Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 camper en werkbus -update

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

T4 camper en werkbus -update

Bericht door Erwin L »

Er zijn zo van die dingen die je ooit in je leven gedaan wilt hebben, of een keer in je bezit gehad wilt hebben. Bij mij geldt dit voor: een reis door Scandinavië met een camperbusje, en een bus om zelf een camper van te maken.

De kiem voor dit verlangen is gelegd eind jaren 70, begin jaren 80 toen ik een paar keer in Scandinavië ben geweest. Overal zag je VW busjes (T2) met het reservewiel voorop en een hefdakje. Toen dacht ik: dat wil ik ook, ooit.

Toen ik voor mijn bedrijf elke maand een keer een dag een bus moest huren om goederen op te halen zag ik mijn kans. Een bus kopen voor de zaak en tegelijk als hobby gebruiken om een campertje te knutselen. Nu bleek dat nog niet echt makkelijk, want de goederen die er in moeten bestaan uit een pallet met 700 kilo papier, dat wil je liever niet met de hand in- en uitladen. Ook zag ik het niet zitten om qua camper helemaal op nul te beginnen, een bestaande camper aanpassen leek me een haalbaarder idee. Ik heb heel veel advertenties bekeken maar altijd was er wel iets waardoor die het nou net niet kon worden. Er zijn nou eenmaal niet veel campers geschikt om een pallet in te zetten.

Op een gegeven moment besloot ik dan toch ook maar de bedrijfswagen advertenties te gaan doorspitten, en daar stond ineens een hele interessante optie tussen: een lange, hoge T4 met hoge achterdeuren en reeds op camper kenteken. En de (simpele) inrichting was zo gemaakt dat de laadruimte nog steeds als laadruimte gebruikt kon worden. Hij stond aan de andere kant van het land maar hij stond me dusdanig goed aan dat ik er heen gereden ben, en ik heb hem na een korte proefrit gekocht.

Daar heb ik achteraf gezien eigenlijk best veel mazzel mee gehad, want ik had helemaal geen verstand van Transporters. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat die van na 1996 een betere carrosserie hebben (deze is van 98) of dat het verschil tussen een 2,4 en een 2,5 diesel wel wat meer is dan alleen 100 cc inhoud (deze is een 2,5 Tdi ACV). En dat de aanwezigheid van twee draaistoelen waarvan een met kluis, een keurig afgewerkt plafond met dakluik en een vrijwel nieuw gasstel in deze prijsklasse bepaald niet vanzelfsprekend waren. Die wijsheid heb ik pas later via dit prachtige forum opgedaan, waardoor ik steeds blijer met mijn bussie werd.

Deze T4 was eigenlijk perfect voor mij: de basis was goed, en er waren nog genoeg dingen aan te verbeteren om daar een hobby aan te hebben. Voor de zaak was hij direct bruikbaar, er hoefde alleen een plaat betonplex op de vloer. Die ligt los op het tapijt en pak je er zo weer uit. De stahoogte in de bus is ideaal voor een tweede manier van zakelijk gebruik: mijn vrouw is gek van brocante en restylen van meubeltjes. Regelmatig rijden we naar België en komen dan terug met de bus tot het dak volgestouwd met kastjes, stoelen en dergelijke. Hier zaten wel de zijwaarts opklapbare lattenbodems regelmatig in de weg, dus daar moest wat anders voor bedacht worden.

Eerste serie foto's: de bus zoals hij was bij aanschaf.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar eerst: technisch onderhoud zoals distributie, fuseekogels, remschijven en blokken, en nog wat kleine zaken. Dan is het wel lekker als-ie op de zaak staat, alle kosten lopen via de bv en gaan niet ten koste van het prive budget.

In het interieur (cabine) heb ik het volgende gedaan:
zwarte rubbermat vervangen door grijze vloerbedekking met grijze instapbakken - stoelen met armleuningen - imitatie hout op het dashboard - organiser bovenop het dashboard - beide deurpanelen met opbergvak - opbergvak onder dashboard - parrot bluetooth carkit - actieve subwoofer onder rechter stoel - binnenverlichting met leeslamp en uitschakelvertraging - vloermat uit 1 stuk

Aan de buitenkant heb ik het volgende gedaan:
wjw stickers erop - decoratie striping op zijkant en dak, elanden stickers op voorzijde dak, wieldeksels - sidebars - trekhaak - traanplaat op achterbumper - slecht geblindeerd achterruitje vervangen

Tweede serie foto's: buitenkant klaar
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de bijna vier jaar die ik hem nu heb is er ook wat roest verwijderd en spuitwerk gedaan: rand onder de dakgoot rondom, voorruitsponning (plus nieuwe ruit), voorste wielkastranden, motorkap, voorpaneel en schermen (steenslag) en voor het gezicht nog de beide bumpers in kleur. Afschrijving heb ik nauwelijks, en dat geeft weer wat ruimte voor zulke investeringen. Inmiddels is de auto meer dan 15 jaar oud en daardoor bijtellingsvriendelijk. Ook niet onbelangrijk......

Voor wat betreft het kampeergedeelte ben ik pas in het derde jaar aan de slag gegaan, voornamelijk omdat ik er toen mee naar Noorwegen ging. De bedconstructie aangepast, al het houtwerk geschilderd, gordijntjes opgehangen, verlichting boven de keuken gemaakt, raampje boven de keuken ingebouwd, 220V buitenaansluiting gemaakt, scheidingsrelais gemonteerd, omvormer/acculader met 12V stopcontacten ingebouwd, huishoudaccu ingebouwd, luifelrail gemonteerd, vers tapijt op de vloer.

Voor de grote reis een grote beurt laten uitvoeren met o.a. achterremmen en 4 nieuwe banden.

Derde serie foto's: camperdeel klaar + laadruimte indeling
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik nog wil veranderen is het volgende:
instapbak schuifdeur monteren (reeds in bezit), deurpanelen met stofgedeelte zoals op de stoelen (zoek ik nog) en een ander keukenmeubel met ingebouwde koelkast (zodat de losse koelbox niet meer mee hoeft).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een verslag van mijn reis naar Noorwegen vind je hier: http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 16&t=44190" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Erwin L op 26 feb 2020, 00:06, 3 keer totaal gewijzigd.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Peterk
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 mei 2012, 23:13
Locatie: Assendeft
Contacteer:

Re: T4 camper of werkbus ?

Bericht door Peterk »

Beste Edwin
Jou bus stond van de week op de dorpsstraat.
Ik woon eigenlijk vlak om de hoek bij je. :yes
Peter :wjw
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: T4 camper of werkbus ?

Bericht door Erwin L »

De rendieren stickers op het hoogdak waren behoorlijk versleten, nu maar eens een gewei erop geplakt.

Afbeelding
T5 1,9 Tdi 2004
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: T4 camper of werkbus ?

Bericht door Blue Star »

Hallo Erwin,

Je hebt er een mooie multifunctionele :driveT4 van gemaakt.
Mijn complimenten :yes
Mijn 1e :driveT4 na mijn T2 was ook een lange en hoge uitvoering.
Geruild voor mijn niet meer belastingvrije Mercedes.
Zie mijn topic in T4 Projecten White Star.
Was van oorsprong een minder valide bus, maar een super basis voor een camper :knipoog
Heel veel plezier van gehad :jumpklap
Dat ze weg ging had ik er 437.000 km op staan :gekte

238.JPG
238.JPG (50.51 KiB) 6335 keer bekeken

Ik wens je veel en mooie kilometers in Scandinavië.

Grüsse Fred /Blue Star Bulli XXL :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: T4 camper of werkbus ?

Bericht door LAYCA »

Dat is een leuk busje geworden man mijn complimenten :yes
Ik ben vanaf sept 2014 ook aan het ombouwen.
Vrijwel klaar maar nooit helemaal klaar (je moet wat te wensen houden)
Trouwens Noorwegen staat voor mij op 1 (lukt niet altijd)
Graag een keer LIFE zien :gekte

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: T4 camper of werkbus ? Advies en ideeën gevraagd....

Bericht door Erwin L »

En dan is het nu eind 2016, en heb ik de auto 6 jaar in bezit. Ik heb nog nooit een auto zo lang gehouden..... en ik wil er ook eigenlijk nog steeds niet van af. Maar er is in de loop van de tijd wel het een en ander veranderd.

Voor mijn werk heb ik hem niet perse meer nodig, de maandelijkse rit is er nog wel maar het volume en gewicht zijn ruimschoots gehalveerd - dus daar is niet beslist een Transporter meer voor nodig, een Caddy zou ook kunnen. Het brocante avontuur van mijn vrouw is voorbij dus meubeltransport is niet meer aan de orde. Busje is nog wel steeds voor heel veel dingen handig.

Kamperen doen we er heel zelden mee, dat komt ook omdat het best veel werk is om al het losse kampeergerei (koelkast, potti, slaapmatten, slaapzakken, kratjes met spullen etc etc) er in en er uit te slepen.

De kilometerstand is nu 410.000 en over 15.000 km (eind 2017 waarschijnlijk) moet distributie weer vervangen worden. Een aantal van de roestplekken die in 2012 zijn opgeknapt (met name rond de voorruit) is weer aan het terugkomen.

Naar mijn idee heb ik twee opties: de boel de boel laten en het ding volgend jaar verkopen. Met plekjes en distributie aan de beurt zal die niet heel veel meer opbrengen, het wordt dan een uitdaging voor de volgende liefhebber of door naar de export. Heb ik er zeven jaar lol van gehad en dan is het goed geweest.

Of: ik houd hem, laat de distributie doen en knap de roest weer wat op. En ga met het camper gedeelte aan de slag, in die zin dat de laadruimte dan niet perse meer vrij hoeft te blijven en er een wat meer permanente inrichting kan komen.

En daar loop ik nu een beetje vast, want het kan en mag niet al te veel kosten. En ik ben niet heel erg handig....... Maar het grootste punt is dat ik niet weet waar ik met de inrichting naar toe moet. Ik wil een keuken met een ingebouwde koelkast, en ik zou graag van de losse potti af willen. Wat meer vaste opbergruimte zou ook fijn zijn. Ik wil er geen extra ramen in zagen. Slaapplaats voor twee is voldoende, een achterbank hoeft niet.

Wie heeft er tips, ideeën, plaatjes van mogelijke indelingen op basis van een lange hoge T4 met bovenstaande uitgangspunten ?
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 camper of werkbus ? Advies en ideeën gevraagd....

Bericht door Multivan Generation »

@ ErwinL,
wellicht hier wat inspiratie en mogelijk wat opties:

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... r&_sacat=0

http://www.ebay.co.uk/itm/VW-LWB-T4-Tra ... SwZ8ZW2B76

http://evomotiondesign.co.uk/product-ca ... heel-base/

Misschien doe je er wat ideeën op?

Groeten Peter
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T4 camper of werkbus ? Advies en ideeën gevraagd....

Bericht door bvddobb »

Je kunt ook in 'modules' denken, zoals bijv. die van Maxxcamp. Die zijn dan wel specifiek voor de T5/T6, maar het idee erachter is goed en maakt ook dat je je inbouw in behapbare stukken kunt aanpakken. En als iets in de praktijk toch niet handig blijkt, kun je die éne module aanpassen, niet meteen je hele inrichting.
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: T4 camper of werkbus ? Advies en ideeën gevraagd....

Bericht door Erwin L »

Bedankt voor de tips zover, ben alleen bang dat die niet echt in het budget passen...... Ik ga er rustig over denken en goed om me heen kijken.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: T4 camper of werkbus ? Advies en ideeën gevraagd....

Bericht door Erwin L »

Komt tijd, komt raad.... klinkt heel erg afgezaagd, maar er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in.

Ik heb me suf zitten puzzelen met keukens en kasten van camperfixx en koelkasten en slaapbanken. Maar het strandt steeds op de optelsom van de kosten, het is niet alleen teveel voor zo'n oude bus, maar ook voor mijn portemonnee.

Dus ik heb een paar concessies gedaan: er komt geen inbouwkoelkast dus de koelbox blijft, net als de losse potti. Via Jan Kamper (die veel van de spullen van Matje heeft overgenomen) kwam ik aan een tweepersoons bankje met dezelfde bekleding als mijn stoelen. Hiervoor heb ik een frame laten maken door mijn buurman die een metaalbedrijf heeft, zodat het niet op de vloer staat maar iets hoger. Daardoor kan de potti er onder, en ook de huishoudaccu.
Naast het bankje is plaats voor de koelbox, het helpt erg dat de accu daar nu weg is. Die koelbox komt in een soort kist, het deksel daarvan komt op dezelfde hoogte als de neergeklapte rugleuning van het bankje. En dat is dan weer de hoogte van het bed.
Hoe ik dat precies ga doorzetten naar de laadruimte moet ik nog bedenken, maar uiteindelijk zal het weer een bed worden van 140 x 190 cm.

Afbeelding
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: T4 camper of werkbus ? Nog steeds van 2 walletjes

Bericht door Erwin L »

Vernieuwde indeling is eindelijk klaar. Voor het mooi krijgt-ie nog een laatste verflaagje maar dat pas als het wat warmer weer is.....

Er kan nog steeds een europallet achterin, maar verder is het accent nu behoorlijk verschoven naar gebruik als camper.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 camper of werkbus ? Advies en ideeën gevraagd....

Bericht door Pascal-141 »

Is mooi geworden hoor :toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T4 camper of werkbus ? Advies en ideeën gevraagd....

Bericht door J vd Pal »

Ziet er heel netjes en multifunctioneel uit. Ik heb wel een, hoop ik, domme vraag. Ik zie onder de bank drie dingen die een behoorlijk gewicht hebben (accu, Potti en gasfles) maar niet hoe deze vastzitten. Ik zit ook met een (soms) losse Potti, hoe maak je deze vast?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 camper of werkbus ? Advies en ideeën gevraagd....

Bericht door Multivan Generation »

Voor iemand die dit schreef:
En daar loop ik nu een beetje vast, want het kan en mag niet al te veel kosten. En ik ben niet heel erg handig.......
Heb je dit toch erg netjes en mooi voor elkaar gekregen :toppie

Ik denk dat je jezelf onderschat hebt :knipoog

Mooi geworden :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: T4 camper en werkbus - update

Bericht door Erwin L »

@ Peter: dank voor het compliment ! Het uitpuzzelen was ongeveer net zo veel werk als het uitvoeren.......

@ Jasper: de accu zit met een metalen strip dwars over de bovenkant en twee M10 draadeinden door de bodem vast. Het gasflesje staat in een soort lade zonder voorkant, die ik heb gemaakt van restjes 18 mm plaat en vastgeschroefd aan de vloerplaat, met een riempje zoals je die in disselkasten van caravans ziet.

Voor de potti moet ik nog iets verzinnen. Onder het rijden blijft hij wel "hangen" achter het alu stripje dat het tapijt vasthoudt. Voor de zekerheid heb ik er nog een bagagespin-elastiek voor gespannen. Daar voor in de plaats moet iets komen dat je makkelijk los en weer vast kunt maken, want tijdens de reis wil ik gewoon de potti kunnen gebruiken, maar dat wel stevigheid biedt. Ik ben er nog niet uit.......

Dat geldt ook voor de bedsteunbalken, die wil ik eigenlijk gewoon standaard in de bus hebben zonder dat ze los achterin liggen. Ik moet iets verzinnen waardoor ik ze gemakkelijk aan de bedplanken vast kan maken en er ook weer gemakkelijk af kan pakken. Een soort van klemmen misschien.
T5 1,9 Tdi 2004
Plaats reactie