Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kapot gelopen motor naar revisie t5

vragen over de T5
Plaats reactie
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld »

Zijn er ook mensen die een kapotte/verstopte kat hadden hier op het forum?
Die mij misschien kan vertellen wat voor effect dat geeft op het gedrag van de motor?
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door LAYCA »

Schroef gewoon de kat los en kijk of de motor dan wel goed loopt.
Maakt wel herrie maar je kunt niks stuk maken.

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld »

LAYCA schreef: 06 mar 2018, 23:03 Schroef gewoon de kat los en kijk of de motor dan wel goed loopt.
Maakt wel herrie maar je kunt niks stuk maken.

Groeten Wim

Morgen avond maar even testen..
Laat het jullie weten uiteraard!
Ger964
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 feb 2018, 22:43

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Ger964 »

Al zoekend nog hier op het forum wat info gevonden over het weghalen van de kat en het afdoppen van de EGR.
Beide zinvol en leveren concreet voordeel op.


fietsensloper schreef:
Ik heb mijn roetkat gisteravond uit de bus gehaald :yes
Kan direct merken dat hij wat eerder oppakt.
Heb eerst de voorpijp onder de auto vandaan gehaald, daarna de kat aan beide kanten los geslepen, roetkat eruit gemept en met een mooie buis erin weer in elkaar gelast.

Nu hopen dat hij nog iets zuiniger word, want daar was het mij om te doen eigenlijk :lach
Als ik het resultaat weet zal ik dat hier ook nog even posten!
Als je de zoekfunctie gebruikt , dan zul je meerdere topics hierover vinden , en ook terugvinden dat je bus inderdaad zuiniger zal worden als de katalysator of de DPF leeggemaakt is.
Steek maar eens een spons in je mond , en probeer dan maar eens te gaan joggen , en toch voldoende adem te krijgen ... Da's net hetzelfde als je bus die moet "ademen" door een katalysator . :knipoog :lach
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld »

Ger964 schreef: 06 mar 2018, 23:33 Al zoekend nog hier op het forum wat info gevonden over het weghalen van de kat en het afdoppen van de EGR.
Beide zinvol en leveren concreet voordeel op.


fietsensloper schreef:
Ik heb mijn roetkat gisteravond uit de bus gehaald :yes
Kan direct merken dat hij wat eerder oppakt.
Heb eerst de voorpijp onder de auto vandaan gehaald, daarna de kat aan beide kanten los geslepen, roetkat eruit gemept en met een mooie buis erin weer in elkaar gelast.

Nu hopen dat hij nog iets zuiniger word, want daar was het mij om te doen eigenlijk :lach
Als ik het resultaat weet zal ik dat hier ook nog even posten!
Als je de zoekfunctie gebruikt , dan zul je meerdere topics hierover vinden , en ook terugvinden dat je bus inderdaad zuiniger zal worden als de katalysator of de DPF leeggemaakt is.
Steek maar eens een spons in je mond , en probeer dan maar eens te gaan joggen , en toch voldoende adem te krijgen ... Da's net hetzelfde als je bus die moet "ademen" door een katalysator . :knipoog :lach
In iedere geval het proberen waard!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Pascal-141 »

Ralph Bakker schreef: 06 mar 2018, 22:27 Zelf geen ervaring mee maar de kat er tussenuit wordt wel eens negatief ervaren ivm geluid.
Dat is niet zo . Heb zelf destijds de DPF (kat) leeggemaakt bij mijn T5 , en daar hoor je niks van
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Pascal-141 »

Angelo-anneveld schreef: 06 mar 2018, 22:54 Zijn er ook mensen die een kapotte/verstopte kat hadden hier op het forum?
Die mij misschien kan vertellen wat voor effect dat geeft op het gedrag van de motor?
Ik denk dat er al evenveel rondrijden zonder kat (of met leeggemaakte kat) , dan er rondrijden die nog origineel zouden zijn :knipoog

Als je uitlaat vol olie zit door de kapotte turbo , dan is het heel aannemelijk dat je kat ook verstopt zit . In zo'n kat zitten zodanig kleine gaatjes waar de uitlaatgassen doorgeperst moeten worden , dat ik me heel goed kan voorstellen dat een laag olie de boel gewoon gaat verstroppen .
Ik zou dat ding gewoon leegmaken , is de goedkoopste oplossing en je motor "ademt" veel beter (= extra vermogen)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld »

Pascal-141 schreef: 07 mar 2018, 07:46
Angelo-anneveld schreef: 06 mar 2018, 22:54 Zijn er ook mensen die een kapotte/verstopte kat hadden hier op het forum?
Die mij misschien kan vertellen wat voor effect dat geeft op het gedrag van de motor?
Ik denk dat er al evenveel rondrijden zonder kat (of met leeggemaakte kat) , dan er rondrijden die nog origineel zouden zijn :knipoog

Als je uitlaat vol olie zit door de kapotte turbo , dan is het heel aannemelijk dat je kat ook verstopt zit . In zo'n kat zitten zodanig kleine gaatjes waar de uitlaatgassen doorgeperst moeten worden , dat ik me heel goed kan voorstellen dat een laag olie de boel gewoon gaat verstroppen .
Ik zou dat ding gewoon leegmaken , is de goedkoopste oplossing en je motor "ademt" veel beter (= extra vermogen)

Ja ik ga hem er tussen weg halen lijkt me het beste en goedkoopste oplossing.
wat gebeurd er als ik rij met verstopte kat?
Is er kans op motorschade? Aangezien mijn garage 6 km verderop zit.
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door fietsensloper »

Gewoon ertussen uit halen. Heb een aantal jaar zo gereden en het beviel mij prima. Met de APK had hij zo'n 10 procent roet uitstaat van wat hij mocht hebben. Dat komt omdat de kat het niet meer vasthoud maar de deeltjes gelijk de uitlaat uit gaan. :yes
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld »

fietsensloper schreef: 07 mar 2018, 13:06 Gewoon ertussen uit halen. Heb een aantal jaar zo gereden en het beviel mij prima. Met de APK had hij zo'n 10 procent roet uitstaat van wat hij mocht hebben. Dat komt omdat de kat het niet meer vasthoud maar de deeltjes gelijk de uitlaat uit gaan. :yes
Jongens mag er olie uit de turbo komen?
Uit het gat waar je de intercooler slang op drukt ?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Pascal-141 »

Nee
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld »

Pascal-141 schreef: 07 mar 2018, 20:37Nee
Nieuwe turbo toch hetzelfde probleem.
Kan het zijn dat de olie uit de uitlaat weer terug de turbo in gaat als de kat helemaal vol zit?
jordydereus

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door jordydereus »

Heel klein beetje olie mag. Maar bij nieuwe turbo mag het eigenlijk niet.
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld »

jordydereus schreef: 07 mar 2018, 21:02 Heel klein beetje olie mag. Maar bij nieuwe turbo mag het eigenlijk niet.

Wat kan dan de reden zijn dat er olie de intercooler in gaat?
Snap er echt niks meer van
De turbo piept ook erg bij stationair draaiende motor..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Multivan Generation »

Haal de slang van de carterontluchting eens los om te zien of de olie daar vandaan komt.

Een motor die op motorolie heeft gelopen, dat wordt niet opgelost door een andere turbo.
Ik zou jouw bus eens bij een specialist brengen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie