Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

300 of 340??

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Martinwmd
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 jan 2018, 14:14
Locatie: Zuid-Beveland

300 of 340??

Bericht door Martinwmd »

Goedemiddag

Ik had eens een vraagje, zoals jullie in mijn voorstel topic hebben kunnen lezen ben ik op zoek naar een T5.
Nu zie ik hier dat veel campers gebouwd worden op basis van een korte wielbasis bus.
Wat is hier de reden van vraag ik me af, het lijkt me dat een lange wielbasis veel meer binnenruimte bied, de laadruimte is toch 40 cm langer, maar wat ik me ook kan voorstellen is dat een korte wat handelbaarder is dan een lange.
Dat de fabriekscampers allemaal korte zijn komt denk ik omdat deze op basis van een Multivan gebouwd zijn en deze niet in lange wielbasis gemaakt zijn.
Ik ben benieuwd waarom jullie bepaalde keuzes gemaakt hebben.

Groeten martin
Groeten martin
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: 300 of 340??

Bericht door Beckontheroad »

voor mij een korte, anders pas tie niet in t hok..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 300 of 340??

Bericht door Hanz »

Martinwmd schreef: 25 jan 2018, 14:28 Goedemiddag

... Dat de fabriekscampers allemaal korte zijn komt denk ik omdat deze op basis van een Multivan gebouwd zijn en deze niet in lange wielbasis gemaakt zijn.

Groeten martin
Fabriekscampers zijn echt niet alleen op korte wielbasis gebouwd. Westfalia heeft diverse modellen gemaakt op lange wielbasis, zowel met hoogdak als met hefdak. Soms met de keuken achterin, soms met de klassieke opstelling met een keukenkastje extra.
Dat er veel campertjes rond rijden met een korte wielbasis heeft naar mijn idee vooral te maken met het feit dat men graag een compacte camper heeft die op een normale parkeerplaats past en net zo handelbaar is als een flinke personenauto.
Dit geldt uiteraard voor de T4, voor de T5 kan het verhaal wel anders zijn. Ik weet niet of Volkswagen zijn California's ook met lange wielbasis heeft gebouwd. Reimo heeft wel ombouwsets voor T5 met lange wielbasis.
Maar als je zelf gaat bouwen dan moet je gewoon kiezen voor de ruimte/lengte die je denkt nodig te hebben. Zeker als je een wat langer bed wilt hebben is de 40 cm extra wel prettig.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: 300 of 340??

Bericht door moosev »

Wij hebben bewust voor een lange wielbasis gekozen. We hebben eerst een California gehuurd met een korte wielbasis. Vooral wanneer het bed ligt vonden we de ruimte die er overblijft erg klein. Mede omdat we een breed bed wilden hebben is de keuze op de LWB gevallen. Bevalt nu goed. Er blijft ruimt genoeg over indien het bed ligt. Koelkast is nog bereikbaar, voor de porta potti is nog voldoende ruimte en je kan je fatsoenlijk aan en uit kleden.

gr René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 300 of 340??

Bericht door Multivan Generation »

We hadden een korte T4 en nu een lange T5.
Wereld van verschil qua ruimte.

Probeer je voor te stellen als het een week slecht weer is, of je dan ruimte genoeg hebt in een korte wielbasis.
Wij vonden van niet, en zijn dus voor een lange wielbasis gegaan.
Als je een draaibare voorstoel hebt, dan maakt dat ook veel uit voor de ruimte beleving.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: 300 of 340??

Bericht door Anno »

Het verschil tussen een 340 en 300 is slechts 40 cm.

Dat verschil is echter heel groot.

Is je slaapbank in lig positie dan is de ruimte tussen leuning voorstoelen en de slaapbank pakweg 40 cm. Dat is de ruimte waar je staat om je te verkleden e.d. Bij de lange versie is dat veel ruimer.

Wanneer je lang bent en je wilt de stoel wat naar achteren doen dan is het eigenlijk niet mogelijk een koelkast dwars te plaatsen. Koelkast is breed 38,5 cm.

Een lange versie rijdt veel comfortabeler, maar dit terzijde.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Martinwmd
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 jan 2018, 14:14
Locatie: Zuid-Beveland

Re: 300 of 340??

Bericht door Martinwmd »

Denk idd dat het wel een lange moet gaan worden. De 40 cm extra lijkt me wel heerlijk.
Groeten martin
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 300 of 340??

Bericht door Multivan Generation »

Trouwens een multivan is ook leverbaar geweest in lange wielbasis. Alleen die zie je niet veel..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MdeJonge
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 dec 2017, 15:58

Re: 300 of 340??

Bericht door MdeJonge »

Voor ons zeker weten een LWB. Mijn man was huiverig maar ik kreeg al claustrofobie bij het idee aan de krappe ruimte die je overhoudt als je bed ligt en je hebt slecht weer.

Onze bus is nog niet klaar maar als de bank naar voren staat (zoals je bed ook ligt) dan denk ik: poeh, had echt niet kleiner moeten zijn!

Het parkeren valt me reuze mee, vaak kun je de achterkant net over een stoepje laten hangen of je steekt iets uit. Ik vind het meevallen. En het rijdt prima. Iets ruimer de bocht nemen is wel wenselijk maar verder vind ik m heerlijk rijden!
Plaats reactie