Mijn automatische spanner werkt niet goed meer van mijn Syncro met 2.5TDI AXL motor. De riem slipt altijd even na het starten, en als ik de spanner 'ontspan' dan veert hij niet terug.
Volgens T4-wiki moet de motor naar omlaag om de spanner te vervangen.
Dat zou wel eens kunnen tegenvallen dus, is hier echt niet bij te komen met de motor erin ?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb het probleem voorlopig verholpen door de spanner manueel te verdraaien, en talkpoeder op de multiriem te doen.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Spanner Multiriem vervangen 2.5 TDI
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
- Multivan Generation
- Berichten: 33769
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Spanner Multiriem vervangen 2.5 TDI
Ik heb hier ervaring mee.
weg te halen:
Multiriem weghalen
luchtfilterhuis weghalen
aanzuigbuis van luchtfilterhuis naar turbo weghalen
Hitteschild uitlaatspruitstuk weg.
Inlaat spruitstuk weg.
Mogelijk olie peilstuk buis weghalen.
Houder van stuurbekrachtings buizen bij multiriem spanner loshalen.
Het automatische spanner-element kun je nu vanaf boven, over de motor heen met een inbusbit met rateltje loshalen.
Als je de gehele spanner met dempertje en omlooprol wilt vervangen, misschien wel niet nodig, moet je nog meer vervangen.
Eventueel heb ik er wel foto's van dacht ik.. Ben alleen even niet thuis..
zie hier:
viewtopic.php?f=12&t=11209&start=930
en verder voor een onderdelen lijst..viewtopic.php?f=12&t=11209&start=990
Groetjes Peter
weg te halen:
Multiriem weghalen
luchtfilterhuis weghalen
aanzuigbuis van luchtfilterhuis naar turbo weghalen
Hitteschild uitlaatspruitstuk weg.
Inlaat spruitstuk weg.
Mogelijk olie peilstuk buis weghalen.
Houder van stuurbekrachtings buizen bij multiriem spanner loshalen.
Het automatische spanner-element kun je nu vanaf boven, over de motor heen met een inbusbit met rateltje loshalen.
Als je de gehele spanner met dempertje en omlooprol wilt vervangen, misschien wel niet nodig, moet je nog meer vervangen.
Eventueel heb ik er wel foto's van dacht ik.. Ben alleen even niet thuis..
zie hier:
viewtopic.php?f=12&t=11209&start=930
en verder voor een onderdelen lijst..viewtopic.php?f=12&t=11209&start=990
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Spanner Multiriem vervangen 2.5 TDI
Heeft de spanner van een AXL zo'n "dempertje" zoals bij een AXG ? Die van mij is vrijdag vervangen , zonder dat allemaal te demonteren .
En een "gewone" spanner (het zwarte potje) zoals op een ACV , heb ik zelf al vervangen , zonder andere onderdelen te demonteren , daar kun je toch vrij goed bij ?
En een "gewone" spanner (het zwarte potje) zoals op een ACV , heb ik zelf al vervangen , zonder andere onderdelen te demonteren , daar kun je toch vrij goed bij ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: Spanner Multiriem vervangen 2.5 TDI
Ik heb de gewone ACV uitvoering.
Ik kan deze 'gewoon' demonteren op een sloopmotor die ik hier liggen heb, maar in mijn syncro zag ik zo 1-2-3 niet echt een mogelijkheid om er bij te kunnen. Ook niet op de brug.
Peter, van zodra onder andere het spruitstuk los moet, ben ik volgens mij alsnog beter af om de motor te laten zakken?
Ik kan deze 'gewoon' demonteren op een sloopmotor die ik hier liggen heb, maar in mijn syncro zag ik zo 1-2-3 niet echt een mogelijkheid om er bij te kunnen. Ook niet op de brug.
Peter, van zodra onder andere het spruitstuk los moet, ben ik volgens mij alsnog beter af om de motor te laten zakken?
- Multivan Generation
- Berichten: 33769
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Spanner Multiriem vervangen 2.5 TDI
Het is net na wat je wil en hoe handig je bent.
Met een variabele turbo moet je, als je de motor wilt laten zakken, ook de downpijp loshalen bij de turbo.
Ook niet erg lekker werkje.
Ik heb alleen aangegeven hoe ik het gedaan heb bij een ingebouwde motor. Misschien ook handig voor anderen
Met een variabele turbo moet je, als je de motor wilt laten zakken, ook de downpijp loshalen bij de turbo.
Ook niet erg lekker werkje.
Ik heb alleen aangegeven hoe ik het gedaan heb bij een ingebouwde motor. Misschien ook handig voor anderen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: Spanner Multiriem vervangen 2.5 TDI
Mij lijkt het vooral het snelst om een gat te maken onder het handschoenkastje.
Wat een gedoe voor een slippende multiriem
Wat een gedoe voor een slippende multiriem