaat?

Alvast bedankt
Nick
Het even voorstellen forum kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Voorstellen mag, wordt ook gewaardeerd maar het is geen verplichting.

JFA :zwaai
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Johan1980
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2017, 20:48

Re: T4 westfalia brandstof en temperatuur probleem

Bericht door Johan1980 »

Zou ik zeker de spanningregelaar v.v plus alle soldeerpunten goed controleren.Kwaaltje
Succes
Plaats reactie