Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel en milieu ..

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Indiana Blue
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 dec 2017, 22:23
Locatie: Flank van de Hondsrug..

Diesel en milieu ..

Bericht door Indiana Blue »

Het is al enige tijd aan de gang maar eigenlijk kun je 27 februari 2018 zien als het start-moment waarop oude(re) diesels niet meer welkom zijn in de , West-Europese , gebouwde omgeving .
Ik heb zelf een 1995 2.4D , in perfecte conditie , die onder dit juk gaat vallen en heb al enige tijd gefilosofeerd over mogelijke oplossingen..
Mocht het betaalbaar zijn dan zou ik kiezen voor de Tesla oplossing, maar een motorwissel naar een motortype met een heel groene ‘ Umweltplakete’ lijkt financiëel het meest haalbare ..
Er zijn nogal wat oude(re)-diesels eigenaren hier ,en ik ben wel benieuwd naar jullie visie en oplossingen..
van 1995 T4 Multivan 2.4D 78Pk naar VW T5 2.0 TDI 140Pk ,2011..
Eigenwijs genoeg om de expertise van anderen serieus te nemen...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Beckontheroad »

Ze hebben het nu over minder dan eur6 diesels die er op enig moment niet in mogen....

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Snautzer »

Aardgas/cng is een stuk minder ingrijpend.
bekend
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 mei 2013, 22:21

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door bekend »

Zover ik het kan volgen in de duitse media. Is het dus helemaal voorbij met dieselrijden in de duitse grote steden. Dus ook geen euro 6 of wat dan ook. De vraag is dus wat fabrikanten gaan doen, maar ik gok dat deze de produktie van dieselmotoren versneld af gaan bouwen. En voor vrachtwagens zullen er wel diatributie centra buiten de grote steden gaan komen, waarna de bezorging in de grote steden gaat plaatsvinden met elektra of waterstof auto’s.
Maar ja dat is nog toekomst, die zich wat mij betreft niet snel genoeg kan gaan.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Snautzer »

Dan heb je het verkeerd gevolgd. Niet hele steden maar sommige straten en dan ook nog naar ratio.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation »

Te kort door de bocht reactie.
Ja een aantal Duitse steden mogen diesels die geen euro 6 hebben weren,
gaat er een overgangs termijn gelden(moet nog nader bepaald worden),
en geldt dit niet voor gehele steden maar willen de steden dit (eerst) voor de meest "getroffen" straten en wegen invoeren.

Kijk ook eens hier voor een indruk te krijgen van het probleem:
http://deutschland.maps.luftdaten.info/#6/50.176/15.084

Je kunt fijnstof ook zelf meten:
https://luftdaten.info/

Voor de nabije toekomst:
Geen hout meer stoken
Geen gas meer verstoken
Afzuigkap met ruim voldoende afzuigcapaciteit (met koken komt er veel fijnstof vrij)
elektrische auto wordt gebruikt als energiebuffer.

De toekomst voor de energie transitie ziet er zonnig uit..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 28 feb 2018, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Beckontheroad »

tja t wordt allemaal sentiment en als we over gaan op benzine dan hebben we een CO2 probleem
EN als je nu eens werkelijk bekijkt wat er met de overgang van Euro 4 naar 5 resp 6 gerealiseerd is, dan is een Euro 5 of -6 motor al zoveel schoner dan de oudere diesels. zie https://www.google.nl/search?biw=1920&b ... XZKgP1A22M:

En als je dan leest wat fijnstof uitstoot is van bijv houtkachels en open vuren (korven)
https://www.duurzaamnieuws.nl/uitstoot- ... eselautos/
Dan vraag je af waar de ratio is?

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door odorf »

De toekomst;
Het ombouwen van onze diesel naar electrisch kost voorlopig nog een aardige duit.
Als je veel zelf doet zal het met een T4 toch snel richting die nieuwwaarde van een T6 gaan, wil je een beetje actieradius.

Hoe ze dat in Europa willen gaan doen met de stroomvoorziening vraag ik mij ook af.
Het grote 'Koppelnet' van 380Kv zit langzaam op zijn grens, en we gaan steeds meer stroom gebruiken.
Zo meteen moeten we van het aardgas af, leuk, als je de middelen (geld, en een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis) en ruimte (eigen grond) hebt om een warmtepomp te plaatsen, maar ik vrees dat toch veel mensen zullen kiezen voor 'makkelijk' en op het oog goedkoper dus elektrisch stoken. En dan dus een hele hoop elektrische voertuigen die 's avonds als iedereen thuiskomt allemaal aan de stekker gaan?
Waar gaat die stroom vandaan komen? Steeds meer gemeenten weren de windmolens vanwege het zicht en geluidsoverlast. En substantiële zonne-energie parken ben ik in Nederland nog niet tegengekomen. We zitten al een tijdje rond de 5 tot 6% hernieuwbare (ze zeggen 'schone') energie. Gaan we dan nog meer houtsnippers uit bossen uit Amerika over varen om hier als 'biomassa' in de elektriciteitscentrales te verstoken? Want dat is 'schoon' zei minister Kamp.

En dan op microniveau.
Stel ik heb mijn busje omgebouwd naar een Tesla, kom ik op de knusse boeren camping aan. Is de 'paal' afgezekerd op 6A probeer dan met een halve camping allemaal maar eens je voertuig op te laden. Hoeveel zonnepanelen zou je nodig hebben om een gemiddeld accupakket van een Teslacamper zover op te laden dat je weer 300 km verder kunt?

Vragen, vragen ...
Odorf

Oja Fijstof ... Wij aan zee hebben sowieso een hoge achtergrondconcentratie fijnstof heb ik onlangs begrepen.
Daar zorgt moeder natuur zelf voor.

Zolang politici met berekeningen in de hand durven te roepen dat met het weren van 1,6% 'vieze' auto's de doelstelling van 40% schonere lucht in Rotterdam is gerealiseerd, is een echt duurzame oplossing nog ver weg.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brecht »

Mijn Duit in het zakje:

Ik zie in de laatste post (en hoor als verweer tegen electrificering) vaak praktische bezwaren. Hoe moet dat met ons net... Wat nou als iedereen.... Toen er in Nl ga werd ontdekt zat elke huishouden binnen 1 decennium aangesloten aan een gasnet. Waarom zouden we dan nu niet binnen eenzelfde tijdspanne iedereen aan een anders ingericht stroomnet krijgen? De oplossingen zijn er al, alleen de wil niet.

Over niet met Diesels in Steden rijden: Ik snap dat steden het leefklimaat willen verbeteren, de manier waarop is zeker twijfelachtig soms. (geen oude diesels in Rotterdam? Waar de schepen enkele km's verderop naar hartelust uitstoten?) Maar ik waardeer elke goed doordachte (en ge-evalueerde) poging. Wat me op valt is dat ik vaak proef dat iedereen het erg belangrijk vind om uitstoot en fijnstof te verminderen, maar dat niemand zijn eigen bijdrage wil doen, of daar zeker geen beetje comfort voor wil inleveren. Persoonlijk raken die binnenstadsmaatregelen me niet zo veel, want grote steden is juist wat ik probeer te vermijden op vakantie :)

We rijden trouwens een 91-er T4. op diesel. Nogal dwars op mijn principes (woonwerk is op een elektrische motorfiets, mijn zonnepanelen maken meer dan we thuis op kunnen maken, een wasdroger hebben we niet.. etc ) en ik voel me soms oprecht schuldig als ik de T4 gebruik terwijl ik ook op een andere manier mezelf had kunnen vervoeren. Mijn aflaat is dat met zijn 3-en in de T4 op vakantie veel minder erg is dan met het vliegtuig :)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation »

odorf schreef: 28 feb 2018, 10:18
Hoe ze dat in Europa willen gaan doen met de stroomvoorziening vraag ik mij ook af.
Het grote 'Koppelnet' van 380Kv zit langzaam op zijn grens, en we gaan steeds meer stroom gebruiken.


En dan op microniveau.
Stel ik heb mijn busje omgebouwd naar een Tesla, kom ik op de knusse boeren camping aan. Is de 'paal' afgezekerd op 6A probeer dan met een halve camping allemaal maar eens je voertuig op te laden. Hoeveel zonnepanelen zou je nodig hebben om een gemiddeld accupakket van een Teslacamper zover op te laden dat je weer 300 km verder kunt?

@ Odorf,
zie hier:
https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanni ... projecten/
https://www.tennet.eu/nl/bedrijf/nieuws ... etkaarten/

En mocht je ombouwplannen hebben:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1724190 ... eg-niet-op
Stond in de krant van gisteren die ik toevallig op mijn netvlies kreeg gedrukt..bij een klant

Dus.... Waarschijnlijk krijg je, zoals de zaken er dan nu voorstaan, niet eens meer het recht om te mogen rijden, met die omgebouwde auto.

By the way: er zijn elektrische campers beschikbaar op de markt :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door odorf »

@Brecht,

Ik ben het grotendeels met jou eens.
Ik doe overigens ook het overgrote deel van mijn verplaatsingen in en naar de stad lopend, op de fiets of met OV.

Op het moment dat maatregelen worden gestimuleerd, min of meer evenredig zijn, en goed en eerlijk zijn uit te leggen heb ik er ook geen probleem mee.

Maar in Rotterdam, waar ik toevallig binnen de zone woon, regeert de leugen. Hier hebben ze een maatregel opgetuigd die 99% van de automobilisten die dagelijks door de stad kruisen geen strobreed in de weg legt en het gevoel geeft dat ze 'goed' bezig zijn. En claimen ze met droge ogen met 'berekeningen' dat deze maatregel inmiddels al 40% schonere lucht heeft opgeleverd ook! Terwijl de afgelopen twee jaar het totale autoverkeer door de stad is toegenomen.

Er wordt nu een nieuwe snelweg aangelegd van de A16 naar de A13, 'Het doel is verbetering van de bereikbaarheid van Rotterdam en de leefbaarheid voor omwonenden.' (niet mijn woorden). Er is al jaren aan de bewoners van omliggende wijken beloofd dat de weg geen hinder geeft 'saldo 0'. Dus niet meer geluidsoverlast, emissie en geen verstorend beeld.
Onlangs is naar boven gekomen dat dat niet kan (gek hé) en dat 'saldo 0' niet kan worden gehaald. Maar, zegt de (ex) wethouder, de toename van de uitstoot komt niet door de weg zelf. Dat ligt aan het zeezout en bbq-ende bewoners.

En dat wij een zone in Rotterdam hebben, met de haven zo naast de deur is gek, maar je kunt misschien iets van de burgers verlangen. Maar laat dan niet ineens VEEL MEER cruiseschepen dan het jaar daarvoor aanmeren, of regel daar walstroom voor. Ga niet op het moment dat je zo'n zone invoert tegelijk voor de P&R plekken langs de rand van de stad geld vragen. En zo zijn er nog legio voorbeelden waarmee aan te tonen is dat zo'n zone puur en alleen symboolpolitiek is.

En daar kan ik boos over worden.

Een zone zoals in Gothenburg, Zweden vind ik veel stimulerender en eerlijker. Congestion tax; je betaalt als je een bepaald punt passeert een x bedrag. Is het spits betaal je meer. Je zou er dan nog voor kunnen kiezen om 100% elektrisch rijden niet te belasten. Of diesels juist meer. En buitenlandse kentekens krijgen ook gewoon een rekening. Rij je veel de stad in en uit betaal je dus veel.
Of zoals in Stockholm, waar eerst alle overheidsvoeruigen zijn vergroend, dan het OV, het beroepsvervoer met subsidies tot vergroening van het wagenpark is gestimuleerd, en nu de burger overgehaald wordt om zijn vervuilende voertuig weg te doen.

@Peter;
Dat hebben wij zelf in Rotterdam ook al aangekaart. Enige manier waarop het misschien zou kunnen is exporteren naar Duitsland, emissiewaarden op kenteken laten zetten, weer terug importeren dan worden die nieuwe emissiewaarden op je kentekenbewijs geregistreerd. Maar voor veel gemeenten is DET (datum eerste toelating) WET.
Er is in Nederland geen enkele instantie die de emissiewaarden zo uitgebreid kan meten.


Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brecht »

Tja Odorf, Ik zou niet graag in een zone in Rotterdam wonen. Dan ben je wel echt de .... .
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Hella »

Begin mij langzamerhand steeds meer boos te maken om ongenuanceerde uitspraken m.n. ter linker zijde / milieubeweging / al die lieden met geitenwollen sokken (dat het ze flink moge gaan jeuken !) en de onnozelheid van ambtenaren/politici die om snel te scoren daarin graag meegaan.
We hebben momenteel de focus op duurzaamheid en op een circulaire maatschappij.
Want de facto houdt dat in dat we zuinig en verantwoord moeten omspringen met onze grondstoffen/bodemschatten.

Tja en dat staat natuurlijk volstrekt haaks op economische groei (zo gepropageerd door onze eigen premier).
Het is onvoorstelbaar hoe de politiek en milieubeweging zich op die sokken in allerlei bochten wringen om de burger (ja niet de bedrijven !!!!) daarin mee te sleuren.
Want ELK nieuw product kost nu eenmaal grondstoffen en energie om het te maken. In principe (ook in geval van -deels- hergebruik van grondstoffen) is dat NIET duurzaam en zorgt per definitie voor vervuiling.
Economie en (politieke) besluitvorming draaien daarin om elkaar heen als kat en muis.
Het is de beschikbaarheid van producten die zorgt voor de vraag en het kopen van die producten zorgt voor groei. Echter als de economische levensduur van die producten te snel wordt ingehaald door besluitvorming zorgt dat voor een te korte levenscyclus en moeten er weer te snel nieuwe producten die in hun aard ook niet duurzaam zijn worden gemaakt. En in een deze cyclus bijt de slang zich steeds vaster in zijn eigen staart.

Dat zie je nu (als eerste opstap naar mijn mening - het wordt vast nog veel erger) in Duitsland gebeuren. Ondanks de sjoemelsoftware (!!!!!) gelden de dieselmotoren met Euro 4-5 als schoon. Echter dat is nu nadat ze een paar jaar op de markt zijn niet meer genoeg. Het moet Euro-6 zijn. Echter is de (economische) levensduur van de Euro 4-5 diesels nog niet bereikt. Ze kunnen probleemloos nog 10-12 jaar mee. Maar dat mag niet, dus worden ze versneld afgeschreven en gesloopt (of erger nog naar een Oostblok / 3e wereldland geexporteerd, want weten die mensen daar veel.....). En dat is niet duurzaam noch circulair; want niemand die het in zijn hoofd haalt om als de tank half leeg is gereden de rest te laten weglopen om lekker weer een volle tank te vullen. Want dat is juist wel wat er nu in deze milieugekte aan het gebeuren is.

Ik ben van mening dat het duurzamer en circulairder is om langer te doen met producten (dus bijv. langer door te rijden in ook onze oude diesels) dan om met de waan van de dag mee te lopen en steeds maar weer nieuwe producten (met hun eigen grondstoffenverbruik en productievervuiling) te kopen die steeds korter zullen meegaan.

Maar ja, dit is nog vloeken in de kerk, maar hopenlijk zal uiteindelijk toch de wal het schip keren.

P.S. heel bewust maak ik mijn eigen vervoersafweging; ik ga bij ritjes korter dan 10 km altijd met de fiets, gebruik zo veel mogelijk de trein / OV en doe ook heel veel lopend af.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door krekwakwol »

Ik heb een rapport laten uitdraaien bij de laatste roetmeting, de uitstoot mag max. 3 zijn en is 0.25. Waar dit voor staat weet ik niet precies, maar ik denk dat er veel modernere motoren zijn die meer uitstoten dan onze '91 er AAB motor. Door vervuilde verstuivers, luchtfilter,fout afgestelde.brandstofpompen.

Dan blijf ik wel buiten de milieuzones, dan verdient een ander maar geld aan mij als ik op vakantie ben.
Wat we ook al gedaan hebben is een plekje zoeken buiten de stad en dan met openbaar vervoer het centrum in, heb je ook geen parkeer problemen en is goedkoper dan een parkeerplaats in het centrum.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Hella »

@ krekwatwol
zoals jij het beschrijft zou je als calculerend burger inderdaad gaan handelen.
Maaaaaar het is wel ontduikgedrag in optima forma!
Je geeft de overheid op deze manier ook nog gelijk ook nog.

Waar het in mijn ogen om gaat is dat deze 'speldenprikken' nog slechts een voorbode zijn.
Het kan niet anders, tenzij we er ons met alle macht tegen verzetten, dat deze ontwikkelingen niet meer te stoppen zijn.
Er is geen enkel redelijk/steekhoudend argument te bedenken waarom de relatief zeer geringe vervuiling door motorvoertuigen de koppositie op de ranglijst voor het terugdringen daarvan zou moeten innemen.
De industrie zou als eerste aangepakt moeten worden; maar ja die groei hè! En de spelers zijn groter!
In mijn ogen gebeurt dat alleen omdat de burger zich niet collectief organiseert; denkt dat er toch niets tegen te doen is en dan als consumptieslaaf zijn leven verder leidt.
Geef de burger spelen en brood (= economische groei en (schijn)veiligheid) en ze zullen niet morren.
Heb lang genoeg in het (rijks)ambtelijke wereldje meegedraaid om te kunnen zien hoe het spel momenteel wordt gespeeld.
En op dezelfde wijze worden we ingepakt door het fenomeen EU; de meerderheid van de burgers wil eigenlijk helemaal geen EU met als gevolg dat het instituut alleen maar groter wordt. Iets van actie=reactie.
Plaats reactie