Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.5 TDI 88pk start slecht, brandstof?

vragen over de T4
Plaats reactie
Esmo
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mei 2016, 23:17

2.5 TDI 88pk start slecht, brandstof?

Bericht door Esmo »

Mijn onlangs verworven bus start slecht met de kou. Lijkt te weinig brandstof te krijgen. Tank zit een kwart vil maar signaal en lampje van brandstof brandt.
Bij starten slaat hij moeizaam aan en loopt op niet alle cilinders. Veel onverbrande diesel uit de uitlaat (buren ook weer blij). Tijdens het rijden houdt hij in, slaat af en start hij weer op dezelfde manier.
Stationair warm laten worden, dan loopt het beter. M.a. w. : bij een koude motor kan hij geen druk hebben. Lijkt een beetje op de diesels van vroeger waarbij de diesel ging 'vlokken'. Iemand enig idee? Zal sowieso de timing laten checken, distributie is 20k geleden gedaan.

Als hij warm is gaat het beter (tot nu toe). Straks naar Amsterdam... toch maar de Kia van stal halen...
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: 2.5 TDI 88pk start slecht, brandstof?

Bericht door RoelandZ »

Lijkt mij een combinatie van gloeibougie’s en de tandriem van de brandstofpomp die niet op tijd staat.
Esmo
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mei 2016, 23:17

Re: 2.5 TDI 88pk start slecht, brandstof?

Bericht door Esmo »

Zijn de gloeibougies van invloed tijdens het rijden? Ik dacht alleen de start.
Zal 'm voltanken, kijken wat er gebeurt. Wel vreemd dat het lampje en de piep van de lege tank het blijft doen.
jordydereus

Re: 2.5 TDI 88pk start slecht, brandstof?

Bericht door jordydereus »

Brandstoffilter recent?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.5 TDI 88pk start slecht, brandstof?

Bericht door Pascal-141 »

bekend euvel bij de T4 is het aanzuigbuisje op het tank(vlotter) element in de tank . Het plastic gedeelte kan haarscheurtjes vertonen en daardoor lucht zuigen als de tank bvb op 1/4e is.
Dus eerst eens testen met volle tank .

Als de distributie 20.000km geleden is vervangen , zullen nu de riemen wat beginnen te rekken , en kan de timing nu bvb net buiten de marges vallen , waardoor hij moeilijker loopt/start .
Timing eens laten checken , door aan te laptop te hangen , en door iemand die verstand heeft van de 5 cilinder TDI .

Gloeibougies kunnen inderdaad ook de geest geven , maar eens de motor aanslaat , zou hij dan wel goed moeten draaien .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Esmo
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mei 2016, 23:17

Re: 2.5 TDI 88pk start slecht, brandstof?

Bericht door Esmo »

Dank voor de reacties. Volle tank geeft geen verbetering, de temperatuur buiten vandaag wel. Startte moeilijk maar sloeg niet meer af onderweg. Ga 'm aankomende week even laten uitmeten.

Freek
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: 2.5 TDI 88pk start slecht, brandstof?

Bericht door krekwakwol »

Dit soort klacht heb ik ook gehad, probleem zat in het brandstoffilter voorin, nw. filter gemonteerd even een drupje olie op alle rubbers voor montage en probleem niet weer gehad, ws. slechte afdichting op of onder het filter, waardoor er lucht in het systeem kwam.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Esmo
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mei 2016, 23:17

Re: 2.5 TDI 88pk start slecht, brandstof?

Bericht door Esmo »

Dank voor de reacties. Nu het warmer is, heb ik nergens meer last van. Vind wel dat de bus behoorlijk rookt en de timing timing lijkt me sowieso een goed plan om na te kijken. Verder maar eens kijken wat dat oplevert.
Plaats reactie