Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

enkele korte onderhoudsvraagjes

vragen over de T4
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door brecht »

Aangezien we onze T4 Cali ('91 er, 2,5 D) net hebben wil ik al het groot onderhoud doen om zeker te weten dat er niks achterstalligs is. Ales op nul zetten zeg maar. Nu heeft de garage naast mijn werk hem op de brug gezet en voor me nagelopen en zodat ik ook gelijk weet wat er evt nog meer aan zit te komen. Keus is nu zelf doen of uitbesteden. Ik kan als het ware per onderdeel bekijken of ik het de moeite vind om zelf te doen. Noot: ik heb aardig wat ervaring met sleutelen, veel onderhoud tot aan motorblokken vervangen zelf gedaan. Ook heb ik een brug tot mijn beschikking.

1: achterschokbrekers. Die zijn slecht, zelf bekeken op de brug. Garage vraagt 303,46 voor de dempers en 90 voor de montage. Nu vind ik op internet dit:https://www.auto-onderdelen24.nl/ridex/8001807 Dat scheelt wel heeeel veel. Geeft zo'n site dan niet de goede dempers? of is de garage erg duur? Hij zei ook dat die dingen erg rottig los kunnen komen: Wat is jullie ervaring met zelf doen? Als het 2 a 3 uur werk is steek ik die 90 euro liever ergens anders in :)

2: Olie- brandstof- en luchtfilters zal geen probleem zijn. Is het interieurfilter goed te bereiken?

3: De multiriem heeft zijn km's nog niet gehad, maar is wel al uit 2012 en heeft droogtescheurtjes. vervangen dus. Ik heb al besloten dit niet zelf te doen. Inclusief vloeistoffen, riemen (2 op dit type) en de waterpomp vraagt de garage 650 euro. Is dat redelijk? Ik ben niet op zoek aar de goedkoopste garage, maar wil wel ff checken of het redlijk is.
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door jones »

Achterste schokbrekers is echt een heel simpel klusje, kun je makkelijk zelf doen.
De prijs voor die dempers lijkt me ook wat aan de hoge kant, zeker als het alleen voor de 2 achterste is.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door Multivan Generation »

Schokdempers kun je zelf goed doen.
Zie www.eldiape.com

Sachs HD, zie het forum, voldoen prima onder een zwaardere camper.

Grote kans dat jij GEEN interieurluchtfilter hebt.1991

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jordydereus

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door jordydereus »

Idd geen interieurfilter...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door odorf »

Voor een Cali zou ik zeker voor Sachs HD gaan, zoals eerder vermeld.

Dempt veel beter, zeker voor de zware opbouw (interieur, dak) een aanrader. Daarom Stabilisator achter installeren is ook een aanrader. Dat laatste is wel wat meer werk met blindklinkmoeren plaatsen etc.

Bovenste bout van de achterschokbreker kan behoorlijk vast zitten, maar dat is het grootste obstakel. Soms wil het onderste boutje niet lekker loskomen en draait de schokbreker mee, kan even lastig zijn. Maar ik had toen weinig tot geen sleutelervaring en heb het ook voor elkaar gekregen.

Brandstoffilter vervangen is ook peanuts, kost een paar tientjes max en minder dan een kwartiertje werk. Giet de nieuwe van tevoren even vol diesel. Dan start hij makkelijker dan met een lege.

Riemen even geen idee van.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door Pascal-141 »

black bulli schreef: 19 jan 2018, 21:31 interieurfilter is 1minuut werk :toppie
Interieurfilter vervangen duurt zelfs geen minuut. Het zoeker naar een interieurfilter bij een 91-er kun je wel dagenlang aan spenderen ... die heeft er namelijk geen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door brecht »

[/quote]
Het zoeker naar een interieurfilter bij een 91-er kun je wel dagenlang aan spenderen ... die heeft er namelijk geen ...
[/quote]

hihihi. Fijn dat ik met een simpele onderhoudsvraag toch nog wat vermaak kan verzorgen ophet forum. Dank voor de tips. Jullie antwoorden geven vertrouwen, schokbrekers ga ik zelf doen.
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door brecht »

Zo, vandaag langs de onderdelenboer geweest,vrijdag klusdag.

Nu heeft hij2 brandstoffilters staan voor mijn kenteken. 1 van 168mm hoog en 1 die wat hoger is. aansluitingen zien er op beide hetzelfde uit. Ik ben dus thusi ff gaan meen, maar dat is, geizien d emanier waarop hij is ingeboud eigenlijk niet te doen. Ook lijkt de hoogte echt geen ene .... uit te maken omdat hij toch vrij hangt. KLopt mijn redenatie of zit er wel degelijk verschil in?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door odorf »

Als de diameter klopt en hij is voor een T4 maakt dat in mijn opinie niets uit. De hogere zal iets meer brandstof in passen.

Als hij maar twee gebogen pijpjes voor de retour heeft en een ronde aansluiting voor de brandstofleiding zelf.

Voor inbouw even afvullen met verse diesel.
Ah, dat had ik al een keer geroepen :knipoog

:toppie
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door brecht »

haha psies, die had je al geroepen (en ik al onthouden)

nog iets, en nu ben ik bang een lange discussie te starten :) wat voor olie vinden jullie het beste?
de onderdelenboer bood een 5w40 vol-syntetisch aan of een 10w40 semi-syntetisch.

Ik weet uit mijn Renault4 tijd dat mineraal/half-/volsyntetsishe olie allemaal voor en tegenstanders hebben en dat het soms meer een kwestie van geloof dan techniek leek, maar ik vraag het toch maar even.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door Pascal-141 »

Voor zo'n oude 2.4d motor kun je best geen volsynthetische olie gebruiken , die is te dun , waardoor de kans op hoog olieverbruik (nog) hoger word .

Half synthetische 10w40 is beter voor je 2.4d
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door Sjoerds »

Pascal-141 schreef: 31 jan 2018, 22:04 Voor zo'n oude 2.4d motor kun je best geen volsynthetische olie gebruiken , die is te dun
Dat moet je me even uitleggen, wat heeft de samenstelling, half-syntheet of volsynthetisch, met de dikte te maken?
10W40 of 5W40 is het enige dat wat over de dikte (viscositeit) zegt, waarbij deze twee onder warme omstandigheden trouwens dezelfde dikte hebben, alleen is de 5W40 iets dunner in koude omstandigheid.

Enige waar je rekening mee moet houden, is dat een volsyntheet veel beter reinigt waardoor oud vuil ineens los komt als dat er nooit ingezeten heeft....
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door Pascal-141 »

Sjoerds schreef: 02 feb 2018, 16:35
Pascal-141 schreef: 31 jan 2018, 22:04 Voor zo'n oude 2.4d motor kun je best geen volsynthetische olie gebruiken , die is te dun
Dat moet je me even uitleggen, wat heeft de samenstelling, half-syntheet of volsynthetisch, met de dikte te maken?
10W40 of 5W40 is het enige dat wat over de dikte (viscositeit) zegt, waarbij deze twee onder warme omstandigheden trouwens dezelfde dikte hebben, alleen is de 5W40 iets dunner in koude omstandigheid.

Enige waar je rekening mee moet houden, is dat een volsyntheet veel beter reinigt waardoor oud vuil ineens los komt als dat er nooit ingezeten heeft....
Ach ... je hoeft me niet te geloven hoor ...
Als jij dunvloeibare volsyntheet zou aanraden voor een antieke diesel , goed dan ...

...maar mijn ervaring leert mij dat die olie veel te dun is voor die toepassing , en dat zo'n oude motor dan vaak overmatig olie gaat verbruiken , soms zelfs zo extreem dat je bijna frieten kan klaarmaken in de olie die in de uitlaat terechtkomt .
Waarom denk je dat er bvb voor klassieke motoren (met grotere spelingen) ook speciale (dikkere)olie verkrijgbaar is , zoals bvb een 20w30 . En nee, dat is ook geen volsyntheet , maar een minerale olie .


...en voor zover ik weet is een 10w40 een halfsynthetische , en niet verkrijgbaar als volsynthetische .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door Sjoerds »

Pascal-141 schreef: 02 feb 2018, 23:10
Sjoerds schreef: 02 feb 2018, 16:35
Pascal-141 schreef: 31 jan 2018, 22:04 Voor zo'n oude 2.4d motor kun je best geen volsynthetische olie gebruiken , die is te dun
Dat moet je me even uitleggen, wat heeft de samenstelling, half-syntheet of volsynthetisch, met de dikte te maken?
10W40 of 5W40 is het enige dat wat over de dikte (viscositeit) zegt, waarbij deze twee onder warme omstandigheden trouwens dezelfde dikte hebben, alleen is de 5W40 iets dunner in koude omstandigheid.

Enige waar je rekening mee moet houden, is dat een volsyntheet veel beter reinigt waardoor oud vuil ineens los komt als dat er nooit ingezeten heeft....
Ach ... je hoeft me niet te geloven hoor ...
Als jij dunvloeibare volsyntheet zou aanraden voor een antieke diesel , goed dan ...

...maar mijn ervaring leert mij dat die olie veel te dun is voor die toepassing , en dat zo'n oude motor dan vaak overmatig olie gaat verbruiken , soms zelfs zo extreem dat je bijna frieten kan klaarmaken in de olie die in de uitlaat terechtkomt .
Waarom denk je dat er bvb voor klassieke motoren (met grotere spelingen) ook speciale (dikkere)olie verkrijgbaar is , zoals bvb een 20w30 . En nee, dat is ook geen volsyntheet , maar een minerale olie .


...en voor zover ik weet is een 10w40 een halfsynthetische , en niet verkrijgbaar als volsynthetische .
Pascal, nu heb je het weer over ´dun´ maar dat is slecht een gevoelskwestie bij jou, krijg ik het idee. Je noemt 20W30, maar dat is juist veel dunnere olie bij bedrijfstemperatuur dan een 5W40 of 10W40.
Ik zeg alleen dat jouw eerste opmerking ´je kunt best geen volsynthetische olie gebruiken, die is te dun´, niet klopt. Het enige wat iets over de dikte/viscositeit van de olie zegt, zijn de getallen voor en na de W... of het een minerale, halfsynthetische of volsynthetische olie is, heeft daar niks mee te maken.

En voor jouw informatie, ik heb de motor van mijn antieke T4 diesel gereinigd met Forté motorflush en rijdt sindsdien (circa 40.000 km) met een volsynthetische 5W40 (die dus net zo dun of dik is als een minerale 10W40) en dat gaat perfect, olieverbruik nihil. Als ik er nu een 5W30 in zou gooien, dan bestaat inderdaad de kans dat hij olie gaat verbruiken...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door Pascal-141 »

is inderdaad een "gevoelskwestie" . Doe eens wat gewone halfsynthetische olie tussen je vingers , en doe dan ook eens volsynthetische olie tussen je vingers en "voel" eens het verschil in smeerfilm tussen de 2 . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie