Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

waar moet ik op letten bij een T6?

vragen over de T6
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Rico »

Laat ik het zo zeggen, de V-klasse zit zo ver buiten budget dat ik daar niet eens over hoef na te denken. Maakt het leven ook weer iets makkelijker, hahaha. Ik zoek een relatief eenvoudige, gebruikte bus, met automaat, airco en elektrische ramen. O ja, en een goede caravantrekker. Dat maakt de spoeling al vrij dun, b.v. een Ford Transit Custom met automaat heeft een te laag treingewicht. Komt mooi uit, want die auto vind ik belachelijk lelijk.

Een eenvoudige bus zoekend, gebruikt, dan is er nauwelijks prijsverschil tussen een Vito en een T6, met max 60.000 op de teller zodat ik hem in 4 jaar naar de 2 ton kan tuffen.

Overigens, ik vind de V-klasse niet heel mooi. Weet niet of het standaard is, maar ik zie ze altijd met zo'n chroom strip onderlangs de zijramen, daardoor lijkt het net een lijkwagen, zeker alssie zwart is.

Rico
arnovariante
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jan 2017, 22:16

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door arnovariante »

Dat is niet standaard.
Die chromen strip is een extra of in een pakket.
Ik heb nu een compleet pakket chromen strips voor om de ramen in de garage staan.
Nog even wachten op wat meer temperatuur voordat ik ze ga bevestigen.

Het exterieur van de V klasse is niet zo heel veel anders dan de Vito, het interieur echter is wel veel mooier vind ik.
En de V is flink stiller dan de Vito, en de T6 dus weer stiller dan de V.
Maar hij is wel erg prijzig, dat klopt.
Caravelle Highline TDI 204 PK DSG
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Rafke 108 »

arnovariante schreef: 12 feb 2018, 22:24

Het exterieur van de V klasse is niet zo heel veel anders dan de Vito, het interieur echter is wel veel mooier vind ik.
En de V is flink stiller dan de Vito, en de T6 dus weer stiller dan de V.
Maar hij is wel erg prijzig, dat klopt.
Daar deel ik toch je mening niet hoor.
Ik heb een V-klasse en enkele van men collega’s rijden Vito.. nu zijn er toch uiterlijk nog enorme verschillen hoor.

wat interieurgeluiden betreft vind ik -zeker op de autosnelweg- mijn V stiller dan mijn T6, maar ik vind het niet echt de vergelijking waard. T6 is California (150 DSG) en de V is de 250 in dubbele cabine, niet evident om te vergelijken dus.

Wat de prijs betreft: toen ik (lees de zaak) een nieuwe wou aanschaffen was de T6 highline in Caravelle uitvoering een pak goedkoper dan de V-klasse. Uiteindelijk hebben garantiediscussies de deal richting Mercedes geduwd (trouwens ook voor de Crafters die we gingen bestellen, dat zijn MAN TGE’s geworden -daarvan heeft er al eentje 75000 km en nog geen noemenswaardige problemen gehad buiten de terugroepacties en een slechte reeks brandstoffilters-)
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
arnovariante
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jan 2017, 22:16

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door arnovariante »

Ik denk dat de verschillen tussen Vito en V (zeker een goed uitgeruste Vito tegen een kale V) alleen worden gezien door een kenner, niet door iemand die zich nog nooit heeft verdiept in Mercedes.
Voor wat het geluid betreft, een decibelmeter liegt niet.
De T6 204 PK was 3 dB stiller dan de V 250.
Omdat de Vivaro mij zo tegen viel wat geluid betreft heb ik een meter meegenomen, V was al 3 dB stiller dan de Vivaro, de T6 nog eens 3 dB stiller dan de V.
En 3 dB verschil is best veel!
Nu moet ik wel vermelden dat de Multivan waarmee we proef reden eentje was met dubbel glas, onze Caravelle heeft dat niet.
Onze Caravelle Highline kostte in Twente €K45 ex BTW BPM met alles wat erop zit (frontbar sidebars spoiler achter wat snuisterijen binnen Full LED duurste radio enz enz).
De V250 XL kostte €K44 met 45.000 km voor een kale uitvoering.
De 7 Gtronic heb ik echter nog nooit een kwaad woord over gehoord, schakelt iets minder lekker dan de DSG maar het is nog steeds geen straf om mee te rijden.
De DSG daarentegen is in verschillende types zeker niet zo betrouwbaar gebleken.
Ik heb er gelukkig nog geen problemen mee gehad en geef 'm regelmatig flink op zijn donder.
Caravelle Highline TDI 204 PK DSG
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Rico »

Twente? Ik woon ook in Twente.

Komende maandagmiddag heb ik een proefrit met een W447 Vito 114 CDI met 7G automaat. Net als de T6 met maar 20.000 km op de teller. De T6 zit nog in m'n geheugen, dus dat wordt een mooi vergelijk. Ben benieuwd.
arnovariante
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jan 2017, 22:16

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door arnovariante »

Bedrijfswagens Twente.
Maar er zijn hier al meer berichten verwijdert waarin ik het bedrijf noemde, vandaar...
Caravelle Highline TDI 204 PK DSG
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Rico »

Kende het bedrijf niet, goeie tip! Niet ver hier vandaan.
t6zwart
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 jan 2018, 18:31

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door t6zwart »

ik heb ook eerst proefgereden in een vito automaat ( ook in twente😁) . ik vond hem ook veel lawaai maken , en de 114 (136pk) echt te weinig voor zo'n zware bus( dubbele cabine) . als je bij 120 het gas intrapt gebeurd er niet erg veel meer. daarna direct een deur verder naar volkswagen en gereden in de t6 150 pk.
Ik vond hem veel stiller en de dsg veel soepeler en sneller .ik was eigenlijk direct om en da's best knap aangezien ik 25 jaar redelijk anti-volkswagen was😁. wel heb ik na aankoop de extra deurrubbers bestelt op ebay(€15) nu is ie ook op hogere snelheid echt stil
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Rico »

M'n huidige Vito is een 113, ook 136 PK. Is vrijwel dezelfde motor, ook type OM651, maar dan Euro 5. 136 PK is inderdaad net-aan. Mijn bus weegt leeg al 1930 kg op kenteken, in werkelijkheid zelfs nog een toefje of wat meer.

Rijden = weten, dus na maandag weet ik meer ;-)
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Rico »

Hi,

Nou, ik heb met een Vito 114 gereden van het nieuwe model. Fraaie auto, ook van binnen, maar ik vind het middendeel van het dashboard wel wat kolossaal. Goede zitpositie, geen last van wielbak van linker voorwiel, logisch, de wielen staan op dezelfde plek als m'n huidige Vito. Erg fijne automaat, soepele motor, niet bijzonder snel, maar voldoende voor mij.

Dat waren de positieve kanten. Minpunten zijn er ook. Werd knetter-, maar dan ook knettergek van de parkeerhulp aan de voorkant. Als je langzaam rijdt, reageert het zo ongeveer overal op. Wat ik aan de T6 mooi vond, is het veercomfort. Nou, de nieuwe Vito is juist een stuk stugger dan m'n huidige Vito. De proefrit was met een versie met standaard laadvermogen. M'n eigen Vito heeft verhoogd laadvermogen (dus iets zwaardere veren) en op de achteras ook nog hulpveren. En toch is die nieuwe Vito een stuk stugger, ik schrok er van.

Tsja, wat nu. Van de T6 spreekt het veercomfort me aan, nadeel is de DSG (mijn mening) en de wielbak. De Vito komt wat vlotter over doordat de automaat prettiger is, maar die vering..... Ik had de Peugeot Expert met automaat af laten vallen omdat die met vrij laag toerental rijdt en daardoor niet snel overkomt, ondanks 180 pk. Maar zowel T6 als Vito blijken met nog lager toerental te rijden, dus ik ga nogmaals rijden met een Expert/Jumpy/Proace en dan exact hetzelfde proefritje maken als met de T6 en Vito gedaan. Het kan dus maar zo zijn dat het geen T6 en ook geen Vito wordt.

Wordt vervolgd.
t6zwart
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 jan 2018, 18:31

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door t6zwart »

ik heb ook gereden in de expert 180 pk automaat en dat vond ik ook erg prettig rijden. en voor transporter en vito geld heb je een hele dikke expert. bij mij viel die af omdat hij toch overall net wat kleiner is, en restwaarde. maar reed ook zeker niet verkeerd!!
Thé Vier
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 mar 2007, 13:28
Locatie: Zuid-Holland

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Thé Vier »

Als je nog wat geld over heb, kun je de bak ook laten tunen. Heb daar geen ervaring mee, maar de berichten zijn, dat ie dan nog mooier schakelt. Kijk eens bij JD b.v. Zit ook in die hoek, waar jullie wonen.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Rico »

@T6zwart: Bij een Expert, dan moet het voor mij een L3 worden. Die is net iets langer dan m'n Vito L2 qua laadruimte. De L2 Expert is voor mij te kort.

@Thé Vier: JD in Lochem ken ik wel, ben er ook met m'n Caddy geweest. Ik verwacht echter dat in de nabije toekomst er strenger naar tunen gekeken gaat worden, omdat ook daar de typegoedkeurings-emissiewaardes mee gewijzigd worden. Dus ik ben niet van plan toekomstige auto's de tunen, ondanks dat het nu slechts koffiedikkijken is.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Rico »

Het gaat een Peugeot Expert / Citroën Jumpy / Toyota ProAce worden. Afgelopen vrijdag nogmaals met een Expert gereden, o nee, het was een Jumpy dit keer ;-)

Nu op zoek naar of een jonggebruikte, of eentje uit voorraad, of misschien toch een nieuwe bestellen. Hangt er een beetje vanaf wat de Vito op gaat brengen. Het gaat immers om het bedrag onder de streep.

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: waar moet ik op letten bij een T6?

Bericht door Multivan Generation »

En wat waren de positieve verschillen en ervaringen met deze?
Wordt nog puzzelen met de citroen, Peugeot en Toyota voor wat betreft welke pakketten en wat daar in zit en meerprijs voor bepaalde zaken.
Wel leuk.. :knipoog
Zijn de dashboards hetzelfde?

Nog een knuppel in het hoenderhok gooien.
Kun je de nieuwe vito niet laten afleveren met schokdempers en veren van de comfortabeler viano?
Misschien een idee?

Ik bedoel onze bus was standaard met de VW schokdempers en veren naar mijn mening veel te stug.
Bilstein B14 kit er onder en veel comfortabeler geworden..

Misschien iets om te overwegen?
Tunen van de dag bak is niet voor meer vermogen van de motor uit te halen, maar om de dag bak soepeler en comfortabeler te laten rijden en houdbaarder voor de toekomst.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie