Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Twee uitlaatpijpjes onder camper

vragen over de T5
Plaats reactie
Samson
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017, 21:38

Twee uitlaatpijpjes onder camper

Bericht door Samson »

Vandaag de camper op de brug gehad ivm uitlaat geur in de cabine. Vorig jaar het spruitstuk laten vervangen dus dat is het niet. Blijkt er uit een klein uitlaatpijpje als de motor draait veel uitlaatgassen te komen. Is dat de standkachel? De standkachel moet uitgaan als de motor draait.

2 vragen:
- hebben jullie een oplossing?
- waarvan is het andere soortgelijke pijpje?

Uitlaat standkachel?
Uitlaat standkachel?
Uitlaat waarvan?
Uitlaat waarvan?
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: Twee uitlaatpijpjes onder camper

Bericht door Witteklim »

hey ,
dit zal de bijverwarming van je motor zijn , gaat automatisch je motor helpen warmen als de temp onder de 7 graden komt ( je kan deze ook niet uitschakelen dacht ik )
en als je dan uitstapt ruik je dat wel .
er kleven waarschijnlijk dan ook 2 stikkers in je bestuurdersportier , eentje van webasto standkachel en nog een andere van die motorverwarming .
dus een pijpje van de standkachel en eentje van die bijverwarming

de kenners hier zullen het beter kunnen uitleggen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Twee uitlaatpijpjes onder camper

Bericht door Multivan Generation »

Hoi. Je bus is voorzien van twee kachels.
Diegene aan de bestuurderskant helpt de motor sneller op te warmen en is een vloeistof kachel en werkt met contact aan en motor aan.

Die aan de bijrijderszijde is de luchtstandkachel en verwarmd je interieur, bijvoorbeeld tijdens kamperen.

Als je de kachels eens wat langer en op een hoger vermogen laat draaien, branden ze intern wel wat schoner met minder onaangename geur tot gevolg.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Samson
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017, 21:38

Re: Twee uitlaatpijpjes onder camper

Bericht door Samson »

Bedankt voor de reacties. Het probleem is dus de uitlaat van de motor verwarming. Als ik stil sta met motor aan blijft die geur onder de auto en komt ook onder de motorkap. Daarna wordt het naar binnen gezogen met de ventilator.

Deze verwarming moet toch uit gaan als de motor warm is? Zit er ergens een sensor die dat meet?
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: Twee uitlaatpijpjes onder camper

Bericht door Witteklim »

ik weet niet of deze uitgaat bij warme motor .
bij mij komt de geur in elk geval niet binnen ,
ruik het enkel bij uitstappen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Twee uitlaatpijpjes onder camper

Bericht door Multivan Generation »

Misschien zit er een scheurtje in de uitlaat van je kachel?
Of je uitlaatspruitstuk..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Martinwmd
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 jan 2018, 14:14
Locatie: Zuid-Beveland

Re: Twee uitlaatpijpjes onder camper

Bericht door Martinwmd »

Misschien eens laten onderhouden die kachel, heeft ook af en toe wat onderhoud nodig.
Ze willen nog wel eens vervuilen en dan kunnen ze behoorlijk stinken omdat de verbranding dan niet volledig is.
Bij ons in de boten worden de webastos om de paar jaar uitgebouwd en bij een webasto service punt schoongemaakt en het co afgesteld
Groeten martin
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Twee uitlaatpijpjes onder camper

Bericht door Multivan Generation »

Is een mogelijkheid,
Je kunt ze ook eens langduriger op hoog vermogen laten schoonbranden. Eventueel wel je accu aan de lader hangen en vooraf zorgen voor voldoende brandstof.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
gaitoetnhof
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jun 2016, 12:55

Re: Twee uitlaatpijpjes onder camper

Bericht door gaitoetnhof »

Ik heb last van hetzelfde euvel (T5 California Biker 174pk uit 2009). Als de buitentemperatuur onder de 7 graden komt, slaat de bijverwarming aan en bij langzaam rijden (binnen de bebouwde kom), komen deze uitlaatgassen naar binnen. Als de motor warm is, gaat de bijverwarming weer uit en is het probleem weg. Ik heb het met dealer gehad over het verlengen van het uitlaatpijpje, maar hij raadt dit af, omdat dit slecht zou zijn voor de (levensduur van de) bijverwarming. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Hoe laat ik deze bijverwarming bijvoorbeeld langere tijd op hoog vermogen draaien?

Bvd en mvg,
Gait
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Twee uitlaatpijpjes onder camper

Bericht door Multivan Generation »

gaitoetnhof schreef: 12 aug 2018, 19:13 Hoe laat ik deze bijverwarming bijvoorbeeld langere tijd op hoog vermogen draaien?

Bvd en mvg,
Gait
In mijn geval kan ik dat instellen via de afstandsbediening..
Anders kun je dat niet zo instellen,
of je moet de temperatuursensor om de tuin leiden door hem in een bak met ijs te leggen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie