Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gevraagd: ervaringen en afbeeldingen FSL plat hefdak T4

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Frnk
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2018, 20:52

Gevraagd: ervaringen en afbeeldingen FSL plat hefdak T4

Bericht door Frnk »

Hallo allemaal,

na al veel op het forum te hebben gelezen is dit mijn eerste officiele post.
Bedankt iedereen voor alle informatie tot nu toe, heel inspirerend allemaal!

Onlangs hebben mijn vriendin en ik een :driveT4 (KWB, DC, 2.5 TDI, ~280.000km uit 2002 in hip technoblauw) gekocht om als bedrijfsauto en budget 2 persoons camper dienst te doen. Omdat we hem dagelijks als bestelbus gebruiken blijven we in principe op grijs kenteken rijden (geen vast bed of zitplaatsen in de laadruimte). Op dit moment denken we aan draaibare voorstoelen, een zwenktafel, een eenvoudig uitneembaar bed en een hefdak vanwege de stahoogte (fiscaal maakt het voor ons geen verschil). De dubbele cabine gaat eruit.

Omdat het hefdak de grootste investering is qua geld, tijd en energie ben ik benieuwd naar jullie advies en ervaringen.
Na het nodige vooronderzoek, hier op het forum en middels bezoeken aan o.a. Atrion en FSL, lijkt een plat dak van FSL òf een vierkant pop-up dakje (macmol) het meest geschikt. Hierbij hebben we metapol/multivans.nl, SCA en Reimo ook overwogen.

Het liefst zouden we een slaaphefdak hebben, maar in principe zijn wij met z'n 2en en de meerprijs is misschien moeilijk verdedigen in verhouding tot de dagwaarde van de auto. Overigens zijn we van plan het dak zelf te monteren.

overige overwegingen:
- ben bang dat een vierkant pop up dakje niet zo ruimtelijk voelt en maak me zorgen om windruis e.d. aangezien hij niet zo mooi vlak op de auto ligt.
- Plat dak van Atrion is een voordelige optie maar we waren niet kapot van de kwaliteit van de afwerking (o.a. van het doek).
- Plat dak van FSL klinkt daarom het meest interessant maar we kunnen weinig info vinden. Ze kunnen ze nog wel leveren maar heb er helaas bij FSL niet een kunnen bekijken, tegenwoordig richten ze zich voornamelijk op T5's met slaapdaken. Ook waren afbeeldingen niet 1,2,3 voorhanden van daken gemonteerd op een T4.

De vraag is daarom: heeft iemand hier ervaring met het platte hefdak van FSL op een T4?
Daarbij ben ik vooral benieuwd naar de kwaliteit van de afwerking, stahoogte / "ervaring van de ruimte" en evt. problemen - (detail)afbeeldingen zouden heel erg op prijs worden gesteld!

Ben al wel in verschillende discussies tegengekomen dat het platte dak op een LWB tot lekkage e.d. lijdt maar het gaat mij dus specifiek om een KWB. In die threads stonden overigens ook een paar foto's maar allemaal van ver weg.

Als bonus ben ik ook nieuwsgierig naar ervaringen/afbeeldingen van een FSL slaapdak op een T4 (ook moeilijk afbeeldingen van te vinden).

Ik ben benieuwd!

Alvast bedankt, :toppie
Frank
Gebruikersavatar
drakenvader
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 aug 2014, 21:49
Locatie: Goeree-Overflakkee

Re: Gevraagd: ervaringen en afbeeldingen FSL plat hefdak T4

Bericht door drakenvader »

viewtopic.php?f=12&t=48583

Beste Frank,

Er zijn er die het niet met me mee eens zijn :bifun maar wij zijn na anderhalf jaar en diverse uitjes nog steeds tevreden over het Atrion dak en zeker de prijs aangezien ons busje ook 16 jaar is en ik geen duizenden euri's aan een dak wilde uitgeven.

Groeten René
T4 2002 zelfbouw camper 2.5 TDI ACV
BMW E49 330CI
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Gevraagd: ervaringen en afbeeldingen FSL plat hefdak T4

Bericht door odorf »

Dubbele cabine eruit betekent dat de bus niet meer aan de grijskenteken voorwaarden voldoet.
Hier kleven risico's aan als je hem toch op grijskenteken laat staan. Ben je ervan bewust.

Succes met de ombouw!

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gevraagd: ervaringen en afbeeldingen FSL plat hefdak T4

Bericht door Multivan Generation »

Als je de kwaliteit van het atriondak niets vond,
Dan zou ik je zeker adviseren om niet naar FSL te gaan.
Dat is vergelijkbaar zo niet minder.

Vraag anders eens op het forum of je zo'n pop-up dakje bij iemand mag komen bekijken..

Zonder DC in je bus kun je nog prima op grijskenteken rijden hoor. Je moet het wel even bij de RDW aangeven en de papieren laten aanpassen naar enkele cabine. Mogelijk komt er nog een weging bij. Dus zorg er dan voor dat je bus zo licht mogelijk is.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Frnk
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2018, 20:52

Re: Gevraagd: ervaringen en afbeeldingen FSL plat hefdak T4

Bericht door Frnk »

Bedankt allemaal voor de reacties.

@René - bedankt, dit is inderdaad de thread die ik bedoelde in m’n eerste bericht. De discussie hier leek te suggereren dat vooral de LWB daken problemen gaven en de KWB prima waren.
Goed te horen dat het Atrion dak bevalt. Zoals gezegd had ik m’n twijfels bij de afwerking van het doek. Maar geeft geen problemen dus?

@Peter: De slaapdaken bij FSL zagen er degelijk en verzorgd uit dus dat gaf hoop voor de platte daken. Maar zonder veel info of afbeeldingen is het lastig vergelijken (prijzen atrion en fsl zijn nagenoeg gelijk geloof ik). Heb jij slechte ervaringen gehad/gehoord?

@Odorf/Peter: ben me bewust van de regelgeving omtrent grijs kenteken. Wil inderdaad laten omkeuren naar enkele cabine; en om aan de eisen van het grijze kenteken te voldoen: geen vaste inbouw in de laadruimte (iig geen bank/stoelen of bed).
Frnk
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2018, 20:52

Re: Gevraagd: ervaringen en afbeeldingen FSL plat hefdak T4

Bericht door Frnk »

Is er iemand die een fsl dak kwb heeft met met een foto of die ik zou kunnen komen bekijken? (Toevallig Regio Arnhem?)
Frnk
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2018, 20:52

Re: Gevraagd: ervaringen en afbeeldingen FSL plat hefdak T4

Bericht door Frnk »

black bulli schreef: 10 feb 2018, 10:59 layca Wim uit Zevenaar heeft een Reimo lwb,mocht je Reimo nog overwegen... :toppie
Bedankt voor de tip! Ben bang dat een Reimo alleen boven ons budget is.
Taptransporter
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 feb 2010, 17:33

Re: Gevraagd: ervaringen en afbeeldingen FSL plat hefdak T4

Bericht door Taptransporter »

hebben al ruim 12 jaar een FSL dak in een T4 van 96 kwb en geen problemen gehad . gebruik de bus dagelijks woonwerk verkeer en als /camper
de laatste jaren niet veel meer
bevalt ons nog steeds , netjes afgewerkt en geen echte problemen in al die jaren .kan geen foto mee sturen je mag altijd een keer komen kijken
woon in Amersfoort .stuur maar een PB dan weet ik je mail adres en zou ik een foto kunnen mailen
succes de Taptransporter
Frnk
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2018, 20:52

Re: Gevraagd: ervaringen en afbeeldingen FSL plat hefdak T4

Bericht door Frnk »

Taptransporter schreef: 21 feb 2018, 18:59 je mag altijd een keer komen kijken
woon in Amersfoort .stuur maar een PB dan weet ik je mail adres en zou ik een foto kunnen mailen
succes de Taptransporter
PB gestuurd! :toppie

Inmiddels hebben we de DC eruit (morgen omkeuren naar enkel) dus de beslissing voor het dakje is de volgende grote stap.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Gevraagd: ervaringen en afbeeldingen FSL plat hefdak T4

Bericht door Snautzer »

Deze http://www.metapolcustomparts.nl/pages/ ... parts.html zou je ook eens kunnen gaan bekijken. Fred New Blue Star Bulli XXL heeft er 1
Frnk
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2018, 20:52

Re: Gevraagd: ervaringen en afbeeldingen FSL plat hefdak T4

Bericht door Frnk »

Snautzer schreef: 21 feb 2018, 22:26 Deze http://www.metapolcustomparts.nl/pages/ ... parts.html zou je ook eens kunnen gaan bekijken. Fred New Blue Star Bulli XXL heeft er 1
Bedankt voor de tip!
We hebben deze gezien op een T4 bij multivans.nl - zag er kwalitatief erg goed uit.
Heb daar later nog met metapol over gemaild - dakje schijnt ook geschikt als kinderbed 1.60m.
Is zeker een kanshebber maar is iets prijziger dan FSL of Atrion en die vind ik dicht iets mooier aansluiten.
Maar heb hem nog niet afgeschreven.
avento
Berichten: 91
Lid geworden op: 08 nov 2013, 09:40

Re: Gevraagd: ervaringen en afbeeldingen FSL plat hefdak T4

Bericht door avento »

Ik heb om mijn verlengde t4 ook een metapool dak geplaatst, heb alleen het dak met scharnieren en veren gekocht. Het doek is goed zelf te maken, en het dak heb ik ook zelf geplaatst, de man is aardig en behulpzaam.
Dak ligt er nu 3 jaar op met 2 zonnepanelen erop bevestigd, geen centje pijn.
Het dak houd zich prima.

Succes met je keuze
:wjw Herinder je gister, droom over morgen maar leef vandaag

VW T4 2500tdi uit 2003 zelfbouw camper die steeds completer word

Groet Cees
Plaats reactie