Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Velgen en chiptuning T6 Cali

vragen over de T6
Plaats reactie
RafT6
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 feb 2018, 15:16

Velgen en chiptuning T6 Cali

Bericht door RafT6 »

Dag allemaal,

Ben al heel wat weekjes aan het dolen op WjW. Er gaat zoveel info heen en weer dat het duizelt.
Dus toch maar ff geregistreerd om de vragen op de digitale tafel leggen.

Ik heb een T6 Cali, 2.0 TDI 150pk DSG en drie prangende vragen (meer onderwerpen, de vragen zijn er meer!).

Velgen:
Ik rij nu op 16” alu velgen met 215/65/16 106/104T. Ik zou er grotere velgen onder willen leggen. 17” volstaat maar 18” mag ook. Uitgaande van 17” kunnen er, met het beperkte inzicht dat ik zelf heb, ook 215/60/17 banden op. Maar wat is ideaal?

Verlagen:
Ik heb gelezen dat het verlagen het comfort erg verslechtert. Meningen op WjW lopen erg uiteen. Maar in feite moeten we objectief kunnen vaststellen of met het verlagen het comfort achteruit gaat. Is dat zo en is dat heel veel of een beetje? Wat is dan wijsheid als we inderdaad de leegte in de wielkassen willen verminderen?

Chiptuning:
Ik heb veel gelezen over de matige kwaliteit van specifieke onderdelen van de VW motoren in de T5, specifiek voor de 2.0 TDI 180pk biturbo, waardoor chiptuning ten zeerste wordt afgeraden. Hoe zit dat met de 2.0 TDI 150 pk van de T6? Geldt daar hetzelfde voor?
Bij VAGtechniek tunen ze van 150 naar 190pk. Zijn de overige onderdelen daar wel op ingesteld, is het vragen naar problemen?

Hoewel er heel veel info op dit forum is over alledrie de onderwerpen, is het niet allemaal eenduidig. Misschien is het dat überhaupt niet maar ik hoor het graag.

Groet!
Raf
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Velgen en chiptuning T6 Cali

Bericht door Anno »

@TS,

Waarom denk je er niet over om de DSG bak te laten chippen?
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Woodworks
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 jun 2017, 11:11
Locatie: Amsterdam

Re: Velgen en chiptuning T6 Cali

Bericht door Woodworks »

@ RAFTS

Toevallig heb ik vorige week de dealer gesproken over het uitschakelen van het startstop systeem en hun vertelde me dat ze ook een software tuning doen waarbij je 30pk meer krijgt en gewoon de garantie zal behouden. Dus qua chippen zal dat geen problemen opleveren maar wat Anno ook vroeg waarom niet je dsg laten aanpakken?

Naar mijn idee is de dsg fabriek af niet optimaal. Ik merk het vooral in de sportstand.
Blijf te lang in hoge toeren hangen en dat is bij een diesel niet waar de kracht ligt.
2013 CC 3.6 4-motion Rline
2017 Transporter 150kw DSG LWD enk.cabine multivan dash.
:T6NOLESS
RafT6
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 feb 2018, 15:16

Re: Velgen en chiptuning T6 Cali

Bericht door RafT6 »

Ik heb eigenlijk niet zo’n goed idee over DSG tuning. Met schakelen heb ik im feite nooit problemen ervaren. In elk geval niet bewust.
Welke dealer gaf aan dat ze tunen met behoud fabrieksgarantie?

Wat zou de beste bandenmaat bij 17” en 18”?
Ik rij nu op 215/65/16. Afrolomtrek kan ik makkelijk berekenen. Maar ik kan nergens vinden wat de optimale breedte is bij 17” en 18”....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Velgen en chiptuning T6 Cali

Bericht door Multivan Generation »

De optimale breedte voor de 17 inch of de 18 inch velgen heeft Volkswagen meestal na langdurig testen bepaald.
Dus die bandenmaat voor desbetreffende velg zal hoogstwaarschijnlijk in je boekje vermeld staan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RafT6
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 feb 2018, 15:16

Re: Velgen en chiptuning T6 Cali

Bericht door RafT6 »

Mijn bus staat in de opslag maar in een online brochure voor de multivan T5 kwam ik deze bandenmaten tegen, voor wie het ook graag wil weten:

Bandenmaten T5 Multivan
215/65/R16 - 6,5J
235/55/R17 - 7J
255/45/R18 - 8J
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Velgen en chiptuning T6 Cali

Bericht door Anno »

Mijn beide T5's zijn voorzien van een DSG bak. Door tunen schakelt de bak sneller en schakelt in de gewone stand net wat later op. In de Sport stand schakelt de bak nu net wat eerder op. Kortom, een hele verbetering, zowel wat betreft schakelgedrag als wat betreft te verwachten levensduur.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Woodworks
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 jun 2017, 11:11
Locatie: Amsterdam

Re: Velgen en chiptuning T6 Cali

Bericht door Woodworks »

het is de Vw dealer in Purmerend. Ik wacht even de drukke periode af en dan ga ik het met mijn bus ook doen. Wil dan ook meteen de b14 eronder laten zetten.
Ziet er niet uit nu met 19 inch eronder :groteogen
2013 CC 3.6 4-motion Rline
2017 Transporter 150kw DSG LWD enk.cabine multivan dash.
:T6NOLESS
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Velgen en chiptuning T6 Cali

Bericht door Erdem50 »

Wil geen spelbreker zijn maar na chippen vervalt de fabrieksgarantie. Er zijn inderdaad diverse officiële VW dealers die tuning aanbieden ‘met behoud garantie’ maar dit is iets wat ze regelen met de aanbieder vd tuningssoftware waar ze zaken mee doen.

PON en de fabriek hebben hier niks mee te maken. Stel je krijg pech onderweg en komt bij een andere dealer terecht, na uitlezen motorcomputer is meteen tuning te achterhalen en je kan fluiten naar je garantie. Dan kan je weer achteraf gaan leuren bij de leverende dealer.

Vraag het maar na bij de VW dealer die jou de tuning aanbiedt met behoud fabrieksgarantie.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie