Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Interieur California overzetten

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
kadettillac
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jul 2012, 15:06

Interieur California overzetten

Bericht door kadettillac »

Hallo allemaal,

Ik ben al een aantal jaren in het bezit van een t4 California met verhoogd dak (polyroof) uit 1991. Het is een 1.9d. Gezien zowel de carrosserie als de motor hun beste tijd gehad hebben heb ik het plan opgevat om een nieuwere t4 (dubbele cabine) te kopen, na 2001, dus een wijsneus, en het interieur, ramen en dak over te zetten.
Nu is mijn vraag, gaat dat passen? Of zijn de modellen te verschillend in afmeting? Heeft iemand dit al eens eerder gedaan?
Ik hoor graag jullie mening.

Mvg, Kad.
VW Wesrfalia Califonia T4 1.9d 1991
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Interieur California overzetten

Bericht door Pascal-141 »

Dak overzetten ? :groteogen

Ik vermoed dat je dat héél hard gaat tegenvallen ...
Is niet zo simpel vrees ik ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
drakenvader
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 aug 2014, 21:49
Locatie: Goeree-Overflakkee

Re: Interieur California overzetten

Bericht door drakenvader »

Dak zal zeker het werk zijn,
de rest past prima hebben wij pas overgezet, ook een dubbel cabine geweest.
Alles paste gewoon zoals het zat ook de boven lijsten etc.

succes,

René

viewtopic.php?f=12&t=58657#p421825
T4 2002 zelfbouw camper 2.5 TDI ACV
BMW E49 330CI
kadettillac
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jul 2012, 15:06

Re: Interieur California overzetten

Bericht door kadettillac »

Dank voor de reacties.
Wat zijn de probleempunten/bezwaren bij het overzetten van het dak? Ik heb hier zelf geen ervaring mee..
En het overzetten van de vuilwatertank ging ook passen?
VW Wesrfalia Califonia T4 1.9d 1991
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Interieur California overzetten

Bericht door J vd Pal »

Op deze site http://www.eldiape.com/ onder T4 camper ombouw staat de ombouw van het dak goed beschreven.

Hier de handleiding voor het plaatsen van de dakversterking van Westfalia http://www.westfaliat4.info/Westfalia_T ... enerWM.pdf

Ook hier op het forum genoeg info over de rest van de ombouw viewtopic.php?f=12&t=47377
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 14 feb 2018, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Interieur California overzetten

Bericht door Pascal-141 »

J vd Pal schreef: 14 feb 2018, 15:10 Op deze site http://www.eldiape.com/ onder T4 camper ombouw staat de ombouw van het dak goed beschreven.

Hier de ombouwvoorschriften van Westfalia http://www.westfaliat4.info/Westfalia_T ... enerWM.pdf
een hoogdak (overzetten ) kun je helemaal niet vergelijken met een hefdakje plaatsen !! Een hefdak plaatsen stelt weinig voor , een vast gemonteerd hoogdak overzetten op een andere T4 is heel andere koek .
Bij bvb een T3 zit een hoogdak vast met een laagje kit , heel simpel om dat over te zetten . Bij een T4 is het zo simpel niet (heb ik zelf mogen ondervinden ... ) de carrosserie is aangepast aan dat hoogdak . Ik kreeg het hoogdak in ieder geval niet gescheiden van de carosserie , zonder het te beschadigen...

https://photos.app.goo.gl/Mm0krMIsEvAU3kEo1

https://photos.app.goo.gl/Vtnc4MtELpdLt84r1

ik heb uiteindelijk in het plaatwerk gezaagd , en de stijlen doorgezaagd om het dak heelhuids eraf te krijgen . Of dat dak dan later ooit nog heelhuids op een andere T4 is geraakt of niet weet ik niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Interieur California overzetten

Bericht door J vd Pal »

Oeps, niet goed gelezen :groteogen :bonk :nuts Ik las California en ging automatisch uit van een hefdak :bonk :bonk :bonk :bonk

Jouw voorbeeld gaat overigens niet uit van een Westfalia California hoogdak want ik zie op de tweede foto twee hele hoge deuren achterin en die heb je niet in een California. Bij het gebruik van deze hoge deuren is de constructie heel anders omdat je ook het frame van de achterdeur moet aanpassen. Dat hoeft bij een California niet.

De handleiding van Westfalia voor het plaatsen van de dakversterking beschrijft het plaatsen van de dakversterking voor zowel een hefdak als een hoogdak, dus zo verschillend zullen ze niet zijn. Tekst uit de handleiding: "Diese Montage-Richtlinie ist gültig für Fahrzeuge mit kurzem Radstand, auf die ein Aufstelldach oder Hochdach montiert werden soll."
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
kadettillac
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jul 2012, 15:06

Re: Interieur California overzetten

Bericht door kadettillac »

Mijn dak is ook gekit, zo lijkt het. En aan de binnenkant is nog duidelijk een rand zichtbaar van het oude dak. Niet zoals op de foto's van Pascal. Ik heb idd een klep, niet twee hoge deuren. Vanaf ongeveer de voorkant bank tot achterin is een vaste plank gemonteerd, deze zal ook voor stabiliteit zorgen. Ik zal eens wat foto's uploaden om het te illustreren.

Kad.
VW Wesrfalia Califonia T4 1.9d 1991
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Interieur California overzetten

Bericht door Multivan Generation »

Kijk even op mijn site, www.eldiape.com.
Daarin staat op de downloadmap ook vermeld waar je op moet letten bij het plaatsen van een origineel hoogdak.
Of dat voor een polyroofdak ook zo geldt, dat weet ik niet.
Pascal-141 schreef: 14 feb 2018, 15:30 Een hefdak plaatsen stelt weinig voor , een vast gemonteerd hoogdak overzetten op een andere T4 is heel andere koek .
En bedankt he :gekte :nuts

@ Topicstarter, lees de artikelen op mijn site even door voor wat betreft demontage van het versterkingsframe,
en in de downloadmap de artikelen over VW keuringsinfo en de andere stukjes onder VW camper + opbouw..
Je zult er zeker wat aan hebben..

Neem ook even contact op met Polyroof zelf. Zij kunnen je wellicht meer vertellen..
En bekijk ook eens de optie voor een nieuw hoogdak. De prijzen vallen naar verhouding mee.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Interieur California overzetten

Bericht door Pascal-141 »

kadettillac schreef: 14 feb 2018, 16:53 Mijn dak is ook gekit, zo lijkt het. En aan de binnenkant is nog duidelijk een rand zichtbaar van het oude dak. Niet zoals op de foto's van Pascal. Ik heb idd een klep, niet twee hoge deuren. Vanaf ongeveer de voorkant bank tot achterin is een vaste plank gemonteerd, deze zal ook voor stabiliteit zorgen. Ik zal eens wat foto's uploaden om het te illustreren.

Kad.
Het gaat dan waarschijnlijk over een achteraf geplaatst dak , en geen origineel dak ? Dan is het inderdaad een ander verhaal als in mijn voorbeeld , dat kan op een andere manier bevestigd zijn.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Interieur California overzetten

Bericht door Multivan Generation »

Polyroof is achteraf gemonteerd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie