Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slaaphefdak voor t5 lang?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Degroenebeer
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jan 2018, 23:07

Slaaphefdak voor t5 lang?

Bericht door Degroenebeer »

Hoi alle,

Vandaag een t5 bj 2010 gekocht met 180 pk. Lang model
Nu moet ik op zoek naar een slaaphefdak, heeft iemand nog suggesties?? Alle info is welkom.
Ik wil hem graag zelf gaan plaatsen en zoek iets rond de € 2500/3000

Groeten!
Gebruikersavatar
surfingerik
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 sep 2009, 15:42

Re: Slaaphefdak voor t5 lang?

Bericht door surfingerik »

gefeliciteerd met je aankoop :proost
ik ben zelf ook erg benieuwd welke opties er zijn. Ook naar wat straks jou keuze is en waarom
1ste auto: t4 1.9 uit 2000
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Slaaphefdak voor t5 lang?

Bericht door Multivan Generation »

Degroenebeer schreef: 06 jan 2018, 18:44 Nu moet ik op zoek naar een slaaphefdak, heeft iemand nog suggesties?? Alle info is welkom.
Ik wil hem graag zelf gaan plaatsen en zoek iets rond de € 2500/3000

Groeten!
Welkom op weetjewel.
Ik denk dat je voor het dubbele budget wel een slaaphefdak voor een lange wielbasis kunt vinden(inclusief inbouw).
SCA, Reimo en Hilo maken slaaphefdaken voor een lange wielbasis.
De eerste 2 zijn zelf ook prima in te bouwen, daarmee kom je dan wel dichter bij je gedachte budget.
Bijvoorbeeld http://www.sca-daecher.de/306.html
https://www.reimo.com/de/G-campingbus_a ... h_hubdach/
https://www.hiloroofs.co.uk/prices/

Prijsverschillen worden onder andere veroorzaakt door leveringskosten, dak in kleur laten spuiten, opties in vergrendeling van het dak.

Ik heb zelf een SCA-192 comfort dak.


Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Degroenebeer
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jan 2018, 23:07

Re: Slaaphefdak voor t5 lang?

Bericht door Degroenebeer »

Hoi Peter,

Dank voor je duidelijke uitleg!
Ik zit idd te denken om hem zelf in te bouwen.
Is er misschien iemand in de buurt van Zevenaar, Arnhem of iets waar ik een dakje kan bekijken?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Slaaphefdak voor t5 lang?

Bericht door Multivan Generation »

Wat denk je van de nieuwjaars meeting?
Andere mogelijkheid is tijdens de kampeer en zelfbouw meeting, die is meestal in april.

Ik weet niet wat je planning is, maar calculeer alvast 10 tot 12 weken levertijd in voor een slaaphefdak..

De meeste daken komen met een matras als optie.
Ik zou zeggen laat dat lekker links liggen en maak je eigen keuze hierin. Waarschijnlijk goedkoper en beter.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Degroenebeer
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jan 2018, 23:07

Re: Slaaphefdak voor t5 lang?

Bericht door Degroenebeer »

Oké, misschien kan ik wel naar de meeting👍 Daar zullen veel opties te zien zijn..

Verder nog iemand ervaring met austops? Die kost €3300
Ook wat foto’s op de site gezien van zelf inbouwen, lijkt me op zich wel te doen. Hoe lang doe je daar ongeveer over? Inbouw kost €750
Degroenebeer
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jan 2018, 23:07

Re: Slaaphefdak voor t5 lang?

Bericht door Degroenebeer »

Multivan Generation schreef: 07 jan 2018, 07:06 Wat denk je van de nieuwjaars meeting?
Andere mogelijkheid is tijdens de kampeer en zelfbouw meeting, die is meestal in april.

Ik weet niet wat je planning is, maar calculeer alvast 10 tot 12 weken levertijd in voor een slaaphefdak..

De meeste daken komen met een matras als optie.
Ik zou zeggen laat dat lekker links liggen en maak je eigen keuze hierin. Waarschijnlijk goedkoper en beter.

Groeten Peter

Dat is nog een beste levertijd😬😬 zou er in Duitsland niks op voorraad liggen??
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Slaaphefdak voor t5 lang?

Bericht door Multivan Generation »

black bulli schreef: 07 jan 2018, 09:41 Layca heeft als woonplaats Zevenaar :toppie
Layca heeft toch een T4?

De topic starter zoekt een dak voor een T5 :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

Re: Slaaphefdak voor t5 lang?

Bericht door bemeall »

Zelf ook aan het overwegen een T5 LWB om te bouwen, dus heb wat rond gekeken op internet en een en ander aan prijzen gevonden.
Gaat allemaal om de basisprijs van een slaaphefdak in (standaard) wit en met bed.

SCA hefdak (198) kom ik o.a. bij zillka-mobile.de tegen. Dak kost daar 3895,-. Montage staat er niet bij, maar zal ook wel ergens rond de 750-1000,- liggen.

Reimo vond ik bij Atrion voor 3700,-. Met inbouw kost deze daar 4450,-.

Atrion heeft ook een eigen slaaphefdak (iemand ervaring mee?) Deze kost daar 2950,- of met inbouw 3650,-.

Camperfixx verkoopt het slaaphefdak van Austops met bed voor LWB voor 3600,-. Zij laten het ook inbouwen bij Atrion volgens mij, dat kost incl hefdak 4350,-.

Voor FSL vind ik hier op het forum ook dat ze een of twee slaaphefdaken hebben. Alleen nog geen concrete prijzen over gevonden, alleen dat ze wat goedkoper zouden zijn als bovenstaande. Iemand ervaringen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Slaaphefdak voor t5 lang?

Bericht door Multivan Generation »

Degroenebeer schreef: 07 jan 2018, 10:51 Ook wat foto’s op de site gezien van zelf inbouwen, lijkt me op zich wel te doen. Hoe lang doe je daar ongeveer over? Inbouw kost €750
Degroenebeer schreef: 07 jan 2018, 11:02 Dat is nog een beste levertijd😬😬 zou er in Duitsland niks op voorraad liggen??
Goed een dak inbouwen,
met outline uitzagen, ontbramen, roestpreventie, laten drogen, versterkingsframe voorboren, gaatjes primeren, drogen en lakken,
Inbouwframe voorbereiden met eventueel extra kabels er in, schuren. primeren, drogen en kitten,
daarna dak er op leggen en passen en afstellen, voorbereiden voor kitten en drogen.
Reken op een lang weekend.
Het werk is niet moeilijk, je moet er alleen wel rekening mee houden dat je met een groot lomp iets van rond de 70 kg te handelen hebt,
dus zeker 2 volwassen mannen liever 4 nodig..

Levertijd in Duitsland is vergelijkbaar voor Reimo en SCA, want je bent zeker niet de enige die een dakje besteld. :zwaai
Sommige grote camperbouwers bestellen 20 daken tegelijk.
De transportkosten bedragen zo in Duitsland 250 tot 300 euro vanwege de grootte van de krat.
In Nederland wordt dat zo 100 euro hoger voor SCA en Reimo daken

Kijk ook eens hier:
http://www.sca-daecher.de/fileadmin/use ... d_komp.pdf
http://www.sca-daecher.de/306+M52087573ab0.html

https://www.reimo.com/r40/vc_reimo/bild ... 115001.pdf

Kijk ook naar de verschillen in het versterkingsframe.
@ Bemeall, leuk dat je de prijzen er bij zet :toppie
Zo krijgen anderen een idee van de kosten.
Echter heeft iedereen andere prioriteiten, de één wil zo goedkoop mogelijk.
Je kunt jezelf dan afvragen of de kwaliteit van een heel goedkoop dak dan in overeenstemming is met het kwaliteitsniveau van een T5/T6.
Een slecht dak kan waarde verminderend zijn, zeker als het ook nog eens slecht ingebouwd is.
De ander gaat voor een goed sluitmechanisme. Ook zijn er mensen die de tentstof rondom willen open kunnen ritsen.
Anderen willen gewoon zo comfortabel mogelijk slapen.
Ook is er verschil in de bedplanken en waar die klappen en scharnieren. En er zit ook verschil in stahoogte.
De standaard matras van SCA en ook die van Hilo, zijn de meerkosten, in mijn ogen, niet waard.


Groeten Peter
PS Austops heb ik geen ervaring mee, Ook nog nooit live gezien.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Slaaphefdak voor t5 lang?

Bericht door Multivan Generation »

Kijk ook eens hier voor meer mogelijkheden:
http://www.freizeitmobile-profi.de/onli ... vw-t5.html

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

Re: Slaaphefdak voor t5 lang?

Bericht door bemeall »

Iets anders wat ik me afvraag wat zou kunnen schelen op het budget.
Stel je neemt een hefdak van bijv SCA. Daar kost het bed zo'n 600 euro extra als ik het goed zie.

Als je dan zelf een bedplank maakt met twee gasveren en een paar scharnieren, kom je ook een heel eind?
Of ga ik nu heel kort door de bocht? :vraagteken
Degroenebeer
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jan 2018, 23:07

Re: Slaaphefdak voor t5 lang?

Bericht door Degroenebeer »

Oké mensen,

Bedankt voor alle info alvast!!👍🏻
Ik zoek nog wat dingen uit maar denk dat het een sca 192 wordt.. die lijkt mij wel stevig en er zit een spoiler voor op.
Inbouwen doe ik wel zelf, duidelijke foto’s Peter!!😃

Groeten en nog een fijne avond !!

Morgen weer aan de arbeid🔨🔨
Degroenebeer
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 jan 2018, 23:07

Re: Slaaphefdak voor t5 lang?

Bericht door Degroenebeer »

bemeall schreef: 07 jan 2018, 20:30 Iets anders wat ik me afvraag wat zou kunnen schelen op het budget.
Stel je neemt een hefdak van bijv SCA. Daar kost het bed zo'n 600 euro extra als ik het goed zie.

Als je dan zelf een bedplank maakt met twee gasveren en een paar scharnieren, kom je ook een heel eind?
Of ga ik nu heel kort door de bocht? :vraagteken
Dat lijkt mij ook makkelijk te kunnen👍🏻👍🏻
Welk dak gaat jou voorkeur nu naar uit??
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 511
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Slaaphefdak voor t5 lang?

Bericht door moosev »

Bij een lange T5 heeft de Reimo ook een voorspoiler. Dak is mooi vlak aan de bovenkant wat een voordeel is bij het plakken van een zonnepaneel mocht je dat van plan zijn. Ik weet niet hoe dat bij een SCA is.
Ik heb het dak laten inbouwen, bus was een week weg daarvoor. Levertijd van het dak was inderdaad dramatisch.

gr
René
Plaats reactie