Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
MdeJonge
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 dec 2017, 15:58

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door MdeJonge »

Ik snap het! Bedankt!
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Gelukt, het is nu een officiële camper. Vanmiddag ook de BPM aangifte gedaan met behulp van autotelex.nl, heel makkelijk. Morgen als het nieuwe kenteken er is ook gelijk de kwarttarief regeling aanvragen.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door moosev »

Van Harte Gefeliciteerd! Is het gelukt met het belastingtarief qua gewicht?
Bij mij ging er trouwens wel een weekje overheen voordat het kenteken binnen was.

Wat staat er verder nog op het programma behalve het raam in de deur?

gr
René
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Bedankt. De "geijkte" weegbrug hier in het dorp die voor handels doeleinden wordt gebruikt, gaf een gewicht vorige week van 1920Kg, vandaag bij de RDW op de weegbrug 2030Kg, helaas dus toch een trede hoger, maar ik had niet geweten wat ik allemaal nog meer had moeten verwijderen om ruim 100Kg weg te spelen. Voor het kenteken dus even afwachten begrijp ik.
Verder op het programma staan zoals gezegd eerst het raam in de schuifdeur, het zonnepaneel en de kachel, verder heb ik verledenjaar een nieuwe, tweedehands, nog nooit gemonteerd geweest, Bilstein B14 set gekocht die ik er graag onder wil hebben, de auto moet ongeveer 5 cm naar beneden om weer net onder de 2 meter grens te komen. Ook heb ik een aluminium motor beschermplaat aangeschaft om de onderkant van de motor te beschermen als de auto lager gaat worden, je zal op dat leuke afgelegen plekje maar dat gat of die steen, over het hoofd zien is mijn gedachte. Voor die laatste zaken, en voor de kachel ook, is het gebruik van een brug wel heel makkelijk dus dit moet ik organiseren bij derden en kijken of het één en ander te combineren valt. Genoeg te doen nog, maar het gebruiken en genieten kan nu ook al dus heel blij zover.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Vanmorgen eerst even onverwacht de ochtend werken daarna de verwijderde onderdelen weer terug gebouwd in de bus. Toen ik het reservewiel terug stopte op de beugel onder de auto kwam de vraag bij mij op hoe makkelijk je dat wiel van de beugel af kan krijgen als je bus verlaagd is? Je hebt een bepaalde hoeveelheid ruimte nodig en nu nog op standaard hoogte gaat het ook maar net, mede door de trekhaak overigens. Iemand ervaring? Of kan je het wiel dan alleen vrij krijgen als je de bus opkrikt?
Gisteren toen ik naar de RDW ging voor de keuring viel het mij al op, het achterklep niet goed dicht waarschuwings lampje brandde. Ik heb dit eerder gehad en toen was de locatie van de slotvanger niet goed, het slot ging niet in stand 2 zeg maar. Dus ik denk dat los ik zo op, maar dit bleek anders. Alles los gehad en afgesteld, slot uit de klep en de microschakelaar doorgemeten, niets hielp. Tot dat het muntje viel, ik heb de gordijnen opgehangen. Om een lang verhaal kort te maken, het schroefje van de onderste drukker aan de linker zijde heeft het kabelboompje geraakt en dit veroorzaakte de storing. kabeltje afgeplakt en iets anders laten lopen, nu is het weer goed.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

Die 2030 kg is dat bij de weging bepaald of is dat het rijklaar gewicht na de berekening?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

2030Kg is wat de weegbrug van de RDW aangaf.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

Walda schreef: 21 feb 2018, 19:29 2030Kg is wat de weegbrug van de RDW aangaf.
Okee, dan komt er dus nog wat bij om tot het berekende rijklaar gewicht te komen.
Dat zou jammer zijn. Hopelijk blijft hij beneden de 2050 dan, zou mooi zijn.
Hoe vol was je tank?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

De tank was, zoals eerder geschreven, half vol.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Zojuist de BPM betaald. Ik begrijp nu dat als dat allemaal is goedgekeurd er pas een opdracht naar de RDW uitgaat om het nieuwe kenteken te maken. Dit gaat dus inderdaad minder snel als je auto overschrijven. Ook weer logies eigenlijk, zo wordt je steeds wijzer. Ik heb het nog even uitgezocht, maar de motorrijtuigenbelasting wordt gerekend over het gewogen gewicht, daar komt dus niets meer bij.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Vannacht thuis gekomen van een heerlijk weekje in de sneeuw. Bij het stapeltje post zat het nieuwe camperkenteken voor de bus, dus gelijk het aanvraagformulier voor het kwarttarief ingevuld en de reeds uitgeprinte foto's van de inrichting en het hefdak bijgevoegd in een grote envelope geadresseerd aan de betreffende afdeling van de belastingdienst.
Ik ben benieuwd hoe het verder verloopt.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Omdat ik 9mm multiplex gebruikt heb moest ik de push Locks vast zetten met boutjes omdat er te weinig materiaal is voor een goede houdkracht van schroefjes. Je kan dus de koppen van deze boutjes zien.
De bijlage schroefjes .jpg is niet meer beschikbaar
Ik vind dat niet zo heel fraai dus ik heb uit de restanten zonnetjes plaat die ik als keuken spetterplaat heb gebruikt kleine plaatjes uit laten snijden met water bij een bedrijf hier om de hoek.
Zojuist 2 plaatjes geplakt met een leuk resultaat vind ik.
schroefjes .jpg
.
Nu de 4 op de achterkast nog.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Nu met foto, ging iets niet goed.
plaatjes.jpg
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Toen ik de bus kocht zat er maar 1, behoorlijk gesleten, klapsleutel bij, ik heb toen bedongen dat ik er nog een normale sleutel bij kreeg met de afspraak dat ik die zelf zou laten inleren. Een paar weken geleden maar besloten dat ik eigenlijk ook wel een nieuwe klapsleutel wilde hebben. Vandaag na het inleren opgehaald.
Wel veel geld. Als je een nieuwe transporter koopt kan je voor 95 euro 4 in plaats van 2 klapsleutels kopen.
sleutels.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Aan het eind van de middag even bezig geweest met het zonnepaneel, ik heb een geleende rolsteiger gebruikt, zeer handig.
De bijlage steiger.jpg is niet meer beschikbaar
alles ontvet, toen passen en afplakken, en toen weer ontvetten.
De bijlage zonnepaneel meten.jpg is niet meer beschikbaar
Ik heb gekozen, na veel lezen en denken, voor 3M VHB 4611F, 1.1 dik en 12mm breed dubbelzijdig plak tape en witte sikaflex.
De bijlage zonnepaneel tape.jpg is niet meer beschikbaar
De 5mm randjes rondom plak ik dus met de witte sikaflex lijm.
De bijlage zonnepaneel geplakt.jpg is niet meer beschikbaar
Achter in het midden is een opening ter ventilatie, ik denk dat door luchtdruk verschillen er best grote krachten op de halve vierkante meter oppervlak van het paneel kunnen ontstaan.
steiger.jpg
Zaterdag of Zondag de kabels doorboren en aansluiten.

Groeten,

Walter
Plaats reactie