Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel en milieu ..

vragen over de T4
Plaats reactie
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door freek »

Hier nog 20000 km oerdegelijke T4 tdi kilometers en dan passeren we de 600.000 km. Gewoon met originele turbo, verstuivers, kop, etc. Geen olieverbruik en nooit enig roetwolkje te zien :-). Scheelt toch weer heel wat uitstoot van de hoogovens om een "schone" T6 te maken! :jumpklap
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door thomas b »

tjeemigdepeemig, ze zijn echt aan het doordraaien; in de bouw moeten wij (ik ben aannemer) nat slijpen, stofloos slopen, dieselvrij rijden....Ik heb een nieuw Item:
slijtage van banden en remschijfjes: Is er nog geen politicus die daar een item van heeft gemaakt. Je wil niet weten hoeveel ton rubber deeltjes de lucht invliegen door slijtage van de banden........Ik citeer:"Slijtstof afkomstig van autobanden blijkt een van de grootste veroorzakers van de vervuiling door microplastics te zijn. Volgens Duits en Noors onderzoek bestaat een derde tot de helft van het rondzwervend microplastic uit bandenstof dat op het wegdek achterblijft of in de atmosfeer wordt verspreid. Het Nederlandse ministerie van milieu komt volgende maand met een rapport over de vervuiling in Nederland"..... vanaf 2020 moeten wij waarschijnlijk gaan rijden op onze velgen!!!
Wisten Jullie dat rokers in het jaar 2020 meer fijnstof de lucht in jagen dan de automobielen..? Wisten jullie dat houtverbranden co2 vrij is....het hout (=boom) heeft reeds de co2 omgezet in zuurstof alvorens het verbrand wordt.....het geeft wel fijnstof....! de Media en politiek maakt ons gek, er zijn veéééééééél ergere dingen in de wereld: Dachten wij met ons allen dat de oorlog in Afganistan/Syrie / Palestina of Pakistan geen fijnstof doet opdwarrelen.......het doet in onze media helemaal geen stof opdwarrelen. Wie is de mol, the voice of Holland, Willem Holleeder, 3 doden in een busongeluk in Colombia....ja dat is pas echt informatief....! ....uiteindelijk moeten wij ook een NIEUWE auto kopen, met kolengas opgewekte stroom auto's rijden.....om te ondekken dat er te weinig laadpalen zijn, en "niet recycleerbare" zonnepanelen op ons dak leggen, ondanks dat ze niet rendabel zullen zijn, omdat je dak op het noorden ligt........
één, twee, drie (T) vier's
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door RobS »

odorf schreef: 12 mar 2018, 22:46 Voorzover ik weet is er in Nederland geen -onafhankelijke- instantie die gedetailleerd de emissiewaarden van voertuigen KAN meten.
Jawel, autofabrikanten laten hun emissie ook regelmatig bij TNO keuren met homologatie als doel. Punt is dat die tests worden uitgevoerd in betaalde opdracht van de fabrikant en de meetgegevens daardoor niet openbaar zijn. Data bij homologatie-aanvragen zouden (mijn mening), net als een bouwvergunningsaanvraag, openbaar moeten worden gemaakt om checks and balances mogelijk te maken. FF Googlen leverde deze instantie op die precies dat doet: emissiegegevens openbaar maken http://equaindex.com/equa-lcv-index
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door LAYCA »

Oke en al die dieselauto's moeten straks gesloopt worden .
Maar dit is eerder dan het einde van het leven deze auto,s
Zoals van de week in het nieuws.
Dit geeft dus vervroegd ook meer druk op het milieu.
Meer auto,s maken en slopen in een kortere tijd.
Lijkt mij niet iets waar goedbedoelde milieuridders aan gedacht hebben.

Trouwens die fijn stof meting maakt deze meting in het verleden in Nederland onderscheid tussen afgesleten banden rubber en dieseluitstoot?
Of openhaard/houtkachel uitstoot?

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Pascal-141 »

LAYCA schreef: 14 mar 2018, 22:38 Oke en al die dieselauto's moeten straks gesloopt worden .
welnee , die gaan een 2e leven tegemoed in Afrika , waar ze vrolijk en onbeperkt kunnen "roeten" , want daar kennen ze het gegeven "fijnstof" niet . :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation »

Nee daar heet het zandstorm, of soms sprinkhanenplaag.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door RobS »

Het punt waar het echt uit de hand loopt is dat de ACEA (verenigde Europese autoindustrie, http://www.acea.be) "fleet renewal" voorstelt als verreweg het beste middel om <strike out>omzetcijfers te pushen</strike out> uitstoot te verminderen. Werkelijk briljant, de autoindustrie die er vandoor gaat met de argumenten van de mileubeweging. Ieder tegenargument is kansloos op soms feiten-vrije ethische gronden. Moet je opletten hoe snel verbrandingsmotoren verboden worden zodra de grote Europese merken het maken van elektrische auto's onder de knie hebben.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation »

RobS schreef: 15 mar 2018, 11:08 Moet je opletten hoe snel verbrandingsmotoren verboden worden zodra de grote Europese merken het maken van elektrische auto's onder de knie hebben.
De grote Europese (lees voornamelijk Duitse) merken komen voor 2020 met een enorm modellen offensief richting hybride en vol-electrisch.
Ze moeten ook wel om aan de gestelde gemiddelde emissie-eisen(door de Europese Unie) die door een geheel concern gehaald moeten worden, te kunnen voldoen. Dat betekend als voorbeeld, dat als VW een Touareg V6TDI verkoopt, dat dit gecompenseerd kan worden met bijvoorbeeld een E-Up!
Maar dan door het gehele merk bij elkaar optellen en aftrekken. Op het gemiddelde worden ze in de toekomst afgerekend.

Ik geloof dat ze concernbreed aan een CO2 uitstoot van 125 gram CO2 gemiddeld moeten gaan voldoen.
Pin me niet vast aan de precieze getallen, ik weet dat ik ergens zo iets heb gelezen.
De enige manier om hieraan te kunnen gaan voldoen, gaat richting elektrificering van het aanbod..
Zeker nu diesel richting een ban gaat..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Indiana Blue
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 dec 2017, 22:23
Locatie: Flank van de Hondsrug..

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Indiana Blue »

RobS schreef: 15 mar 2018, 11:08 Het punt waar het echt uit de hand loopt is dat de ACEA (verenigde Europese autoindustrie, http://www.acea.be) "fleet renewal" voorstelt als verreweg het beste middel om <strike out>omzetcijfers te pushen</strike out> uitstoot te verminderen. Werkelijk briljant, de autoindustrie die er vandoor gaat met de argumenten van de mileubeweging. Ieder tegenargument is kansloos op soms feiten-vrije ethische gronden. Moet je opletten hoe snel verbrandingsmotoren verboden worden zodra de grote Europese merken het maken van elektrische auto's onder de knie hebben.
‘ Is de paus katholiek ?’ Wat kun je verwachten van de Ondernemers op deze planeet , waar de Kapitalistische Economie het Geloof is en Winstmaximalisatie de Heilige Graal..? !..
Termen als Milieu en Duurzaamheid worden alleen ingezet als dat de verkoop zal verhogen..

Grote concerns zijn defensief ingestelde mammoet-tankers die zelden of nooit met revolutionaire ideeën komen waardoor vernieuwende ontwikkelingen door nieuwkomers in de markt gezet moeten worden.
Deze nieuwkomers laten hun ontwikkelingskosten natuurlijk betalen door de ‘ early adopters ‘ .. Kijk naar Tesla..
De grote autoconcerns stappen pas in als het paadje geplaveid is..

Mijn oude T4 is niet door VW ontwikkeld voor de eeuwigheid , sterker nog door het nalaten van roestwerende behandelingen en roestvrije materialen is de levensduur behoorlijk beperkt.. Al is bij mijn T4 de roest nog redelijk afwezig..

Ondanks de carrosserie en chassiskwaliteiten overweeg ik toch de mogelijkheid van een totaal electrisch pakket... :bonk

- je zou het moeten kunnen leasen..-
van 1995 T4 Multivan 2.4D 78Pk naar VW T5 2.0 TDI 140Pk ,2011..
Eigenwijs genoeg om de expertise van anderen serieus te nemen...
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door thomas b »

met als hoofdacteur: Vin Diesel
vin diesel.jpg
(14.08 KiB) 621 keer gedownload
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door LAYCA »

black bulli schreef: 15 mar 2018, 18:02
Erdem50 schreef: 13 mar 2018, 21:31 Vandaag al roetend met onze T4 incl tandemasser vol met 300 dakpannen over de weg gevlogen! :toppie

Wij laten ons echt niet gekmaken hier en tuffen lekker door. Recent nog de 400.000km gepasseerd.

Als het echt zover komt dat we er echt niet mee de weg op mogen zijn we vroeg genoeg.
:yes ,gezien de vele reacties op dit topic ,is het alleen nog wachten op: DIESEl en MILIEU de musical :bifun
Ed jij kon toch zo goed zingen? :lach
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door thomas b »

met je diesel kom je de kerk niet meer in, die liggen voornamelijk in het centrum....... :jump
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Joris 407 »

Freds schreef: 06 mar 2018, 19:45 Waar ik een klein beetje benauwd voor ben is dat de geweldige restwaarde van onze Westfalia's TDI nu gaat inzakken.
Wie roept daar wat slims over?
Ik deel je zorgen. Vorig jaar een kapitaal uitgegeven aan spuitwerk en roest preventie. De transitie lijkt erg snel te gaan, tenminste de overheid wijzigt regels sneller dan de ontwikkeling gaat. Hoe lang voordat diesel rijden verboden wordt of duur gemaakt door boetes? Heeft iemand bronnen van visies mbt toekomstige wetgeving?
Nu verkopen zou het verlies misschien beperken, maar is voor mij geen optie gezien mijn recente investeringen. Ombouwen naar elektrisch is ook weer een kostenpost van heb ik jouw daar lijkt me. Is dit al mogelijk voor T4 en wat zijn de kosten?
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door LAYCA »

Ombouwen naar elec bestaat.
In Engeland wordt dit gedaan.
En in Nederland ook http://www.carros.nl/nieuws/30795-elekt ... klassieker
Maar de tijd dat jij niet meer op vakantie kunt met een T4 dat duurt nog wel even.
En grote steden inrijden zonder diesel verbod is meestal een crime.... doe ik nu al niet.


Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door odorf »

Ombouwen naar elektrisch bestaat, er zijn ook in NL inderdaad al diverse youngtimers en oldtimers succesvol omgebouwd.
Maar ik heb nog geen camper met een rijklaar gewicht van bijna 2 ton omgebouwd zien worden naar elektrisch.
(Je wint iets gewicht doordat de motor er uit gaat, maar het blijven aardige gewichten om te verslepen.)

Ik las dat met met de nieuwste techniek op 230v en 10A het laden van een accupakket zo'n 46 uur in beslag gaat nemen
(230v/10A is vergelijkbaar met de 'paal' op de gemiddelde camping).

@Joris
Beleidsregels met betrekking tot de milieuzones is tot nu nog steeds overgelaten aan de grillen van diverse wethouders.
Iedere gemeente mag doen wat hij/zij wil. De staatssecretaris is nu bezig om alle systemen en mogelijkheden 'te bekijken'.
Mogelijk komt zij met een landelijke uitvoering van één systeem waar gemeenten dan voor kunnen kiezen, -of niet-.
Maar een echte duidelijke lange termijnvisie ontbreekt op alle vlakken.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie