Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vw t5 california dakdragers toprail vraag...

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Vw t5 california dakdragers toprail vraag...

Bericht door Beckontheroad »

Hi wjwers, jullie weten nog wel eens wat.
Heb een california met hefdak en rails en standaard dragers waarbij hrt dak 50 kg mag dragen (als ik dat goed heb)
Heb nu aan weerszijde ook af fabriek een toprails (=2) zitten.
Op de T4 kon je daar ook dakdragers op monteren, voor de T5 zegt men van niet...
Iemand idee wat daar de reden van zou zijn?

Groet
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vw t5 california dakdragers toprail vraag...

Bericht door Multivan Generation »

Omdat het geen toprails zijn maar hoogstwaarschijnlijk die van Volkswagen zelf.
Die aan de zijkant dan toch. Op het dak zelf heb je ook nog rails en daar levert bijvoorbeeld Zoelzer spullen voor..
Ik heb al gelezen dat Thule ook iets voor de T5 levert.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Vw t5 california dakdragers toprail vraag...

Bericht door Beckontheroad »

Hi Peter, de dakdragers voor het hefdak heb ik idd van Thule.
Die worden in de rails geplaatst.
Kwam tegen dat de toprails op de t4 wel dragers kan hebben met max 50 kg.
Daarmee verbaasd at de toprails bij de t5 niet met dragers belast kan worden...maar waarom?

Groet
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vw t5 california dakdragers toprail vraag...

Bericht door Multivan Generation »

Een toprail is van brandrup en niet van Volkswagen .
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1488
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Vw t5 california dakdragers toprail vraag...

Bericht door bvddobb »

Beckontheroad schreef: 05 mar 2018, 19:13 Op de T4 kon je daar ook dakdragers op monteren, voor de T5 zegt men van niet...
Iemand idee wat daar de reden van zou zijn?
Als je de rails boven de zijruiten bedoeld, die zitten er gewoon op geplakt. Kan me voorstellen dat de dwarskrachten dan niet al te groot mogen zijn. Een pees erin van een bustent of luifel, of vastzetten van de muts of zo gaat prima, maar 50 kg eraan hangen...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Vw t5 california dakdragers toprail vraag...

Bericht door Beckontheroad »

bvddobb schreef: 05 mar 2018, 22:50
Beckontheroad schreef: 05 mar 2018, 19:13 Op de T4 kon je daar ook dakdragers op monteren, voor de T5 zegt men van niet...
Iemand idee wat daar de reden van zou zijn?
Als je de rails boven de zijruiten bedoeld, die zitten er gewoon op geplakt. Kan me voorstellen dat de dwarskrachten dan niet al te groot mogen zijn. Een pees erin van een bustent of luifel, of vastzetten van de muts of zo gaat prima, maar 50 kg eraan hangen...
Wat is dan het verschil met de T4, daar kunnen wel dragers op?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vw t5 california dakdragers toprail vraag...

Bericht door Multivan Generation »

Het verschil is dat je hoogstwaarschijnlijk wat dingen door elkaar haalt.
Bij de T4 was je bus hoogstwaarschijnlijk voorzien van 2 brandrup toprails of reimo multirails.
Die hebben een andere vorm en die staan wat verder van de carrosserie af.

Je hebt nu een originele T5 california, en de rails die daarbij op de zijkant gemonteerd zijn,
hebben een andere vorm, zitten hoogstwaarschijnlijk dichter op de carrosserie, en zijn zoals reeds vermeld bedoeld om bijvoorbeeld een pees luifel er in te trekken, of een luifelcassette te monteren.
Door de vorm, en vergelijk die even met de vorm van een toprail, kunnen daar geen allesdragers op gemonteerd worden, althans niet op dezelfde manier als welke vergelijkbaar is met zoals je dat op de toprail deed.

Een toprail had een soort van regengoot waar je de voet van de allesdrager op zette, en het klemgedeelte van de voet, ging in het peesgedeelte, de uitsparing daarvoor in de toprail.
Bij de VW rails van de T5 california, heb je volgens mij dat regengoot gedeelte niet.

Dus je hebt dan geen vast recht punt waar je je allesdrager voet op kunt zetten, je hebt dan alleen de gleuf voor het klemgedeelte van de voet.
En dat zou op zich nog niet zo lastig kunnen zijn, bij een gewone auto werkt het ook om hem dan op de ronding van het dak te zetten,
alleen bij een california zit het dak in de weg..

Ik hoop dat het zo wat duidelijker voor je is geworden..? :knipoog

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Vw t5 california dakdragers toprail vraag...

Bericht door Beckontheroad »

ja denk bij nader inzien dat daar idd de verschillen zitten, jammer want dan kan ik mn dak belasting niet verdubbelen...

Groet
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vw t5 california dakdragers toprail vraag...

Bericht door Multivan Generation »

Hoi,
Ik heb een oplossing voor je gevonden.
Die is er blijkbaar origineel VW. :knipoog

Zie deze afbeelding voor wat onderdeelnummers:

Afbeelding

Van welk materiaal het is gemaakt, weet ik niet.
Hopelijk heb je hier iets aan?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie