Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

lerende automaat?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

lerende automaat?

Bericht door HP Hulscher »

Ik rij voor het eerst automaat in een bus nu. Het bevalt me aardig. Ik was een automaat gewend van toen ik nog een caprise reed, een 5 liter V8 met een 3 traps automaat. Dat is toch anders dan in een T5. Allereerst was ik aangenaam verrast dat de automaat terugschakelt en als motorrem fungeert. Dat kon je in die chevy op je buik schrijven, en daar remde ik dus altijd veel meer bij. Pluspunt dus.
Wat ik een nadeel vind is dat de eerste versnelling een hoop toeren maar weinig actie geeft. Als ik de weg wil opdraaien, nog even voor die auto langs, dan kan ik kiezen met normale toeren, dus stapvoets (en dus te langzaam) de kruising op, of als een F1 wagen bij de start met ruim 3000 toeren weg te rijden. In de handgeschakelde had je aan de (korte) 1ste versnelling genoeg om met pit maar zonder kabaal weg te komen. Eigenlijk doet dat probleem zich alleen maar bij 1 en 2 voor. Maar misschien moet ik eraan wennen. Maar is het ook niet zo dat de bak aan mij moet wennen? Iets met zelflerende software? Dat klinkt logisch. Feit is in elk geval dat ik nu met ruim meer toeren rijd dan met de handbak. Ik ben een rustige rijder, en ik kwam (met handbak) zelden boven de 3000 toeren, en nooit boven de 3500. Ik reed dan ook altijd ruim 900 km met een tank diesel, en verbruikte eigenlijk geen olie. Toch rijd ik best door (snelweg zo'n 130 tot 140, daar ik heel vaak 's nachts nog onderweg ben) maar alleen als ik daar de ruimte voor heb. Ik voel geen behoefte 'petjes' voor te blijven en dergelijke, bij het stoplicht. Dus mijn vraag: zit er zelflerende software op die bak, of is dat iets dat ik zelf kan beïnvloeden?

groets,
HP
Gebruikersavatar
paulscs
Berichten: 221
Lid geworden op: 23 jan 2007, 22:51
Locatie: hoofddorp
Contacteer:

Bericht door paulscs »

Vraag het eens bij audi daar heb je bij sommige modellen een zelf lerende automaat.
klaag niet als je wind tegen hebt, maar wees blij als je wint mee hebt.

http://www.scsnederland.nl http://www.stopbos.nl
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Beste HP,

De T5 heeft inderdaad een "adaptieve" automaat. D.w.z. dat de software die de bak regelt zelflerend is. Rij jij bv heel wild, dan zal hij het schakelgedrag wel degelijk aanpassen en dit is ook wel merkbaar al moet je niet verwachten dat er heel grote verschillen optreden, daarvoor is er de keuze uit de D en S stand.
Zelf ben ik wel van de dikwijls heel hard optrekkerige maar ga zeker niet veel te hard rijden. In druk verkeer zet ik 'm eventueel in S maar daarna meestal weer in D. Wil ik op de buitenweg snel even inhalen, zet ik 'm even in S omdat ie dan veel feller reageert, soms alvast een versnelling terug schakelt. Na de inhaalactie gaat ie dan weer terug in D.
In de bergen met de caravan er achter gebruik ik soms de manuele stand, vooral bij bergaf.

Groeten van Guus
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Bericht door painter »

Guus NLB schreef:Beste HP,

De T5 heeft inderdaad een "adaptieve" automaat. D.w.z. dat de software die de bak regelt zelflerend is. Rij jij bv heel wild, dan zal hij het schakelgedrag wel degelijk aanpassen en dit is ook wel merkbaar al moet je niet verwachten dat er heel grote verschillen optreden, daarvoor is er de keuze uit de D en S stand.
Zelf ben ik wel van de dikwijls heel hard optrekkerige maar ga zeker niet veel te hard rijden. In druk verkeer zet ik 'm eventueel in S maar daarna meestal weer in D. Wil ik op de buitenweg snel even inhalen, zet ik 'm even in S omdat ie dan veel feller reageert, soms alvast een versnelling terug schakelt. Na de inhaalactie gaat ie dan weer terug in D.
In de bergen met de caravan er achter gebruik ik soms de manuele stand, vooral bij bergaf.

Groeten van Guus
Het wordt eens tijd, dat jij de goede kleur uitkiest van je bussie, want laten we eerlijk zijn, rood slaat dood.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Bericht door Henk250 »

Die kleur van jouw bus is ook niks Painter,dus laat hem lekker zwart spuiten.

En wat weet jij nu over een automaat met je schakelbak?
Die komt nooit verder dan zijn 3e versnelling in dat ****** waar jij woont.

:lach :lach :lach :lach

@Guus.

Mooi helder omschreven.

:toppie
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Plaats reactie